Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 12:43:50
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Trix BR94 ontspoort door jerrytrein
Vandaag om 12:26:41
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Wat was jullie allereerste loc? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:58:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:49:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 11:26:43
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 11:23:39
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57

Auteur Topic: alternatief voor S88XpressNetLi met roco multimuis  (gelezen 7128 keer)

rjr

• Offline Offline
alternatief voor S88XpressNetLi met roco multimuis
« Gepost op: 19 September 2011, 22:14:41 »
Hoi,

Heb al geruime tijd voor digitale systeem de roco multimuis. Voor de computer aansturing heb ik de S88XpressNetLi hier aanhangen. Deze combinatie werkt op zich prima. Terugmelding heb ik via S88 op de S88XpressNetLi.
OP dit moment is de baan opgedeeld voor 3 roco boosters.

Het systeem werkt op zicht prima. De combinatie kan rustig de gehele middag draaien, treinen rijden betrouwbaar hun rondjes. Echter, er is 1 probleem. Ik kan niet met de hand er tussen door rijden.
Op het moment dat ik de muis gebruik, om een andere lok te besturen, om met de hand een wissel om te zetten. of met de hand een functie van een lok wil bedienen, dan gebeurd het regelmatig dat het hele systeem de kluts kwijt is. Niets reageert meer. De treinen die rijden blijven rijden, terugmeldingen komen niet meer binnen. Maar ook de muis is op dat moment niet meer te gebruiken. Zelfs de noodstop op de muis of in koploper werkt niet meer.
Alleen de spanning van de centrale halen helpt. Maar dat zou natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Nu ben ik dus op zoek naar een combinatie die wat automatisch rijden betreft net zo betrouwbaar is als deze combinatie. Waarbij ik zelfde terugmelders en boosters kan blijven gebruiken. Waarbij ik wel alle drie de muizen aan kan sluiten, en waarbij ik dus ook handmatig op de muis een lok kan besturen, een wissel kan bedienen zonder risico dat de gehele combinatie gaat hangen.

Het liefst natuurlijk met zo min mogelijk aanpassingen in onderdelen.

Iemand advies? zijn er misschien mensen die met koploper/roco multimuizen wel stabiel en handmatig kunnen rijden? En welke interface is daarbij gebruikt?
Als we een andere centrale moeten gaan gebruiken als hoofdcentrale welke is dan beste in combinatie met de roco muizen?
Liefst heb ik zo min mogelijk extra opties. En centrale waarbij je weer een aparte interface moet aanschaffen voor de muizen geeft alleen maar meer mogelijkheden op problemen.
Liefst zou ik de huidige combinatie stabiel krijgen, maar dat zou aan de roco centrale zelf liggen, en dan wordt dat misschien wel moeilijk, of daarvan moet een update beschikbaar zijn?

Mijn baan is dus niet echt klein met 3 boosters. 25 sporen in schaduwstation. Op dit moment bijna 50 blokken, 10 terugmeld units van elk 16 ingangen, deels stroomdetectie, deels reedcontacten, en iets van 80 wissels op het moment. Maar de baan is ook nog niet af, er komt dus nog meer bij, zo moet het uiteindelijke station er nog gaan komen op een vierde booster.

Bedankt,
Roelco

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:alternatief voor S88XpressNetLi met roco multimuis
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2011, 00:27:27 »
Hoi Roelco,

Een tweede Maus die als slave achter de XpressNetLI hangt en dan daarme rangeren ?, zou dat een oplossing kunnen zijn ?

Ik kan het zelf niet meer testen, omdat ik de pendelbaan op LocoNet heb omgebouwd. Heb het vermoeden dat dat dan wel zou gaan. Overigens is het ook al vrij snel 'bal' als je een loc of wissel die door KL bestuurd wordt in het display van de Master Maus hebt staan. Kennelijk kost het displayen erg veel van die arme Atmel in de Maus ;) Met een tweede Maus stuurje dan eigenlijk alleen XpressNet berichten naar de MasterMaus en de slave doet z'n eigen ding dan wel.

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2011, 09:17:53 »
De oplossing die Karst geeft werkt enigszins... Het probleem doet zich dan een heel stuk minder voor, maar blijft zo nu en dan de kop opsteken.

Wij hebben dit probleem zelf ook geconstateerd op de clubbaan. De oplossing hiervoor is eenvoudig, het spul aanzetten en van de master maus afblijven. Het gebruik van slaves voor handmatige bediening zorgt dan wel voor een werkbaar geheel, maar desondanks lijkt de master maus toch nog heel af en toe compleet vast te lopen.

Mogelijk is het een oplossing om een Lenz LZV100 in te zetten als centrale i.p.v. een Multimaus. De multimauzen die je hebt kun je dan gewoon als slaves blijven gebruiken.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2011, 09:24:16 »
Karst,

bedankt voor het meedenken, maar ook dat werkt niet.
Heb er slaves aan gehad, 1, 2 zowel multi muizen als muis2's maar dat geeft hetzelfde resultaat.
Ook dan gaat het geheel hangen. En ook bij de slave moet je niet een lok actief hebben die ook door koploper aangestuurd wordt.

het lijkt er inderdaad op dat de muis de veranderende status van de actieve lok ook op het scherm wil plaatsen, en daarbij op een of andere manier de communicatie overhoop gooit.

Roelco

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #4 Gepost op: 20 September 2011, 09:33:56 »
Mogelijk is het een oplossing om een Lenz LZV100 in te zetten als centrale i.p.v. een Multimaus. De multimauzen die je hebt kun je dan gewoon als slaves blijven gebruiken.

Dave, helaas uit eigen ondervinding zijn er dan nog steeds aan aantal beperkingen. Je kunt de Muis om een of andere reden niet goed combineren met een LH90, dan loopt ook de zaak vast. Meer muizen heb ik geprobeerd, en met de LH90 of LH100 is het ook bal en slaat de LZ100 vast. Fantastisch, als alles er als een idioot vandoor gaat zonder dat je wat kunt doen. Stop knop, alles is werkelijk dood. Alleen de stekker eruit geeft een oplossing. Joepie.
Groetjes, Hans

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 September 2011, 10:34:32 »
@Hans: Ik heb hier een tijdje geleden eens zo'n Lenz setje (centrale + IF) gehad i.v.m. wat testen voor mijn zelfbouw centrale. Problemen heb ik echter totaal niet gezien of gehad met enkel de Maus(en) los op de XpressNet bus. Maar hoe dat zit i.c.m. LH90 of LH100 weet ik niet.

Dit zat hier overigens wel via een LI101F interface en naderhand een zelfbouw interface. Terugmelding via een los HSI-88 compatible ding.

@RJR:
Heb je wel je master maus op een niet actieve lok en wissel gezet zoals Karst beschreef?
Toen wij dat deden en enkel de slaves gingen gebruiken deed het probleem zich een heel stuk minder voor (max. 1x per 8u). Maar als het zich voordoet is dat best *** omdat het zaakje gewoon door blijft rijden zonder ook maar iets in de gaten te hebben.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 September 2011, 14:47:23 »
Dave,

Mine master muis staat standaard op een lok die niet op de baan staat, en niet in koploper bekend is. Voor de wissel instelling durf ik dat niet helemaal zeker te zeggen aangezien ik normaal geen wissels schakel met de muis.  Zal dat nog eens controlleren voor de zekerheid.

De laatste tijd ( maanden ) rij ik al zonder slave op het systeem, omdat mijn ervaring eigenlijk is dat ik met slave er aan meer problemen heb in plaats van minder. Een ook de slave stond dan standaard op een lok die niet bestond op de baan en in koploper.

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 September 2011, 21:06:17 »
Vanmiddag weer tijd gehad om te rijden.
De master op een new gezet, of te wel geen actieve lok.
De wissel op een adres dat boven de gebruikte aantallen zit.
Slave er weer aan. Daarop handmatig rijden. Met een lok die in koploper niet actief is.
Binnen een uur had ik het probleem weer. Zowel de slave als de master als koploper reageren geen van allen meer.
(koploper doet eerst nog wel iets, maar gaat vervolgens ook hangen, waarschijnlijk heeft die intussen een opdracht weg moeten sturen en wacht daar op reactie of zo )

Maar als ik ook met de hand wil rijden is deze optie dus niet echt iets.

Dan maar eens gaan inlezen in de lenz oplossing. Zal er geen lenz handregelaar aan hangen, aangezien ik nog 3 muizen van roco heb liggen, en dat is wel genoeg aan handregelaars.
Zag dat die dezelfde bus gebruikt, dus kan daar ook de S88XpressNetLi aan voor computerinterface?
Voor de bus zou het niet moeten uitmaken wat er aanhangt, een handregelaar of computer interface, zolang deze maar de juiste taal over de bus spreekt.

Zal ik alleen wel iets moeten regelen om de boosters van roco er aan te hangen. Misschien is daar een kabel voor de vinden, anders zal er vast zelf iets te maken zijn.

Roelco

PS, nadat het probleem er was heb ik de slave er weer afgehaald, de master op een niet actieve lok laten staan, en heeft het de rest van de middag goed gereden.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #8 Gepost op: 25 September 2011, 22:57:38 »
Zag dat die dezelfde bus gebruikt, dus kan daar ook de S88XpressNetLi aan voor computerinterface?

Zal ik alleen wel iets moeten regelen om de boosters van roco er aan te hangen. Misschien is daar een kabel voor de vinden, anders zal er vast zelf iets te maken zijn.

Roelco, voor het eerste is het antwoord Ja, maar de tweede is wat lastiger: Je kunt je kortsluitbeveiliging dan vergeten en ik weet niet of dat zo een goed idee is. Boosters van roco koppelen aan Lenz betekend dat je de korsluitbeveiliging niet kunt aansluiten. Helaas. :'(
Groetjes, Hans.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 September 2011, 11:28:55 »
Rijden zonder kort sluit beveiliging lijkt me niet z'n goed idee. Het gaat echt wel eens mis. Kan rusting een hele middag rijden zonder ook maar 1 probleem, maar het komt ook wel eens voor dat er meerdere problemen op een middag zijn. Dus nee, geen optie.
Maar hoe dan verder?
Heb de roco boosters dan wel niet specifiek gekocht voor dit doel, maar zijn wel als zodanig in gebruik, en ben daar tevreden over, heb er op het moment 4 in mijn bezit.
Om dan over te moeten schakelen naar nieuwe boosters is ook zonde, zijn nu niet echt het goedkoopste onderdeel van de combinatie:(

Maar zijn er systemen die wel te koppelen zijn met de roco boosters? Of is dat zonder meer niet mogelijk? Heb er zelf eigenlijk nog geen kunnen vinden waar dit aangegeven staat dat het kan.

En hoe zit het met de roco interface zelf? Kan me toch niet voorstellen dat je dan ook dit probleem hebt dat er niet gecombineerd hand gereden kan worden.
En snel naar de hoofdschakelaar rennen om de  baan zonder spanning te zetten is ook niet echt een elegante oplossing.

Roelco

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #10 Gepost op: 26 September 2011, 11:36:43 »
Om dan over te moeten schakelen naar nieuwe boosters is ook zonde, zijn nu niet echt het goedkoopste onderdeel van de combinatie:(

En hoe zit het met de roco interface zelf? Kan me toch niet voorstellen dat je dan ook dit probleem hebt dat er niet gecombineerd hand gereden kan worden.

Hoi Roelco, ik hoop hierbij wat antwoorden of suggesties: 8)
1) de booster is maar een euro of 15 van Roco, de Lenz doet minstens 50euro 2ehands. (heb er 7 :-X) Van de Roco booster kun je zowiezo niet meer dan 5 gebruiken zonder een remgenerator, die de bus versterkt ivm de maximum fan out van de 10764.
Je kunt echter wel gewoon de Trafo's (lees duurdere onderdeel!!) gebruiken icm met de Lenz booster, no problemo.  ;)

2) Ik weet hier niet welke Roco interface je bedoeld? De Li is gewoon een Xpressnet onderdeel welke je kunt blijven gebruiken, hij maakt de Li100 overbodig. Verder moet je naast de LV10x wel een LZ10x hebben, oftewel een centerale.  MM eraan en klaar, regelen maar. Echter ook zonder MM werkt het uiteraard. Je bent ook gelijk een programmeerspoor rijker en de MM kan CV's uitlezen, werkt tof!
Groetjes, Hans

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 September 2011, 12:38:06 »
Hans,

Bedankt voor de snelle reacties.

Mijn baan heb ik nu zo ingedeeld dat ik met 4 versterkers van Roco uit kom. Zit in theorie op bepaalde punten wel beetje tegen z'n limiet aan te werken, maar in de praktijk gaat het tot dus ver prima.
Ik weet dat de booster van roco niet zo duur is, maar de anderen dus wel al heel wat duurder, en 4 boosters voor 50euro is toch nog 200 euro. Op zich misschien niet z'n probleem in vergelijk met de rest van de waarde van de baan, maar dat vind ik toch wel beetje zonde als ik 4 goed werkende boosters in de kast heb liggen :(.

En met de roco interface bedoel ik 10785 die dan in combinatie met rocomotion werkt.

Maar goed, Het roco gebeuren werkte prima voor niet al te veel geld, maar heb wel altijd in mijn achterhoofd gehouden dat ik wel eens tegen z'n limieten kon aanlopen met mijn baan, en die heb ik nu dus waarschijnlijk wel bereikt, of misschien al wel wat eerder door zolang het handmatig rijden nog niet te doen:(.

Dus maar in Lenz verdiepen.
De LV is als ik het goed heb de boosters.
de LZ de centrale.
En ze hebben dan ook een LZV wat centrale en eerste booster in 1 is.

Het programmeer spoor had ik nu opgelost door een lossen roco eenheid te gebruiken en mijn MM even om te prikken ( of sinds ik de slaves niet meer gebruik zit mijn tweede muis daar eigenlijk standaard aan )
Het niet kunnen uitlezen van de CV's is wel een gemis dus dat zal zeker een verademing worden als dat in de toekomst dus wel gaat lukken :)

Roelco

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #12 Gepost op: 26 September 2011, 14:12:35 »
Hallo Roelco,

citaat:
En met de roco interface bedoel ik 10785 die dan in combinatie met rocomotion werkt.

Voordat je mogelijks iet gaat kopen (10785) kun je ook overwegen om de nieuwe 10786 aan te schaffen, dit is een versterker en interface in een. Hierop kun je zowel de gewone rode muis als een draadloze muis (voor de toekomst, even sparen) op aansluiten.
€199.00 incl. het programma Rocomotion trainanimator en trainprogrammer waarme je decoder kunt uitlezen en programmeren

De leverdata heeft roco voorlopig gepland op week 48 2011, dus nog voor de Kerst.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 26 September 2011, 14:15:48 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #13 Gepost op: 26 September 2011, 14:15:51 »
Hoi Roelco, blijf je helaas toch met het feit zitten dat de kortsluitdetectie niet gaat werken met de Roco boosters.
Waar je nog over zou kunnen denken(ik had dit probleem ook al namelijk, en het is me niet vreemd) om 1 roco booster te gebruken alleen voor de wissel aansturing. Scheelt je de berg ellende als je de schakelpulzen van de wissels niet op je rijnet hebt. :D Daar zou je msschien nog af kunnen zien van de kortsluitdetectie.
Maar verder zie ik niet hoe je het anders wil doen.
PC koppeling heb je geen interface voor nodig verder dan de XPressNetLi. Zowel Roco MM als Lenz LZ werken hier prima mee.
Groetjes, Hans

Panoz

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 September 2011, 17:19:52 »
Beste mannen, Ik sta aan het begin om een digitalenbaan te bouwen en overweeg ook mijn recent aangekochte multimaus te koppelen aan koploper. Dus wat mijn betreft een interessant draadje. Nu vraag ik me af of deze problemen zich ook voordoen als je koploper met een twincenter / uhlenbrock.koppelt ???. Met name vrij kunnen rangeren lijkt mij interessant.
Hebben jullie hier ervaring mee.
Gr. Panoz