Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 14:30:51
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor  (gelezen 6123 keer)

Jeff

  • Online Online
  • Berichten: 518
BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Gepost op: 28 August 2011, 12:12:45 »
Hallo

Gister begonnen met de ombouw van een Roco 2400.
Het moet de NS2551 gaan worden die bij aflevering op
proef voorzien was van een 16 cilinder dieselmotor.
Het uiterlijk verschil met de normale 2400en was minimaal.
De lok had twee uitlaten op de lange huif en er waren
twee paar gladde deuren vervangen door deuren met
ventilatiesleuven.

Heb uit een (helaas grijze) kap de uitlaat en 2 paar deuren
gezaagt en op maat gemaakt.
Uit de kap van een Roco 2437 heb ik de gladde deuren verwijderd.





Tot nu toe ben ik best tevreden met het resultaat.
Moet alleen nog even nadenken over de uitvoering van
de uitlaten.
Volgens mij zaten er toen nog geen dempers op de 2400en
maar weet niet hoe een uitlaat zonder demper er uit ziet.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2011, 12:50:30 »
ziet er erg goed uit (y) ! wist niet eens dat er zo'n loc was geweest :)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2011, 13:06:55 »
Hallo

Heb uit een (helaas grijze) kap de uitlaat en 2 paar deuren
gezaagt en op maat gemaakt.
Uit de kap van een Roco 2437 heb ik de gladde deuren verwijderd.

Groet
Jeff

Mooi project. Staat op mijn verlanglijst, echter zit ik met het probleem van de deuren. Wil niet die deuren luit een extra lok zagen. Mischien iets voor een 3d project....

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2011, 13:22:54 »
Volgens mij heeft een 2400 nooit geluiddempers gehad.......
Ook Engelse treinen zijn leuk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2011, 13:27:31 »
Mooi project. Staat op mijn verlanglijst, echter zit ik met het probleem van de deuren. Wil niet die deuren luit een extra lok zagen. Mischien iets voor een 3d project....

Er zijn vast wel mensen met kappen; die houd je bij de bouw van een 2530 van Kleinspoor immers over. Anders Edwin van KS eens vragen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2011, 15:57:24 »
@JAB
Volgens mij is Jeff ook zo aan de deurtjes gekomen, ten minste ik denk dat ik een 2530 met sproeicabine op de achtergrond zie staan. ;D

@Noppie
Misschien kun je Jeff contacten, misschien dat hij van zijn donor nog 2 paar kan missen??

@Jeff
Interessant project, ik wist ook niet dat deze versie bestaan had.
Resultaat ziet er tot nu toe wel strak uit, ben benieuwd naar de verdere vorderingen. (y)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeff

  • Online Online
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2011, 19:40:11 »
Hallo

De kap is idd over na de bouw van de 2530 en
de lok met sproeihokje op de achtergrond is de 2496.
( zie hiervoor mijn ander draadje)
Denk dat er in de lande hier en daar wel een losse kap
in de rommeldoos is verdwenen na bouw van een 2530.

Heb van de kap het gedeelte tussen de cabine en
koeler uitgezaagd.
Het restant gebruik ik voor een volgend project.

Of de 2400en een echte demper hebben gehad weet ik
ook niet zeker maar zie dat later de uitlaat is voorzien
van een verlengstuk (demper?)

Groet
Jeff

Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #7 Gepost op: 29 August 2011, 09:20:44 »
Hallo.
Of de 2400en een echte demper hebben gehad weet ik
ook niet zeker maar zie dat later de uitlaat is voorzien
van een verlengstuk (demper?)
Groet
Jeff
De 2530 heeft wel een demper op het dak. Maar de gewone lorren niet.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11667
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #8 Gepost op: 29 August 2011, 09:24:46 »
Ga je ook 2551-nummerplaatjes op het model zetten?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2600
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #9 Gepost op: 29 August 2011, 09:48:36 »

Of de 2400en een echte demper hebben gehad weet ik
ook niet zeker maar zie dat later de uitlaat is voorzien
van een verlengstuk (demper?)


Jeff,

Ik heb in het 2400-boek van Uquilair een paar foto's van deze loc zitten bekijken en het lijkt inderdaad dat de uitlaten korter waren. (Net als de enkele uitlaten bij de andere locs van de serie trouwens). Aan de hand van de foto's zou ik zeggen dat het ook rechthoekige pijpen zijn, die ongeveer even hoog boven de huif uitsteken als het rooster voorop.
Je zou dus de uitlaten gewoon kunnen afvijlen tot net boven de huif.

Grtz,
Ton

Jeff

  • Online Online
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #10 Gepost op: 29 August 2011, 13:02:56 »
Heb schildjes voor de 2551 in bestelling maar weet nog
niet of dit gaat lukken.
Kan er altijd nog de 2501 van maken, die schildjes zijn
er namelijk wel.

Wat de uitlaten betreft denk ik dat ik de verlengstukjes
gewoon weg laat (zitten er bij Roco los ingestoken).
Vraag me dan wel af of dit dan een gapend gat moet worden
of dat er een rooster o.i.d. op hoort.

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #11 Gepost op: 29 August 2011, 20:43:08 »
Jeff,

Ik heb in het 2400-boek van Uquilair een paar foto's van deze loc zitten bekijken en het lijkt inderdaad dat de uitlaten korter waren. (Net als de enkele uitlaten bij de andere locs van de serie trouwens). Aan de hand van de foto's zou ik zeggen dat het ook rechthoekige pijpen zijn, die ongeveer even hoog boven de huif uitsteken als het rooster voorop.
Je zou dus de uitlaten gewoon kunnen afvijlen tot net boven de huif.

Grtz,
Ton

Als ik het zo zie, zijn de uitlaten na een constructie wijziging hoger geworden. Bij aflevering zijn idd gelijk met de rand van de cabine. Dit is goed te zien op blz. 52 midelste en onderste foto. Misschien dat Sicco hier iets over kan roepen.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #12 Gepost op: 01 September 2011, 17:40:34 »
Hoi,

jazeker, rond 1971 is er een huls omheen geplaatst
Had minder effect dan bij de 2200. De grote demper bij de 2200 was overigens ook vooral zo groot om de uitlaatgassen meer uit de cabine te houden.

groeten Sicco
« Laatst bewerkt op: 01 September 2011, 17:42:19 door Sicco Dierdorp »

Jeff

  • Online Online
  • Berichten: 518
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #13 Gepost op: 01 September 2011, 17:50:08 »
Hallo

Bedankt voor jullie reacties.

Dus als ik het goed begrijp kan het verlengstukje wat
door Roco op de 2400en geplaatst is er af mits de lok
voor 1971 ingezet gaat worden?

Vind wel dat op de foto,s van de 2551 en 2552 de uitlaten
beter te zien zijn dan op foto,s van normale 2400en.
Misschien geen verlengstukje maar gewoon iets hoger?

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: BNLS-Werkspoor - NS2551 met 16 cilinder dieselmotor
« Reactie #14 Gepost op: 01 September 2011, 17:52:52 »
Ik heb niet de indruk dat ze bij de 2551/2552 hoger zaten