Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Massadetectie met Olympische Koploper
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Massadetectie met Olympische Koploper (gelezen 1332 keer)
Jos
Offline
Berichten: 183
Massadetectie met Olympische Koploper
«
Gepost op:
16 September 2011, 15:58:32 »
Ik hoop dat op dit forum wel een oplossing voor mijn probleem wordt gevonden.
Wat is het probleem: als mijn nieuwe Olympische Koploper van Märklin onder besturing van Koploper moet stoppen bij een bezetmelder (massadetectie) gaat hij veel te ver door, in bochten gaat het meestal goed maar op het rechte eind stopt hij veel te laat.
Na een hele tijd zoeken kwam ik er achter dat de massadetectie niet werkte doordat de voorste (aangedreven) wielen geen contact maakte door de anti slipbandjes! Pas als het volgende draaistel op het detectie punt komt stopt hij.
Met geen een andere trein heb ik dit probleem.
Ik heb getest zonder de twee voorste antislipbandjes en dan gaat het goed maar de wielen ratelen dan over de bielzen.
Ik maak gebruik van C-rails.
Assen wisselen met die van de tussenrijtuigen gaat niet omdat de bandjes op wielen van aangedreven assen zitten. Ook alleen verwisselen van de wielen gaat niet omdat de aangedreven assen 2,5mm dik zijn en de andere assen 2,0mm zijn.
De stopsecties langer maken gaat heel moeilijk omdat alles al is voorzien van ballast.
Ik heb geen idee hoe ik dit het best kan oplossen.
Wie kan me helpen?
Met vriendelijke groet,
Jos
Gelogd
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS
henk
Offline
Berichten: 22504
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
«
Reactie #1 Gepost op:
16 September 2011, 16:04:23 »
Ah, gaan we hier verder?
Kennelijk kan je vrij nauwkeurig meten. Meet even de doorsnede van de wieltjes en dan op zoek naar wielen met die doorsnede die op een 2,5 mm as passen. Dat kan eigenlijk niet lastig zijn, omdat Märklin van een beperkt aantal standaardwielen gebruik maakt.
Bij de Trix kon ik wielen van een tussenrijtuig zonder meer op een aangedreven as zetten, maar kennelijk zit dat bij de Märklin anders.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Jos
Offline
Berichten: 183
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
«
Reactie #2 Gepost op:
22 September 2011, 11:40:45 »
Drie dagen geleden heb ik Keuterman een mail gestuurd met de vraag of er wielen zijn zonder antislipbandjes en voor een asdiameter van 2,5mm. Helaas nog geen bericht ontvangen en daarom ga ik het anders aanpakken namelijk het stel de andere kant op te laten lopen. De sluitwagen heeft namelijk wel wielen zonder bandjes.
Aangezien ik zowel met massadetectie (voor C-rail) als met stroomdetectie (voor M-rail) werk moest de sleper naar het voorste draaistel verplaatst worden, dat gaat vrij gemakkelijk.
Nu wordt het treinstel geduwd i.p.v. getrokken en is bij mij wat gevoeliger voor ontsporingen. Op 3 plaatsen de rails wat vloeiender laten lopen en nu loopt het treinstel foutloos rond.
Met het programma Koploper loopt het nu overal goed en stopt het stel op de juiste plaatsen en gaat niet meer te ver door.
Voorlopig blijf ik het zo maar houden.
Met vriendelijke groet,
Jos
Gelogd
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS
Jos
Offline
Berichten: 183
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
«
Reactie #3 Gepost op:
23 September 2011, 14:34:53 »
Inmiddels een (vind ik logisch) antwoord van Keuterman ontvangen.
---------
Helaas zijn dergelijke assen zonder antislipband niet leverbaar.
Het maken van een dergelijke wielas is evenmin mogelijk omdat de daarvoor bestemde delen niet beschikbaar zijn.
Daarnaast zou het verwijderen van de antislipbanden de trekkracht dermate negatief beïnvloeden dat wij dat geheel afraden en een ombouw met negatieve effecten zullen we dan ook niet uitvoeren.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,
m.v.gr.
G. Keuterman
---------------
Ik ga dus nu verder met het 'achteruit' rijdend stel zoals hiervoor beschreven.
Gelogd
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS
henk
Offline
Berichten: 22504
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
«
Reactie #4 Gepost op:
23 September 2011, 15:43:57 »
Dat werkt ook als het stel toch maar één kant op hoeft.
Het antwoord is in zoverre typisch dat je nog twee wielen met asb zou overhouden en de Trix Koploper wordt met maar twee wielen met asb geleverd. Als er geen al te stijle hellingen op de baan zijn, is dat ook voldoende.
En wat ik kan, kan Keutermans natuurlijk ook.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Massadetectie met Olympische Koploper