Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail  (gelezen 34626 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Gepost op: 13 augustus 2011, 19:54:16 »
Afgelopen weken met vakantie in het buitenland.. En ergens in de auto vindt bij mij altijd een kit met bijbehorend gereedschap een plekje. De meeste moeite kost me een bankschroef, maar bij het reservewiel kan ik die wel kwijt.

Ook aardig wat raadplaatjes geschoten, maar gezien de kennis van de kleine groep raders in het raadplaatje draadje zal elk plaatje van mij wel binnen het uur worden geraden.

Ik heb ongeveer van alle kleinseriefabrikanten van messing modellen wel eens wat gebouwd, maar nog niet van Dutzrail. De grote Sik zit nog in de doos en deze ex WD lok, die bij de NS vooral gereden heeft op de NTM sporen vond ik wel een aardige uitdaging. Ondanks bankschroef is het me niet gelukt deze kit in 2 weken in elkaar te zetten. Het is een kit met een werkelijk prachtige detaillering en behoorlijk wat uitdagingen qua priegelwerk (volgens mij helemaal niet vergelijkbaar met de grote Sik van Dutzrail), maar hoewel de kap is voorgebogen wil ik deze thuis eerst goed buigen, voordat ik alle details erop zet.
Het is absoluut geen beginnerskit, ook al vanwege het grote aantal onderdelen dat erop moet worden gesoldeerd en niet vanuit een onzichtbare plaats kunnen worden vastgezet.

De kit is uitstekend verzorgd, met veel onderdelen in aparte zakjes, waarvan ik de logica vaak wel, maar niet altijd kon volgen:



Meer info over de kit vind je op de site van Dutzrail en wel hier.

Er wordt ook een CD-ROM meegeleverd met de bouwbeschrijving en veel originele foto's van de bouw die heel behulpzaam zijn naast de foto's in de afgedrukte bouwbeschrijving. Ook de foto's van de ''echte'' NS 160-165 zijn heel behulpzaam bij de bouw.

Veel heeft Richard beschreven en ik zal hier vooral enkele extra dingen laten zien. Zoals gezegd een mooie kit met een paar uitdagingen en een merkwaardige tekortkoming. Er zitten heel veel gegoten onderdelen bij en daarom verbaasde het me dat de luchtslangen op de bufferbalk er als etsdeel bijzitten en niet als gietdeel. Dat worden dus luchtslangen van Philotrain. Daarnaast zit er nog een foutje in de kit en dat betreft het remwerk. Het stangenstelsel is in een vlak geetst terwijl de stangen waar de remblokken aanzitten echt los moeten staan van het chassis. Ik ga informeren naar rest etswerk om die wel los te maken.

Mijn bouwervaringen volgen hierna, maar al na een paar avonden ziet het er ongeveer zo uit:



(ik zie nu dat het chassis er verkeerd om in zit, maar dat zit nog volledig los.)

Hier zie je ook het probleem van het buigen van de huif. De deuren aan de bovenkant zijn aangegeven met een ingeetste strook. De huif buigt dus als je dat niet goed vasthoudt dus altijd in die strook en niet daarboven, waar het gebogen gedeelte pas moet beginnen. Met wat losse aluminium profielen en lijmtangen gaat me dat wel lukken, maar die had ik dus niet bij me.....

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2011, 11:55:17 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2011, 20:10:18 »
Beste Ivo,

Heb je de huif eerst uitgegloeid boven het gasfornuis? Als je messing roodgloeiend heet stookt wordt het blijvend zachter en zo gemakkelijker te buigen. Bij een huif is dat wel handig.

Ik heb zelf zelf de loc in 0 gebouwd: http://www.floodland.nl/aim/info_ns162_1.htm

Het is echt een heel leuk model om erbij te hebben. Al je moeite is het dubbel en dwars waard.

Veel succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2011, 20:18:57 »

Deze ga ik volgen, bij mij ligt de kit nog netjes in de doos te wachten totdat ik er tijd voor heb. Je zal er vast weer wat moois van maken! (y)
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2011, 21:20:40 »
Sander,

Ik doe mijn best.

Huib,

Nee, ik heb het niet gegloeid. Het is overigens geen messing, maar nieuwzilver. Nu is het buigen zelf niet echt het probleem, meer het feit dat de kap verschillende gaten en ingeëtste naden heeft. De belangrijkste gaten zijn die voor de schoorsteen en de handrails en de sleuven voor de deuren. Daarnaast moet er na het buigen nog klinknagels worden doorgedrukt en daar is ook geen ruimte voor.

En inderdaad het is een leuk lokje om erbij te hebben. Ik heb er nooit een gezien, maar ik herinner me deze lok vooral uit de serie boekjes van Van Wijck Jurriaanse. Ik had al gezien dat je er een in 0 hebt gebouwd. Ik zal het nog eens goed nalezen op je site. Ik leer daar vast weer wat van.

Ik krijg zo het boek Diesellocomotieven in Nederland compleet  ;)

Oersik van Werps
Sik van Werps en Roco
NS 82 van MK modelbouw
NS 160 van Dutzrail
Grote Sik van Dutzrail
NS 450 van Kleinspoor en Roco
Hippel van Roco
NS 2000 van Wim Mesu
NS 2200 van Roco
NS 2400 van Roco
NS 2600 van Kleinspoor
NS 6400 van Trix

Nu alleen acculok 83, de 2801 en de serie 2900 nog.

Het is onvoorstelbaar wat je tegenwoordig allemaal in model kunt kopen/maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2011, 22:01:38 »
Als er van die 2900 nou eens een mooi model kwam... ik zie af en toe wel een fraaie messing bovenbouw langskomen, maar nooit met een correct onderstel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:11:52 »
Gisteravond met aluminium U profiel en een 3,5mm dik boortje aan de slag geweest om de huif te buigen en nu ben ik er tevreden over.

Maar eerst het chassis. De bouwbeschrijving laat goed zien hoe dit in elkaar moet. Een punt was me niet meteen duidelijk en dat is van welke kant de lagers moeten worden ingezet. Maar na een beetje puzzelen zit dat toch goed. De voorste wiellagers komen van de buitenkant erin en de achterste wiellagers van de -blinde- aandrijfas moeten van binnen omdat daarop nog messing gietdelen moeten komen. De achterste wiellagers blijven los, want deze as is gecompenseerd.



Hier het gebogen chassis met links het lager voor de voorste as en rechts het lager voor de blinde as. Het messing gietdeel dat er nog overheen moet ligt er linksboven. Rechts bovenin de foto zie je nog het geëtste nieuwzilveren deel dat op de zijkant van het chassis wordt gesoldeerd als afwerking.



Hier zit dat er aan de andere kant alweer op.



En hier zie je het vierkante lager op zijn plek (blijft los zitten), met de zijkant op het chassis gesoldeerd.

De 2 gaten boven de wiellagers zijn de gaten waar later een kunststof busje in komt, waardoor heen stroomafnemers steken die tegen de wielen moeten drukken.

Nu is er ook nog een etsdeel als stangenstelsel voor het remwerk bijgeleverd. Die van mij waren allebei verbogen, maar die zijn zo weer rechtgezet. Er moeten acht gaatjes in het chassis worden geboord/geruimd, om dit te monteren:



Hier liep ik aan tegen een 'foutje' in de kit. De horizontale as loopt inderdaad onder het frame, maar de 2 verticale armen zitten in het vlak van de wielen, omdat in het midden de remblokken worden gemonteerd. De bovenste gaten zitten op een as vast aan het chassis. Ik wil dit dus anders gaan maken. Ik kan 4 losse armen maken uit reststukjes van de etsfret, maar misschien heeft Richard nog wel 2 losse geetste armen. Dan zal ik laten zien hoe het volgens mij moet.

Later meer over de opbouw.

Ik had nog een ander messing kitje bij me:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2011, 12:31:22 »
Ik mis ook nog de NS 2530 in je lijstje, of reken je die mee bij de 2400 loks?

Groet Peter,

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:17:44 »
 Kit nr2 = de spin?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2011, 13:38:52 »
Mijn raadplaatjes zijn altijd te simpel ;)

2530 reken ik bij de 2400 serie. Dat gebeurt ook in vrijwel elk boek, maar het ziet er wel anders uit:



Nog in onvoltooide staat, maar het staat op mijn lijstje voor het najaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2011, 21:12:56 »
Hier wat meer detail over het buigen.

Met eenvoudige middelen doorbuigen van de huif zoals die al is voorgebogen lukte me onvoldoende:



Aan de voorkant kun je zien wat ik bedoel. Door het grote gat voor de schoorsteen gaat het bovenin min of meer knikken, terwijl de huif mooi rond moet lopen aan de bovenkant en aan de zijkanten buigt het dan vooral over de naad aan de bovenkant van de deuren. Dat terwijl het boven de deuren gewoon recht naar boven moet lopen en pas op de plek waar de lange handgreep komt moet buigen. In een bankschroef zonder hulpstukken lukt dat ook niet. Wel een kant, maar de 2e kant gaat dan niet meer. Dus aan de slag met hulpstukken. De bovenkant van de huif heb ik eerst gerold in mijn rollenbank (GM&S), totdat deze perfect aansloot op het gietstuk van de voorkant. Daarna de zijkanten met de deuren helemaal recht gemaakt. Vervolgens heb ik de huif ingeklemd in de bankschroef met een 3,5mm boor aan de binnenkant tegen het opstaande stuk van een aluminium U profiel, waardoor de andere kant van de huif keurig in de binnenkant van het U-profiel komt. De buitenkant zit niet direct tegen de bekken van de bankschroef (krijg je een mooi groevenpatroon op de buitenkant van de huif), maar tegen een bankschroefklem (heet vast anders) met een fiber aanslag:







Het duurt even om het allemaal goed gepositioneerd in de bankschroef te krijgen, maar als dat is gelukt leg je een stalen lineaal in de groef tussen de huif en het fiber inlegstuk en buig je de huif over de boor mooi rond naar binnen.

En dan is dit het resultaat:





Nu nog aan de slag met de details van de huif en dan is het zo goed als spuitklaar.

Je moet je voorstellen dat er nu in iedere deur nog twee handgrepen komen met erachter een stukje geëtst metaal als deurklinkbeslag. Benieuwd of het lukt.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2011, 22:58:43 »
Aan het werk met de handgrepen van de luiken en de bevestigingsplaten. Nou ja, platen: volgens mij zijn ze iets minder dan 0,9 bij 1,25 mm. Dus dat is priegelwerk. Na even puzzelen heb ik wel een werkbare methode gevonden:

Leg de huif op zijn kant. Leg vervolgens een of twee van de bevestigingsplaten op de huif en schuif ze met een naald in de ingeëtste ruimte waar het in moet. Daarna plak je een stukje tape bovenop de huif en rolt die met je vinger van onderen over de bevestigingsplaten. Vervolgens prik je met een ruimer een gaatje waar de handgreep doorheen moet en daarna steek je een stukje 0,3mm draad erdoorheen, wat vervolgens blijft hangen aan de tape. Dan draai je het geheel om, je legt aan de binnenkant een druppel fosforzuur. Soldeer erbij en even laten vloeien. Daarna de tape eraf en als het goed zit zit alles vast. Dan leg je een stukje metaal van de etsplaat tegen het draad plat op de bevestigingsplaten en je buigt de handgrepen naar beneden. Even op de juiste lengte afknippen en klaar.



Hier ligt een plaatje (rechts) klaar om te worden vastgeplakt



Links 3 gesoldeerde draadje met bevestigingsplaat, rechts nog 2 plaatjes met tape erover.



Alleen nog op lengte afknippen en klaar.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Kashmir47

  • Thijs
  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Modelbaan Bovendal
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2011, 23:08:26 »
Zo, dat is netjes.  :o

Wel slim om op die manier tape te gebruiken, anders vloeit het soldeer natuurlijk over het hele kunstwerk. Heb ik mooi weer wat geleerd. Wie weet komt het nog van pas. ;)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2011, 23:14:22 »
Geinig lokje hoor
ik kende hem niet
gr Jan

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2011, 23:19:12 »
@Thijs,

Dat soldeer vloeit prima onder het tape hoor. Daar is het niet voor. Wel om de bevestigingsplaten netjes op zijn plek te houden bij het solderen. Het is een beetje puzzelen met vloeimiddel en de hoeveelheid soldeer aan de punt van je soldeerbout. Teveel en je ziet de bevestigingsplaten niet meer terug, te weinig en het geheel zit nog los. Ja, er zijn dus 2 plaatjes weer met het tape meegekomen. Niks aan de hand, gewoon opnieuw proberen.  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - NS 160-165 van Dutzrail
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:35:47 »
Dat gaat weer een mooi locje worden Ivo (y)
Zelf gebrruik ik ook vaak wat afplaktape om dingen op hun plaats te houden. Ik gebruik vaak gewone afplaktape van de bouwmarkt. Da's een beetje goedkoper maar het werkt net zo goed.(al gebruik ik ook wel eens Tamiya tape als de andere tape zich weer eens heeft verstopt ;D)