Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
01 October 2025, 23:36:03
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: Opvolger Artitec's SS700/NS3700  (gelezen 28002 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #120 Gepost op: 22 September 2011, 21:58:29 »
Dr was trouwens voor de NISM een 3700 met hiawatha-stijl stroomlijnbekleding ontworpen

Inderdaad, zou een mooie loc geworden zijn. Misschien hier nog eens in 1:66,6  ;D

guest7823

  • Gast
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #121 Gepost op: 22 September 2011, 21:58:32 »
Ik dacht in het boek van Henken gelezen te hebben dat een besparing van 10% werd gerealiseerd. Ik zal het straks nog eens nakijken.

Maar mooi waren ze inderdaad niet te noemen.  ;D

Eelco

Zou me niet verbazen als die besparing domweg door de betere isolatie van de ketel komt. (Kan de SHM over meepraten). Het had er (bij de Engelse berekeningen) volgens mij mee te maken bij welke snelhden stroomlijning verschil begint te maken. Die snelheden haalde de NS domweg niet.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #122 Gepost op: 22 September 2011, 22:07:38 »
Een vraag voor de specialisten: Welke NS loc lijkt er het meest op de BR 86 (1’D1’)? Ontworpen voor de goederendienst, maar in praktijk een manusje van alles.

Ik zal mijzelf geen specialist noemen, maar toch een antwoord op je vraag: Volgens mij is de NS6200 (onderste foto) de enige NS-loc geweest met een 1'D'1 asindeling.

In hoeverre die op een BR86 lijkt, moet je zelf maar uitmaken.

Grtz,
Ton

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #123 Gepost op: 22 September 2011, 22:18:03 »
De NIS heeft inderdaad vier aan de 3700 verwante 2C machines bij Werkspoor besteld voor de normaalspoorlijn Semarang - Vorstenlanden. Die machines waren voorzien van een stroomlijn en ingericht voor het stoken van hout. De Duitse inval op 10 mei 1940 zette een streep door deze order.

In de stoomdieseldienst (90% sneltreinen en 10% goederentreinen) was de besparing 15% t.o.v. een niet gestroomlijnde 3700. Het uitgangspunt, een zuiniger loc, werd dus zeker gehaald. Dit was volgens het 3700 boek van Paul Henken vooral te danken aan de verminderde luchtweerstand. Of de betere isolatie een grote rol in de besparing had komt niet echt naar voren.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #124 Gepost op: 22 September 2011, 22:22:24 »
Volgens mij was de potvis helemaal niet besparend. Sterker nog, omdat de beplating zo zwaar was, was er geen rendement maar juist een extra kostenpost omdat het ding zoveel meer verbruikte. Anyway, ik vind het wel een mooi ding rendement of geen rendement. Maar ik blijf toch bij mijn Blauwe Brabander.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2011, 22:26:41 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #125 Gepost op: 22 September 2011, 22:23:33 »
vergeleken met het gewicht van een hele trein maakt die paar ton voor een stroomlijnbekleding weinig uit... die extra kosten zie je meer bij het onderhoud.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #126 Gepost op: 22 September 2011, 22:34:36 »
De NIS heeft inderdaad vier aan de 3700 verwante 2C machines bij Werkspoor besteld voor de normaalspoorlijn Semarang - Vorstenlanden. Die machines waren voorzien van een stroomlijn en ingericht voor het stoken van hout. De Duitse inval op 10 mei 1940 zette een streep door deze order.

Werd inderdaad eerder aan gerefereerd:

Dr was trouwens voor de NISM een 3700 met hiawatha-stijl stroomlijnbekleding ontworpen

In het boek van Jan de Bruin over de Ned. Indische spoorwegen staat een tekening van een dergelijke loc. In eerste instantie wilde de NISM een paar 3700'den kopen, Daar wilde de NS niet aan. De NISM kon wel een paar ex-Blauwe Brabanders (let op Tomasso..  ;D ) krijgen, maar daar wist men maar al te goed van dat 't probleemlocs waren. Die deal ging dus niet door. Als gevolg daarvan heeft de NISM besloten zelf een aantal op de serie 3700 gebaseerde locs te bestellen. Toen kwam WO II met een hele lange snuit en die blies het verhaaltje uit...

Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #127 Gepost op: 22 September 2011, 22:45:39 »
In "Vervlogen stoom" staat ook een heel verhaal over de stroomlijn en de metingen die NS gedaan heeft en dat ze niet over een nacht ijs zijn gegaan. De stroomlijn werkte wel maar het effect werd sterk verminderd doordat  de stroomlijnlocomotieven voor treinen met niet gestroomlijnde rijtuigen werden ingezet.

Maar jullie zien de 7700 serie echt niet zitten? Waarom niet? Het is toch een mooie locomotief in veel situaties en tijdperken in te zetten, zelfs voor mensen met Plan V en Sprinters tijdperkgetrouw bruikbaar.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #128 Gepost op: 22 September 2011, 22:48:01 »
Ik zal mijzelf geen specialist noemen, maar toch een antwoord op je vraag: Volgens mij is de NS6200 (onderste foto) de enige NS-loc geweest met een 1'D'1 asindeling.
In hoeverre die op een BR86 lijkt, moet je zelf maar uitmaken.

Grtz,
Ton

Klopt,

Dit was de enigste serie bij de NS met die indeling.
In het heuvelrijke Limburg werden deze locs behalve voor kolenbakken- en gesloten goederentreinen ook voor de personendienst ingezet.

Gerard

Quicksilver

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #129 Gepost op: 22 September 2011, 22:59:17 »
vergeleken met het gewicht van een hele trein maakt die paar ton voor een stroomlijnbekleding weinig uit... die extra kosten zie je meer bij het onderhoud.

De geklonken stroomlijnmantel van de 3804 woog 2000 kg. Dat beetje extra gewicht maakt echt niets uit.

Er zijn in 1936 proeven met de 3804 gedaan waarbij gedurende twee maanden het verbruik van deze loc werd vergeleken met 3700-en die in identieke omlopen dienstdeden. Deze omlopen waren de stoomdieseldienst en de A-series van de depots Utrecht en Fijenoord. Hieruit bleek dat de 3804 met (geklonken) mantel flink zuiniger was. Voor de NS reden genoeg om vier andere locs te voorzien van (gelaste) mantels.


De NISM kon wel een paar ex-Blauwe Brabanders (let op Tomasso..  ;D ) krijgen, maar daar wist men maar al te goed van dat 't probleemlocs waren. Die deal ging dus niet door.

Eelco

Ir. Jonker, de Chef Tractie van de NIS, had tijdens zijn stageperiode in de werkplaats Zwolle in 1936 zelf geholpen alle scheuren in de frameplaten van de 3500-en uit te hakken voor het lassen. Hij wist daardoor uit eigen ervaring dat die locs niet echt probleemloos waren. Reden genoeg voor de heer Jonker om het aanbod van Labrijn af te slaan...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #130 Gepost op: 23 September 2011, 20:29:14 »
@ TonM en Weerd.
Bedankt voor jullie antwoord. Ze lijkt niet op de BR 86, maar dat maakt niets uit. De NS 6200 ziet er, wat mij betreft, stroer uit. Grote waterbakken en buitenliggende cilinders. (y) Ze werd zelfs ingezet voor SF-Züge1, volgens "Het spoorbedrijf in oorlogstijd, blz. 123", dat is wel mijn cup of tea.

Noteer maar: 1 x NS 6200. :)



Noot 1: Schnellzug für Fronturlauber (= militaire verlofgangerstrein).

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #131 Gepost op: 23 September 2011, 21:18:47 »
Ken mijn 't schele. In model hoeven het niet persé probleemlocs te zijn en als er een scheur in het frame komt plakken we die gewoon met Olba. Ik blijf toch bij mijn Blauwe Brabander :P ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #132 Gepost op: 23 September 2011, 21:31:19 »
Aardigheidje, prestaties in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst:

Productieaantallen Philotrain stoomloks, per loknummer alle versies opgeteld, dus HSM, SS, NS, vooroorlogs en naoorlogs:

1700               310 stuks
2100               250 stuks
3400               150 stuks
3500 I             200 stuks
3500 II            100 stuks
3700               405 stuks
4000               150 stuks NS, 200 stuks BJ / SJ
4600               200 stuks
5500               195 stuks
6000               219 stuks
6200               150 stuks
6300               150 stuks
7700               400 stuks
8700               175 stuks
9500               175 stuks

In dit lijstje is niet opgenomen de 6200kit die is verkocht door Totaltrain. Daar heb ik geen cijfers van.

Maar bovenstaand lijstje betekent volgens mij gewoon een groot risico voor een fabrikant, die een opvolger voor een succesvolle 3700 zoekt. Je mag verwachten dat daar minder van worden verkocht, dus dan wordt de prijs hoger dan de 3700?? Enige uitzondering is de 7700 en misschien een 4000 of 4700, waarvan je ook een zweedse versie kunt maken en aan SJ liefhebbers kunt aanbieden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11695
    • Mijn fotoarchief
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #133 Gepost op: 23 September 2011, 21:38:54 »
Dat lijstje maakt mij eigenlijk wel nieuwsgierig naar het aantal Philo's dat heden ten dage nog aanwezig is. Er zal er vast wel eens eentje 'beyond repair' zijn geraakt...  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Opvolger Artitec's SS700/NS3700
« Reactie #134 Gepost op: 23 September 2011, 22:02:27 »
ik weet in iedergaval dat in het spoorweg museum eens een 600/2000 amerikaanse diesel total los is gevallen :-[
zal met een stoomlok ook hier en daar best wel eens gebeurd zijn.
bovenstaand lijstje geeft de 6100 dus ook de meeste kans (y)

Ivo waar bazeer je je dat risico dan op , de 3700 is samen met de 7700 veruit de meest geproduceerde philostomer.
en Artitec verkoopt er nu ook weer een vracht van. ;D
Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 23 September 2011, 22:09:19 door roadster36 »