Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01

Auteur Topic: Vanaf nul beginnen  (gelezen 4886 keer)

Frozen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Vanaf nul beginnen
« Gepost op: 26 September 2011, 02:34:56 »
Om maar direct met de deur in huis te vallen; ik wil dolgraag bezig met modeltreinen, scenery, huizen en steden bouwen. Noem het maar op. Er zijn echter wel een paar problemen:

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, begin ik bij een starterset (en zo ja, welke?) of koop ik gewoon los een trein en een stapel rails?
Ik ben een complete beginner op het gebied van electronica, ik weet er echt compleet niets vanaf. Is het echt nodig om complexe kennis te hebben? Of gaat het aansluiten van lampjes en andere verlichting op de baan eenvoudig?
Ik zou graag een digitale set willen, zeker met oog op de toekomst. Mijn idee is om met een kleine baan te beginnen om het 'baanbouwen' te leren (scenery, weatheren, realistische baan maken enz.)
Ik houd van het huidige tijdperk (IV, V?), budget is ruim maar niet oneindig en qua ruimte zit ik ook wel goed (maar dat is iets voor later)
Kun je analoge treinen ook gewoon op een digitale baan laten rijden? Of moet elke trein dan eerst worden omgebouwd? Of is het in mijn geval beter gewoon analoog te blijven rijden of om mee te beginnen? Ik zou graag in h0 gaan rijden overigens. :)

Ik ben dus echt helemaal nieuw op het gebied van modeltreinen, maar jullie hebben me aangestoken met die prachtige topics vol met vorderingen en foto's van prachtige banen.

Vragen, vragen, zoveel vragen. Ik hoop op een beetje hulp :)

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
Re:Vanaf nul beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 26 September 2011, 03:06:04 »
Hallo Frozen,

allereerst welkom op dit forum. Ik wens je een hoop plezier toe bij het beoefenen van deze mooie hobby.

Dan het begin. Heb je de encyclopedie al gevonden (knop in de donkere balk hierboven)? Hier kan je al zeer veel informatie vinden.
Is er een bepaald land of thema welke je wilt gaan uitbeelden? Dit kan van belang zijn bij de keuze van een beginset.
Dan de keuze voor 2-rail of 3-rail. De verschillen zijn tegenwoordig wat minder groot als vroeger, maar eenmaal gekozen kan je moeilijk meer veranderen, dus hier wel de nodige aandacht aan schenken. Zelf ben ik vroeger ooit overgestapt van 3-rail naar 2-rail vanwege de grotere keuze aan modellen en het meer natuurgetrouw zijn van de rails.
Bij 2-rail zou een beginset van Roco een goede keuze kunnen zijn. De daarin aanwezige multimuis is een volwaardige digitale centrale en is naderhand ook probleemloos uit te breiden omdat het bij 2-rail gebruikelijke DCC-systeem wordt toegepast.
Analoge locs kunnen niet rijden op een digitale baan. Ombouw is meestal een kwestie van een decoder in de stekker prikken en een paar variabelen te programmeren (zoals het locnummer=adres), de meeste winkeliers zijn gaarne bereid dit voor je te doen. Bij oudere treinen is vaak nog wat soldeerwerk e.d. nodig.
Klein beginnen is een verstandige keuze, maar waak ervoor om niet teveel spullen te kopen die je later op een grotere baan niet meer wil/kan inzetten. Je hoeft echt niet meteen electronica expert te zijn. De meeste zaken zijn vrij eenvoudig en als je later verder wil gaan is dat altijd nog mogelijk.
Als je familie/kennissen hebt met een modelbaan is het misschien verstandig eens te gaan kijken en de verschillende merken/systemen zelf te zien. Het blijft vaak een persoonlijke keuze. Eventueel kunnen ook winkeliers en/of spoorclubs je wellicht wat laten zien van de verschillen.

succes, Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 September 2011, 08:07:01 »
Van nul beginnen heeft grote voordelen.
Als je digitaal wil, dan digitaal gaan. Juist omdat je nog geen locs hebt is dat geen enkel punt. De locs in de winkel zijn allemaal digitaal voorbereid met een stekkertje waar Marc het over heeft. Mocht je op den duur tegen een onweerstaanbaar tweedehandsje oplopen die niet is voorbereid, dan lukt het ombouwen  tegen die tijd ook wel.
Ik lees dat je graag realistisch wil. Dan is de keuze van de rails van belang. Tweerail zou ik zeggen en met een zo realistisch mogelijk profiel. Rocoline rails ligt dan meer voor de hand dan bijvoorbeeld Fleischmann profi. Tillig Elite, ook mooi.
Een digitale startset van Roco met Multimaus is inderdaad een prima begin. Zit zogenaamde Geoline rails in met een niet erg realistische nepbedding, maar zo'n rondje rail hoef je niet te gebruiken. De startset biedt waarde genoeg.
Tijdperk heb je al, al voorkeur voor een onderwerp, land, etc?
Roco heeft een leuke beginset met een Nederlandse 2400, wat wagentjes en een Maus. Geinig om een rangeerbaantje mee te bouwen en zo de technieken te oefenen. Moet je wel Nederlands willen natuurlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frozen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2011, 10:55:49 »
Ik zou graag NL materieel rijden, maar zou het ook leuk vinden als er eens een buitenlandse trein langs komt. :D

Ik heb inderdaad de encyclopedie gelezen, maar het schrikt wel een beetje af hier en daar. Veel duidelijke informatie, maar het lijkt ook of je veel kennis moet hebben van electronica en andere dingen.
MIjn idee is om in de toekomst een groot rangeer terrein te maken (bijvoorbeeld 15 sporen, is dat realistisch? ) in het midden een groot station en aan de andere kant een industrieterrein waar veel activiteit is.
Om te beginnen dus een kleine baan zodat ik het allemaal wat onder de knie kan krijgen. :)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2011, 12:05:42 »
Nederlands rijden met af en toe een buitenlandse trein kan altijd. 't is maar waar de realiteit eindigt en jouw fantasie begint  :). En dat kan met veel en weinig electronica. Zelf ben ik niet zo goed in solderen (ik neem er de tijd niet voor) en rijdt mijn trein dus digitaal, maar zijn alle wissels meganisch, en op den duur mechanisch op afstand. Hetzelfde gaat waarschijnlijk voor de seinen gelden. Geen automatisering of zo.
Maar ook is het goed om te weten of je graag rijdt met de treinen, of dat je ze graag bouwt, of dat je juist een mooi ladschap wilt bouwen waar de treinen door heen rijden. Voorbeelden zat van die richtingen op dit forum: Dönsdorf (Rij-baan), Bopart in N (Rijden door omgeving), Schwartzburg (landschap en spelen met treinen), om maar 3 te noemen. Of een baan in opbouw, zoals die van Jeroen of Henk.
Maar ook staan er leuke projecten van de jongeren zoals Remie, MaartenTim. En dit zijn maar enkele, maar deze volg ik nog wel regelmatig.
En dan ben ik alle geautomatiseerde banen vergeten, maar daar heb ik ook geen idee van,mijn interesse ligt daar dus niet . Gewoon even lekker surfen en kijken wat je aanspreekt.

Groet,
Michel

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2011, 12:39:26 »
Hoe realistisch een rangeerterrein met 15 sporen is hangt van de beschikbare ruimte af.
Ik heb zelf best een grote zolder (9.5 x 3.3m) maar 15 sporen vindt ik voor die ruimte teveel; ik wil namelijk niet uitsluitend rangeren. Ga eens wat tekenen en je komt al gauw tot de conclusie bochten en wissels enorm veel ruimte "vreten".

Ik zou inderdaad meteen digitaal beginnen vanwege de eindeloze mogelijkheden. Zelf ben ik ook als volslagen digileek na een retraite van ruim twintig jaar zo vanuit het analoge tijdperk in het digitale gesprongen. Op één na heb ik al mijn locs en treinstellen zelf omgebouwd na de truc (dat was dus die ene) van een ander te hebben afgekeken. En net als Michel ben ik niet zo goed in solderen maar geduld doet een heleboel.

Ook het programmeren van de decoders leer je spelenderwijs. Aanvankelijk zette ik alleen het adres van de loc erin maar nu speel ik vrolijk met allerlei variabelen om het rijgedrag te verbeteren.
Het lijkt misschien allemaal wat ingewikkeld maar eigenlijk valt het verschrikkelijk mee.
Vergeet niet dat ook een beetje anloge baan al gauw met verschillende stroomkringen e.d. werkt en dus ook om enig soldeerwerk zal vragen.

Ga een kijken/praten bij een goede treinenzaak, haal een paar catalogi en blader die eens door.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Frozen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2011, 12:43:52 »
Hmm, ik denk dat ik vooral in het begin bezig zal zijn met het opbouwen van een tijdelijke baan om dingen te leren. Daar zal denk ik wat electra bijzitten maar ook mooie omgevingen maken.

Wat is een goed adres voor een leuke startersset? en welke startersset is aan te raden? Waar kopen jullie spullen voor bijvoorbeeld ballast en andere dingen voor scenery?

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2011, 12:50:03 »
een goed antwoord op die vraag is moeilijk te geven. Dit is afhankelijk van waar je woont. Zelf kom ik nog wel in Ede bij Peperkamp en in Arnhem bij Wentink. Maar ook voor 2e hands bij Wentink Doornenburg of in Houten. Maar ook de MTE schijnt goed te zijn, net als veel andere modelwinkels in Nederland.
Groet,
Michel

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2011, 12:52:25 »
Waar woon je?
De NS startset waar ik op doelde heeft catalogusnummer 41315. Even googlen.

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2011, 13:05:04 »
http://www.modelspoorbouw.nl/
Je kunt ook op deze site kijken.
Hier kun je een Cursus beginnen (heb ik ook gedaan).
In de loop van deze Cursus krijg je allerlei matriaal waarmee je een Leuke baan kunt bouwen , als je de matrielen los moet kopen of deze Cursus neemt zul je zien dat de Cursus niets tot bijna niets kost.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2011, 13:25:55 »
Vooropgesteld dat je de geleverde spullen wilt hebben natuurlijk. Dat zou puur toeval zijn. Veel Nederlands zit er niet bij dacht ik.
Ook over de kwaliteit van de gegeven informatie in de 'cursus' wordt, eeeeh, verschillend gedacht zullen we maar zeggen.  ;)

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2011, 13:34:53 »
Er zitten toch wel Leuke Nederlandse  bouwpakketten bij en een Sartset tegen erg gereduceerd tarief.
Ik vond het wel intressant.

Frozen

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 September 2011, 13:29:59 »
Bedankt voor de antwoorden en links. :)
Ik woon in Friesland, en was dus ook benieuwd of er goede webshops waren die een compleet pakket aanbieden en waar je genoeg scenery kunt kopen. :)

wvdm

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 29 September 2011, 13:50:10 »
Een handige website is:

www.modelspoor.startpagina.nl

(y) (y)
Daar vindt je winkel-, verenigingen-, modelspoor fabrikanten-, modelspoor huisjes fabrikanten-, tips-, en kleine fabrikanten websites.
Je hoeft niet alles nieuw te kopen. Kijk eens op marktplaats onder de rubriek hobby en dan modelspoor H0 of N of andere schalen.

Groetjes en welkom,
Wil

Quicksilver

• Offline Offline
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
« Reactie #14 Gepost op: 29 September 2011, 18:38:20 »
Allereerst van harte welkom op het forum.

Als je vanaf nul begint heb je zoals eerder gemeld de luxe positie dat je kunt kiezen wat je wilt. De schaal, het tijdperk, welk land, 2-rail gelijkstroom of 3-rail wisselstroom, analoog, digitaal. Noem maar op.

Je hebt een voorkeur voor 2-rail gelijkstroom in H0 met Nederlands materieel in het huidige tijdperk. Die stap is gezet. De keuze voor een Roco startset is dan een goede. De rails die bijgevoegd zijn vind ik niet echt fraai. Maar die sets zijn zo gunstig geprijsd dat je altijd nog andere (Roco) rails kunt kopen voor je baan. En met de bijgeleverde rails kun je tot die tijd prima rijden.

Ikzelf ben wel gecharmeerd van Fleischmann PROFI-Gleis. Dit omdat het er heel behoorlijk uitziet maar vooral omdat de geometrie van dat railsysteem zeer overzichtelijk is. Als beginnend modelspoorder is dat zeker een voordeel. Geen gedoe met rare raillengtes en tig maten opvulrails en zo. Fleischmann en Roco zijn tegenwoordig van dezelfde eigenaar. De eerder genoemde (Roco) multiMAUS zit ook in Fleischmann startsets. Het nadeel voor jou is wel dat Fleischmann amper Nederlands materieel heeft. Een digitale startset met een Nederlandse trein hebben ze (op dit moment) bijvoorbeeld niet.

Een andere vraag die je je kunt stellen bij het plannen van een baan is de vraag wat voor thema je wilt nabootsen. Stedelijk, dorps of bijvoorbeeld een industrieel thema. Handig om daar eerst over na te denken voordat je je eerste bouwdozen gaat aanschaffen. In mijn ogen is het aan te raden om als kersverse modelspoorder te beginnen met een baan rondom een klein dorpsstation met rangeermogelijkheden gelegen in een landelijke omgeving. Veel omgeving en weinig rails waarbij het rangeerterrein voor het speelelement zorgt. En het neemt veel minder ruimte in beslag. Ook een belangrijk gegeven. Maak in ieder geval niet de fout om een baan vol rails met daartussen wat huisjes te bouwen. Ga nadenken welk soort landschap en bebouwing je wil nabootsen en stippel met dat idee in je achterhoofd een leuk spoortraject met voldoende speelmogelijkheden uit.

Als laatste wil ik je nog de tip meegeven om ook de modelspooraanbiedingen op eBay.de eens in de gaten te houden. De Duitse markt is veel groter en het aanbod is daardoor ook veel groter (en goedkoper). Nadeel is wel weer dat je verzendkosten hoger zijn en dat het vooral Duits materieel is. Voor materieel dat ook in Nederland rijdt en voor rails en bouwpakketten en zo maakt dat echter niets uit. En meerdere artikelen van 1 aanbieder kopen kan de pijn verzachten.

Succes!  (y)