Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 21:37:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Common ground en Yamorc door henk
Vandaag om 21:21:31
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:07:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:14:08
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
  

Auteur Topic: Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc  (gelezen 38467 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Gepost op: 23 September 2011, 11:57:49 »
Nu de Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc modellen definitief geproduceerd gaan worden wordt het natuurlijk tijd voor een eigen draadje ;D

Even ter info, de volgende modellen zijn door Philotrain aangekondigd:



Zoals te zien is, zijn de 2261, 2275, 2330, 2212, 2249 en 2260 te krijgen met rode danwel blauwe zwaailampjes te verkrijgen.

De 2261 wordt in bruin uitgevoerd met L-sein.
De 2275 wordt in bruin uitgevoerd met L-sein.
De 2330 wordt in geel/grijs uitgevoerd met L-sein.
De 2212 wordt in geel/grijs uitgevoerd met hoog a-sein.
De 2249 wordt in geel/grijs uitgevoerd met laag a-sein.
De 2260 wordt in geel/grijs uitgevoerd met L-sein.

In het uiterst handige naslagwerk van Sicco & Davy staat het volgende vermeld:

  • In 1976 zijn alle 2200's voorzien van zwaailampen.
  • Op 29 november 1984 is door de NS goedkeuring gegeven alle blauwe zwaailampen te vervangen door rode. Vanuit de regering had de NS ontheffing tot mei 1986.


Op basis van bovenstaande info kom ik tot de volgende inzetperiodes:

NummerBlauw vanafOmbouw naar rood
22611976-maand onbekend84-12 -> 86-5
22751976-maand onbekend84-12 -> 86-5
23301976-5 *184-12 -> 86-5
22121976-maand onbekend84-12 -> 86-5
22491982-11 *284-12 -> 86-5
22601976-maand onbekend84-12 -> 86-5

*1: De 2330 heeft zijn huisstijl revisie gehad in die maand, ik neem aan dat dan de zwaailampen zijn gewisseld. Of is dat niet logisch?
*2: De 2249 heeft in dat jaar/maand zijn derde frontsein gehad, dus in deze uitvoering dan pas inzetbaar.

Is het mogelijk de overgangs periode van blauw naar rood preciezer te definieren ? Maw weet iemand wanneer dit precies gebeurd is of kunnen we dit met fotomateriaal nauwkeuriger bepalen ?

En tot slot wat past nu beter bij de 2200? Blauw of rood ? En waarom kies je dat?

Gr. Remco.

Ps. Deze modellen zitten in een wat hogere prijscategorie, dat weet eenieder, ook de kopers, dus zou het fijn zijn als mensen reacties als: Echt veel te duur, belachelijke prijzen en meer van dat soort dingen achterwege laten, dank u voor de medewerking (y)
« Laatst bewerkt op: 23 September 2011, 13:02:58 door Remco. »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2011, 12:46:37 »
Is er nog een reden dat je de 2260 in geel/grijs bent vergeten? :)

Wanneer een lok is binnengenomen voor wisselen van kap zwaailicht staat MISSCHIEN in de logs van de Zwolse en Tilburgse werkplaatsen (welke dacht ik in het Utrechts Archief zijn opgenomen), mogelijk dat de wisseling ook deels 'langs de lijn' is gebeurd in toenmalige steunpunten zoals Hengelo en Zutphen waardoor de kans op duidelijke documentatie flink afneemt...

De 2249 is vanwege z'n lage A-sein overigens met een blauw zwaailicht wel heel beperkt inzetbaar qua tijdperk.

Wat beter past? Blauw wat mij betreft : beter te onderscheiden tov sluitseinen en knipperbollen en past beter in mijn tijdperk :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2011, 12:50:44 »
Hoezo vergeten ;D

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2011, 12:52:38 »
Ik heb in ieder geval een aantal platen kunnen vinden van voorbeelden met oranje zwaailampen:

NS 2212



Fotograaf: Davy Beumer

NS 2249



Fotograaf: Tim Goorman

NS 2260



Fotograaf: Robert Stremming

NS 2275



Fotograaf: Eric Sinnema

NS 2330



Fotograaf: Johny B."anders"

Alleen de NS 2261 ontbreekt nog en natuurlijk de uitvoeringen met blauwe zwaailamp :)

Gr. Remco.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #4 Gepost op: 27 September 2011, 21:16:20 »
Is er helemaal niemand die informatie en/of foto's heeft van de bovenstaande nummers met blauwe zwaailampen ?

Bvd,

Gr. Remco.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2011, 21:21:43 »
Jawel... waarom raadpleeg je niet gewoon je adviseur?

In 1985 vond de overgang plaats van blauw naar rood. aks ik mijn verzameling doorkijk: 1984 alles nog blauw, 1986 alleen nog maar rood. 1985 beide kleuren...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2011, 21:23:24 »
Haha, maar die info had ik al:

In het uiterst handige naslagwerk van Sicco & Davy staat het volgende vermeld:

  • In 1976 zijn alle 2200's voorzien van zwaailampen.
  • Op 29 november 1984 is door de NS goedkeuring gegeven alle blauwe zwaailampen te vervangen door rode. Vanuit de regering had de NS ontheffing tot mei 1986.
Maar ik wil ( indien mogelijk ) de exacte data van wisseling achterhalen :)

Gr. Remco.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2011, 21:23:48 »
Doei...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2011, 21:25:49 »
Doei terug :)

Dennis

  • Gast
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #9 Gepost op: 27 September 2011, 22:03:56 »
Als ik het goed begrijp wil je per loc nummer de exacte wissel datum weten?

Grtn,
Dennis

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2011, 06:11:57 »
Ja, indien mogelijk en anders bij benadering zo precies mogelijk :)

Gr. Remco.

Dennis

  • Gast
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #11 Gepost op: 28 September 2011, 06:54:05 »
En ik maar denken dat ik het voor mij zelf moeilijk maak ;)

Succes  (y)

Grtn,
Dennis

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #12 Gepost op: 29 September 2011, 23:14:19 »
Maar ik wil ( indien mogelijk ) de exacte data van wisseling achterhalen :)

Waag er een retourtje Utrechts Archief aan zou ik zeggen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2012, 19:05:24 »
Nog even een toevoeging... ik wilde enkele loks welke in mijn tijdperk passen (1969-1979) dus ik ben even gaan zoeken naar kandidaten, mogelijk is dit voor meerdere mensen bruikbaar :

NS 2216 vanaf 1968 (invoering NS logo) tot 29-3-74 inzetbaar ivm huisstijling
NS 2261 vanaf 16-7-74 (ombouw radiolok) t/m 21-10-85 (huisstijling) inzetbaar
NS 2275 vanaf XX-XX-XX inzetbaar ivm afnemen nummerplaten (in elk geval na 1980)
NS 2330 vanaf 28-05-76 inzetbaar ivm huisstijling
NS 2212 vanaf 28-12-73 inzetbaar ivm huisstijling
NS 2260 vanaf 10-12-74 inzetbaar ivm huisstijling en ombouw radiolok

Waarbij voor mijn tijdperk bovendien geld dat radioloks zelden buiten Rotterdam kwamen en dat indien aanwezig de zwaailamp natuurlijk blauw moet zijn.
En als je je afvraagt waarom de 2275 toch in de lijst... waar je aan prutst raak je mee besmet :)
« Laatst bewerkt op: 24 April 2012, 19:09:54 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re:Philotrain NS 2200/2300 - NMBS Reeks 76 dieselloc
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2012, 19:19:46 »
Interessant overzicht.

Weet je zo ook welke ook nog na 1990 inzetbaar zouden zijn?

NB welke is/zijn het geworden ?