Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 00:27:56
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
12 October 2025, 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
12 October 2025, 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
12 October 2025, 14:16:27
  

Auteur Topic: Perronwanden  (gelezen 5378 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Perronwanden
« Gepost op: 17 March 2007, 19:05:56 »
Hoi allemaal!
Een aparte vraag misschien, maar...
Ik vroeg me af of er ergens op internet wat informatie te vinden is over perronwanden in Nederland, over de verschillende afmetingen/hoogtes e.d. Op foto's is nogal veel verschil te zien, vandaar.
Ik hoor het graag.
Robert-Jan
« Laatst bewerkt op: 17 March 2007, 19:14:51 door RJ »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Re: Perronwanden
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2007, 10:57:44 »
Hoi,

Ik heb hier de aanleg van een perron bij de RTM
SK




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Perronwanden
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2007, 14:20:52 »
Hoi Robert-jan,

Momenteel worden er in Nederland twee typen perronkeerwandstukken toegepast. Dat zijn model Standaard en model 1980.

Standaard wordt voor het grootste deel alleen nog toegepast in geval van een perronverlenging. In nieuwbouw worden de keerwandstukken model 1980 toegepast.

Strukton betonbouw is onder andere leverancier van deze keerwandstukken en hebben een mooie productmap. Misschien kun je daar eens infomeren.

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Perronwanden
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2007, 19:06:55 »
Standaard wordt voor het grootste deel alleen nog toegepast in geval van een perronverlenging. In nieuwbouw worden de keerwandstukken model 1980 toegepast.

Vergeet niet de piepschuimen perron-elementen, nu veel gebruikt bij perronverlengingen (o.a. Den Haag HS).

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Perronwanden
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2007, 19:32:18 »
Het volgende haal ik even van Wikipedia.
Dit is gevonden met het zoekwoord: Perron.  ;)

Treinperrons hebben in Nederland een standaardhoogte van 840 mm boven de kop van de spoorstaaf.....
......Vrijwel overal in Europa wordt tegenwoordig een standaardhoogte van 760 mm aangehouden, zoals ook bij oudere perrons in Nederland.


Het is niet zo veel, maar wel makkelijk te vinden  ;D

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Perronwanden
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2007, 20:08:41 »
De piepschuimperrons worden alleen toegepast als er problemen te verwachten zijn met de ondergrond. Ik heb zelf in een project een dergelijke perronverlenging begeleid in Bodegraven.

@Mark
Ook in Nederland zullen nieuwe perrons volgens de Europese standaard op een hoogte van 760mm +BS worden aangebracht.

@Robert-jan
Misschien is het een idee om volgende week een bezoekje te brengen aan de Railtech beurs www.railtech.nl. Hier kun je veel info vinden over spoorbouw.

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Perronwanden
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2007, 20:58:47 »
Dankje Marc,

Betekend wel dat wikipedia niet klopt, want het was een citaat.  :-|

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Perronwanden
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2007, 17:01:13 »
De piepschuimperrons worden alleen toegepast als er problemen te verwachten zijn met de ondergrond. Ik heb zelf in een project een dergelijke perronverlenging begeleid in Bodegraven.

Hmm ja dus zowat half Nederland :). Kan me op de RailTech nog een video van Naarden=B herinneren, ophogen/ vernieuwen perron. Ook Heemstede=A heeft ze.