Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Revell Aqua verf problematiek  (gelezen 17331 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Revell Aqua verf problematiek
« Gepost op: 10 september 2011, 19:25:14 »
Beste,

Nu ik het vanmiddag in m'n bol kreeg en besloot eens wat spuitwerk te verrichten, begon ik met m'n BR103 van Lima die volledig van de verf ontdaan stond te wachten op een nieuw jasje.

Omdat ik eens wou experimenteren met de Aqua lijn van Revell, heb ik een maand of 2 terug een potje 314 (beige) gekocht, en het glazen flesje met Aqua verdunner.

Ik kan er kort over zijn: wat een ramp was dat spul! Ik heb de verf gemengd zoals ik dat altijd doe: verf in een klein potje, en er dan al roerend verdunner aan toe voegen.
Maar meteen toen ik dat deed leek de verf zich wel van zijn drager te scheiden, en bleef er bovenop een half-doorzichtige laag over: met stevig roeren en krachtig schudden (1 minuut lang) leek het weer ergens op, maar eenmaal in de airbrush gegoten moest ik om de 20 seconden opnieuw roeren in het cupje, omdat de airbrush het anders niet opzoog: de verf zakte naar de bodem, en werd simpelweg te dik.

Over het model waar de verf op kwam kan ik kort zijn: er zitten overal kleine klodders.
Dat de verf niet hecht wil ik niet meteen aan deze verf wijten: ik heb namelijk m'n 'standaard' Motip primer gebruikt, en ik weet niet of dat elkaar wel zo goed verdraagt: in ieder geval kan ik de verf gewoon van de kap borstelen met een tandenborstel...

Mijn vraag natuurlijk: zijn er meer mensen met deze ervaringen? De verkoper bij de modelbouwzaak zei dat ik de allereerst was met deze ervaringen, en dat hij juist alleen maar goede verhalen hoort.
Mensen met tips (bijvoorbeeld om water te gebruiken als verdunner) zijn natuurlijk net zo welkom!

Dank alvast, en prettige avond.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 20:08:19 »
waarmee heb je die verf verdund dan? Ik heb er spiritus voor gebruikt (gaat prima) en wodka (gaat ook goed maar droogt wat langzamer en wat glimmender)

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2011, 20:11:57 »
Ikzelf gebruik altijd de verf van Vallejo en ik gebruik daarbij altijd de verdunner van Vallejo en dat werkt uitstekend. Wat wel belangrijk is bij het spuiten met acryl verf is dat je altijd lucht verf lucht doet want anders droogt het te snel in het nippel van de airbrush.

Jeffrey

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2011, 20:13:45 »
ik verdun het altijd met bier, dat het schuimt neem ik voor lief :)
Misschien dat de grondlaag niet goed uitgehard is, droog en hard zit wel een verschilletje in.
misschien bijt de verf met de motip, probeer het een smet spuitplamuur van alabastine.
Nu moet ik zeggen, heb 2 van die blauwe potjes gekocht met koperm voor leidingen van ee bakkertje, en met een kwast is het drama spul, daar is tamiya superkwastverf bij  :)
misschien dat er nog wat oud vuil in de spuit zat, gezien de klodders, of toch niet lang genoeg geroerd
Mvg Marty,

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2011, 20:42:27 »
waarmee heb je die verf verdund dan? Ik heb er spiritus voor gebruikt (gaat prima) en wodka (gaat ook goed maar droogt wat langzamer en wat glimmender)
Zoals ik schreef, met de Aqua verdunner in dat glazen flesje, ook van Revell.
Dus maar eens met spiritus proberen de volgende keer...

@ Jefftrack: ik snap de tip, maar dat is misschien iets voor de volgende keer: ik weet bijvoorbeeld niet of er van Vallejo een kant en klare kleur te krijgen is die het dichtst bij DB-beige in de buurt komt: de 314 van Revell was dat wel, dus daarom kocht ik die.

@ Marty (en Floris) gezien het feit dat ik beide niet drink, wordt drank een beetje lastig.
Het zou natuurlijk goed kunnen dat de grondlaag niet helemaal uitgehard was: de relatieve vochtigheid ligt met 96 % krankzinnig hoog op het moment...
Ik vind het met de kwast juist best aardig werken ;)

Oud vuil in de spuit lijkt me sterk: ik maak dat ding altijd grondig schoon met ragertjes, wattenstokjes en fijn koperdraad als borsteltje (omdat de ragertjes niet door de nozzle kunnen) en na het weer in elkaar zetten spuit ik er altijd even wasbenzine doorheen om 'm volledig schoon te spuiten: daarna gaat 'ie weer uit elkaar, en wordt alles nog even extra schoongeborsteld.

Het te lang roeren kan het gewoon niet zijn: ik heb me een ongeluk staan roeren en schudden, maar wat je ook doet, na een seconde of 20-30 is de verf volledig naar de bodem gezakt, en kun je opnieuw roeren.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2011, 20:54:28 »
Hallo Menno en anderen,

Watergedragen verven zijn inderdaad een ramp in een airbrush. Verf en water zijn nou eenmaal elkaars tegenpolen en dan kun je gauw fasescheiding krijgen, wat je ook hebt gehad. Als ik met watergedragen verven werk, gebruik ik inderdaad ook altijd spiritus als verdunner, of nog liever 96% alcohol. Dat kun je bij de drogist nog wel krijgen, maar het is wel duur vanwege de accijns. 96% alcohol is heeft namelijk niet de blauwe waas van spiritus en is een stuk minder giftig dan spiritus, waar methanol in zit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2011, 20:56:54 »
Ik heb het ook eens gehad met die verf, allemaal kleine klontjes, maar de verf scheidde zich niet. Dat gebeurde wel met de blanke lak en die kon ik gelijk weggooien.
Het zou aan de verdunner kunnen liggen, ik gebruikte ook die speciale verdunner.
Waardoor het precies komt heb ik nooit kunnen vaststellen en het probleem heeft zich ook niet meer voorgedaan, misschien was de verf te oud of zo.

Stephan.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2011, 20:57:32 »
Zelf leng ik de aqua color aan met water en dat werkt perfect. Ooit ergens gelezen, ik dacht bij modelbrouwers, 40% aqua color, 30% water en 30% blauwachtig glycol (ruitensproeier vloeistof).

Dolf.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2011, 22:30:41 »
tja, speciale verdunners heb ik ook 1 keer gebruikt, voor normale revell-verf dan, spul was pas na 4 dagen droog, prima, nooit meer van die dure pestzooi voor mij. Normale Revell- of Humbrolverf gaat met wasbenzine of terpentine (met wasbenzine droogt het heel mat op omdat het zo vluchtig is) en acrylverf met spiritus. Jamaar boehoe blauw? zie je echt niks van, dat beetje blauw in de spiritus valt volledig in het niet bij die enorme bak kleurstof in verf. Hoe dik is de laag verf om een beetje te dekken? neem een even dikke laag spiritus en kijk hoe blauw dat nog is, dan weet je wat ik bedoel.

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Revell Aqua verf problematiek - TIP
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2011, 23:06:12 »
Op vakantie in Frankrijk kan ik het niet laten om bij de grote Supermarché's ofzo binnen te lopen. Daar staat bij de schoonmaakmiddelen: "alcool à brûler", 90% ethanol. Een blanke vloeistof in een fles. Vol met waarschuwingen in de bekende oranje vierkantjes. brandbaar, giftig, niet inhaleren, niet drinken. Lekker chemisch dus...
Kortom: het ideale spul om acrylverf te verdunnen! ;D

Oja, het ruikt naar spiritus..... maar dan niet blauw.

Werkt prima met Tamiya-acryl.

mvg.
Willem E.

Vinysie

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2011, 23:35:42 »
Ik verdun Revell Aqua altijd met Aqua.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2011, 17:30:45 »
Hallo Floris en anderen,

Dat blauw zal niet het grootste probleem zijn en mogelijk ook niet de droezem die er soms in zit, maar met methanol moet je toch heel erg oppassen. Die 90% ethanol de France lijkt me een perfecte "oplossing".
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2011, 17:35:13 »
Realiseer je wel dat die aquaverf veel gevoeliger is voor krassen en andere beschadigingen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2011, 23:07:52 »
@ Phdirk: dat de wetenschap achter verf omgekeerde scheikunde is, is me bekend, maar ik had toch verwacht dat een verdunner van hetzelfde merk het prima zou doen voor het bestemde spul.

@ prutser: wat er gebeurd is weet ik ook niet precies, maar omdat er bovenop zo'n vreemde half doorzichtige laag ontstond, en de airbrush al snel begon te sputteren, gooide ik het maar op scheiding tussen pigment en drager.

@ Floris: dat viel me wel een beetje op: op de plekken waar de laag juist aangebracht was, was het al snel stofdroog: de lopers/zakkers bleven uren vloeibaar.

@ Vinysie: bedoel je dat hetzelfde spul gebruikt, of juist eau de waterleiding...

[...]maar met methanol moet je toch heel erg oppassen.[...]
Uh, in welke zin precies? Dat je er niet lekker boven moet gaan hangen om de dampen eens goed in je op te nemen is me natuurlijk duidelijk, maar bedoel je dat in de zin van de eventuele reactie met kunststoffen?

En tenslotte mispoes: das goed dat je het zegt... want dat wist ik dus niet, ik had juist begrepen dat dat spul keihard wordt als het eenmaal volledig uitgehard is? (of zit 'm daar nu juist de kneep?)

Nu ja, het is inmiddels niet zo'n probleem meer: ik heb de betreffende kleuren in de standaard Revell email lijn gekocht, en het model is z'n verf inmiddels weer kwijt: binnenkort waag ik een nieuwe poging met voor mij vertrouwde verf, en met de Aqua verf ga ik dan eens experimenteren.

Dank!

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:Revell Aqua verf problematiek
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2011, 16:07:14 »
klinkt als een niet goede verdunning.....

Ik spuit eigenlijk altijd met acryl verven en heb nog nooit een probleem gehad.... als je maar zorgt dat je bij eindigt met lucht en de verf geen kans geeft te drogen in de nippel van de airbrush. Wel heeft de heer Poes gelijk dat de acryl verf veel minder hard is....

Jeffrey