Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HS 4de klasse Staatsspoorstation door Sikko
Vandaag om 23:20:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 23:17:54
Hoogfrequent treinverlichting van Conrad bestaat die nog? door Peter Kleton
Vandaag om 22:49:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tjalling
Vandaag om 22:38:03
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:36:58
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door hervé
Vandaag om 22:14:25
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:13:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:10:38
Swird HO door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:10:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 22:03:52
Waar AK interactive verf in Brabant verkrijgbaar door Benrail
Vandaag om 21:51:01
Bouwen op dichte plaat of openframe door Carl
Vandaag om 21:32:33
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 21:15:22
H0e pizza layout door Gerard van de Weijer
Vandaag om 20:49:21
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:43:03
Een kolenbunker uit mijn jeugd opknappen. door johanw
Vandaag om 20:31:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Wicher
Vandaag om 20:27:28
Laatste baan?? door MichielB
Vandaag om 20:17:23
Van welk merk is deze H0 locomotief? door Wicher
Vandaag om 20:16:00
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Frank 123
Vandaag om 20:14:37
Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel. door eitreb
Vandaag om 20:14:23
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:32
EifelBurgenBahn door Christoph
Vandaag om 20:02:16
Trix 22680 doet niets meer door Steven Loosman
Vandaag om 19:46:08
Hulp bij gebogen Perrons door Frank 123
Vandaag om 19:14:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:32:45
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 18:31:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:59:37
Handleiding Trix 22001 door bellejt
Vandaag om 17:02:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:52:20

Auteur Topic: lenz digitaal voor roco  (gelezen 5113 keer)

odobelgium

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
lenz digitaal voor roco
« Gepost op: 17 August 2011, 19:43:54 »
Tiental jaren geleden had ik een spoorbaan van Roco, nu ben ik van plan om het opnieuw op te starten. Ik heb nog de digitaal van Lenz, en 1 rocco locmuis ( van 10 jaar geleden) kan ik die samen gebruiken met de nieuwe roco digitaal ? Heb 6 tal digitale locs met hun loc nummer tussen 1 en 99,  maar mijn wissels zijn niet digitaal wat heb ik nu nodig om die ook via lenz te schakkelen,      groetjes

SBBcargo

• Offline Offline
Re:lenz digitaal voor roco
« Reactie #1 Gepost op: 17 August 2011, 21:29:18 »
Het is wat sumier wat je omschrijft wat je hebt. Dus graag even een wat duidelijker omschrijving wat je zoal in bezit hebt aan centrales en handregelaars. Zelf heb ik nog de oude Lenz centrale. Deze is geupdated naar 3.6. Ik heb naast de handregelaars van Lenz ook een muisje (Maus 2) er aan hangen. Binnen kort hoop ik uit een startset nog een MultiMaus te krijgen. Kan alle maal op het Lenz systeem. Om de wissels te bedienen heb je een DCC funktie decoder nodig. Kan van elke fabrikant zijn die ze levert. Je kunt met het Lenz systeem elke digitale (DCC) Roco loc besturen, geen probleem.

Marius
Marius

odobelgium

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2011, 10:48:49 »
Ik heb de digital plus set 01 art nr 60000.  bestaat uit lv100, lz100 en de lh 100. De roco digitaal is een rode muis met digtale centrale 10751.   Als tranfo gebruik ik een van marklin. Ik las dat je de lh100 kan updaten, hoe doe je dat ? via de usb conector van lenz ?  bedankt voor je hulp, binnenkort start ik mijn nieuwe baan.

henk

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2011, 11:00:04 »
Dat is de allereerste Locmaus en die is nou net niet met Lenz te combineren. Pas vanaf Locmaus 2 en verder is gebruik gemaakt van de standaard Xpressnetbus die we ook op de Lenz apparatuur vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2011, 11:00:08 »
Hallo,

Update LH100: Volgens mij moet dat via Lenz zelf. Ik zou eens contact opnemen met Lenz of even bij een winkelier binnenstappen.

Het is wat marius al aangeeft: Je kan de Lenz spullen heel erg goed gebruiken voor je nieuwe digitale baan. Doordat het DCC is ben je niet alleen gebonden aan Lenz of Roco-onderdelen. Je kan ook gewoon andere merken gebruiken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 18 August 2011, 11:03:04 »
Een update van deze set is mogelijk, maar de kosten kunnen verschillen.
Bij de "oudste" uitvoering met een of ander relais erin, moet de complete print vervangen worden.
Bij de wat nieuwere hoeft alleen een chip vervangen te worden.
Je kunt de zaak opsturen naar Lenz (LZ100 en LH100) en om een kostenplaatje vragen, om daarop een beslissing te nemen.
Overigens heeft de LH100 geen USB connector.

Maarten van der Burgt voor Eurotrein,
importeur Lenz in Nederland.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 August 2011, 16:43:20 »
Ik zou als ik jou was eerst even uitvinden welke versie je van de Lenz centrale en welke versie je van je handregelaars hebt (beide kunnen afwijken van elkaar). Met deze gegevens raad ik je aan dan contact met Lenz op te nemen. Dan weet je hoeveel het gaat kosten. Mijn raad is laat alles updaten naar 3.6, dan ben je helemaal bij en kun je ook de nieuwste decoders bewerken. Altijd handig want het gaat snel in het digitale land  ;D. Ik heb mijn spulletjes de laatste maal naar de beurs in Dortmund meegenomen omdat mijn winkelier de foutieve spullen met de verkeerde vraag had opgestuurd  :'(. Ik kreeg toen alles een week na de beurs weer netjes thuis gestuurd. Prima service bij Lenz  (y). Als troost kostte mij het niets  :D.

Marius.
Marius

odobelgium

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2011, 10:03:00 »
Bedankt voor jullie informatie, zal contact opnemen met lenz om zo de laatste versie te bekomen. groetjes

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2011, 10:24:44 »
Het is wat sumier wat je omschrijft wat je hebt. Dus graag even een wat duidelijker omschrijving wat je zoal in bezit hebt aan centrales en handregelaars. Zelf heb ik nog de oude Lenz centrale. Deze is geupdated naar 3.6. Ik heb naast de handregelaars van Lenz ook een muisje (Maus 2) er aan hangen. Binnen kort hoop ik uit een startset nog een MultiMaus te krijgen. Kan alle maal op het Lenz systeem. Om de wissels te bedienen heb je een DCC funktie decoder nodig. Kan van elke fabrikant zijn die ze levert. Je kunt met het Lenz systeem elke digitale (DCC) Roco loc besturen, geen probleem.

Marius

Dag Marius,

Ik heb ook Lenz Digitaal.
Sinds kort de Adapter LA152 gekocht.
Hoe kun je een Multimaus van Roco op het Lenz systeem aansluiten?
Hoor grrag even hoe je dat hebt gedaan.Alvast bedankt.

P.S. misschien kan dit even in een nwe topic!

mvg Henk

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2011, 11:00:00 »
Henk,

Gewoon op de Xpressnetbus aansluiten.
Kan via de adapterplaat maar je kan ook zelf even een aansluitkabeltje maken.
Kijk hier http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/xpressnet-kabels-maken-voor-je-lenz-of-roco-systeem.html maar eens voor meer info.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2011, 12:00:20 »
@ Henk: Zoals Eric alschreef: gewoon inpluggen. Bij de locMultimaus zit een kabeltje, volgens mij kun je dit direct op de adapter plaat aansluiten. Gisteren zelf de locMultimaus binnen gekregen. :D Moet hem nog gaan aansluiten op een test baantje, dus heb ik één twee drie geen kant en klare handleiding voor je. Even uit mijn hoofd: als je de locMultimaus aansluit moet je er wel voorzorgen dat de LH100 aan het systeem is gekoppeld (kan dus ook aan dezelfde adapter) en pas daarna de locMultimaus. De locMultimaus moet namenlijk slave worden. Laat even weten als het niet lukt.

Marius.

Edit: locmaus moet multimaus zijn
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 13:42:23 door SBBcargo »
Marius

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2011, 13:12:22 »
Ik heb de roco MM direct op de centrale van Lenz aangesloten op de Xpressnet aansluiting. Via info hier op het forum, of zoals de link die Eric geeft kun je zo zelf een aansluiting maken.

Heb geen Lenz computerinterface, dus weet niet of de kabel van de MM daar 1 op 1 aangesloten kon worden, bij de lenz centrale werkte dat niet in elk geval.

Roelco

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2011, 13:30:07 »
Heb geen Lenz computerinterface, dus weet niet of de kabel van de MM daar 1 op 1 aangesloten kon worden, bij de lenz centrale werkte dat niet in elk geval.

Een MM kun je nooit op een computerinterface aansluiten.
Je bedoelt waarschijnlijk of de stekker hetzelfde is, of je bedoelt de adapter LA152.
De Lenz centrale heeft sinds jaar en dag een 5-polige DIN stekker, de adapter om meerdere regelaars aan te sluiten heeft zowel twee DIN ingangen als een "telefoonstekker-6-polig" geval waar je een MM op aan kunt sluiten.

Maarten

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2011, 14:09:04 »
een "telefoonstekker-6-polig" geval waar je een MM op aan kunt sluiten.
Dat heet dus RJ12 of 6P/6C.

Noot: overigens werd mij een half jaar geleden door een grote winkel in Vlaardingen medegedeeld dat de LA152 niet meer leverbaar was. Dus gewoon in Engeland besteld, was bijna even duur. Lang leve de lage pond. ;D
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 14:10:42 door Hans sprinter »

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2011, 15:07:54 »
Noot: overigens werd mij een half jaar geleden door een grote winkel in Vlaardingen medegedeeld dat de LA152 niet meer leverbaar was.

Dat moet dan een foutje geweest zijn, misschien doordat die in de lijst met onderdelen staat in plaats van bij Digitaal. Is gewoon leverbaar en heb ik ook diverse aan "een grote winkel in Vlaardingen" geleverd (minder dan een half jaar geleden) ;)

Maarten.