Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:21:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:04:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:03:05
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door sncf231e
Vandaag om 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
Vandaag om 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door wimk
Vandaag om 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
Vandaag om 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:24:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:21:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:16:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:44:55
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 20:34:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
Vandaag om 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
Vandaag om 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
Vandaag om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door R1954
Vandaag om 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
Vandaag om 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 15:53:08
Update: baan in de tropen door Jelmer
Vandaag om 15:38:16
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:35:11

Auteur Topic: Het parallel staan van boosters  (gelezen 3317 keer)

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Het parallel staan van boosters
« Gepost op: 11 September 2011, 11:10:16 »
Ik heb voordat ik deze topic startte toch even gezocht op de term booster (32 pagina's) maak kon niet echt vinden wat ik zoek en mocht dit wel het geval zijn, mijn excuus. Alvorens ik mijn tweede booster ga aansluiten naar de booster van mijn Twin heb ik een vraag, ik heb diverse plaatsen waar treinen stoppen, die bestuurd door het programma om te "kijken" of de volgende rijweg bereden kan worden. Het kan dan voorkomen dat de trein/treinen stil staat/staan op de scheiding van twee boosters, dus dat er bijvoorbeeld een rijtuig met verlichting met het voorste wielstel stilstaat op het bereik van de eerste booster (Twin-center) en met het achterste wielstel op het bereik van een tweede booster met tussen de wielstellen de verlichtingsstrip, om maar eens een voorbeeld te noemen. Hoe lang kan en mag dit duren op de scheiding van twee boosters. Ik gebruik allemaal Twin-boosters (6807) met gelijke 72VA transformatoren. Maakt het nu uit bij gebruik van boosters of je met het drie-rail of twee-rail systeem rijdt,

graag advies,

Rob Bogers
« Laatst bewerkt op: 11 September 2011, 11:30:32 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Het parallel staan van boosters
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2011, 14:07:56 »
Op zich is het geen probleem als je de boosterscheiding overbrugt. Er ontstaat pas een probleem als er op dat moment een kortsluiting ontstaat. Die wordt dan gevoed door beide boosters, dus dubbele kortsluitstroom.

Maar als ik je verhaal zo lees dan heb je de scheidingen tussen de boostergebieden op onhandige plaatsen gelegd. Een boosterscheiding kan je het beste laten samenvallen met een blokscheiding, dan is je "probleem" vanzelf over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2011, 14:39:18 »
ik heb twee twin boosters op een intelli basic staan en heb nu al een jaar geen probleem daar mee gehad, heb twee kritiek punten waar de trein op een overlap kan stoppen.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2011, 14:44:11 »
@Klaas, je hebt helemaal gelijk maar toen ik "lang" geleden ben gestart met deze hobby had ik geen idee met hoeveel treinen ik tegelijk zou gaan rijden maar nu ben ik een aantal jaren verder en ook zoveel treinen meer tegelijk heb rijden, blijkt dat het Twin-Center het heel erg warm krijgt en kom ik er achter dat ik de de bezetmelders zo geplaatst heb dat deze soms niet helemaal lekker uitkomen op plaatsen waar ik de boosterscheidingen - zoals je al aangaf  - wil hebben.  

Ik mag aannemen dat bij een kortsluiting of dubbele kortsluiting, de zaak (de boosters en centrale) wel beveiligd zijn. In ieder geval schakelt het programma bij kortsluiting de centrale af en worden de treinen gestopt maar daar blijft het dan toch wel bij?

Ik heb net naast de centrale de eerste booster aangesloten en het lijkt goed te gaan. Maar ja ik heb nog geen kortsluiting gehad.

Rob
« Laatst bewerkt op: 11 September 2011, 14:46:37 door Rob Bogers »

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2011, 14:47:30 »
Hallo Rob,

Over parallel opstellen van de Twin-boosters is al eens gesproken. Een linkje hier naar toe:
Beneluxspoor uit 2006(!) Wim heeft hier een aardig antwoord.
of Hobbyparts die de Technik info van Fleischmann nog steeds beschikbaar hebben (Bij Fleischamnn zelf is deze info al weg :( )

Is het een idee om de Twin-Center alleen dat te laten doen waar die goed in is? Stuursignaal maken. De baan zelf op de boosters, en de TC stuurt de Boosters aan. Volgens mij is dat een 'veilig' idee.

Jan-Peter

PS: TC stuurt natuurlijk dan nog wel het programeerspoor aan.  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 September 2011, 14:51:31 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 11 September 2011, 14:53:51 »
Ik mag aannemen dat bij een kortsluiting of dubbele kortsluiting, de zaak (de boosters en centrale) wel beveiligd zijn.
De beveiliging zal gewoon werken. Het grootste risico is volgens mij dat de kortsluitstroom van de ene booster door de bedrading van het overbruggende rijtuig loopt. Die bedrading is daar niet op gemaakt, maar normaal gesproken wordt de zaak zo snel afgeschakeld dat die bedrading niet zal uitfikken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2011, 15:29:55 »
Dank voor alle reacties, de eerste booster is al op de baan aangesloten en tot nu toe geen rare fratsen gezien, maar ja ook nog geen kortsluiting gehad, morgen eerst maar eens een trafo aanschaffen en dan booster 2 maar eens aansluiten enzovoort.

Ik weet dat er vele onderwerpen over boosters is geschreven, Ik heb daar ook al eens een bijdrage aan geleverd maar kon het niet meer vinden, maar vaak komt daar net niet de vraag aan de orde die je zoekt en om nu het hele bestand te gaan doorzoeken maar ik zal eens naar dat onderwerp wat Jan-Peter aanhaalt gaan kijken uit 2006, kun je nagaan.

Nogmaals dank!

Rob

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2011, 15:40:48 »
Nog ff voortbordurend op de reactie van Klaas:
Ik heb de scheiding tussen 2 boosterkringen ook laten samenvallen met blikscheidingen. Bovendien heb ik de meldsecties in een bepaald baangedeelte laten voeden vanuit dezelfde booster als de niet-gedetecteerde stukken baan in dat baangedeelte.
Of het allemaal zo nauw komt, weet ik ook niet zo, maar ik wil er wel voor zorgen dat er zo weinig mogelijk stukken in de baan zitten waar een trein langere tijd gevoed wordt vanuit 2 boosters.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2011, 01:12:36 »
Ik heb in het verleden een kortsluiting gehad door een loc die wat ongelukkig over een wissel heen ging terwijl de loc ook op de scheiding van 2 (IB)-boosters stond.....deze lok werd gegrild binnen no-time.

Toen ik hierover vertelde bij mijn winkelier, zei hij dat dit niet kon als je de schakeling volgde tussen de boosters zoals in de handleiding staat.............echter, de handleiding die ik had van een achttal jaren daarvoor, vermeldde dit nog niet........

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2011, 09:07:01 »
Maakte die lok dan net op het wissel kortsluiting? Zodat beide boosters stroom via de lok door de kortsluiting stuurden?
En waarom reageerden de kortsluitbeveiligingen niet?
Of begrijp ik het niet helemaal? :-\

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2011, 10:17:53 »
Ook al had ik jaren geleden eerst een testbaan gebouwd, dan nog ben ik er niet zeker van of ik toen wel in had gezien hoe het een en ander had gemoeten. Immers ik had geen idee destijds met hoeveel treinen ik zou gaan rijden maar na voortschrijdend inzicht en meer ervaring (wat dat dan ook mag zijn) ben ik er wel achter dat bij het plannen van een baan goed moet worden nagedacht wat je eigenlijk wilt. Nou niets nieuws onder de zon want dat gold altijd al maar toch wil ik het nogmaals gezegd hebben, dan kun je beter rekening houden met het inplannen van eventuele boosters en de plaatsen waar de scheidingen zouden moeten komen. Als ik ooit nog eens een ander baanplan maak zal ik hier rekening mee houden. Dank voor de reacties en tips.

Rob

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2011, 11:16:01 »
....en meer ervaring (wat dat dan ook mag zijn)
Definitie: "ervaring is de herinnering aan eerder gemaakte fouten".  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #12 Gepost op: 12 September 2011, 11:24:59 »
Je hebt gelijk Klaas, maar dat heb je wel vaker  (y)

Groet, Rob

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 September 2011, 12:07:14 »
Maakte die lok dan net op het wissel kortsluiting? Zodat beide boosters stroom via de lok door de kortsluiting stuurden?
En waarom reageerden de kortsluitbeveiligingen niet?
Of begrijp ik het niet helemaal? :-\

Mvg,

Henk

Begrijpen deed/doe ik het ook niet helemaal, maar als je de handleiding volgt m.b.t. het aansluiten (en de "truc" is uit mijn hoofd, om de aarding van de boosters aan elkaar te koppelen) zijn verdere problemen van deze aard met genoemde desastreuze gevolgen, uitgesloten.

MVG, Henk

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 September 2011, 13:27:41 »
aarding van je boosters zal niet helpen hoor.Massa-aansluiting aan railzijde wel.Ik begin de splitsing van kringen trouwens ook ergens op de baan waar een trein niet kan stoppen.Bij mij is dat bv de start van de 1ste blok na het hoofdstation.Verder dan op een blokje aan de inrit van het schaduwstation waar niet mag gestopt worden.Zo gaat de overgang vloeiend en snel.
Greetings,salutations,groetjes,