Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Kortsluiting?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kortsluiting? (gelezen 3355 keer)
dirkjan
http://www.dirkjanmulders.nl/
Kortsluiting?
«
Gepost op:
18 September 2011, 20:12:14 »
Sinds vorige week heb ik alle rails liggen en nu ben ik deze aan het aansluiten. Hiervoor soldeer ik de draden aan de rails. De helft van de baan is aangesloten en dus heb ik enkele testrits gemaakt. Ter info: ik rijd digitaal met een Roco Multimaus. Mijn trein, een digitale Fleischmann (DCC), reed prima. Alles leek prima te werken: de wissels, de keerlus.
Tot daarstraks. Op 1 deel van de baan, wat nu nog niet op de rest zit aangesloten, ook los van de keerlus, kreeg ik op een wissel een probleem. Mijn Fleischmann lok stopte daar met rijden. Nu doet deze loc niets meer. Hij rijdt niet en geeft ook geen licht meer. Na het openen vond ik al snel een los contact (wat ook af en toe een vonkje gaf als het tegen wat andere draden kwam). Dit contact heb ik gerepareerd, maar nog steeds doet de loc niets. Iemand enig idee?
Ander probleem is die wissel. Met mijn andere loc (oud tweedehandsje, met ingebouwde decoder) loopt daar ook telkens vast en gaat dan rare geluiden maken (een zacht kgr kgr kgr). Gelukkig gaat die daar niet stuk. En dat alleen op de wissel, niet ervoor en niet erna. Het gaat om een Peco wissel met metalen puntstuk. Het wissel is net zo aangesloten als andere wissels, die wel gewoon werken. Ik heb de rails na het puntstuk netjes zoals het hoort geïsoleerd. Bij de andere wissels krijg ik dan kortsluiting als de wissel verkeerd staat en rijdt de trein goed door als die goed staat. Bij dit ene wissel stopt de trein dus op het wissel, maar de Multimaus geeft geen teken van kortsluiting. De draden zitten ook allemaal goed om aangesloten. Wisselmotoren heb ik nog nergens aangesloten, dus die zorgen (nog) niet voor het probleem. Het gebeurd ook alleen als ik rechtdoor over het wissel ga. Wanneer ik het wissel omzet om af te draaien gaat alles wel goed. Wie kan mij hiermee helpen?
Alles gaat trouwens over schaal N, mocht dat nog voor iemand van belang zijn.
dirkjan
Re:Kortsluiting?
«
Reactie #1 Gepost op:
18 September 2011, 20:27:12 »
Ik heb nog even nagedacht over dat wissel. Omdat ik het wissel zelf niet op de draden heb aangesloten, maar de rails ervoor en erna wel denk ik dat een slecht contact met een raillasje misschien het probleem zou kunnen zijn. Maar als ik dan bedenk dattie de bocht om wel goed doet en de trein soms gewoon rare geluidjes maakt twijfel ik daar ook een beetje aan. Ik zal dat in elk geval binnenkort eens onderzoeken.
Remunj
«
Reactie #2 Gepost op:
19 September 2011, 20:25:31 »
Hoe heb je het keerlusprobleem opgelost?
Ik vemoedt dat daar je probleem zit.
Gr.
Eric
Gr.
Eric
dirkjan
«
Reactie #3 Gepost op:
20 September 2011, 08:45:41 »
Dat heb ik opgelost met een Lenz LK200. De keerlus werkt hiermee prima. De wissel waar het probleem zit, zit juist helemaal los van de keerlus, op een ander deel van de baan (boven de keerlus op een berg).
eenop87
«
Reactie #4 Gepost op:
20 September 2011, 09:34:51 »
Moeilijk om zo op afstand te bepalen wat de problemen veroorzaakt.
Daarom wat suggesties:
Probeer het probleem op te lossen door dingen uit te sluiten.
Het puntstuk van de wissel: Is dat aangesloten? en zo ja:heeft het de juiste polariteit?
Koppel het puntstuk eens los en kijk of het probleem nog optreedt. Loc zal nu misschien wat haperen vanwege een stukje spanningsloos maar waarschijnlijk geen sluiting meer maken..
De loc die niet meer loopt: probeer te lokaliseren waar het probleem zit.
Haal de decoder er uit en plaats de doorverbindingsplug terug (dus maak hem weer analoog). Loopt de loc nu als je hem op een gelijkspanningsbron zet? Is dat niet het geval zet dan direct gelijkspanning op de motor. Als die draait zit het probleem dus tussen de wielen en de motor.
Werkt de loc wel analoog dan is mogelijk de decoder defect.
Het kan zijn dat het probleem met de loc is veroorzaakt door een sluiting op de wissel. Er kan bijvoorbeeld een stukje van de bedrading zijn weggefikt.
succes
Gerrit
dirkjan
«
Reactie #5 Gepost op:
20 September 2011, 11:56:43 »
Het puntstuk van het wissel is d.m.v. een verbindingsstuk onder de bielzen aangesloten en staat dus ofwel op het linker- ofwel op het rechterspoor aangesloten, afhankelijk van de stand van de wissel. Het wissel komt zo uit het doosje en daar heb ik verder weinig aan gedaan. Het is wel een goed idee even een ander wissel te proberen. Ik heb gemerkt dat het wissel in de stand voor rechtdoor ook niet helemaal goed lijkt te staan wat ontsporing of kortsluiting tot gevolg kan hebben. Misschien zit er net een stukje zaagsel tussen op een plek buiten mijn zicht. Wellicht ontstaat hierdoor ook wel een spanningsprobleem bij rechtdoor rijden (aan de ene kant een isolatielas en de andere kant net geen goed contact) (de loc die nog wel werkt rijdt daar helemaal niet en geeft ook geen licht, wat dus kan duiden op een probleem met de spanning). Het blijft echter vreemd dat dit een loc kan slopen. Voor afbuigen staat ie wel helemaal goed en rijdt de trein ook goed door.
Gelukkig is de rails gespijkerd en niet gelijmd.
Wat betreft de loc vind ik het wat lastiger. Ik ben nog steeds redelijk nieuw in de modelspoorwereld en heb nog weinig ervaring met het uit elkaar halen van locs. Omdat je toch ergens moet beginnen heb ik zondagavond al wel, met de handleiding ernaast, de overkapping van de loc losgemaakt. De decoder losmaken durf ik echter nog niet aan. Dat is zeer fijn soldeerwerk en zo goed kan ik niet solderen (plus mijn soldeerbout is nou ook weer niet zó klein). De loc komt zo met decoder en al uit de fabriek. Wel valt me op dat verlichting het ook niet doet, dus ergens vermoed ik dat het probleem wel rond de decoder zit. Misschien doe ik er verstandig aan eens naar een winkel te gaan, of een modelspoorder in de buurt te zoeken die er naar wil kijken. Aangezien ik ook nog bij een club wil gaan moet dat op termijn wel lukken.
eenop87
«
Reactie #6 Gepost op:
20 September 2011, 13:09:57 »
Is de decoder er niet ingeplugd.
Ik heb nog nooit een loc gekocht met ingebouwde decoder, maar het lijkt mij dat de fabriek de decoders er toch met een plug in monteert. Zat er in de verpakking ook geen dummy plug? Die heb je wel nodig om hem puur analoog te maken.
Je moet in ieder geval niet gaan solderen aan de decoder zelf als je geen soldeerervaring hebt en geen juiste soldeerbout.
Schade aan een loc kan wel degelijk ontstaan door een kortsluiting op de baan, zeker als je een krachtige booster hebt.
Ik heb zelf een keer een treinstel gehad waarvan enkele stroomafnemers op de wielen compleet waren weggefikt na een kortsluiting. Dat waren wel dunne dingetjes, maar toch.
Gerrit
Menno
«
Reactie #7 Gepost op:
20 September 2011, 13:45:54 »
Ik heb tot nu toe 2 keer een loc gehad die vanaf de fabriek een decoder met zich meedraagt, maar die zit altijd netjes ingeplugd, en niet gesoldeerd: ze zouden ook wel gek zijn als ze dat zouden doen, want het kost 1. meer werk, en 2. je maakt er hobbyisten die de decoder willen vervangen door diegene die zij graag gebruiken, niet blij mee.
Verder weet ik niet beter dan dat zo goed als alles tegenwoordig van een interface voorzien is.
dirkjan
«
Reactie #8 Gepost op:
20 September 2011, 16:11:06 »
Het was wel een loc die ik van een Duitse winkel heb gekocht op Eurospoor vorig jaar. In een blauw "Fleischmann digital" doosje. Er zat geen dummy decoder bij. De decoder die erin zit, zit vast middels heel fijn gesoldeerde draadjes en lijkt niet ingeprikt. Ik zal vanavond (als ik dat niet vergeet!) een foto maken van de loc (zonder de kap uiteraard).
De booster is niet bijzonder krachtig. Het gaat om een eenvoudige Roco Multimaus met dat zwarte kastje en een eenvoudige stekker waarbij het blok direct bij het stopcontact zit. Dus niet de krachtigere voeding met een blok halverwege de draad. Ook geen extra boosters/versterkers aangesloten. Een beetje verkeerde kortsluiting kan dan misschien alsnog de boosdoener geweest zijn.
dirkjan
«
Reactie #9 Gepost op:
20 September 2011, 21:53:17 »
Vooruitgang! Deels althans. Na wat gepiel, een keer hard blazen en wat gepiel sluit het wissel nu goed aan en rijdt de trein (die nog wel werkt
) er goed overheen. Of eigenlijk moet ik zeggen: beter. Hij hapert nog iets, maar dat is een combinatie van de rails nog wat oppoetsen en een oude loc die ook wat liefde nodig heeft.
De andere loc heb ik niet meer geprobeerd, maar ik ga er van uit dat er niets is veranderd. Hieronder de foto's van, wat ik aanneem, de decoder is en hoe deze vast zit. Dit lijkt me geen klik, maar een soldeersysteem. De stroomafnemers lijken me trouwens in orde (voor zover ik die zo snel kon zien).
eenop87
«
Reactie #10 Gepost op:
20 September 2011, 22:48:24 »
Zie er wel een beetje minimaal uit. Ik neem aan dat er geen sluitverlichting op de loc zit gezien het kleine aantal aansluitingen.
Het IC rechts-onder (met het opschrift M180) op de onderste foto lijkt niet goed vastgesoldeerd te zijn, zou je eens met een vergrootglas kunnen bekijken.
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Gerrit
dirkjan
«
Reactie #11 Gepost op:
20 September 2011, 23:38:48 »
De loc heeft inderdaad alleen verlichting aan de voorkant. Ik zal dat IC eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
Om in elk geval nog een probleem uit te sluiten had ik daarstraks even een helder moment. En een flashback naar de modelspoordagen eerder dit jaar. Toen hadden we op de club (waar ik zat) het probleem dat op 1 baan helemaal geen enkele trein meer reed. We hadden zo'n beetje alles geprobeerd en wisten het niet meer. In een helder moment zette ik de Multimaus op adres 3 en plots reed alles tegelijk. Bleek dat iemand die de Multimaus niet kende een verkeerde combinatie had ingedrukt waardoor alle decoders waren gereset. Dus ik net ook mijn trein op adres 3 proberen, maar helaas zonder resultaat.
Ik neem aan dat de rode draadjes (onderste foto) beiden bij elkaar op dat stroomgeleidertje horen? Het onderste draadje zat namelijk los en heb ik vastgesoldeerd. Misschien moest dat niet en was de boel aanvankelijk wel gereset?
dirkjan
«
Reactie #12 Gepost op:
07 October 2011, 18:33:39 »
Even een korte test gedaan op een mijn proefrail, welke ik voor de gelegenheid eens analoog heb aangesloten. Conclusie: analoog rijdt de trein wel. Wanneer ik de trafo open draai gaat de trein niet meteen rijden, maar na een stukje draaien schiet de trein ineens voorruit. Er is echter geen verlichting op dat moment. Ik vermoed dus dat de decoder stuk is en gezien die gesoldeerd zit laat ik dat liever door iemand doen dan deze zelf vervangen.
dirkjan
«
Reactie #13 Gepost op:
07 October 2011, 22:23:42 »
Weer een stap verder. Ik probeer nu de decoder te resetten, maar heb dat nog niet voor elkaar gekregen. Wel heb ik wat waarden veranderd en dit heeft verrassende resultaten gegeven:
- nog geen licht
- bij "vooruit" rijden gaat de trein achteruit
- knop op "achteruit" draaien laat de trein vooruit rijden
- knop terug naar het midden draaien laat de trein niet stoppen, of misschien met een heeeel lange remweg
is gewoon lange remweg, is aan te passen.
Er is dus wat mis met de programmering. Weet iemand hoe ik een Fleischmann decoder reset? Als ik CV8 op 8 of 155 zet merk ik geen verschil en is de decoder niet gereset.
Of hoe stel ik 'm in dat het licht weer aan gaat (of zou 't lampje stuk zijn) en dattie weer de juiste kant op rijdt?
Update: door CV 29 op 0 te zetten is de rijrichting weer normaal. Nu de verlichting nog fixen...
toevoeging: het aanpassen van het aantal rijstappen lijkt niets te doen.
Ook kan ik het adres van de loc niet aanpassen zo lijkt het.
Adres aanpassen werkt wel.
«
Laatst bewerkt op: 07 October 2011, 23:05:16 door dirkjan
»
dirkjan
«
Reactie #14 Gepost op:
28 October 2011, 23:13:39 »
Vandaag op Eurospoor maar eens rondgevraagd of iemand me kon helpen met de verlichting van de loc. Eerst bij Beneluxspoor.net zelf. Daar kreeg ik te horen dat het absoluut het lampje moest zijn wat stuk was.
Later kreeg ik, enigszins toevallig, met iemand van 99mm spoor forum een gesprek. Die man wist zeker dat het de slechte Fleischmann decoder was (zijn woorden) en raadde mij aan een andere decoder in te bouwen. Kosten van decoder + laten inbouwen: 50 euro. Toch maar niet gedaan. Iemand van de modelspoorclub waar ik bij zat heeft e.e.a. doorgemeten. Conclusie: het lampje is goed, dus als er wat mis is zou het de decoder moeten zijn. Maar het viel hem ook op dat het lampje geen contact maakt. Had ik dat wel getest? Dat heb ik meermalen, maar ik kreeg steeds geen licht.
Vanavond weer geprobeerd en een contactje wat verbogen zodat ik zeker weet dattie het lampje nu raakt. Geen licht. Oh wacht, de trein staat nog in "achteruit". Vooruit rijden en...licht! Gewoon meerdere keren naar gekeken en geprobeerd en telkens toch iets niet goed gedaan. Zou ik de trein iedere poging nog in de "achteruit" hebben laten staan? Geen idee, maar ben blij dattie het weer 100% doet!
Ik heb ook nog steeds geen idee wat er bij de kortsluiting nou precies mis was gegaan en hoe het precies is opgelost.
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2011, 23:15:31 door dirkjan
»
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|