Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar  (gelezen 21401 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #15 Gepost op: 16 november 2011, 09:03:19 »
Door de foto is het verschil erg duidelijk.

Sta je soms niet altijd goed bij stil dat dit onderdeel erg belangrijk is en niet alleen het uiterlijk van het model.
groetjes Dion

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #16 Gepost op: 16 november 2011, 21:45:18 »
Eerst nog wat anders:
Ik heb de tussen rijtuigbakken onderling vergeleken:
  • De 1e klas of een 2e klas rijtuigen vergelijk zie je het enige verschil dat er een 1 of een 2 voor de klasse aanduiding op staat en een ander nummer voor de rijtuig bak.
  • Maar ook tussen een klasse bakken en het bitro rijtuig zitten veel overeenkomsten:
    De draaistellen komen uit de zelfde mal, de klasse rijtuig draaistellen zijn gemakkelijk omtebouwen naar aangedreven draaistellen.
  • Ook de bodem platen zijn allen gelijk, ze hebben allemaal de gaten waar de kardanas door heen kan.
  • Alle bodemplaten hebben nokken waar je het gewicht op vast kan schroeven waar de motor in opgesloten zit. (Je kan deze nokken ook prima gebruiken om er een gewicht in aan te brengen bij de klasse rijtuigen. Als je een extra rijtuig koopt, zit er dus geen gewicht in, reden dat er nog al eens ontspoorde bij mij. Het enige metaal wat er aan zit zijn de wielen,de pantograaf, de bedrading, de stekkers van de koppelingen en het koppelingsveertje.)
Voor de rest zijn de kappen verschillend, maar de onderzijde die in de bodemplaat connect, past maar op 1 manier. zie de foto`s.





Om nu meteen m`n bistro rijtuig naar de :-X te helpen heb ik eerst het plan op gevat om een klasse rijtuig aan te passen.
Ik wil tenslotte ook verlichting inbouwen en interieur in het rijtuig zoveel mogelijk behouden.
Het klasse rijtuig heb ik toch liggen omdat ik al een bistro rijtuig heb aangepast met een pantograaf erop. Alleen geen foto reportage van gemaakt, om in dit draadje verslag van te doen. (Komt nog).



Eerst eens goed kijken naar het interieur van een bistro rijtuig, (zie foto`s boven), daarvoor is er ruimte gemaakt voor een extra gewicht onder de interieur plaat, de vloer zit een stuk hoger, (Met een enorm blokgewicht op de plaats van de dichte wand in het bistro rijtuig).


Om hier voor een interieur deel 1e of 2e klas pas te maken heb ik eerst een strip Evergreen in het gangpad gelijmd.
Omdat ik geen rond vliegende banken wil hebben als ik de bodem er (op m`n werk) onderuit vrees op de vreesbank.


Redelijk gelukt toch?

Later ga ik passen welke banken er als nog uit moeten om ruimte te maken voor de motor, vliegwiel en aandrijving.


Nu eerst de motor inpassen in het bodemgewicht, ook hier voor moeten enkele ribben in het gewicht plaats maken.


Ook nu weer op m`n werk even met de vreesbank aan het stoeien geweest.


De motor zit er nu in, ligt nog los, de motor as is iets te lang, aan beide zijdes.
De lengte die werkelijk nodig is, is 5mm buiten het lager.
Gebruik een doorslijpschijfje in je dremel of Proxxon, de as is knoeperhard!
Zet wel even een veiligheid bril op, en houdt de as vast met een tang aan de andere zijde van de motor, zo voorkom je dat de as gaat draaien en je motor elektrisch doorbrand!


Als de moror mooi past en het vliegwiel kan vrij rond draaien, zet dan je motor vast.
Ik heb het gedaan met dikke dubbelzijdige tape, redelijk makkelijk corrigeerbaar en dempt het geluid ook nog.
Kan ook met sileconen kit, dempt het geluid ook goed, maar had ik even niet voorhanden.

Nu is het tijd om de kardan assen op lengte te maken.
Nodig; krimpkous, kniptang, vijltje en seconde lijm.
knip je te lange kardanas in 2 gelijke delen.
Zet eerst je rijtuig op een stuk rechte rail.
Steek beide helften in de kardan koppelingen zie foto.

Nu zie je meteen hoeveel je kardanas te lang is.
Maak nu de as precies pas.


Smeer nu 1 deel in met secondelijm en doe er een stukje krimpkous voor de helft overheen, steek nu ook de andere helft met wat lijm aander andere zijde in het krimpkous, krimp de krimpkous voorzichtig met een soldeerbout, zorg ervoor dat je kardanas niet smelt!!!!  :o


Dit als resultaat. Bij het plaatsten van de kardanas wel even het draaistel los halen. (y)

Mocht het zo zijn dat de kardanas te kort is geworden, blijkt bij test draaien van de motor en het bewegen van het draaistel, (komt er dan uit,) de kardankoppeling aan de motor zijde iets van de motoras bewegen richting van het draaistel. (Te lang kan bijna niet). ;D


Doe dit nogmaals voor de andere zijde.

Nu kan het interieur gepast worden.



Al afgetekend welke stoelen eruit moeten.

Wordt vervolgd.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

RemcoB

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
    • BroekPolderBaan
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #17 Gepost op: 17 december 2011, 18:33:26 »
Vandaag een setje plaatjes bij je gehaald. Heb vanavond lekker wat doen. Leuk draadje met enorm veel goede tips. Ga het zeker volgen.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.883867,4.217418

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2011, 21:13:11 »
Hallo Richard

Ik heb indertijd alle ramen er ook nog uitgehaald en de tussenstijlen zwart geverfd. Die tip stond in een modeltijdschrift. Ging allemaal erg makkelijk en zag er heel erg goed uit. Effect zie je dus echt wel.

Groeten

Bas

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #19 Gepost op: 18 december 2011, 00:59:14 »
Goeie tip trouwens,  (y)  ik zag dat het witte kunststof door scheen met de binnenverlichting aan in het donker.

Groeten Richard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2012, 21:06:11 »
Ombouw draadje ligt al even stil omdat ik bezig ben met de inbouw van m`n ringvaartspoorbrug op module, in m`n baan, treinen kunnen nu ook niet rijden dus ook niet testen
Sorry voor de overlast, maar ik ben nog lang niet klaar met de ombouw van m`n ICE-3`en en dat wil ik allemaal nog beschrijven.

Bouw draadje van de ringvaartspoorbrug kunt U vinden via de volgende link:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43310.0.html
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2012, 14:39:04 »
Vandaag maar weer eens verder gegaan met de 2e klas motorwagen, deze komt direct achter het stuurstandrijtuig. Op zolder is het nu veel te heet èn buiten in de achtertuin in de schaduw is het redelijk te doen.
Met de modulebak kan ik ook niet verder, want ik zoek nog enkele belangrijke details, daarvoor heb ik een afspraak met m'n neef voor een bezoek op de brug.
En omdat ik toch zin heb om iets nuttig te doen, dan voor Pampus in de zon te gaan liggen, waar ik een gruwelijke hekel aan heb,  heb ik het Piko ICE-3 project maar weer opgepakt.
Foto's + verslagje volgen vanavond.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2012, 22:17:55 door nighttrain1. Reden: taal fouten verbetert »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2012, 22:37:16 »

Nog maals passen, past net niet., interieur zat verkeerdt om.


Eerst het gat voor de motor tussen de banken wat groter gemaakt, het paste wel maar met de bedradig erin net weer niet.


Bedrading netjes onder de banken door, althans wat er nog van over is... 8)


De eene zijde,

En de andere zijde, alles past mooi, de decoder aansluiting zit ook al aan de bedrading vast gesoldeert en nu wordt het interieur in de voor mij juiste kleuren gebracht.


Nu zit er ook de bevolking er in en de motor zie je bijna niet meer.


Nogb even een foto van boven.
(Wat naast het rijtuig ligt, zijn de geamputeerde armen en benen, ledematen die in de weg zaten).


De kap zonder ruiten, omdat de kap licht door laat wordt de binnenzijde wit geschilderd en ik geen verf op de ruiten wil, zijn die eruit gehaald.

Wordt vervolgd.



« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2012, 22:38:59 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2012, 11:50:08 »
Ziet er netjes uit. (y)
groetjes Dion

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2012, 13:01:24 »
Hey Dion, dank je wel!

Even een test tussen door, ik heb even gepast met de kap weer op het rijtuig maar nog zonder ruiten,


Als je het weet zie je de motor liggen, anders kijk je er zo overheen.


Nu kan je de motor zien, vergelijk maar eens.

Als straks de ruiten er ook weer in zitten, en ook de binnenverlichting* erin zit ben ook ik benieuwd naar het resultaat. (*Moet ik eerst nog bestellen, kan nog even duren dus).

Het adhesie vermogen van dit rijtuig valt me nog mee. Niet zo sterk als een Bistro rijtuig maar daar zit dan ook zo`n onwijs groot gewicht in, zodat er geen poppetjes of binnenverlichting bij kan.

Wordt vervolgd...
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2012, 14:31:04 »
Geweldige ombouw.  (y)

Zelf heb ik een 7 delige met dus in het middelste rijtuig de motor. Nu valt me op dat het geduuwde deel mooi aansluit maar het getrokken deel dus uitrekt. Maw. de koppelingafstand bij trekken neemt toe. Is hier volgens jouw eenvoudig iets aan te doen?

Allie
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 14:39:26 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #26 Gepost op: 23 augustus 2012, 15:59:09 »
Bij duwen druk je de koppelingen in elkaar en bij trekken trek je ze uitelkaar, om een kortkoppeling soepel z'n werk te laten doen is er ruimte nodig, die wordt nu gevult, positief en negatief.
De enige manier is gaan expirimenteren met het veertje. Ben bang dat het niet gaat lukken ivm de ruimte die een sterkere veer nodig heeft. Een sterkere veer wordt vanzelf groter en die ruimte moet je dan maken. Freeswerk dus.
Ik heb daar geen ervaring mee.

Succes
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2012, 08:07:11 door Forummoderator. Reden: Onnodig citaat verwijderd, als je op het laatste bericht reageert klik dan op \"Reageer\", niet op \"Citaat\" »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

ronnooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2013, 22:36:17 »
Ik ben zo benieuwd naar hoe je de binnenverlichting ingebouwd hebt. Heb je daar een voorbeeldje van?

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #28 Gepost op: 20 februari 2014, 20:57:19 »
Vandaag even test gereden op de nieuwe baan, het treinstel loopt regelmatig uit de rail, dat kan diverse redenen hebben:
  • De rail ligt er belabbert bij, (klopt helaas)
  • Er zitten te veel onregelmatigheden in de bochten waardoor de koppelingen wrijving geven en de wielen ontsporen
  • De rijtuigen zijn nog niet zwaar genoeg

Aan de nieuwe (2e klas) motorwagen zal het niet liggen, die trekt met de vier assen aangedreven in z`n eentje ruim 1,5 treinstel de helling op, en is nog niet eens even zwaar als de 2 assen aangedreven originele bistro rijtuig waar van de fabriek uit de motor is in gebouwd.

Als treinstel in de rail blijft komt er een filmpje op jijbuis, (maar dat kan nog even duren  ::) ).

« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 21:23:59 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar
« Reactie #29 Gepost op: 20 februari 2014, 21:10:59 »
Nu is het tijd om de kardan assen op lengte te maken.
Nodig; krimpkous, kniptang, vijltje en seconde lijm.
knip je te lange kardanas in 2 gelijke delen.
Zet eerst je rijtuig op een stuk rechte rail.
Steek beide helften in de kardan koppelingen zie foto.

Nu zie je meteen hoeveel je kardanas te lang is.
Maak nu de as precies pas.


Smeer nu 1 deel in met secondelijm en doe er een stukje krimpkous voor de helft overheen, steek nu ook de andere helft met wat lijm aan de andere zijde in het krimpkous, krimp de krimpkous voorzichtig met een soldeerbout, zorg ervoor dat je kardan as niet smelt!!!!  :o

Beter is de krimpkous te vervangen door een stukje buis van Evergreen kunststof of een stukje  modelbouw messing, wat ik later ga doen.
Reden is dat de krimpkous door de middelpunt vliegende kracht gaat buigen op de breuk van de afgeknipte kardan assen en je een hoop onaangename geluiden hoort in het rijtuig.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken