Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?  (gelezen 2005 keer)

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?
« Gepost op: 11 maart 2007, 21:19:15 »
Hallo spoorders,

Heb vandaag het fl*lichtwisselsetje (art 66540) ingebouwd in de BR 218 (art 64236). Het lukt me echter niet om de rode verlichting werkende te krijgen  ???
(aan beide kanten). Ik rijd digitaal.
Ik heb de soldeerverbindingen zelfs een 2e keer gemaakt. Als test de bijgeleverde lampjes (tbv rood) verwisseld met de lampjes in de loc (tbv wit), ook dit mocht niet baten. De witte verlichting brandt prima.
Ervan uitgaande dat het niet aan de verbindingen ligt, waaraan dan nog wel? Iemand enig idee?

Groeten, Frits
DB-AG, V, H0, TC

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2007, 19:21:12 »
Hallo Frits,

Heb je de ronde schijfjes it het setje ook gebruikt? Dit zijn diode's en hoef je niet te gebruiken. Ik heb zelf ook reeds mijn 218 omgebouwd. Het enige wat je moet doen is het lampje in de sokkel steken en vervolgens het contactveertje (zonder diodeschijfje) monteren. Je moet wel even goed kijken hoe de printbaantjes op het printje lopen. Je moet er nu voor zorgen dat er op de printplaat geen verbinding tussen de lampjes (wit en 'rood') aanwezig is. Eventueel moet je de printbaan even doorkrassen. Er moeten nu twee extra draden (één aan iedere zijde van de loc) aan de printplaatjes gesoldeerd worden die alleen het 'rode' lampje voeden. Het locomotiefframe is namelijk de massa. Je kan er nu zelf voor kiezen of je automatische lichtwisseling wilt of de rode lampen via de functieuitgangen wilt bedienen. Wil je automatische wisseling, dan verbind je de draad van het 'rode' lampje van cabine 1 met het draadje van de witte lamp van cabine 2 van de loc en andersom. Wil je ze via de funtieuitgangen aansturen, dan kun je de draden van de 'rode' lampjes met de groene en paarse draad van de decoder verbinden. Zorg er goed voor dat je de soldeerverbindingen van draden onderling goed isoleerd met bijvoorbeeld krimpkous. Als ze namelijk kontact kunnen maken met het locomotiefframe kan je kortsluiting krijgen.

Ik hoop dat je het verhaal snapt. Zo niet dan horen we het wel.

Groeten Alex  8)

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Re: Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2007, 20:38:13 »
Hallo Alex,

Ik heb geen ronde schijfjes/diodes kunnen ontdekken in het setje. Staat ook niets over beschreven in de handleiding. Zoals de printbaan is afgebeeld in de handleiding (van lichtwisselsetje) zo ziet deze er ook uit in de loc.



Rode lampen bedienen via de functieuitgangen is misschien voor later, eerst wil ik de rode lampjes op de meest simpele manier brandende krijgen.
Wat ik dus heb gedaan is de draad van het rode lampje van cabine 1 solderen aan het contactveertje van het witte lampje van cabine 2 en v.v.
Kind kan de was doen !?
Wat de massa betreft, tis allemaal kunststof. Hoe zit dat dan?[img]
DB-AG, V, H0, TC

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2007, 00:11:19 »
Hallo Frits,

Ik zie dat je een setje hebt gekocht wat reeds voor digitale locs is waarschijnlijk. Het baantje op de print is alreeds onderbroken. De diodeschijfjes worden hier inderdaad niet meegeleverd. De manier van aansluiten die je hebt uitgevoerd is volgens mij juist.

Wat betreft de massa.

Het metalen chassis van de locomotief (dus niet de kap) is de massa (noem het maar even de - pool) van de gehele loc. Ook de verlichting maakt gebruik van deze massa. De lampjes zijn steek lampjes. Deze hebben net als alle andere lampjes twee polen (plus en min) De ene pool van het lampje is het silveren bobbeltje waar het contactveertje op steunt. De andere pool is de koperkleurige cilinder die in het gat wordt gedrukt. Deze maakt dus contact met de massa, want het gat waar het lampje in moet is in het metalen chassis geboord. Draad 1 op de tekening is ook een massadraad, want die wordt middels de stalen schroef die de printplaat vast zet, verbonden met hetzelfde chassis.

De reden dat de verlichting niet wil branden is denk ik vrij simpel. Ik heb dit ook gehad bij mijn 218 herinner ik me nu. Daar wijgerde de verlichting eerst ook. Het steeklampje maakt slecht contact met het chassis (en dus de massa) waardoor er geen stroom gaat lopen. Dit is simpel op te lossen door met een boortje dat een paar milimeter groter is dan het lampgat in het chassis, het schuine randje in het gat kaal te schrapen. Dit moet niet met een boormachine, maar kan gewoon met de hand. Er zit waarschijnlijk wat oxidatie of een beschermlaagje op het chassis, waardoor er geen goed contact ontstaat tussen het lampje en het chassis. Als het goed is zie je dan op de rand van het gat een metaalglans verschijnen. Druk nu de lampjes er weer in en zet het contactveertje weer op zijn plaats. Het contactveertje drukt nu de krans van het lampje (de koperkleurige cilinder) tegen het kaalgeschraapte chassis en maakt nu wel contact. Bij mij was dit de oplossing toendertijd!

Suc 6 !

Groeten Alex  8)

Frits74

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
  • Mooi rood = niet lelijk
Re: Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2007, 19:23:45 »
Beste Alex,

Probleem opgelost.  :)
Heel erg bedankt voor je uitvoerige uitleg. En ik heb weer iets geleerd.

Met vriendelijke groet,
Frits
DB-AG, V, H0, TC

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Lichtwissel fl* BR 218 werkt niet?
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2007, 19:38:30 »
Graag gedaan Frits!