De lok 1601 werd eerst ingezet voor opleiding van machinisten. Daarbij stond de lok vaak voor afgekeurd reizigersmat, als ik mij goed herinner plan D, plan N en Plan E.
Groeten van je DE1 mcn bij de NVBS rondrit.
Ik heb in 1981 de eerste 1600-en gezien/-fotografeerd tussen Zandvoort en Maastricht / Heerlen, nog met nummers in het midden (hoogste nummer toen 1613 meen ik).
Er was ook nog een testtrein met een flinke sleep Gls'en, de voormalige Van Gend en Loos-wagens.Misschien een goede reden om 30 Artitec-modellen te kopen...
De 1600 kwam oa in dienst op de route Den Haag CS<>Venlo. Alwaar er de eerste periode met twee machinisten werd gereden, onder het motto: twee weten meer dan één.
<foto>De 1616 (met nummer al links) op proefrit met de Gls'en te Dordrecht.<foto>En de 1605 op proefrit te Boxtel met Plan K en Plan N<foto>En ongeveer de enige dia die ik heb van de 1601 (daar gaat dit draadje over) in de oorspronkelijke uitvoering.