Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De projecten van Ruben (NL H0)
door
MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025
door
spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje
door
grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen
door
R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen
door
Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0
door
cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen.
door
wob
19 June 2025, 15:30:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Vorige
-
Volgende
-
1
...
36
37
[
38
]
39
40
...
50
Omlaag
Auteur
Topic: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken (gelezen 200455 keer)
Simplex
Offline
Berichten: 7282
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #555 Gepost op:
05 July 2013, 21:00:03 »
En ook deze mag nu op het Zweedse spoor.
Foto Lindman
Gemaakt in Nässjö vandaag.
Gelogd
Mvh Steef
Joost Ve
Offline
Berichten: 75
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #556 Gepost op:
01 September 2013, 11:23:22 »
Bij deze wat foto's van onze vakantie in Denemarken, bedankt Gert voor alle info !
Padborg:
Direct achter ons vakantiehuisje in Lyngs
Lemvig kopstation, deze treinen kwamen tegelijk aan
Thyboron
Ook nog de modelspoorwinkel in Kolding (Felderbanen) bezocht en wat kleine dingetjes meegenomen.
Gelogd
NSB en SJ
Dinamo en iTrain
Gert1
Gast
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #557 Gepost op:
01 September 2013, 11:28:28 »
Mooie foto's Joost. Vooral van die Lynettes!
Had jij dat nou ook, dat je onwillekeurig bij die ene Lynette ging kijken of er op de achterste wagen misschien 'Verleden' stond?
mvg,
Gert
Gelogd
Joost Ve
Offline
Berichten: 75
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #558 Gepost op:
01 September 2013, 11:42:16 »
haha, het was wel grappig, mijn dochter van 3 vond dat ze vooral veel herrie maakten "het lijkt meer op een trekker papa"
Gelogd
NSB en SJ
Dinamo en iTrain
Simplex
Offline
Berichten: 7282
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #559 Gepost op:
01 September 2013, 17:19:29 »
Op je 5de foto is een voormalig Noorse BM 86F28 + BDFS 86 76
van de NoJK Nordisk Jernebaner Klub, Danmark.
http://www.youtube.com/watch?v=-gR9aAIicBc&feature=c4-overview&list=UUE5BrNz4xv_f_pggkYz5cKQ
Toevallig ook in de lokloods geweest? Je bent er van harte welkom.
Loc's van Hectorail, CFL en Contecrail krijgen er hun onderhoud.
Gelogd
Mvh Steef
Joost Ve
Offline
Berichten: 75
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #560 Gepost op:
04 September 2013, 16:15:00 »
Ah oké, ik vond het al apart die Noor zover van huis
Mooi filmpje, ik meende Rodby al te herkennen (moest wel Gedser Banen even googlen
)
Nee we hebben de lokloods niet bezocht, het was een tussenstop en we hadden nog een eindje te rijden, dus na een halfuurtje ofzo zijn we weer verder gegaan. Op zich al geluk gehad dat die goederentrein binnen kwam rijden.
Gelogd
NSB en SJ
Dinamo en iTrain
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #561 Gepost op:
31 October 2013, 17:15:47 »
Mooi he!
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 870
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #562 Gepost op:
31 October 2013, 17:30:19 »
Heel mooi - ik heb er eentje in bestelling.
Lolke
Gelogd
Gert1
Gast
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #563 Gepost op:
31 October 2013, 17:41:34 »
Welk merk is dat?
mvg,
Gert
Gelogd
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 870
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #564 Gepost op:
31 October 2013, 18:13:40 »
ESU in samenwerking met NMJ.
Lolke
Gelogd
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 870
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #565 Gepost op:
10 November 2013, 07:47:59 »
På jernbaneknutepunktet Dombås.
Door de jaren heen is het materieel dat te zien was in Dombås geheel gewijzigd. Waar eens de Di3-en heer en meester waren rijden nu de Talenten en de BM73-en. Vandaag maar eens in de spreekwoordelijke geschiedenis gedoken met wat foto's uit het (model)verleden.
We beginnen rond 1980. Alle treinen waren nog bruin. De expresstreinen naar Trondheim werden gereden door o.a. de El14.
10 jaar later (rond 1990), de kleuren zijn helemaal veranderd. De El17-en zijn samen met de El16 heer en meester in de expressdienst, met de B7 rijtuigen. De dienst op de raumabanen wordt door een Di3 gereden.
Rond 1997 kwamen de El18-en in dienst en die zorgde ervoor dat de El17-en naar andere diensten werden verdreven. De Di3 is nog steeds heer en meester en zal dat nog een paar jaar blijven. Dan in 2000 is het helemaal anders.
Dit beeld is van begin van de nieuwe eeuw. De BM73 heeft de 'Signature' opschriften. De foto laat de passage van de treinen 41 (naar Trondheim met El18) en 42 (naar Oslo met BM73) zien.
Het wachten is nog steeds op de NSB Talent in HO, tot dan geen foto van de trein naar Åndalsnes.
Groeten,
Lolke (in een droomwereld).
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6027
stationsplein Baden-Baden
Re:
«
Reactie #566 Gepost op:
10 November 2013, 11:31:48 »
Citaat van: Han Zijlstra op 31 October 2013, 17:15:47
Mooi he!
Ja zeker erg mooi.
@Lolke, mooie foto's.
En ja, graag een NSB talent in H0
Gelogd
groetjes Dion
Benjamin92
Offline
Berichten: 100
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #567 Gepost op:
18 December 2013, 19:09:02 »
Van de zomer heb ik een 7-tal weken gevaren omdat ik op de zeevaartschool zit en dat heeft als voordeel dat je op hele mooie plekjes mag komen!
Hier wat plaatjes van Finland:
In Kaskinen was niet heel veel te zien op het eerste gezicht. Alleen wat goederenwagens die op het spoor in de haven stonden.
Na het eten tóch nog maar een wat uitgebreidere wandeling met de stuurman gemaakt naar het dorpje zelf in de hoop dat er er nog een kroeg open was. Na een tijdje lopen kwamen we opeens deze lokloods tegen!
Met draaischijf!
Inmiddels was wel duidelijk dat onze lange wandeltocht geen verfrissend hoogtepunt zou hebben. De enige kroeg in het dorp (2500 inwoners) was dicht. Maar op de terugweg kwamen we wel dit oude stationsgebouw van Kaskinen tegen. Reizigerstreinen stoppen er alleen niet meer.
Even verderop stond nog deze goederenloods. wat wel opvallend is, is dat dit gebied aan de westkust van Finland tweetalig is. Daarom staat er zowel in het Fins als in het Zweeds de aanduiding goederenstation op het gebouw (Tavara-Asema/Godsstation)
Voordeel van Finland in de zomer is dat het lekker lang licht is. Op de laatste foto is het inmiddels 22:00 onze tijd en dus al 23:00 lokale tijd. ´s Nachts werd het nauwelijks donker. Ik heb ook nog enkele weken later Mäntyluoto aangedaan met het schip, maar dat bewaar ik voor de volgende keer!
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Benjamin
Simplex
Offline
Berichten: 7282
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #568 Gepost op:
18 December 2013, 19:16:51 »
Staat hier ook op de verlanglijst als vakantie bestemming.
Dank voor je foto's
, benieuwd naar de volgende serie.
Gelogd
Mvh Steef
Benjamin92
Offline
Berichten: 100
Re: Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
«
Reactie #569 Gepost op:
19 January 2014, 14:19:54 »
Hmm, zie dat het alweer een maand geleden is dat ik mijn vorige verhaaltje heb geschreven.
Enfin, de haven van Pori bezocht ik half augustus en daar ben ik uiteindelijk een hele week gebleven. Gelukkig was er genoeg te zien! Overigens lig Pori zelf nog 20 kilomter verder en heet de haven ter plaatse Mantyluoto, terwijl het naastgelegen dorpje Uniluoto heet. En om het nog verwarrender te maken is er nog een haven complex iets verderop dat Tahkolouto heet. Dat u het even weet! Bij aankomst vroeg op de zaterdagochtend zag ik direct naast de kade al een spoor uit een loods komen. Kijk, dat is nu intressant! Diezelfde middag stopte het lossen van ons schip en heb ik mij verder vermaakt met zwemmen en genieten van mijn vrije middag.
De volgende da, was en zondag en dan zijn de Finnen lekker vrij en zodoende had ik tijd voor een mooie wandeling. Eerst maar eens naar dat spoortje gaan kijken uit de loods.
Op dat spoortje stond dus dit. Mijn vermoeden is dat het een rangeervoertuig is dat wordt aangedreven door de kettingen op de voorgrond en zodoende de wagens op de achtergrond door de loods heen kan verplaatsen. Onder de huif bevond zich ook nog een soort machine, maar mijn vermoeden is dat dat wordt gebruikt om de trein af te remmen.
Een kijkje in de loods. Links een hele rij wagens en rechts verschillende metaalconcentraten.
De Finse spoorwegen Valtion Rautatiet (VR) zijn bezig om hun materieel geleidelijk aan groene kleuren te geven. Enkele wagens van deze trein hadden ze al. Ze zijn van het type Taimn-t. Ze worden geladen door het omhoog halen van de kap en gelost door de bak te kantelen. Moet zeggen dat het mooie wagens zijn!
Helaas op de rest van deze wandeling geen andere spoorse zaken gezien. Nadat wij op de maandag volledig gelost waren zijn we nog diezelfde avond met het schip naar de wachtkade gegaan. Plotseling hoorde ik middag op de dag een hoorn klinken over het haventerrein, en ja hoor, tussen 2 loodsen door kon ik nog net en glimp van een diesellocomotief opvangen. Dit herhaalde zich nog ene paar keer die dag en de volgende dag en mijn doel was duidelijk: die moet op de foto. Camera alvast klaargelegd en die middag om 5 uur was het zover, net klaar met werken en de trein diende zich aan.
Camera gepakt, gerend maar tussen de loodsen door zag ik hem al weer wegrijden, maar solo. Kans was er dus gelukkig nog dat hij de geladen trein later die avond op zou komen halen. Terwijl ik ´s avonds lekker op de brug zat, zag ik in een flits die locomotief weer voorbij rijden. Met een Ik ben even weg! ging ik als een razende naar beneden, trok schoenen en een jas aan, greep mijn camera rende naar buiten en zette een sprintje in. Ik was bijna halverwege toen er van links een auto aankwam met een bekend gezicht achter het stuur die gebaarde mij te komen. Het was de scheepsagent die mij vroeg waarom ik zo aan het rennen was. Buiten adem vertelde ik hem dat ik een foto van de trein wilde maken waarop hij gas gaf en richting het spoor reed. Na hem bedankt te hebben stapte ik uit voor de laatste meters naar de trein.
Zo trof ik hem aan, Dv12 2554 met een rij Taimn-t wagens erachter. Een met recht universele locomotief, want deze serie (die bestaat uit de serie 2500, 2600 en 2700) is eigenlijk de enige lijndieselloc die de VR nog bezit, de rest zijn kleinere rangeer machines. De Dv12 wordt ingezet voor zowel passagiers treinen als goederentreinen. Ze zijn mede zo flexibel omdat hun overbrenging heel eenvoudig gewijzigd kan worden; 125 km/u voor passagierstreinen en lichte goederentreinen en 85 km/u voor de zwaardere treinen. Ook zijn ze geschikt voor het rijden in multiple en ze zijn dan ook samen met 1, 2 of 3 zusjes aan te treffen. Ook zijn ze makkelijk aan te treffen; er zijn er nog ruim 180 in dienst.
Van dichtbij zien ze er dus zo uit. Persoonlijk vind ik het erg mooie locs. Inmiddels was ook de lichtelijk verbaasde machinist (die een beetje raar opkeek toen ik daar ineens stond met mijn camera) weer in zijn cabine gaan zitten en trok de trein een beetje verder waar ik dit plaatje nog kon maken:
Hierna een korte stoot op de typhoon en de trein reed langzaam weg. De rest van de week reden deze treinen nog af en aan, met gemiddeld 3-4 treinen per dag, maar ik had mijn plaatjes gelukkig!
Als laatste nog een interessante link:
http://www.vrtranspoint.fi/attachments/newfolder_5/65TLTgiIe/Vaunukuvasto_Kotimaa_EN.pdf
Hierin staan alle Finse goederenwagens.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Benjamin
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Vorige
-
Volgende
-
1
...
36
37
[
38
]
39
40
...
50
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken