Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 10:56:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:47:13
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 10:36:46
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:34:44
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:33:28
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Mitchell
Vandaag om 10:09:13
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 09:46:18
Open dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 09:29:21
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 October 2025, 21:43:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
21 October 2025, 15:38:42
  

Auteur Topic: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken  (gelezen 229782 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
Klein ongelukje? ???
Tsjee, dat had zomaar anders kunnen aflopen. Nu gelukkig  geen persoonlijk letsel.
De ligging van de sporen in Arna is te vergelijken met een oude (retro) trein baan. Heel veel infrastructuur op kleine ruimte tussen tunnels. En ja als je het zo bekijkt is het een klein ongeluk want er is niet veel ruimte.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2024, 09:04:03 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
Ze zijn erg snel met de eerste conclusies. Volgens de Noorse TV heeft de onderzoekscommissie  verklaard dat de goederentrein door rood is gereden. Vervolgens hebben ze deze daarom uit veiligheid bewust laten ontsporen. Dit om te voorkomen dat deze in de tunnel op tegemoedkomende passagierstrein zou botsen. De goederentrein zou ook een noodsignaal hebben gegeven. 
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Hei Rik,

Klopt de trein is door rood gereden, daar is weinig twijfel over. Ze zijn nu aan het onderzoeken waarom de trein door rood is gereden. De twee medewerkers op de lok zijn gehoord maar zitten niet vast. Er wordt ook technisch onderzoek gedaan om te controleren of er een technisch falen was in de sein inrichting.
Med venligst hilsen,

Lennert

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Weer wat nieuws uit het hoge noorden  ;D
Vanaf 15 augustus wordt de meråkerbanen gesloten voor 6 maanden. Het elektrificatie project heeft grote achterstand vanwege een aantal flinke aardverschuivingen afgelopen winter en voorjaar. De lijn wordt nu gesloten voor 6 maanden om de achterstand van het project in te halen en gelijk een bijna volledige spoorvernieuwing uit te voeren. De hellingen en ondergrond worden gestabiliseerd. Afgelopen week was hier de 6449 van grenlandrail aanwezig om de laatste funderingen te boren voor de bovenleiding masten.
Deze aankoondiging heeft wel een betekenis voor de inzet van de BM92 treinstellen. Deze zullen als de elektrificatie is afgerond niet meer ingezet gaan worden. Ze worden vervangen door de hybride BM76. Dit betekent dus dat de BM92 zijn laatste rit zal doen op 14 augustus  :'( een aantal BM92 zijn gereserveerd voor Oekraine.
Med venligst hilsen,

Lennert

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
6 maanden... goh, hier schiet de boel bij een week al in de stress  ::)
Mvh Steef

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Ja weet ook niet hoe lang uiteindelijk die brug bij ringebu er uit heeft gelegen  :-X
Med venligst hilsen,

Lennert

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
En wat te denken van Bad Nieuweschans - Leer? De Friesenbrücke.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #697 Gepost op: 26 September 2024, 10:22:27 »
jaja 30 dagen geen nieuw bericht boohoo.

Een nieuwe operator wil vanaf volgend jaar een trein Bergen - Oslo - Trondheim laten rijden. De naam word: Norient express en richt zich meer op de toeristische reizigers.
Desondanks zijn SJ en VY bezorgd dat het mogelijk klanten gaat kapen.
Med venligst hilsen,

Lennert

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #698 Gepost op: 26 September 2024, 21:00:53 »
Interessant. Schijnt al een tijdje te spelen als ik naar de reacties kijk.
Op de foto (shopt) bij het artikel hebben zowel rijtuigen als loc prominent SJ embleem. Dan bevreemdt de reactie van SJ (Nord) als huidige concessie houder me.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #699 Gepost op: 27 September 2024, 08:33:29 »
Sorry ik heb het mis gelezen, SJ Norge is er wel OK mee:
"SJ Norge og De Historiske AS er med som partnere og innholdsleverandør, og gir en kontinuitet i hele reisen.­"
Med venligst hilsen,

Lennert

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #700 Gepost op: 24 October 2024, 15:33:54 »
Serieuze ontsporing net zuidelijk van Mo i Rana:
NRK nieuws
Med venligst hilsen,

Lennert

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #701 Gepost op: 24 October 2024, 16:56:15 »
Dat is een serieuze kiezel, de Di4 kun je
afschrijven. Nog een geluk dat er maar
één dode is, dat hadden er meer kunnen zijn.
Mvh Steef

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #702 Gepost op: 24 October 2024, 19:21:48 »
In Noorwegen besef ik iedere keer weer hoe machtig de natuur is.
Triest voor de machinist die overleden is.
Ben benieuwd hoe ze de DI4 gaan vervangen.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 19:24:00 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • 🇳🇴
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #703 Gepost op: 25 October 2024, 07:52:38 »
Er zijn 5 Di4's en er zijn er minimaal 3 nodig voor de F7 service. Nu stonden er 2 ter zijde vanwege grote reparaties die nodig waren, wellicht dat ze daar 1 van kunnen herstellen met pluk delen van deze lok.
Zo ver ik weet was er al een uitvraag gedaan voor 5 nieuwe loks maar geen enkele fabrikant wilde 5 unieke loks bouwen. Dus de vraag is meer of er een lok type is dat van de plank geplukt kan worden dat aan de hoge eisen kan voldoen.
Med venligst hilsen,

Lennert

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4692
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« Reactie #704 Gepost op: 25 October 2024, 10:26:40 »
Zie het nu maar. Een ferm ongeluk en inderdaad de loc zal niet direct weer kunnen bollen. Spijtig dat er ook een dode bij gevallen is. Is er steeds eentje te veel.
Eric
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.