Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Buitenwijk versie 3 Nederlandse H0 baan jaren 90 tot nu  (gelezen 7229 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Buitenwijk versie 3 Nederlandse H0 baan jaren 90 tot nu
« Gepost op: 19 August 2011, 16:02:07 »
Hallo allemaal,

Zoals jullie hebben kunnen lezen in het oude draadje over Buitenwijk (versie 2) moet de huidige baan helemaal weg i.v.m. aanpassingen die de verhuurder aan mijn woning en de woningen van de buren in hetzelfde complex gaat doen in September.

Ik heb ontdekt dat mijn vriendin kleine treintjes, huisjes, autootjes en poppetjes "schattig" vind, dus er komt zeker een versie 3 van Buitenwijk. Vandaar dat ik dit draadje vast open om jullie vanaf het begin mee te kunnen laten lezen over de nieuwe baan en de voorbereidingen.

De nieuwe baan zal hetzelfde thema krijgen als de baan waar ik aan begonnen was, dus hoofdzakelijk NS jaren 90 qua treinen, maar ik wil dit niet heel strikt houden om ook auto's en treinen van na de jaren 90 te kunnen gebruiken op de baan.

Het gaat mij bij de baan meer om de herkenbaarheid van het Nederlandse landschap dan om de correcte weergave van een bepaald tijdperk. Maar treinen die ik ken uit mijn jeugd zoals de 1100 en de 2400 zullen zeker op de baan te zien zijn.

Groeten Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

mekel

• Offline Offline
Re:Buitenwijk versie 3 Nederlandse H0 baan jaren 90 tot nu
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2011, 16:08:33 »
Hey Ruud,

Als trouwe volger van je "oude" draadje zal ik uiteraard deze ook volgen.
Ik heb notificatie van nieuwe berichten gelijk aangezet  :)

Een partner die de hobby waardeert is altijd een duw in de goede richting, mijn partner vind alles waar ik mee bezig ben ook leuk, en dat is wederzijds (zei ontwerpt en maakt sieraden als hobby) zo hou je er ook plezier in vind ik.

Ben benieuwd naar je versie3, ik zie het vanzelf wel verschijnen.

Groetjes,
Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2011, 16:21:37 »
Hallo Jeroen,

Leuk dat je het nieuwe draadje gaat volgen. De eerste voorbereiding op de nieuwe baan wordt het aanpassen van een oude Kibri fabriek die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. Helaas blijkt het materiaal enorm te verkleuren ( zelfs in een kamer waar het zonlicht altijd zoveel mogelijk buiten is gehouden)

De bedoeling is om deze fabriek te verven en te verouderen en dat deze als in onbruik geraakte en vervallen fabriek ergens in de industrie te plaatsen.

Het gaat om Kibri 39408 dat is deze fabriek;

Ik zal vanavond even foto's maken van de verkleuringen van het gebouw voor ik begin met het schilderen en verouderen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2011, 16:30:54 »

Een partner die de hobby waardeert is altijd een duw in de goede richting, mijn partner vind alles waar ik mee bezig ben ook leuk, en dat is wederzijds (zei ontwerpt en maakt sieraden als hobby) zo hou je er ook plezier in vind ik.

Dat is geinig, mijn vriendin heeft precies dezelfde hobby! (sieraden maken) en vindt modelspoor ook leuk :)

Sorry voor de offtopic.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2011, 16:41:49 »
Hoi Chris,

Mijn vriendin heeft niet echt een uitgesproken hobby, dus ik heb haar al gevraagd of ze het leuk vind om mij te helpen met bouwen.

Ik zal haar eerst wel een simpel Piko huisje laten bouwen waar niet veel aan te verzieken valt om te kijken of ze een beetje handig is met een hobby mesje. Ik wil niet dat ze in haar vingers snijdt dat is niet leuk voor haar en dan kan ze ook mijn rug niet meer lekker masseren ( sorry voor het nog verder off topic )  ;)

Groeten Ruud B.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2011, 16:47:30 »
Hey Ruud,

Leuk een nieuw topic en ik ben nu enorm benieuwd hoe het gaat worden.
Qua smaak vind ik het erg tof om te zien dat je ook bepaalde zelfde interesses hebt waardoor het topic voor mij stukken leuker maakt om te volgen.
Ik ben benieuwd hoe je de  Kibri 39408 gaat 'pimpen' en wat de schade is van het licht.
Het leuke is dat deze gebouwen hier in de omgeving wat ziet staan dus mocht je voorbeeld foto's nodig hebben dan hoor ik het wel.
Veel succes en plezier en ik hoop dat je vriendin ook haar passie in deze schitterende hobby vindt! :)

Groetjes,

Antal

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2011, 17:03:51 »
Hallo Antal,

Leuk dat je mijn draadje ook weer gaat volgen ! De fabriek moet niet gepimpt worden maar eerder het tegenovergestelde daarvan. verlaten, vervallen, roestig .....

Zo ziet de fabriek er nu nog uit.

En het lijkt het nog mee te vallen met de verkleuring...

Maar als je dan een stukje van het gebouw weghaalt zie je wel duidelijk wat er gebeurd is.

Kijken of hier nog iets leuks van te maken valt....

Groeten Ruud B.

mekel

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2011, 17:05:03 »
Jeetje, dat gebouw heeft zijn natuurlijke veroudering al gehad zie ik  ;D
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2011, 17:20:45 »
@ Jeroen,

Ja dat klopt en nu ga ik het nog ouder maken maar dan wel wat overtuigender als het lukt zoals ik wil.

Ik laat het wel weten als het gebouw klaar is en plaats dan gelijk foto's hier.

Groeten Ruud B. (die nu even met verf en kwastjes gaat rommelen)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2011, 17:22:34 »
Dat is geinig, mijn vriendin heeft precies dezelfde hobby! (sieraden maken) en vindt modelspoor ook leuk :)

Tja, dat idee had ik ook al: vriendin is goudsmid, dus...  ::)
Ook meteen maar even het notificatie knopje aangeraakt, ik ben erg benieuwd... :)

Gr

Richey

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2011, 20:54:08 »
Als trouwe volger van versie 2, MOET je natuurlijk ook versie 3 volgen.
Daar heb ik met dit berichtje natuurlijk meteen even voor gezorgd.
Ik ben benieuwd! Heb je al een bepaald plan?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2011, 23:56:33 »
@ Mathijn,

Leuk dat je ook dit draadje weer gaat volgen. Om je vraag te beantwoorden; nee ik heb geen uitgewerkt plan. Tot ik kan beginnen aan de nieuwe baan ga ik vast wat gebouwen onder handen nemen om ze meer te deataileren en zo nodig te verouderen.

Ik heb een verlanglijstje voor de nieuwe baan;

Een station waar ik meerdere treinen zetten zonder dat direct alle sporen voor binnenkomende of vertrekkende treinen geblokkeerd zijn.

Een stukje stad rond het station.

Klein gedeelte industriegebied.

Veel groen zodat de gele treinen lekker afsteken tegen " de natuur "

En hoe dit allemaal moet worden ingepast in de kamer..... ??  ik heb gelukkig nog bedenktijd genoeg.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2011, 10:00:19 »
Hallo allemaal,

In het weekend niet veel aan het fabriekje kunnen doen. Ben begonnen met het verwijderen van de raampjes en heb twee gedeeltes van de fabriek grijs gespoten als basis voor de betonkleur van de muren.

Op dit moment ben ik bezig met het verven van de daken. Ik zal in de loop van de dag weer wat foto's plaatsen van de verschillende stappen van het verouderen, dat is veel duidelijker als beschrijven waar ik mee bezig ben.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2011, 11:33:40 »
Bij deze de eerste foto's van de fabriek;

De muren van de toren en het loodsje in de grijze grondverf. Dit is de basis voor de verdere behandelingen om de muren te verouderen.

De daken van het gebouw. Het dak van de loods is hier al geschilderd met een mix van zwart en donkergrijs. De twee oranje daken zijn hier nog onbehandeld.

Als de muren in de grondverf staan ziet het er een beetje Artitec-achtig uit, maar dit komt goed na een reeks behandelingen met structuur en kleurverf.

Misschien dat de jongere bouwers onder ons inspiratie uit dit bouwverslag kunnen halen. Ook met een standaard bouwkitje (in dit geval Kibri) die op beurzen zoals Houten of op internet soms voor leuke prijzen te vinden zijn kun je leuke dingen doen !!!!

Groeten Ruud B.

Antal

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 August 2011, 11:37:18 »
Je bent goed bezig Ruud! (y)
Ik vind het overigens een goede keus om met grijze grondverf te behandelen.
Zet hem op en we zullen spoedig wel weer een update verwachten. ;D

Groetjes,

Antal