Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Massadetectie met Olympische Koploper  (gelezen 1332 keer)

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Massadetectie met Olympische Koploper
« Gepost op: 16 September 2011, 15:58:32 »
Ik hoop dat op dit forum wel een oplossing voor mijn probleem wordt gevonden.
Wat is het probleem: als mijn nieuwe Olympische Koploper van Märklin onder besturing van Koploper moet stoppen bij een bezetmelder (massadetectie) gaat hij veel te ver door, in bochten gaat het meestal goed maar op het rechte eind stopt hij veel te laat.
Na een hele tijd zoeken kwam ik er achter dat de massadetectie niet werkte doordat de voorste (aangedreven) wielen geen contact maakte door de anti slipbandjes! Pas als het volgende draaistel op het detectie punt komt stopt hij.
Met geen een andere trein heb ik dit probleem.
Ik heb getest zonder de twee voorste antislipbandjes en dan gaat het goed maar de wielen ratelen dan over de bielzen.
Ik maak gebruik van C-rails.

Assen wisselen met die van de tussenrijtuigen gaat niet omdat de bandjes op wielen van aangedreven assen zitten. Ook alleen verwisselen van de wielen gaat niet omdat de aangedreven assen 2,5mm dik zijn en de andere assen 2,0mm zijn.
De stopsecties langer maken gaat heel moeilijk omdat alles al is voorzien van ballast.
 
Ik heb geen idee hoe ik dit het best kan oplossen.
Wie kan me helpen?

Met vriendelijke groet,

Jos

MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2011, 16:04:23 »
Ah, gaan we hier verder?  ;D ;)
Kennelijk kan je vrij nauwkeurig meten. Meet even de doorsnede van de wieltjes en dan op zoek naar wielen met die doorsnede die op een 2,5 mm as passen. Dat kan eigenlijk niet lastig zijn, omdat Märklin van een beperkt aantal standaardwielen gebruik maakt.

Bij de Trix kon ik wielen van een tussenrijtuig zonder meer op een aangedreven as zetten, maar kennelijk zit dat bij de Märklin anders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 22 September 2011, 11:40:45 »
Drie dagen geleden heb ik Keuterman een mail gestuurd met de vraag of er wielen zijn zonder antislipbandjes en voor een asdiameter van 2,5mm. Helaas nog geen bericht ontvangen en daarom ga ik het anders aanpakken namelijk het stel de andere kant op te laten lopen. De sluitwagen heeft namelijk wel wielen zonder bandjes.
Aangezien ik zowel met massadetectie (voor C-rail) als met stroomdetectie (voor M-rail) werk moest de sleper naar het voorste draaistel verplaatst worden, dat gaat vrij gemakkelijk.
Nu wordt het treinstel geduwd i.p.v. getrokken en is bij mij wat gevoeliger voor ontsporingen. Op 3 plaatsen de rails wat vloeiender laten lopen en nu loopt het treinstel foutloos rond.
Met het programma Koploper loopt het nu overal goed en stopt het stel op de juiste plaatsen en gaat niet meer te ver door.
Voorlopig blijf ik het zo maar houden.

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2011, 14:34:53 »
Inmiddels een (vind ik logisch) antwoord van Keuterman ontvangen.
---------
Helaas zijn dergelijke assen zonder antislipband niet leverbaar.
Het maken van een dergelijke wielas is evenmin mogelijk omdat de daarvoor bestemde delen niet beschikbaar zijn.
Daarnaast zou het verwijderen van de antislipbanden de trekkracht dermate negatief beïnvloeden dat wij dat geheel afraden en een ombouw met negatieve effecten zullen we dan ook niet uitvoeren.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,
 
m.v.gr.
G. Keuterman
---------------

Ik ga dus nu verder met het 'achteruit' rijdend stel zoals hiervoor beschreven.

MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Massadetectie met Olympische Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2011, 15:43:57 »
Dat werkt ook als het stel toch maar één kant op hoeft.  :)

Het antwoord is in zoverre typisch dat je nog twee wielen met asb zou overhouden en de Trix Koploper wordt met maar twee wielen met asb geleverd. Als er geen al te stijle hellingen op de baan zijn, is dat ook voldoende.
En wat ik kan, kan Keutermans natuurlijk ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.