Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 22:06:33
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
Vandaag om 21:59:46
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 21:55:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:48:03
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
Vandaag om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
Vandaag om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 21:17:34
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
Vandaag om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
  

Auteur Topic: Bemo BR-624 treinstel, stopt niet meer voor sein, stuurstandrijtuig vóór.  (gelezen 5573 keer)

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Hallo treinliefhebbers,

Mijn Bemo 624 treinstel met 1 tussenwagen rijdt ,met de stuurstandwagen voorop ,door op stroomloze gedeelten voor seinen.In de motorwagen is een voorziening aangebracht die er voor zorgt dat steeds het vooroplopende rijtuig de stroom op neemt . Voorheen maakte het dan ook niets uit of de motorwagen of stuurstandwagen voorop liep.Er werd keurig gestopt. De stroomloze gedeelten zijn dus ook niet te kort.
De motorwagen rijdt niet "achteruit" ??? als deze niet is gekoppeld met de stuurstandwagen.
Ik ben nu gedwongen om steeds met de motorwagen voorop te rijden en dat is niet de bedoeling van een treinstel. Voor de duidelijkheid , ik rijd analoog.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Alvast mijn dank voor een reactie.

Pieter
« Laatst bewerkt op: 01 May 2015, 22:30:41 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
tijdperk 3 NS in opbouw

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2011, 00:45:24 »
Heb je se stopsecties aan beide of op een spoorstaaf gescheiden?

Weet je hoe de stroomafname schakelt met de rijrichting?
Misschien wisselt deze enkelzijdig en moet je de stopsecties dubbel uitvoeren.

Tinus.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2011, 09:54:29 »
Eh,

dat ligt denk ik aan het feit dat bij het 'achteruit' rijden alleen de stroomafname van de stuurstand wordt gebruikt als stroomafname voor de motor.
Sinds wanneer rijdt een 624 met alleen 1 motorwagen ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2011, 10:52:26 »
In het echt zijn (waren..) beide koppen motorwagens, maar bij het Bemo-model is slechts één van beiden met een motor uitgerust. Pieter zal waarschijnlijk daarom van een motorwagen en stuurstandwagen spreken.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2011, 11:28:11 »
Wat ik bedoel is,

de 624 was 2, 3 of 4 delig. Nooit 1-delig (Motorwagen)
Als je de (stuurstand) wagen van de Bemo in de verpakking laat, zal de motorwagen nooit achteruit rijden. Daar de motorwagen stroomafname verwacht via zijn stroomgeleidende koppeling (stroomafnemers op de stuurstandwagen). Als de wagen ontbreekt is de motor stroomloos.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2011, 11:34:13 »
Waar staat dan dat hij dat doet?
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2011, 11:35:25 »
De motorwagen rijdt niet "achteruit" ??? als deze niet is gekoppeld met de stuurstandwagen.

Hier?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2011, 12:12:47 »
Ok, als ik het goed begrijp kan het treinstel (met de stuurstand aangekoppeld) maar 1 kant op rijden?
Mocht dit zo zijn, dan is de stroomafname vanaf het stuurstand dus onderbroken. Je moet dan gaan zoeken waar de onderbreking is. Wellicht is er een draadje los bij één van de stroomvoerende koppelingen. Of is er een contact in de koppeling verbogen.

Alex

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2011, 14:32:22 »
Hallo treinliefhebbers,


De motorwagen rijdt niet "achteruit" ??? als deze niet is gekoppeld met de stuurstandwagen.


Pieter

klopt.

Het werkt allemaal dus goed. Gewoon aankoppelen die stuurstand

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2011, 14:56:52 »
Mijn Bemo 624 treinstel met 1 tussenwagen rijdt ,met de stuurstandwagen voorop ,door op stroomloze gedeelten voor seinen.In de motorwagen is een voorziening aangebracht die er voor zorgt dat steeds het vooroplopende rijtuig de stroom op neemt .Voorheen maakte het dan ook niets uit of de motorwagen of stuurstandwagen voorop liep.Er werd keurig gestopt. De stroomloze gedeelten zijn dus ook niet te kort.
Hallo Pieter, in dit stukje tekst lijkt een tegenstrijdigheid. Rijd het model met de stuurstand wagen aangekoppeld nu wel door of niet bij een stroomloos stuk spoor? en stopt het model dan aan het begin van het stoomloze deel of als het hele model stroomloos staat?
Ook schrijf je dat in de motorwagen een voorziening is aangebracht om er voor te zorgen dat steeds het vooroplopende rijtuig stroom afneemt, hoe is dit gedaan? dmv schakelaars of diodes?

De motorwagen rijdt niet "achteruit" ??? als deze niet is gekoppeld met de stuurstandwagen.
Als de schakelaars of de diodes goed werken klopt dit dus.


Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Mogelijk als je mijn vragen hebt beantwoord kan ik je verder helpen, het is mij nog niet geheel duidelijk wat je probleem is.

Groeten,

Christoph

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2011, 18:23:46 »
Hallo 624 liefhebbers,
Dank voor alle reacties en meedenken. Ik noem inderdaad het aandrijvingsloze koprijtuig stuurstandwagen. Ik rijd in de combinatie motorwagen-tussenwagen- stuurstandwagen.Dus altijd met een compleet treinstel.
Het is correct dat de motorwagen alleen achteruit rijdt als deze is gekoppeld met de stuurstandwagen.
Ik heb  zo willen aangeven dat aan de motorwagen (waarschijnlijk) niets mankeert. Met de motorwagen voorop stopt deze keurig op het stroomloze gedeelte van ca 40 cm. Met de stuurstandwagen voorop negeert deze het stroomloze gedeelte en stopt het treinstel pas als de motorwagen op het stroomloze gedeelte staat.De voorziening om steeds de vooroplopende wagen stroom te laten opnemen is fabrieksmatig door Bemo aangebracht en bestaat uit diodes bij analoog bedrijf en uit een ESU Schaltung voor digitaal bedrijf , aldus de beschrijving in Miba april 2003 en M.E. april 2003.
Ik heb het treinstel 3 jaar en het probleem heb ik een half jaar geleden ontdekt . Daarvoor maakt het geen verschil welke wagen voorop liep, want het treinstel stopte correct voor de seinen.
Wellicht weet iemand een oplossing.
Alvast bedankt.
Pieter
tijdperk 3 NS in opbouw

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2011, 18:31:45 »
Hallo Pieter,

als ik het goed gelezen heb lijkt het dus dat de trein in duwstand bij de motorwagen of over de gehele lengte stroom afneemt?
Probeer de motorwagen in duwstand eens van de rails af te nemen, blijven de wielen van de motorwagen dan doordraaien?
Probeer dit zelfde nu eens bij het stuurstandrijtuig, trein weer proberen te laten rijden richting deze stuurstand. Wil hij nu ook weer gaan rijden?
Als hij in beide gevallen wil rijden, haal dan eerst eens de middenwagen er tussen uit en probeer het dan eens opnieuw. Kan je je bevindingen hier daarna eens opschrijven?

Groeten,

Christoph

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2011, 19:44:03 »
Hallo Christoph,

Dank voor je reactie. In duwstand motorwagen opgetild, wielen blijven draaien. In duwstand stuurstandwagen opgetild, wielen motorwagen draaien niet. Tussenwagen verwijderd, geen ander resultaat.De stroomvoerende koppelingen nog eens gecontroleerd en geen afwijkingen kunnen ontdekken.
Nog eens in de duwstand over de baan gereden en nog steeds hetzelfde probleem.

Groeten Pieter
tijdperk 3 NS in opbouw

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #13 Gepost op: 17 September 2011, 20:29:53 »
Probeer het nu een s met de stuurstand met een kant nog op de rail.
Hierbij ook de motorwagen laten staan.
Stopt hij met rijden ?


Tinus.

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:problemen Bemo 624
« Reactie #14 Gepost op: 17 September 2011, 22:02:09 »
Hallo Tinus,

Ik heb de rechterrailstaaf geisoleerd.Als de stuurstandwagen voorop rijdt is dat dus aan de rechterzijde
Het treinstel komt aanrijden met de stuurstand voorop en bereikt het stroomloze deel.Ik houd hem vast en til de linkerwielen van de rails.De rechter blijven contact met de rails houden De motor stopt.Nu de omgekeerde situatie en de motor  gaat weer draaien.Voor de verandering heb ik de stuurstandwagen geheel gedemonteerd, maar ik heb geen losse draden of andere defecten kunnen ontdekken.

Groeten Pieter
tijdperk 3 NS in opbouw