Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelf gebogen brug maken door Hasenwald
Vandaag om 21:46:13
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:44:03
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 21:40:30
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:29:00
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 21:27:39
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:08
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 20:45:26
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:45:22
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
  

Auteur Topic: kortsluiting  (gelezen 2255 keer)

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
kortsluiting
« Gepost op: 13 March 2007, 16:22:54 »
hallo

ik rijd nu sinds kort digitaal met een roco lokmaus.
alleen ik heb wel erg vaak last van kortsluiting.
met over een wisselrijden en rangeren.
hoe kan dit ??? analoog was dit niet

mvg dennis

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2007, 16:31:35 »
De elektronica van digitale apperatuur spreekt over het algemeen eerder aan bij kortsluiting dan analoge trafo's. Analoge trafo's hebben over het algemeen een langzame kortsluit beveiliging, dit samen met de geringere uitgangsstromen en hogere inwendige weerstanden.

Groet Erik

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: kortsluiting
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2007, 17:04:59 »
staan de wissels wel goed, of rijd je ze goed in sommige gevallen?
Heb het bij iemand gezien waarbij het puntstuk gepolariseerd werd afhankelijlk van de stand van het wissel. Als hij dus bij een verkeerde stand het wissel opreed had hij kortsluiting. Door het wissel vooraf goed te zetten gaat dit goed.

Zelf heb ik het bij met name gebogen wissels R5/R6 wel gezien dat de willen bij de puntstukken ook de andere spoorstaaf raken en dat er daardoor kortsluiting ontstaat. als de apparatuur dan te gevoelig is slaat deze af.


Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: kortsluiting
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2007, 10:27:59 »
Ik lees niet dat ie ook sinds hij digitaal is gaan rijden hij de wissels ook gepolariseerd heeft of andere wielsets is gaan gebruiken. ALS hij al gepolariseerde wissels openrijdt had dat ook analoog tot kortsluiting geleid. Het andere geval, de te brede wielflenzen ken ik ook: ik heb een oude Flm BR65 op Rocoline lopen en die trekt bij het passeren van de scheiding vonken, maar mijn centrale kapt er dan niet mee, of ik moet het ding daar net stilzetten.
Ik vind de probleemschetsing wat slecht gedefinieerd: "bij het rangeren" ... betekent dat bij vooruitrijden en dan weer achteruit op een recht stuk rail dat ie ook eruit springt? Dan zou ik eerst eens gaan kijken naar decoderbelasting en dus voedingsbelasting. Of hij heeft een wacky digitale voedingsset gekocht.... Ik kan zonder enig probleem op een Lokmuis met 1 centrale 5 a 6 treinen laten lopen (en daar kan de vonkende BR65 dan nog bijzitten ook).

« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 23:54:29 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: kortsluiting
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2007, 22:18:14 »
ik heb gister een uur zonder problemen kunnen rijden :)
ma het gebeurde als er wagonnen over wissels gingen of de loc over de wissel reed
het zijn geen gepolariseerde en het is een minitrix loc op minitrix rails dus dat van die flenzen lijkt me sterk en dan had dat sowieso al eerder moeten gebeuren


Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: kortsluiting
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2007, 09:34:15 »
Lokaliseer de volgende keer WAAR het precies gebeurt: op welke wissel of plek. Als je al Minitrix spul gebruikt kan het in principe niet aan de belasting liggen, ik draai zoals gezegd 5-6 HO-modellen (en dan praat ik ook nog over zware types als een Cl66, RN232 of een duo 6400's die ik als 1 lok reken) op mijn centrale zonder enig probleem. Check dan met name het hartstuk, misschien ligt er wel een schilfertje metaal in wat door de wielen aangedrukt kortsluiting maakt.

« Laatst bewerkt op: 19 May 2007, 23:53:55 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: kortsluiting
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2007, 09:48:49 »
Hoi D.

Waarschijnlijk is je messing contactstrip(nouja, strip) in de wissel de boosdoener. Deze gaat door het verschuiven van het rode lipje samen met de railtongen om. Wordt het rode lipje door je aandrijving net niet voldoende verschoven dan draait het "contactlipje" niet ver genoeg, met het gevolg dat de polarisering niet goed gaat.
Probeer de wissel eens met de hand om te zetten en kijk of het zich dan nog voordoet.
Het meest voor de handliggende(m.i.) is helaas slijtage. Maak hem open en kijk of er nog wat aan te doen is. Zo niet vervangen dan maar.
mvg
Henk Koiman

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: kortsluiting
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2007, 11:50:09 »
de wissels zijn hand gestuurd
alleen lijkt nu of de problemen weg zijn ;D
want nu weer zonder problemen kunnen rijden
vaag