Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45

Auteur Topic: Digitaal beginnen  (gelezen 4510 keer)

RoelC

• Offline Offline
Digitaal beginnen
« Gepost op: 06 October 2011, 11:23:25 »
Beste Mensen,

Nu ik al een aantal jaar het ouderlijk huis heb verlaten, en we aardig opgeschoten zijn met het opknappen van mijn huidige woning wil ik beginnen met een modelbaan in H0 op mijn zolder (beschikbare ruimte: 5,5 x 4 meter in U-vorm).

Ik heb jaren terug in mijn tienerjaren een Fleischmann H0-baantje op mijn kamer gehad maar heb dat eigenlijk nooit helemaal uitgewerkt. Nu wil ik het goed aan gaan pakken. Het zal uiteindelijk een flinke baan (kunnen) worden en via de pc aangestuurd gaan worden, maar nu wil ik graag weten welke digitale aanstuur unit (of startset) ik het beste aan kan schaffen om eerst eens met een simpel ovaal te beginnen en welke ik in de toekomst ook nog kan gebruiken.

Excuses voor de lange zin... ;D

Ik heb geen voorkeur voor een merk, daar ik vanaf 0 weer begin Tijdperk zal IV-VI worden. Tips/Ideeen voor de baan an sich zijn ook van harte welkom!

Gr. Roel

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Digitaal beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2011, 11:53:42 »
Dan kunnen we eerst nog wat vragen op je afvuren. Wil je bijvoorbeeld gelijk- of wisselstroom gaan rijden. Wisselstroom heeft voordelen als je bijvoorbeeld een keerlus in je baanplan hebt. Bij gelijkstroom is de materieelkeuze iets groter, hoewel o.a. Roco en Piko ook veel wisselstroom in hun assortiment hebben.
Roco heeft bijvoorbeeld wel hele leuke digitale startsets in tijdperk IV t/m VI, voor meerdere landen, waaronder Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland enz.
Maar dit geld ook voor Piko en Marklin (wisselstroom) bijvoorbeeld.

PS. Fleischmann H0 is nu van Roco.

Groet Peter,

MdR

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2011, 12:02:45 »
Hallo Roel,

Allereerst welkom op het forum!

Je start van je modelbaan is belangrijk. Welke schaal wil je gaan rijden? Voor de schaal HO is verreweg het meeste te verkrijgen, maar ook voor schaal N zijn aardig wat spullen te verkrijgen. Het is ook zaak in welk land je toekomstige baan zich afspeelt. Is het Nederland, Duitsland of vind je Zwitserse treinen helemaal te gek?  :) Kijk anders ook eens in de encyclopedie hier op het forum, daar is ook veel informatie te vinden. Als je gaat voor schaal HO kan je kiezen voor 2 systemen; 2- en 3rail. 2rail is het meeste verkrijgbaar, en ook ietsjes goedkoper in sommige gevallen. Je kan ook voor 3rail kiezen. Bij 3-rail is Marklin de grootste producent. Er worden wel tegenwoordig steeds meer treinen voor 3-rail gemaakt, maar 2-rail blijft nog steeds de grootste. Als je zou gaan voor een startset in 3-rail, dan zou je eens naar startsets van Marklin moeten kijken. Ga je voor 2-rail HO, dan zou een startset van roco een goede keus zijn. Ga je voor N-spoor, dan zou ik gaan voor een startset van fleischmann. De fleischmann en roco startsets kan je zo uitbreiden met een extra kastje, waarmee je je baan met de pc kan aansturen. Ik zou zeggen, ga eerst eens naar de winkel, en kijk wat het aanbod zoal is. Neem bijvoorbeeld ook een aantal catalogussen mee zodat je kan kijken welke startset jou het beste lijkt.  ;)

Veel succes met de keuze!

Mvg, Maarten

RoelC

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2011, 12:26:45 »
Hoi Peter, Maarten,

Allereerst bedankt voor de snelle en nuttige reactie's. Ik ben reeds een fervent lezer van de encyclopedie; ik ben in korte tijd al een hoop wijzer.
Als ik af ga op jullie reacties lijkt gelijkstroom H0 me de meest uitgebreide optie, en aangezien ik qua baanplan/scenery nog niks op papier heb staan de meest logische keuze. Daar ik enige hoogte verschillen en water op mijn baan wil hebben ga ik voor een Duits laaggebergte thema.

Bedankt tot dusver, ik kan me de komende dagen in ieder geval even bezig houden met zoeken... ;)

Gr. Roel

Petertrein81

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2011, 12:51:12 »
wil ik beginnen met een modelbaan in H0 op mijn zolder (beschikbare ruimte: 5,5 x 4 meter in U-vorm).
Je start van je modelbaan is belangrijk. Welke schaal wil je gaan rijden? Voor de schaal HO is verreweg het meeste te verkrijgen, maar ook voor schaal N zijn aardig wat spullen te verkrijgen. Het is ook zaak in welk land je toekomstige baan zich afspeelt. Is het Nederland, Duitsland of vind je Zwitserse treinen helemaal te gek?  :) Veel succes met de keuze!
En nog een tip voor hier op het forum, goed iemands berichtje doorlezen is ook heel belangrijk.  ;)

Groet Peter,

RoelC

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2011, 14:33:10 »
Is het overigens mogelijk om Faller Car System aan te sturen via hetzij een pc hetzij een Multi-Maus?

Gr. Roel

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2011, 15:05:53 »
Faller CAR systeem is aan te sturen via de PC. Zelfs automatisch via koploper.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2011, 15:11:08 »
moet je dan niet de DCC variant hebben?

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2011, 15:20:09 »
Nee,

Je hebt aparte decoders voor de auto's.
Het heet MCC en je kunt het bij Dinamo verkrijgen.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Er zijn al vrachtauto's in de schaal N (y) (y) (y)
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RoelC

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2011, 18:32:48 »
Na al jullie adviezen ter harte hebben genomen, ga ik vanavond een Roco digitale startset met Multi-Maus ophalen. Ik ben benieuwd...! (y)

Gr. Roel

Petertrein81

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 October 2011, 07:03:26 »
Welke Digitale Roco startset heb je nu gekozen?

Groet Peter,

RoelC

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2011, 11:52:21 »
Beste Peter,

Ik heb deze set gekocht: http://www.interhobby.nl/treinen/roco-startset-51231.html
Het eerste dat me opvalt is dat de rails (volgens mij Geoline?) erg "plastic" overkomt, ik ga dus rails zonder bedding halen.
Verder heb ik gisteren avond even kunnen spelen met een simpel ovaaltje en de digitale aansturing, maar kwam daar niet echt ver mee. De trein reed elke keer 4 seconden, stopte dan opeens en begon met zijn lampen te flikkeren en reed daarna weer 4 seconden.

Waarschijnlijk zal het een hoop gaan schelen als ik de handleiding eens ga lezen.

Het begin is er in ieder geval, ik hou jullie op de hoogte van de bouw van mijn baan.

Gr. Roel

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2011, 12:28:34 »
Hoi Roel,

Citaat van: RoelC
...De trein reed elke keer 4 seconden, stopte dan opeens en begon met zijn lampen te flikkeren en reed daarna weer 4 seconden...

Helaas moet ik je vertellen, dat dit een teken van overbelasting van de decoder is... Als het niet ophoudt, terug naar de winkel. Er is waarschijnlijk iets mis met de aandrijving ( loopt te zwaar, waardoor de motor teveel stroomtrekt ) van je lok.

Grtzz,

Karst

Petertrein81

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2011, 12:31:31 »
Leuke set, weer eens wat anders als een gewone goederentrein of passagierstrein.
Wat betreft de Geoline rails, het is ideale rails voor als je een baantje door je kamer legt op de grond. Voor het meer serieuze modelbaan werk kun je beter kiezen voor rails zonder bedding.
Persoonlijk zou ik gewoon een tijdje rijden met je Geoline, om ervaring op te doen met het digitale systeem.
Voor wat betreft eveentuele problemen, je kunt ook onze Encyclopedie hier op het forum raadplegen.
Hierin staat een uitgebreid hoofdstuk over digitaal starten.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 13 October 2011, 12:43:26 door Petertrein81 »

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2011, 12:33:44 »
Nee, Karst heeft gelijk. Als het zo blijft, gaan de handleiding of de encyclopedie niet helpen. Iets mis in de loc of misschien in de Maus. Vervelend om zo te beginnen, maar toch maar terug naar de winkel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.