Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Auteur Topic: Baanplan ROCO HO Digitaal  (gelezen 11764 keer)

renevdstap

• Offline Offline
Baanplan ROCO HO Digitaal
« Gepost op: 31 August 2011, 21:22:48 »
Hallo,

Ik ben een paar weken geleden begonnen met modeltreinen. Op dit moment heb ik een startset van ROCO met een Multimaus, tevens heb ik via Rosoft de Xpressnet + terugmelder aangeschaft. Na een aantal dagen experimenteren en veel lezen op dit forum heb ik alles werkend gekregen binnen de software van koploper.

Nu ben ik aan het kijken wat voor baan ik precies wil gaan bouwen. Ik wil graag een Nederlandse uitstraling, dus geen bergen of 'tirolenhuisjes'. Hiervoor heb ik mijn hele zolder ter beschikking maar, vanwege een ventilatiesysteem en mijn bureau hou ik een ruimte over van 3,80m bij 3,10m.

Het lijkt me leuk om aan beide uiteinden van de baan een station te hebben voor personenvervoer met er tussen en industrie gedeelte. Aan één station voor passagiers hebben de reizigers niet zoveel natuurlijk :)

Aangezien ik dus verder helemaal nieuw ben ik de wereld van modeltreinen ben ik na een avondje brainstormen op onderstaande baan gekomen. Volgens mij krijg ik nu wel met keerlussen te maken maar, dat is alleen maar een leuke uitdaging natuurlijk! En eventueel kan ik in een later stadium de linker en rechterkant via de onderkant met elkaar verbinden.
Graag hoor ik jullie commentaar over dit eerste ontwerp, ik heb namelijk geen idee of dit wel een optimale indeling is. (misschien is het wel handiger om het station op de achterkant van de tafel te zetten) Ook bronnen voor wat extra inspiratie zijn natuurlijk altijd welkom :)

http://img849.imageshack.us/img849/6967/baanplanrene.jpg

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
René

ruudns

• Offline Offline
Re:Baanplan ROCO HO Digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2011, 08:08:30 »
@René: Allereerst een welkom en veel plezier met je nieuwe hobby. Je hebt een leuke baan gemaakt, echter wel met 2 keerlussen. Je kunt ze makkelijk verwijderen door het stukje bovenin dubbel spoors te maken. Dat geeft ook een stuk meer rij mogelijkheden. Tevens zou je met de twee vrij gekomen wissels op je stations ipv een kopspoor een inhaal spoor kunnen maken. Verder zou je de meest rechter wissel kunnen laten vervallen en dat stuk dubbelsporig maken tot in het station. Mischien ook de wissels in het vrachtstation verder uit elkaar leggen zodat er langere treinen in passen. Door deze aanpassingen kun je met meer treinen rijden en hebt een stuk meer mogelijkheden.

« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 14:00:52 door ruudns. Reden: baanplan aanpassing »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

renevdstap

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2011, 11:01:45 »
Hallo Ruudns,

Bedankt voor je snelle reactie en de tekening. Ik heb je ideeen even bekeken en ben weer aan het ontwerpen geslagen.
De keerlussen zijn eruit en aan de rechter kant heb ik het dubbele spoor doorgetrokken. Tevens heb ik het zijspoor bij het vrachtdepot verlengt. Ik vind het er al een stuk beter uitzien, bedankt daarvoor!

http://img153.imageshack.us/img153/8980/baanplanrene2.jpg

Ik ben alleen bang dat ik nu wel erg weinig ruimte over houdt voor het daadwerkelijke vracht depot.
Stiekem droomde ik altijd van een haven met vrachtcontainers (niet perse met heel veel water en schepen maar gewoon een gedeelte van de haven). Even hardop denkend, misschien moet het vracht gedeelte links bovenin ipv in het midden van de baan. Ideeën zijn welkom, ik teken ondertussen nog even verder.

Groeten,
René

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE:

Na een extra kop koffie ben ik tot het volgende idee gekomen, wat denken jullie ervan? Het ziet er wel iets spannender uit vind ik.

http://img195.imageshack.us/img195/1299/baanplanreneoptie2.jpg
« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 15:11:17 door renevdstap »

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2011, 12:40:06 »
Hoi René,

Ik persoonlijk vindt het jammer dat de keerlussen er nu uit zijn. Het leuke van de keerlussen is dat de trein(nen) niet konstant dezelfde kant op hoeven te rijden. Bij je laatste ontwerp zou je met overloop wissels  tussen het 'dubbelspoor' de keerlussen weer terug kunnen krijgen. Als het teveel gaat kosten dan kun je misschien er nu al rekening mee houden dat je de keerlussen later als nog aanbrengt.

Marius.
Marius

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2011, 15:17:02 »
in dit geval zou ik de rij mogelijkheden vergroten. het spoor naar de haven wordt anders weinig bereden terwijl het een flink end is. ik vind dat jammer.

Heb je ook eens nagedacht om met een schaduwstation te werken, één etage lager. Als je al in je schaduw station kunt "rondrijden", kun je met meer verschillende treinen te gelijk rijden en houd je het bovenste dek rustig met meer plaats voor je haven en laad en losplaatsen. Wat let je trouwens om het smalle bovenstuk van je tafel iets breder te maken (60-max 80cm)?
« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 15:21:52 door ruudns »
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

renevdstap

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2011, 16:18:45 »
Hallo Ruud,

Ik ben bang dat wanneer ik het middenstuk breder maak, ik niet meer goed bij de uiterste hoeken kan komen. Mocht ik deze tafel ooit vol hebben kan ik rechts onderin nog een stuk maken van 2x2 meter.

De extra verbindingen (wissels) heb ik toegevoegd. Ook ik heb een 3e spoor bij de stations neergelegd. Die zal er niet direct komen i.v.m. budget maar lijkt me wel een leuke optie.

Eventueel kan ik later nog een extra spoor + schaduwstation onderlangs leggen om de linker en rechter kant met elkaar te verbinden (zie de stippellijnen op de afbeelding). Maar dan praat ik al snel over een lengte van 8 meter dus ook dat zijn toekomst dromen haha :)

http://img38.imageshack.us/img38/5470/baanplanreneoptie2v2.jpg

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2011, 16:26:41 »
Je eerste belemmering zit in je railsegmentjes, door bochten te maken waarbij je 180 graden draait wordt het allemaal wat eentonig.
Trek de lijnen eerste eens uit de losse pols, bedenk dat een spoorlijn altijd de contouren van het landschap volgt.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 16:36:22 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2011, 16:46:40 »
 (y) Dat geeft al heel wat mee mogelijkheden. Hier kunnen ook stilstaande treinen gepasseerd worden  (y) Dat is een beetje een combinatie van baan een en twee, zonder de (kostbare) technische problemen van keerlussen.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 September 2011, 17:00:07 »
Ik zou je haven iets groter maken en in ieder geval zo aanleggen dat minimaal 1 spoor gebruikt kan worden voor overslag van goederen bijv. d.m.v een kraan.
vb:
Jeroen

renevdstap

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 September 2011, 18:29:16 »
@ JJHS

Dat was ook precies mijn idee, ik wist alleen niet hoe ik schuine vlakken moest tekenen in Anytrack.

Is het een idee om de kraan op een eigen stuk rails te laten rijden, die dus niet overloopt in het overige spoor?

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 September 2011, 18:53:40 »
Ik vind van wel.  ;D

Oh enneh,  dat schuine vlak is gewoon gedaan met MS Paint.... ::)
Jeroen

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 September 2011, 19:06:48 »
@ JJHS

Dat was ook precies mijn idee, ik wist alleen niet hoe ik schuine vlakken moest tekenen in Anytrack.

Is het een idee om de kraan op een eigen stuk rails te laten rijden, die dus niet overloopt in het overige spoor?

Schuine vakken is kwestie van coördinaten opgeven. een X + Y coördinaat.
Of je tekent een lijn en maakt die dan heel dik, je kunt namelijk de lijndikte opgeven. Eventueel ook nog andere kleurtjes geven.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2011, 19:14:44 »
Schuine vakken is kwestie van coördinaten opgeven. een X + Y coördinaat.
Of je tekent een lijn en maakt die dan heel dik, je kunt namelijk de lijndikte opgeven. Eventueel ook nog andere kleurtjes geven.

Ik heb geen anyrail Thurbo, daarom pas ik plannen aan in Paint. Vind ik handiger dan hele plannen opnieuw inteken in mij eigen railprog. Dus je quote begrijp ik niet.

Jeroen

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2011, 19:20:46 »
ik plaatste een quote omdat het niet om de direct erboven geplaatste post (de uwe) ging maar een daarboven.
Ik wilde diegene,  renevdstap, uitleggen hoe je in AnyRail een schuin vlak kan maken.
Daarom quote ik zijn tekst.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Jeronimos

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2011, 19:26:05 »
Mijn fout, beetje verstandsverbijstering, zit al te lang achter het schermpje vandaag......
Las het fout.
excuses Thurbo.

:'( :'(
Jeroen