Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Trekduwtrein van de DB.  (gelezen 13887 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #30 Gepost op: 28 September 2011, 11:03:24 »
Ah, OK. Ik zie het nu. Hij heeft de AB en de B direct achter de Silberlingstuurstand in de verkeerde volgorde gezet. 't Is nu Silberling-B-AB-B-AB-loc. In de foto van 't voorbeeld was dat Silberling-AB-B-B-AB-loc. Met idd de binnenkant 1e klas richting 2e klas van 't paartje. Als 'ie de 1e B achter de AB zet, staat 't wel goed.

Gr, Wim
Grt, Wim

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #31 Gepost op: 28 September 2011, 11:06:57 »
Als 'ie de 1e B achter de AB zet, staat 't wel goed.
Dan moet ie de B nog omdraaien, want het heiige glas is de wc, die moet aan de buitenkant van t paartje staan. Dan staat t goed.

dirkjan


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #33 Gepost op: 28 September 2011, 12:17:15 »

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #34 Gepost op: 28 September 2011, 12:24:35 »
ik bedoelde deze rijtuigen ;)

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #35 Gepost op: 28 September 2011, 12:27:27 »
Als je precied die wilt combineren met een silberling stuurstand gaat dat niet, aangezien deze uit tijdperk IIIa (voor 1956) zijn met 2e 3n 3e klasse opschriften. In dat tijdperk bestond de Silberling nog niet, die kwam pas vanaf 1961 op de baan.
Dan zul je op zoek moeten naar ombouw drieassers met 1e/2e klas opschriften.

dirkjan

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #36 Gepost op: 28 September 2011, 14:43:41 »
Misschien ook goed even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: of een BR151 (beige/oceaanblauw) met een stuurstand kan rijden. Dan denk ik dat een combinatie met umbauwagens en silberling niet de meest logische is. Maar ik kan er naast zitten.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #37 Gepost op: 28 September 2011, 15:07:03 »
De 151 is een lok speciaal voor zware goederentrein  gebouwd.
Ze reden ook wel in de reizigersdienst, maar dit was eerder uitzondering dan regel.
Er waren wel omlopen voor de 151 met reizigerstrein maar dan vaak op zondag, en verder om loks weer op de standplaats terug te krijgen.
Heb ze op zondag wel zien rijden met 1 silverling, is wel grappig, lok is bijna net zo lang als het rijtuig.
Dus 151 is wel mogelijk maar het is zeker geen standaard.
Doe liever een 110, 111, 141, 211, 218, dat is toch wel meer de standaard.

Rob

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #38 Gepost op: 28 September 2011, 15:23:51 »


Citaat
Dus 151 is wel mogelijk maar het is zeker geen standaard.
Doe liever een 110, 111, 141, 211, 218, dat is toch wel meer de standaard.
mijn enige Duitse elektrische locomotief is een br 151.

Groetjes Tim.
De bouw van Daventria.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #39 Gepost op: 28 September 2011, 15:36:33 »
Prinzipiell sind die 151er auch für den Reisezugdienst geeignet, sie wurden früher planmäßig auf den Rampen der Frankenwaldbahn nach Probstzella und bei Lokmangel z.B. rund um Stuttgart oder auf der Ruhr-Sieg-Strecke eingesetzt. Heute ist dies auf Grund der fehlenden (mittlerweile zur Pflicht gewordenen) Türblockierung TB0 nicht mehr möglich (Wikipedia)
Op de eerste pagina van dit draadje werd reeds geschreven dat de 151 ook geschikt was voor personentreinen. Dus Tim, ik zou jouw lok gewoon inzetten in het personen verkeer, en in combinatie met je reeds gekochte silberling (als ik het goed begrepen heb) is dat gewoon mogelijk. Ze werden volgens dienstregeling ingezet, aldus wiki. Tegenwoordig is dat dus niet meer mogelijk.

Groet,
Michel

Paar plaatjes met personentrein:



Bron: http://www.br151.de/
« Laatst bewerkt op: 28 September 2011, 15:44:49 door tothebeach. Reden: plaatjes en link toegevoegd »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #40 Gepost op: 28 September 2011, 15:39:36 »
Ik heb even gezocht en vond hier wat plaatjes.

Rode 151 (valt dus eigenlijk buiten jouw vraag, maar wil ik toch laten zien)

Of even scrollen.

En dit is misschien een leuke link voor wat extra info

Alle Duits. maar weinig plaatjes van een stuurstandwagen met de 151.
Jeroen

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #41 Gepost op: 28 September 2011, 16:05:26 »
Kijk dat is mooie informatie.
En verder zeg ik ook niet dat het niet voor kwam, bewijs genoeg zou ik zeggen,  een 151 voor reizigerstreinen, het gebeurde  gewoon niet zoveel.
De loks werden/worden gewoon voor andere doeleinden ingezet.
Maar zo zijn er wel meer ´onlogische´ diensten voor een aantal DB loks.
Een 110 en 141 zag je ook niet veel voor goederentrein, ze reden er wel voor maar dat was geen nomale inzet voor deze loks, ze waren daar niet voor gebouwd.
Zet maar eens een 141 voor een trein met 30 gevulde ketelwagens, gebeurt niet zoveel, alleen dat de trein blijft staan.

Rob

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #42 Gepost op: 28 September 2011, 21:07:07 »
Wat is onlogisch? Qua pk's is het misschien overkill, maar om omlopen sluitend te krijgen of om materieel uit te sparen kan het wel handig zijn. De inzet van een 151 scheelt waarschijnlijk wat ritten met losse locs en dus ook de bijbehorende personeelskosten. Dan is het opeens geen gekke keuze meer. Vergeet niet dat een 151 120 km/u mag rijden, en daarmee net zo snel als een 141 en veel oudere DB-rijtuigen (Umbauwagen, deel Silberlingen, etc.), . In de jaren '80 werden veel stoptreinen dan ook ingelegd met maximaal 120 km/u (wat eigenlijk best snel was in vergelijking met de 144'n welke tot begin jaren '80 nog reden en maar 90 km/u mochten).

Persoonlijke favoriet in deze: een 103 met één Silberling AB, heeft een tijd planmatig zo gereden ergens in Duitsland.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

arentjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #43 Gepost op: 28 September 2011, 21:57:51 »
Tim,

Ik heb nog plenty Fleischmann 1:93 Sliberlingen (laatste en langste versie). Erg fraaie wagens. Staan momenteel werkloos dus stuur een PM als je interesse hebt.

Ik heb helaas geen bijpassende stuurstandwagen, maar die kun je wel op Marktplaats vinden. Dat is dan het zilveren rijtuig met een oranje band op de voorzijde.

Let wel: de 1:93 wagens zijn als zilveren rijtuig alleen uitgebracht met een zwarte onderzijde, de 1:100 vooral met de turquoise/blauwe onderzijde.

Heb zelf ook de 1:100 blauw/beige/zilveren stuurstand en 1 rijtuig, maar die is toch korter en minder mooi dan de 1:93 wagens. Kun je eigenlijk niet goed gemixt inzetten.

AJ
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Trekduwtrein van de DB.
« Reactie #44 Gepost op: 29 September 2011, 20:18:17 »
Zilvervissen met umbau kan wel, maar dan meestal met vierassers. De drieasser kunnen ook wel, maar niet in trek duw combi's. Dat kan voor zover ik weet wel met de vierassige, deze hebben meen ik wel stuurleidingen waardoor combineren met zilvervis stuurstandwagens. Kan bijvoorbeeld met een oceaanblauwe br 212, umbau en dan een stuurstand zilvervis. Dat soort combi's hebben in Duitsland rondgereden.

Sterker nog, er zijn tests geweest van de DB met 3 assige umbauwagens met stuurstandinrichting!

Anyway, terug naar br 151, je zou het kunnen proberen. DB was vroeger erg creatief met bijzondere samenstellingen dus er is een hoop mogelijk.
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)