Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12
  

Auteur Topic: Het nieuwe Spoorplan 2012-2014  (gelezen 20101 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #75 Gepost op: 30 August 2011, 09:07:32 »
En natuurlijk op zaterdag de Valkenburg-express tussen Zwolle en Valkenburg. Die heb ik als beginnend hobbyist nog eens opgewacht in de naïeve gedachte dat dat wel een getrokken trein met 2200 ervoor zou zijn. Groot was de teleurstelling toen het gewoon een plan U bleek te zijn.  :'(

Huub
Die reed over het miljoenenlijntje via Heerlen en Plan U reed het hele traject als sneltrein?

Er zijn trouwens een paar reizen waarvan de kortste en snelste route ook via het traject van een andere vervoerder loopt. DE NS-reisplanner laat je gewoon omrijden via het NS-traject. De kaartautomaat brengt het langere traject in rekening. Dit soort acties van NS, dat ik zie als machtsmisbruik van een vervoerder die het kernnet in handen heeft, laat mij een stuk positiever staan tegen over dit alternatieve OV-plan.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #76 Gepost op: 30 August 2011, 09:11:51 »
Voor mij is dat meer het falen van de overheid als opdrachtgever. Diezelfde opdrachtgever wil namelijk meer marktwerking en kun je dan verwachten dat een onderneming klanten naar de concurrent verwijst?

Marc

Die zich overigens ook nog Valkenburg-expressen van Rotterdam naar, uiteraard, Valkenburg kan herinneren. En dat die tot zijn teleurstelling met plan T gereden werden.... dat had mat '54 moeten zijn, uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2011, 09:17:30 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #77 Gepost op: 30 August 2011, 09:16:17 »
@MR, Hoe die tussen Heerlen en Valkenburg reed, weet ik niet. Maar hij kwam via de Maaslijn, vandaar de plan U.

@Wesley, are you sure?
Toen er nog echte treinen reden ken ik alleen de verbindingen Zandvoort - Maastricht het ene halfuur en Zandvoort - Heerlen het andere halfuur. Die laatste reed zeker al in de jaren 80 want toen een paar keer daarvan gebruik gemaakt.
En je had het ene halfuur de intercity Den Haag - Venlo (- Keulen) en het andere halfuur de halfslachtige intercity/stoptrein Den Haag - Venlo. Ook dat was al in de jaren 80. Misschien dat er daarna nog een periode is geweest dat het reed zoals jij voorstelt, maar dat is me dan ontgaan.  :)

Huub

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #78 Gepost op: 30 August 2011, 09:29:23 »
Sure I'm sure... ik had een tijdje lang een studentenbaan in Den Haag bij het Centraal station, en dan nam ik altijd de IC van 16:50 richting Heerlen of die van 17:20 richting Venlo (kan ook andersom zijn geweest qua tijd en bestemming ;D) naar Rotterdam. Iemand uit Limburg kan vast beamen dat de dienst er zo uitzag ;D.

In de tijd die ik beschreef (dat was het begin van dit millennium), was de IC naar Venlo ook echt een IC, met alleen stops in Den Haag HS - later ook Delft -, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven en Helmond. Niet dat geboemel tussen Eindhoven en Venlo: er reed toen nog een stoptrein op dat stuk, een half uur verschoven t.o.v. de IC.

Edit: >Kiek moar< ;D.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2011, 09:35:56 door Wesley­­ »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #79 Gepost op: 30 August 2011, 09:42:16 »
Kiek 'ns oan, nooit geweten.
Nou ja, dan weet je ook direkt het antwoord op de vraag of die verbinding voldoende potentieel heeft.
Blijkbaar niet, anders waren ze niet teruggegaan naar de oorspronkelijke opzet.  ;D

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #80 Gepost op: 30 August 2011, 09:45:52 »
Volgens mij wilden ze eerder met alle geweld VIRM-etjes laten rijden naar Limburg, dus moest de verbinding Gvc - Hrl eruit ;D.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #81 Gepost op: 30 August 2011, 09:50:17 »
Voor mij is dat meer het falen van de overheid als opdrachtgever. Diezelfde opdrachtgever wil namelijk meer marktwerking en kun je dan verwachten dat een onderneming klanten naar de concurrent verwijst?

Daar ben ik het mee eens. Je kan dan ook doorredeneren en zeggen dat zo'n kernnet in handen van een nationale vervoerder en de regionale netten in handen van anderen, maar een halfslachtige vorm van privatisering is die dit soort praktijken in de hand werkt. Als je iets doet, moet je het goed doen en ook het kernnet privatiseren waarmee dit soort praktijken van een al te machtige vervoerder worden teruggedrongen. En dan kom je toch uit op dit alternatieve OV-plan.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2011, 11:05:39 door MR »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #82 Gepost op: 30 August 2011, 10:09:11 »
Volgens mij wilden ze eerder met alle geweld VIRM-etjes laten rijden naar Limburg, dus moest de verbinding Gvc - Hrl eruit ;D.
Dat zou dan de eerste keer zijn dat NS een meerjarenvisie had en daar vervolgens ook naar handelde.  ;D
De VIRM-etjes kwamen pas in 2007, daarvoor was Haarlem- Heerlen al in ere hersteld.
Op zich ook wel logisch. Als je als reiziger moet kiezen of je naar Utrecht of naar Rotterdam wilt, dan lijkt die keuze me niet zo moeilijk....  8)

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #83 Gepost op: 30 August 2011, 10:17:51 »
Mee eens, niemand wil vrijwillig naar Rotterdam. Den Haag is misschien een ander verhaal, echter ;D. En soms moet je wel, naar Rotterdam :(.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #84 Gepost op: 30 August 2011, 11:09:51 »
@ Illya: Wat bedoel je nou eigenlijk van JOU centen.....Man...het zijn toch mijn centen?!
Ik als belasting betaler,gemeente & provincie dokkende... investeer ik dan in feite toch al....??!!
Zo werkt het toch altijd al? Je dokt voor van alles & nog wat aan de overheid en die investeerd het weer in projecten (zit ook wel es een misser tussen). Dus in feite draag ik al mijn steentje bij!!  ;D  ;)
Greetz:Menno


There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #85 Gepost op: 30 August 2011, 11:15:30 »
Schijnt genoeg te zijn....Limbolanders die familie in Frieseboerenland te hebben & v.v het zelfde.
Greetz:Menno
______________________________________________________________________
Tijd voor een betere verijdelde ZZL!!
Maar komop, daar krijg je geen 5 dagen in de week, elk uur een trein mee vol die kant op...

Of denk je werkelijk dat er 10.000'en mensen, elke dag hun familie gaan bezoeken ??

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #86 Gepost op: 30 August 2011, 11:20:02 »
Dat zei ik dus ook al... :)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #87 Gepost op: 30 August 2011, 11:24:58 »
Ik reis wel eens per trein en het valt mij op dat er toch ook wel mensen op de tussengelegen stops uit- en instappen. Zo stappen mensen in de intercity van Rotterdam naar Groningen pas in Utrecht en ze gaan er in Amersfoort alweer uit. SCHANDE!

Anoniem

  • Gast
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #88 Gepost op: 30 August 2011, 11:28:54 »
WAT!? Dat kan écht niet ! :o

Blijft overigens wel staan dat m.i. het vervoerspotentieel van Noord- naar Zuid-Nederland een (lange, dus vertragingsgevoelige) directe dienst niet rechtvaardigt. En die mensen die van Utrecht naar Amersfoort reizen, die zal het worst wezen wat de herkomst en eindbestemming van die trein is, dus die vinden een IC Den Haag-Groningen ook wel prima ;D.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Het nieuwe Spoorplan 2012-2014
« Reactie #89 Gepost op: 30 August 2011, 11:42:47 »
Toch is er wel iets voor te zeggen om die verbinding serieus te overwegen of in elk geval de overstap te verbeteren.
Je hebt nu dat de reizigers van Amersfoort of noordelijker naar Den Bosch of zuidelijker altijd in Utrecht moeten overstappen. En laat dat nu juist een van de meest ellendige overstapstations zijn door de grote reizigersstromen en beperkte capaciteit van het station voor die reizigersstromen. Zeker in de spitsen mag je voor een overstap van een trein uit Amersfoort naar een trein naar Den Bosch (of omgekeerd) gerust tien minuten uittrekken.
De cross-platform overstappen in Utrecht zijn vreemd genoeg juist op de relaties waar ook al direkte treinen rijden.

Huub