Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
Sfeer op je modelbaan door Kees-Jan
Vandaag om 11:23:31
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:22:04
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02

Auteur Topic: Nieuw baanplan (kopstation) in H0  (gelezen 7653 keer)

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
Nieuw baanplan (kopstation) in H0
« Gepost op: 16 August 2011, 19:59:03 »
Hoi,

Na een paar maanden vooral rondjes te hebben gereden (en ik iets meer uitdaging wil met rijden) heb ik mijn treintafel wat groter kunnen maken. Het idee is om te gaan pendelen tussen 2 kopstations en daarnaast een stukje industrie erbij. Ik rij met nederlandse treinen, TP III/IV.

Om te beginnen een schets van de tafel met de maten erbij (zwart is loopruimte etc):

Dit is mijn eerste opzet van het plan (de 2 sporen linksboven lopen door naar het andere kopstation, dit heb ik verder niet uitgewerkt aangezien deze 2 sporen daar ook eindigen).

Ik hoor graag jullie feedback en verbeteringen/opmerkingen etc etc.

Groet,
Chris
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 20:32:34 door Chris80 »

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
Re:Nieuw baanplan (kopstation) in H0
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2011, 21:05:17 »
Heeft er niemand tips/verbeteringen/opmerkingen ?? Er valt vast toch nog wel wat te verbeteren :)?

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2011, 22:38:36 »
Men is er stil van! ;D

Ben benieuwd hoe je de linkerzijde gaat uitvoeren. Had je daar ook al wat van? Dan zien we het geheel wat meer. Daar je het spoor misschien op een dijkje kunnen bouwen, zo ver mogelijk naar achter. Waarachijnlijk lukt het anders ook niet met de bochten.  :)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2011, 23:28:41 »
Helemaal rechts, je loopruimte, minder dan 40 cm? Dat is te weining. 50 kan maar beter is 60. Als je nog enigszins wil bewegen. En je onderste station, misschien kun je dat in een bocht leggen, zodat het wat minder stijf wordt.

(het is zelfs 5,5 - 2,2 - 2 - 1,22 = 0,08 (ofwel 8cm)   :o  daar kom jij tussen    ???  )

Ik zou ook eens proberen (virtueel?)of je overal op je baan erbij kunt, bijv bij het gearceerde gebied in de tekening:
« Laatst bewerkt op: 21 August 2011, 23:48:10 door J J H S. Reden: extra opmerkingen »
Jeroen

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2011, 13:38:52 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de tips. De tekening is niet helemaal op schaal. Rechts heb ik ruim een halve meter om te werken (de tafel staat ook al, dus ik heb al getest :-) ).

Na het aanleggen van de rails viel het mij idd al op dat het wat statisch ligt. Een bocht voor het station zat ik ook aan te denken, alleen moet het wel uitkomen qua perronlengte.

Groet,
Chris

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2011, 14:01:26 »
Hoi Jeroen,

Bedankt voor de tips. De tekening is niet helemaal op schaal. Rechts heb ik ruim een halve meter om te werken (de tafel staat ook al, dus ik heb al getest :-) ).

Goed.  :)

Na het aanleggen van de rails viel het mij idd al op dat het wat statisch ligt. Een bocht voor het station zat ik ook aan te denken, alleen moet het wel uitkomen qua perronlengte.

Groet,
Chris

Nee, het station zelf ligt in een bocht (lees: boog). Hierdoor kun je wat verder naar onderin rechts komen, en zelfs misschien nog enige perronlengte scheppen. Zoals jij bedoeld kan ook maar is toch wat statischer.

Jeroen

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2011, 15:56:05 »
Chris,

Als ik je goed begrijp (en gezien je tafel ruimte) ga je heen en weer rijden tussen twee kopstations. Niets mis mee, maar naar mijn bescheiden mening gaat dat vervelen. Je treinen kunnen niet effe lekker door rijden.

Verder zijn de industrie sporen aleen maar te bereiken via de hoofdbaan, die bij de minste rangeer beweging op het industrie spoor ook meteen bezet is (rechte en een bocht is te weinig).
Ik verwacht dat je met een perron aan een zijde gaat werken en het spoor het dichts bij de tafelrand gaat gebruiken als uithaal spoor voor je opstelterrein. Anders wordt het rangeren langs het perron.

Verder heb een goede railverdeling op je oppervlak gecreerd. Niet te veel sporen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wersitime

• Offline Offline
    • Station Enschede in schaal 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2011, 18:59:21 »
Ik ben ook 2 kopstations aan het bouwen maar inderdaad wat al wordt gezegd, je wilt ook wel eens kilometers maken. Dus heb ik later een rondlopende baan toegevoegd.

Verder is het pendelen tussen 2 kopstations wel interessant hoor.

Groeten,
Henny
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 19:01:27 door Wersitime »
Traincontroller Brons (wordt zilver), Rautenhaus Digital RMX, Selectrix, Fleischmann, Roco, Piko, Rivarossi, Lima, Mehano, Liliput, Artitec, Trix Big Boy 22115, Athearn

Zie mijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/MrModelrailroad

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2011, 18:59:45 »
@ Jeroen, de perronsporen in een bocht leggen is ook een idee. Dan komt er alleen wel een uitdaging bij voor mij, nl kromme perrons maken (met mijn 2 linkerhanden :) ).

@Gerard, het is een bewuste keuze om voor 2 kopstations te kiezen, ik kan nl langs de muren ongeveer 20 cm kwijt en zo dus bijna de hele kamer rond. Dat levert ongeveer 7 meter extra rijlengte enkele rit op (dus 14 heen en weer). Er is geen ruimte om waar het 2de kopstation komt een boog te maken. Voor de deur langs is geen optie, deze gaat nl de kamer in open.. En rond rijden zonder die extr ruimte werd vrij krap, zeker met een stuk industrie erbij.

Wat betreft het industriestuk, hier kan ik wel wat meer ruimte creeren door de 3 sporen wat in te korten. Wat is hier een goede optie?

En als laatste punt, het was mijn idee om van de opstelsporen een perronspoor op te rijden en dan met deze trein weg te rijden. Of is dit spoortechnisch gezien erg raar? (ik ben hierin echt nog een leek). Wat zou hier dan een goede optie zijn?
« Laatst bewerkt op: 22 August 2011, 19:03:32 door Chris80 »

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2011, 09:48:21 »
Als je voor de deur langs wilt, kan je ook een opklapbaar baangedeelte maken. Is maar een idee.
De twee opstelsporen zo gebruiken is heden ten dage ook bij het grootbedrijf gebruikelijk. Echter de sporen worden dan alleen gebruikt voor het opstellen van reizigers treinen.
Je industrie spoor is een ander verhaal. Kun je de doorgaande sporen over een lengte van een meter iets laten zakken, zodat er nog een kopspoortje langs gelegd kan worden. Hier kan dan de trein vrolijk op rangeren en blijft de hoofdbaan vrij. Inkorten is gezien de lengte nu (circa 1,5 m) wel een optie, maar dat kan niet kleiner dan 1 m.

Groet,

Gerard van der Sel.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #10 Gepost op: 23 August 2011, 20:44:51 »
Een ophaalbrug oid voor de deur langs maken kan in de toekomst nog een optie, maar voorlopig nog even een brug te ver voor mij :). Eerst dit maar eens een beetje op orde krijgen.

Wat betreft een kopspoortje, hoe bedoel je precies? Ik heb de tekening iets aangepast (oa extra spoor bij het industriegedeelte), ideeen zijn welkom. Ook heb ik de perronsporen in een bocht gelegd, ziet er inderdaad speelser uit.

Tips altijd welkom!

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 August 2011, 08:12:37 »
Ik bedoel deze manier:

Je hoofdsporen lopen zo lamgs een derde spoor, waarop een locomotief alle handelingen voor het industriespoor kan doen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #12 Gepost op: 24 August 2011, 20:46:03 »
nav de opmerking van Gerard nog een apart rangeerspoortje toegevoegd, zo hoeft de hoofdrijbaan daar niet gebruikt voor te worden.

Het laatste ontwerp, uiteraard zijn suggesties van harte welkom!

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #13 Gepost op: 24 August 2011, 21:56:18 »
Ik vind het al helemaal goed! (Maarja, wie ben ik... ;) )

Toch nog één tip / opvatting:
Afhankelijk of de schets exact klopt...

Misschien kun je nog een klein stukje spoor uit het allerbovenste spoor tussen de wissels weghalen. Dan komt het binnenste spoor richting het station niet zo gevaarlijk dicht langs de rand te liggen. (valschade bij ontsporing) Hoe sterk de kromming in je station dan kan worden, heb ik geen verstand van. Maar ook daar ontstaat dan iets meer speling.

Thijs.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #14 Gepost op: 24 August 2011, 22:02:16 »

Het is inderdaad niet de bedoeling om het spoor precies langs de kant te leggen, maar inderdaad wat speling te houden. Vallende treintjes is een beetje zonde.

Groet,
Chris