Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:50:10
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 09:39:52
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:20:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Menno 1846
Vandaag om 08:44:50
Roco 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:34:24
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 05:59:51
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
  

Auteur Topic: kortsluiting keerlus  (gelezen 2189 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
kortsluiting keerlus
« Gepost op: 19 August 2011, 11:51:59 »
Ik heb een raar sluitings probleempje, wie heeft enig idee waar het zou kunnen zitten.




de wissel wordt electrisch bedient, op de extra contacten van de wissel motor zitten de rail staven aangesloten en het puntstuk. Ik rij digitaal.

Ik rij de wissel nooit open.

grtz Mark

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2011, 12:00:15 »
Van de site van Klaas Zondervan



Zoek de verschillen....



Hint kijk eens naar de locatie en het aantal van de isolatielassen
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2011, 12:27:34 »
aanvulling:

Ik gebruik peco streamline wissels, puntstuk is volledig electrisch gescheiden, dus aan de tong zijde en aan de zijde waar de balloon zit.

dus mocht mijn tekening op dat punt niet helemaal duidelijk zijn, de tongen zijn gescheiden van et puntstuk.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2011, 12:56:01 »
Overal lees je dat bij Peco electrofrogs je toch WEL na het wissel moet isoleren, dus doe dat gewoon eens en probeer het nogmaals. Zie oa http://www.newrailwaymodellers.co.uk/track%20layout.htm#frogs
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2011, 13:09:52 »
Overal lees je dat bij Peco electrofrogs je toch WEL na het wissel moet isoleren, dus doe dat gewoon eens en probeer het nogmaals. Zie oa http://www.newrailwaymodellers.co.uk/track%20layout.htm#frogs

Het systeem werkt gewoon, bedankt voor het meedenken.
Na het puntstuk issoleren is bij de keerlus niet nodig omdat de binnenste cirkel altijd de zelfde polariteit heeft als het puntstuk.



Zijn een paar clowns op het internet, die mij aan het twijfelen maakte, bedankt voor het meedenken.


gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2011, 13:13:09 »
Mark,

Je hebt als het werkelijk is zoals getekent een andere manier gevonden om een keerlus aan te sluiten. Het is een wat ongebruikelijke.
Als ik je tekening goed begrijp, dan zijn de buiterails van je wissel, aan de kant van de keerlus, geisoleerd. De buitenrails van de keerlus voorzie jij afhankelijk van de stand van het wissel van spanning. De binnenrail van de keerlus is electrisch gekoppeld met het hartstuk. Dit voorzie jij ook afhankelijk van de stand van het wissel van spanning.
Dit is een andere manier om het voor elkaar te krijgen, en zal zeker goed werken.

Kun je weat duidelijker zijn wanneer je kortsluiting hebt?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Kennen we elkaar niet uit een ander draadje?
Zo ja, bedankt voor het schema (en originele manier van oplossen).
Zo nee, graag antwoorden.

Een van de clowns.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2011, 13:17:11 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2011, 13:40:41 »


PS. Kennen we elkaar niet uit een ander draadje?
Zo ja, bedankt voor het schema (en originele manier van oplossen).
Zo nee, graag antwoorden.

Een van de clowns.

op het plaatje is goed te zien waar de peco geïsoleerd is

http://www.pls-layouts.co.uk/pls_images/peco_livefrog_wiring.jpg


nee, jij bent geen clown, dat is als je lacherig gaat doen.
Jou post was er een met serieuze uitleg.  Dat vind ik al heel anders.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2011, 13:51:50 »
Mark,

Bedankt voor het compliment.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2011, 08:50:33 »
de wissel wordt electrisch bedient, op de extra contacten van de wissel motor zitten de rail staven aangesloten en het puntstuk.
Hoi Mark,

Hee, dit klinkt bekend....
De sleutel zou wel een de wisselmotor kunnen zijn. Of dat zo is, hangt af van de contacten die door de wisselmotor worden bediend.
Teneerste, de wisseltongen worden door je wisselmotor bediend, dat houd in dat ze langzamer bewegen dan een standaard relais. Ten tweede liggen de Peco wisseltongen verend tegen de railstaven aan waarmee de spanning van de railstaven doorgegeven wordt naar het puntstuk. Ik weet niet of de contacten van je wisselmotor bestaan uit een relais of dat ze gekoppeld zijn aan de beweging van de wisseltongen.
Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel moet het puntstuk geschakeld worden als BEIDE wisseltongen los zijn van de railstaven. Of het contact met het puntstuk wordt verbroken, de wissel omgezet en vervolgens wordt het andere puntstuk contact gesloten.

De tweede optie lijkt me sterk, dat zou betekenen dat het puntstuk (en in jouw geval de binnenste railstaaf) kortstondig zonder spanning komt te staan.

Dan blijft de eerste optie over. Waarschijnlijk raakt bij het schakelen van het puntstuk een van de wisseltongen nog steeds een railstaaf. Hierdoor onstaat kortstondig kortsluiting.
Schuif eens een papiertje tussen je wisseltongen, daarmee isoleer je de tongen van de railstaaf. Ik ben vrijwel zeker dat je dan geen kortsluiting meer zal zien.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1199
Re:kortsluiting keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2011, 12:22:13 »
Hoi Rik

Probleem is uit de wereld en ik ben niet in staat om de openings-post aan te passen.

Het hele stroom gebeuren van de peco wissel wordt bij mij door de motor bedient. Deze motor schakelt ook de lus achter de wissel.

Ik deponeerde een stelling (in een ander linjte) dat het keerlus probleem in het digitale tijdperk geen probleem is zolang men maar geen wissels open rijdt.  (dat gedoe met omkeren van de rijrichting bestaat niet meer) Daar werd ik uitgelachen en belachelijk gemaakt en dat wilde ik recht zetten
Het betreffende lijntje was op slot vandaar deze post en een beetje uitleg over de schakeling.

Het wordt pas leuk als de wissel ook bij cv29 van de loc decoder een bitje optelt of weer aftrekt

grtz Mark.  
« Laatst bewerkt op: 28 August 2011, 13:05:11 door lucy »