Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 08:43:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Montanbahn
Vandaag om 08:41:06
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 08:34:43
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:23
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 08:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:46:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ben
Vandaag om 06:37:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 06:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
  

Auteur Topic: Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan  (gelezen 4763 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Gepost op: 30 August 2011, 11:07:29 »
Hallo,

Dit is de definitieve uitvoering van mijn baanplan.
Ik kan al mijn treinen kwijt op de baan (opstelsporen).
Ik kan rangeren en omlopen.
En ik heb de ruimte voor lekker lange treinen.
Met de twee doorgaande sporen die de hele ruimte door rijden is er altijd actie op de baan.

Door middel van achtergrond posters wil ik de nodige optische diepte geven, met name op de smallere delen van de baan.



mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2011, 12:26:39 »
Hey, Martijn begin jij weer met treinen :) ;D.
Jij was toch die gene met zon mooie site netzoiets als het groterdamproject? die ermee ging stoppen een aantal jaren terug?

Zo ja welkom back :)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2011, 12:30:09 »
Yep, dat was/ben ik.
Sinds maart heb ik weer een baan staan. (y)

En de site, Die heet uiteraard weer 'Hanulveen'.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2011, 13:12:37 »
Grappig, ik keek vanochtend al naar je site via de fotopapier perrons van Henny Bouman, vind de naam van je baan erg leuk en ben jaloers op je mooie grote ruimte. Deze ga ik zeker volgen en hoop inspiratie op te doen van je baanplan :) Succes met de bouw, ik hoop op veel foto's!

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2011, 15:30:22 »
 (y) is het weer zooooo lang geleden, leuk weer om hanulveen weer te zien, weer iets vertrouwts (4 maal woord waarde).

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2011, 16:55:43 »
Misschien een aanvulling op het baanplan:  zou je in de hoeken station/vrije baan  geen keerlussen kunnen plannen?
Dat maakt het geheel veel speelser, veel meer mogelijkheden.

Maarten.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2011, 22:10:56 »
@ Maarten,

Daar heb ik wel aan gedacht maar ik begrijp dat je dat niet zomaar kan aanleggen..er zijn dingen waar je rekening mee moet houden, bijvoorbeeld kortsluiting. Ook begreep ik dat je nooit volledige vrijheid hebt wat betreft rijrichting met die lussen..
Ik zag geen noodzaak voor keerlussen en heb mij er daarom niet verder in verdiept.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2011, 22:16:45 »
Goed om je hier weer te mogen zien Martijn!!

Welcome back!!!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2011, 22:21:20 »
Thanx Sander. Het voelt ook weer goed om terug te zijn. (y)
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2011, 22:21:47 »
Daar heb ik wel aan gedacht maar ik begrijp dat je dat niet zomaar kan aanleggen..er zijn dingen waar je rekening mee moet houden, bijvoorbeeld kortsluiting. Ook begreep ik dat je nooit volledige vrijheid hebt wat betreft rijrichting met die lussen..
Ik zag geen noodzaak voor keerlussen en heb mij er daarom niet verder in verdiept.
..niet zomaar....    klopt
...rekening houden... klopt
...kortsluiting....   klopt
Maar daar zijn handige, automatische apparaatjes voor.

....vrijheid rijrichting....    klopt niet, je kunt van beide zijden inrijden, dus je hebt wel volledige vrijheid.
Noodzaak ?  Nee, natuurlijk niet, maar in mijn ogen wel veel leuker dan alleen maar in 1 richting een klein of een groot ovaal blijven rijden. Je kunt dan een trein ook van een andere kant het station laten binnenlopen. Of over de lange baan de andere richting in laten rijden.
Maarten.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2011, 22:36:46 »
@ Maarten,

hmmm, ik zal er eens zachtjes over nadenken.. Als ik het doe dan zou het een driehoek worden, bovenin het ontwerp tussen het bos en de goederensporen.

Dit is de baan zoals het er nu bij staat;

YouTube

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2011, 23:22:58 »
nou zit er aan een lus wel een beperking, zover ik weer, hij moet net zo lang zijn als je langste trein. mits je de basis neemt van funkyrail maar dat is dan het enige.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2011, 07:13:45 »
...hij moet net zo lang zijn als je langste trein...

Oeps. Dat is best wel belangrijke info, momenteel is mijn langste trein 2,20m ... en hij groeit nog.
Ik zat gisteravond nog te lezen over lussen en keren en ga het niet toepassen op mijn baan.
Dan moeten de meesters maar wat meer rangeren. Alles wat ik heb rijden kan vooruit en achteruit.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2011, 09:16:15 »
nou zit er aan een lus wel een beperking, zover ik weer, hij moet net zo lang zijn als je langste trein. mits je de basis neemt van funkyrail maar dat is dan het enige.

Neem een andere basis en het is niet nodig.  Er zijn meerdere oplossingen, dus het woord "moeten" is niet helemaal terecht.
Bovendien, en dat is vaak de eenvoudigste oplossing, pak je het voorliggende of achterliggende baanvak bij de keerlus, wanneer deze gebruikt wordt. Dan is het lang genoeg. Dus normaal is dat baanvak in de baan opgenomen, bij wisselstand voor gebruik keerlus wordt het in de keerlus opgenomen. As funky as it is, maar dan anders.

Maar ik begrijp inmiddels dat ervan afgezien wordt, dus laten we verder het draadje zuiver houden.
Zo zie ik in het rangeer/opstelterrein twee wissels liggen in de kortste sporen. Lijkt me niet logisch: om als omloopspoor te dienen zou ik ze in de langste sporen zetten.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re:Hanulveen - schaal H0 - afm 4,80m x 3,60m - Baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 31 August 2011, 10:25:11 »
...
Zo zie ik in het rangeer/opstelterrein twee wissels liggen in de kortste sporen. Lijkt me niet logisch: om als omloopspoor te dienen zou ik ze in de langste sporen zetten.

Ik begrijp wat je zegt, maar dit is doelbewust zo gedaan.
De langste opstelsporen heb ik ook echt op de volle lengte nodig, voor mijn lange Shimmns stam en de toekomstige ICR/IRK-stam. Daar zou een omloop onbruikbaar worden.
De korte opstelsporen met omloop is zo gemaakt dat er de Plan-V, de Sprinter, en de mP kunnen staan, en ze alledrie direct zonder schuiven bereikbaar zijn. Het eerste stuk van het buitenste opstelspoor blijft vrij, daar geldt een opstelverbod.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl