Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 17:16:03
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:04:03
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:56:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 16:52:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:40:43
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Jeroen Water
Vandaag om 16:38:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname door rhberk
Vandaag om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door ruudns
Vandaag om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24

Auteur Topic: ryflaks uit de frees roffelen.  (gelezen 4149 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
ryflaks uit de frees roffelen.
« Gepost op: 28 September 2011, 22:37:39 »
laatst weer es wat zitten klooien... het was traditie dat ik half-onbruikbare zooi freesde de laatste tijd, zoals franse motorwagentjes terwijl ik niks frans heb enzo, maar nu es iets wat ook ergens een beetje bij past, namelijk poolse Ryflak-bakken, in het boek Dampf-Impressionen bestaan ongeveer alle treinen uit het stuk over polen uit die dingen. Dat boek is op de een of andere manier altijd gaaf gebleven al heb ik het al heel lang, ik kreeg het toen mn amandelen eruit gingen toen ik 4 was ofzo, er zitten nog kwijlvlekken in uit die tijd.
Goed, dan maar es de ryflaks. Er zijn er behoorlijk wat van geweest, gebouwd over een lange periode. Er zijn 3 hoofdtypen, namelijk:
De 43a met klapramen, lange draaistellen (2800 mm radstand) die een soort afgeleide lijken te zijn van de lange gorlitz 3-draaistellen en een diepliggende kopwand zoals plan E. Later zijn er een heel stel gemoderniseerd, de kopwand is daarbij vlakgemaakt en er kwamen buisbalgen op.
originele 43a
http://www.digital.grafisprojekt.pl/tololoko/duze/Ryflak_1_klasy.jpg (foto van n duur kleinserieding dat ik niet wilde kopen)
gemoderniseerde 43a:
http://www.parowozjada.pl/typo3temp/fl_realurl_image/dsc02102-24.jpg

Daarna kwam de 101a, met meteen al vlakke kopwanden, omdat de buffers op die vlakke kopwanden stonden was het ding iets langer en had ie vouwbalgen, ze hebben nooit buisbalgen gehad. Verder hadden ze schuiframen en een kortere variant van de draaistellen van de 43a met als secundaire vering schroefveren in plaats van een bladveer.
101a:
http://www.nadodrze.strefa.pl/wiadomosci/styczen2008/styczennews5.jpg
Als laatste de 102a, met min of meer de bak van de 101a maar met modernere draaistellen (poolse variant op gorlitz 5)
102a:
http://www.kolej.eu.org/d/11173-8/IMG_7629.jpg

Omdat t niks mag kosten en ik geen zin had om zelf draaistellen te fabrieken heb ik me beperkt tot de 43a en de 102a, die eerste zet ik gewoon op gorlitz3-draaistellen van n ouwe schicht-postwagen en de 102a krijgt de gorlitz 5jes van een schicht-Y. Klopt beide niet helemaal maar het idee zit er genoeg in. Dan de ramen, die van de 43a moeten sowieso zelf gemaakt worden maar die liggen wat dieper dus gewoon graveren, voor de 102a neem ik ramen van een ouwe hema-tijd-lima-DB-bak, die ook het dak mag leveren. Ondanks dat ryflaks niet zo lang zijn is het dak nog wat te kort, maar die hema-meuk is niet bepaald duur dus doe er nog maar een bij... om aan genoeg ramen te komen heb je aan 1 zo'n hema-bak sowieso al niet genoeg.

Hier wat ploatjens van de eerste bak in aanbouw, een gemoderniseerde 43a.

natuurlijk wat interieurmeuk erin, inclusief LSM-waardige handgreep op de bankjes

ernst heeft koekoek-ventilatortjes geregeld om het dak een beetje mee op te leuken, dat ga ik morgen wel es doen... de dynamo op het draaistel komt trouwens van een plan D. Klopt ook niet helemaal, nou en.

en dan ligt er nog een bakje losse meuk van een 102a die ik al gefreesd had. Ja, die bankjes, dat zijn veel stukjes. (overigens net zoals in t echt van een ander model dan in de 43a, als ik m bouw meer foto's)

Nouja, dat dus. Vraag verder maar raak, dan gaat het geleuter in elk geval een kant op die jullie interesseert. :-*

ruudns

• Offline Offline
Re:ryflaks uit de frees roffelen.
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2011, 22:46:50 »
 (y) Of jij het nou leuk vind of niet Floris, ik vind het weer een knap stukje werk van jouw  (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #2 Gepost op: 29 September 2011, 08:24:00 »
lekkere dieptrieste kleuren hebben die hokken ook......geweldig.  (y)

eric

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2011, 11:07:43 »
de gemoderniseerde 43a's hebben hier en daar nog de nieuwere kleuren gehad! daarmee zagen ze er een stuk frisser uit, kijk maar:
http://i141.photobucket.com/albums/r66/zremb_album/Ryflak/PA180050.jpg
 ;D

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 29 September 2011, 11:21:54 »
zeker, een stuk frisser: de ramen staan open  ::)

Maar wat eer gefröbel met de bankjes, LSM waardige handgreep, maar ook doorkijk onder de bankjes.
Komt daar ook nog waardige zooi onder te liggen (blikjes, papier, etensresten ed.)?
Mooi project overigens  (y)

Groet,
Michel

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2011, 11:36:10 »
als je ze uit losse deeltjes maakt is doorkijk onder de bankjes makkelijker dan alles massief maken... elk dubbel bankje bestaat nu uit 6 stukkies (middenplaatje met handgreep, zijkant met pootjes, 2 zittingen en 2 leuningen), het is ff een uurtje flink doorplakken maar het is natuurlijk de kunst om de zaak zo te ontwerpen dat alles meteen lekker past en handig te bouwen is, dan valt het allemaal wel mee. Een goed gelukt freesbouwpakket past namelijk beter dan het gemiddelde faller-kitje, bovendien kun je naar hartelust meuken met lijm want alles moet toch nog in de verf.
Ik maak deze dingen verder niet heel gedetailleerd, het gaat er maar om dat er een geloofwaardige ryflak in een trein mee kan rollen. Moet er troep onder de banken moeten er weer poppetjes in die die troep gemaakt hebben, die kan je niet in het donker laten zitten dus moet er weer verlichting in etc etc etc zo blijf je bezig... en de CC1007 en de Pm3 moeten ook nog af.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2011, 23:11:03 »
'T ziet er weer mooi uit Floris (y)

Je hebt het maar makkelijk. Zo maar effe een tekening maken en je bent al voor de helft klaar. Ondertussen zit de rest maar te ploeteren met een hobbymes en een lineaal ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2011, 23:19:53 »
ja, en zonder die ervaring kun je nooit wat bouwbaars uit een frees halen...  ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 20 October 2011, 11:22:37 »
NIEUW! nu met verruf! nog ff op decals wachten... (er gaat voor die tijd nog een laagje glanslak over om de decals goed te laten hechten)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2011, 11:32:23 »
F R A A I . . .

Misschien moet Railz naast stations ook maar eens aan rijtuigen gaan denken  ;)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2011, 11:48:27 »
laten we eerst maar es proberen al die stations ook daadwerkelijk uitgeleverd te krijgen  ;D maar tis wel iets wat ik al een tijdje in mn achterhoofd had.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #11 Gepost op: 20 October 2011, 16:45:38 »
Hip. (y)

En doe voor mij dan maar een DE5je, hoeft eventueel overmorgen pas klaar dan kun je het rustig aan doen ;D.

stig

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 October 2011, 17:02:16 »
Werrie werrie naais! Lekker strak ook!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #13 Gepost op: 20 October 2011, 18:22:08 »
Hip. (y)

En doe voor mij dan maar een DE5je, hoeft eventueel overmorgen pas klaar dan kun je het rustig aan doen ;D.

Als ie dan toch de printer heeft lopen... doe dan ff de '2x' knop drukken ;D (en dan mag het best nog wat langer duren, voorlopig nog genoeg werk te doen)

Maar serieus : heel erg strak werk! Zeker ook omdat het zo te zien niet de eenvoudigste bakken zijn om na te bouwen. Straalt een hoop grauwigheid uit (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 20 October 2011, 19:03:58 »
niet eenvoudig? moah, dr zitten van die oostblokribbels op, das alles... de rest is niet zo spannend.