Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: Spoorwegen in Spanje  (gelezen 9619 keer)

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Spoorwegen in Spanje
« Gepost op: 12 August 2011, 18:36:53 »
Goed toch geschreven, veel lees plezier:


Spanje is een divers land met zeer uiteenlopende culturen, talen, eetgewoonten en klimaten.
Het land is op te delen in 17 autonome regio's en 2 autonome steden, Ceuta en Melilla(Beide omringd door Marokko). Andalusië • Aragón • Asturië • Balearen • Baskenland • Canarische Eilanden • Cantabrië • Castilië-La Mancha • Castilië en León • Catalonië • Extremadura • Galicië • La Rioja • Madrid • Murcia • Navarra • Valencia.
Naast het Castiliaans zoals de Spaanse taal officieel heet worden er nog diverse andere talen gesproken, resp.; Catalaans, Baskisch, Asturisch, Galicisch, Aragonees, Aranees en Valencià.
Het land heeft een oppervlakte van 505.992 km² en telt 46.661.950 inwoners. Nu we ongeveer een idee hebben hoe het land eruit ziet gaan we wat dieper in op de Spoorwegen, oftewel Ferrocarril in het Spaans.

Spoorwegen Algemeen
Al zou je het niet zeggen maar spoorwegen in Spanje zijn een voorbeeld voor Europa. Een moderne vloot, snelle verbindingen en een hele goede service. Administrador de Infraestructuras Ferroviarias oftewel ADIF is de verantwoordelijke voor de voor de spoorweg infrastructuur. Dat zijn dus de stations, seinen, het spoor enz. Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles, afgekort RENFE, is de nationale spoorwegmaatschappij van Spanje. RENFE exploiteert zowel goederen- als passagierstreinen. De passagierstreinen van RENFE worden geëxploiteerd door de volgende bedrijfsonderdelen:
▪   Alta Velocidad Española, kortweg AVE: hogesnelheidstreinen(hieronder vallen ook: Alvia en Avant treinen)
▪   Larga Distancia: treinen over lange afstanden, waaronder Talgo-treinen, nachttreinen en andere lange afstand treinen.
▪   Media Distancia: regionale treinen.
▪   Cercanías: voorstad treinen. In Barcelona wordt de Catalaanse naam Rodalies gebruikt.
Het Spaanse netwerk is vooral bekend vanwege de spoorbreedte. Het normale netwerkt maakt gebruik van een spoorbreedte van 1668 mm oftewel Iberisch Breedspoor. Echter, de nieuwe AVE lijnen worden aangelegd met 1435 mm normaalspoor.
Madrid is het centrum van de verbindingen. De stations Puerta de Atocha en Chamartin verwerken jaarlijks bijna 100.000.000 reizigers. Deze stations zijn momenteel alleen verbonden via Iberisch breedspoor voor de lokale treinen. Men bouwt momenteel een tunnel voor de AVE treinen zodat beide stations begin en eindpunten kunnen zijn voor alle AVE lijnen:
▪   Madrid-Sevilla
▪   Córdoba-Málaga
▪   Madrid-Zaragoza-Barcelona
▪   Zaragoza-Huesca
▪   Madrid-Segovia-Valladolid
▪   Madrid-Levante-Valencia

Renfe Integria
Integria is de industriële divisie die zich bezig houdt met:
▪   Onderhoud
▪   Revisie
▪   Ontwerp van treinen en infrastructuur
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EnMfEvI4FpI

Treintype ‘s
Elke soort trein heeft in Spanje een aparte merknaam. Zoals AVE een naam is en Estrella. Hier ga ik nu wat dieper op in en laat per treintype de verbindingen zien.

Diurno
Helaas slechts nog 1 verbinding. Een getrokken trein tussen:
▪   Bilbao en Salamanca.

Estrella
Een getrokken trein, rijdt alleen nachttreinen. Helaas ook slechts enkele verbindingen, resp.:
▪   Costa Brava Madrid-Chamartín <> Portbou/Cerbere
▪   Picasso Bilbao-Abando <> Málaga-María Zambrano
 


Alaris(HST)
Gereden met treinstellen van het type 490
 
Op de trajecten:
▪   Madrid <> Valencia - Castellón


Altaria
Zijn getrokken dagtreinen met een talgo compositie. Doet momenteel dienst op de lijnen:
▪   Madrid <> Algeciras
▪   Madrid <> Granada
▪   Madrid <> Cartagena
▪   Madrid <> Murcia
 


Alvia(HST)
Een bijzonder treintype, deze hogesnelheidstreinen rijden namelijk op zowel Iberisch als normaalspoor. De treinstellen kunnen dus hun spoorbreedte aanpassen. Daarover later meer. Dit treintype wordt met 2 soorten materieel gereden. Op de lijnen:
▪   Madrid <> Pamplona
▪   Madrid <> Logroño
▪   Madrid <> Hendaya
▪   Madrid <> Irún
▪   Barcelona <> Vigo
Met de Renfe 120
 

En op de lijnen:
▪   Madrid <> Gijon
▪   Madrid <> Santander
▪   Madrid <> Bilbao
▪   Madrid <> Hendaya
▪   Alicante <> Gijon
▪   Alicante <> Santander
▪   Madrid <> Alicante
▪   Madrid <> Cádiz
▪   Madrid <> Huelva
▪   Madrid <> Leon
Met Renfe 130
 


Arco
Een getrokken trein met een snelheid van 200 km/h. De trein bestaat uit een lok uit de 252 serie met aangepaste B11x-10200 rijtuigen. Ook hier slechts nog 1 verbinding overgebleven.
De García Lorca verbindt Barcelona met Granada in 11 uur en 32 minuten.
 


AVE
De wereldtentoonstelling van 1992 in Sevilla was de aanleiding voor Spanje om mee te doen met het Europese hogesnelheidsnet. De Renfe bouwde een verbinding tussen hoofdstad Madrid en Expostad Sevilla van 574 kilometer lang. De spoorweg werd op 19 april 1992 geopend. Doorgaande treinen leggen de afstand af in 2 uur en 15 minuten.
In tegenstelling tot de overige Spaanse spoorlijnen, die als breedspoor zijn aangelegd, zijn de lijnen uitgevoerd in normaalspoor. Het spreekt vanzelf dat dit voor internationale verbindingen belangrijk is. Voor de treinbeheersing is gekozen voor het Duitse systeem LZB.
AVE oftewel Alta Velocidad Española. Het paradepaardje van Spanje en de Renfe.
Een netwerk dat continue in ontwikkeling is. In de periode 2012/2013 worden de volgende lijnen opgeleverd:
▪   Sevilla - Cádiz
▪   Madrid - Jaén
▪   Barcelona - Franse Grens
▪   Madrid - Alicante
▪   Valencia - Alicante
▪   Madrid - Extremadura - Lisboa

Verbindingen vandaag de dag
Madrid-Puerta de Atocha - Sevilla-Santa Justa wordt uitgevoerd met materieel uit de 100 serie. Dit was de allereerste serie AVE treinstellen in Spanje
 
Pato oftewel eend in het Spaans. Dit treinstel serie 102/112 voert die AVE diensten uit op de lijnen:
▪   Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
▪   Madrid - Segovia - Valladolid
▪   Madrid - Zaragoza - Huesca
 
Een voor ons enigszins bekend treinstel is de AVE 103. Soortgelijk aan onze ICE 3. Dit treinstel, 1 van de nieuwste binnen de AVE vloot voert diensten uit op de lijnen:
▪   Madrid-Puerta de Atocha - Barcelona-Sants
▪   Barcelona-Sants - Málaga-Mª Zambrano
▪   Barcelona-Sants - Zaragoza-Delicias
▪   Barcelona-Sants - Sevilla-Santa Justa
▪   Madrid - Ciudad Real - Córdoba - Málaga
 

Euromed
Een HST verbinding via het Iberische breedspoor. De treinstellen uit de 101 serie zijn gelijk aan de 100 serie op 1 ding na. Waar de 100 serie voor AVE gebruik normaalspoor is beschikt de 101 serie over Iberisch breedspoor bogies. De Euromed rijdt alleen op de verbinding Barcelona - Valencia - Alicante.
 

Talgo
Hier is Spanje binnen spoorweg minnend Europa bekend om. Naast de Altaria zijn er ook gewone Talgo verbindingen.
▪   „Catalán Talgo” Barcelona - Montpellier
▪   „Mare Nostrum” Lorca-Sutullena - Montpellier
▪   Barcelona - Lorca
▪   Barcelona - Murcia
▪   Madrid - A Coruña
▪   Madrid - Almería
 

Avant
Avant is een redelijk nieuwe naam tussen de treinen. Avant, Alta Velocidad Media Distancia is een hogesnelheid verbinding over korte afstanden. Begonnen werd met de verbinding Sevilla <> Córdoba. Na groot succes bestaat het Avant netwerk vandaag de dag uit:
▪   Madrid - Ciudad Real - Puertollano
▪   Madrid - Toledo
▪   Málaga - Córdoba - Sevilla
▪   Madrid - Segovia - Valladolid
▪   Calatayud - Zaragoza
▪   Barcelona - Lleida
Gereden wordt met materiaal uit de 121 en 104 serie.
 
Nieuw voor de Avant verbindingen zijn de treinstellen uit de 114 serie. De treinstellen zijn zo goed als allemaal geleverd maar nog niet in dienst. Er wordt nog uitvoerig getest enz. met de treinstellen. Ook deze treinstellen zijn herkenbaar. Het is namelijk sterk verwant met de ETR 610.
 

Trenhotel
Trenhotel is zoals de naam al prijs geeft een slaaptrein. Bestaand uit speciale Talgo combinaties. Zeker nu de AVE groeit en groeit neemt de belangstelling af. Maar dat neemt niet weg dat in een gigantisch land als Spanje vele mooie verbindingen blijven bestaan.
▪   Madrid - A Coruña - Pontevedra - Ferrol „Rias Gallegas”
▪   Barcelona - Granada „Alhambra”
▪   Barcelona - Gijón „Pio Baroja”
▪   Barcelona - A Coruña - Vigo „Galicia”
De populariteit van de internationale nachttreinen neemt weliswaar toe maar met steeds meer líneas de alta velocidad is ook hier de vraag voor hoe lang? Tot die tijd hebben we in ieder geval de volgende verbindingen.
▪   Madrid - Lisboa „Lusitania”
▪   Barcelona - París „Joan Miro”
▪   Barcelona - Zurich „Pau Casals”
▪   Barcelona - Milán „Salvado Dalí”
▪   Madrid - París „Francisco de Goya”
 

Media Distancia
Niet te ver niet te dichtbij. Dat is Media distancia. Media distancia kent talloze verbindingen, gereden met materiaal uit de volgende series: R-448 R-449 R-470 R-592 R-594 R-598 R-599
Overigens is Media Distancia voor ons Hollanders maar betrekkelijk. Er zijn verbindingen van ruim 350 Km.

Cercanías
Het gedeelte over treintype ‘s beëindigen we met de Cercanías. Cercanías afgeleid van Cerca=dichtbij zijn de lokale verbindingen in en om de grotere steden(In Catalonië noemt men het Rodalies). Vergelijkbaar met Duitse S-Bahn. Je vindt ze in Asturias, Barcelona , Bilbao, Cádiz, Madrid, Málaga, Murcia/Alicante, Santander, San Sebastián, Sevilla, Valencia en Zaragoza. Alle Cercanías lijnen zijn Iberisch Breedspoor op de C-9 van Madrid na. Deze smalspoor Cercanías verbindt Cercedilla met Cotos op 1.830 Meter.

« Laatst bewerkt op: 12 August 2011, 19:20:21 door Joost Boudewijns »

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2011, 18:54:25 »
Estrella Picasso rijdt al enkele jaren niet meer...

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2011, 19:01:40 »
Onderdeel van het ontwikkelingsplan goederen transport is de nieuwe mediterrane spoorverbinding in Europees normaalspoor: Franse grens - Barcelona - Valencia - Murcia - Almeria - (Cádiz). Het wordt een strategische verbinding in het transportnetwerk in Europa. Met een lengte van 1300 KM verbindt het normaalspoor Europa met zuid Spanje langs de belangrijkste haven van het land.

Rond deze verbinding woont 40% van de totale inwoners en wordt 40% van het BBP gerealiseerd.

Met deze nieuwe verbinding willen de spoorwegen de concurrentie aangaan met de wegtransport en de huidige obstakels overwinnen.
De lijn zal alleen gebruikt worden voor goederenvervoer. Dit garandeert capaciteit en continuïteit over de gehele verbinding binnen Spanje. Passagiers vervoer wordt ontzien, de kosten worden gedrukt en er kan een kwalitatief hoogwaardig product worden geleverd.

Havens zullen worden uitgebreid met extra faciliteiten en infrastructuur voor treinen. En alles zal geschikt zijn voor treinen van 750 M lengte.

Teven is men begonnen met het aanleggen van nog een corridor verbinding voor passagiers treinen. De nieuwe Linea Alta Velocidad Almeria - Franse grens zal de reistijden verkorten.

Barcelona - Almeria Nu: 12h 30m naar 4h 15m
Barcelona - Valencia Nu:3h naar 1h 50m
Barcelona - Alicante Nu: 4h 40m naar 2h 55m
Barcelona - Murcia Nu: 6h 45m naar 3h 15m
Valencia - Alicante Nu: 1h 35m naar 1h

De verwachting is dat het aantal reizigers bijna zal verdubbelen.
En op de lijn Barcelona - Valencia zelfs van 960.000 naar 1.900.000

In 2010 en 2011 wordt er in totaal 3000 miljoen euro geïnvesteerd in het project.

Ik hoor graag of er nog interesse is in dit topic. Anders stop ik met schrijven.

Video bij de tekst:


http://www.youtube.com/watch?v=tF1d21LtNK4&feature=player_profilepage
« Laatst bewerkt op: 12 August 2011, 19:04:53 door Joost Boudewijns »

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2011, 19:03:33 »
Estrella Picasso rijdt al enkele jaren niet meer...

Welles! Klik

Zie ook Flickr!

Gr Joost
« Laatst bewerkt op: 12 August 2011, 19:14:29 door Joost Boudewijns »

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2011, 19:24:29 »
IEKS dan was ik misinformed en heb ik niets gezegd :-X.

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2011, 17:38:36 »
Hoi Joost,
Van mij uit is er zeker interesse, is weer eens wat anders als de geijkte onderwerpen.
Houdt je wel rekening met vakantietijd, waardoor positive reacties misschien later komen als je zou verwachten?

Groetjes
Ronald
Ronald Brandt

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2011, 20:06:18 »
Houdt je wel rekening met vakantietijd, waardoor positive reacties misschien later komen als je zou verwachten?

Geen probleem, had dit stuk al voor iets anders geschreven dus dacht plemp het hier ook maar ffe neer voor de liefhebber.

Nog even reclame maken voor m'n Spanje set: http://www.flickr.com/photos/joostboudewijns/sets/72157625347514180/
« Laatst bewerkt op: 14 August 2011, 20:07:58 door Joost Boudewijns »

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2011, 20:34:09 »
mooi en een keer wat anders.
gr.theo
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2011, 20:50:05 »
Wij zijn ooit één keer met de trein in Spanje opstap geweest, van Figueras naar Barcelona Sants, maar het viel me op dat ze geen eerst of tweede klasse kennen. Althans dat zag ik niet op de treinen staan. Waarom is dat?

Wat betreft de goede service; als de laatste trein terug om wat voor reden dan ook niet meer rijdt, en je vraagt hoe je dan in Figueras moet terug komen, en men antwoordt "weet ik niet" zie ik dat niet echt als goede service :-\. Gelukkig reed deze toch, met veel vertraging dan, zo'n één uur. Maar behalve dat verder wel een leuke ervaring 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2011, 21:21:35 »
en men antwoordt "weet ik niet" zie ik dat niet echt als goede service :-\.

Ja, als je naar Barcelona/Catalunya gaat moet je ook geen vriendelijkheid verwachten, d'as algemeen bekend ;D.

Je had geen klasse omdat je vermoedelijk met een Cercanías trein reisde, dat is vergelijkbaar met het duitse S-bahn systeem. Zijn allemaal relatief korte afstanden. Verder kennen ze in Spanje inderdaad niet het systeem zoals wij hebben met 1e en 2e klas maar met de aanduidingen: Turista(2e) en Preferente(1e), de AVE kent ook nog Club, dat is alleen voor leden en is nog iets luxer als Preferente.

Gr Joost

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2011, 14:05:00 »
Joost,

Als Spanje en treinen liefhebber is dit smullen. Ben het zelf ook aan het uitzoeken als achtergrond informatie.
Ben jaarlijks op een vast vakantie adres in Spanje te vinden. Geen spoorlijn dichtbij, maar dat is een beetje de bedoeling.
Rijden wel iederjaar een fors aantal kilometers met de trein, je bent nu eenmaal hobbyist of niet.
Merk wel dat er de laatste jaren hard gewerkt wordt aan een (wat ik dacht) hogesnelheidslijn, maar dat is dus de goederen lijn van Frankrijk naar het zuiden.
Verder zijn ook de stoelen in de "media distancia" allemaal hetzelfde. Ik heb nog nooit een klasse onderscheidt kunnen vinden in de trein. Wel prijsverschillen tussen langzame en snelle treinen (30 minuten reistijd winst voor 40 eurocent  ;D).
Wat betreft modern ben ik het gedeeltelijk met je eens. De treinen moderniseren in de jaren dat ik er nu kom in een rap tempo (en niet alleen de HST's). Eigenlijk een zelfde verschijnsel als wij in Nederland meemaken. We zitten nu zo'n 60 jaar na de 2e wereldoorlog, dus de 3e generatie treinen moet zo langzamerhand op het spoor verschijnen.
Verder rijden de treinen in Spanje punctueel, echter de frequentie is bedroevend. Volgens mij kan je in Nederland vanuit iedere plaats naar iedere plaats binnen een half uur. Dit hoef je in Spanje niet te proberen. Daar is 2 tot 3 uur eerder regel (jaarlijks van Barcelona naar Tortosa => 1 keer in de 2,5 uur).

Ik ben benieuwd naar vervolgstukken en zou ook graag weten wat je bronnen zijn (niet youtube).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #11 Gepost op: 17 August 2011, 11:27:14 »
Merk wel dat er de laatste jaren hard gewerkt wordt aan een (wat ik dacht) hogesnelheidslijn, maar dat is dus de goederen lijn van Frankrijk naar het zuiden.

Dat zijn het dus beide, de normaalspoor verbinding Franse Grens - Barcelona is bijna gereed. Dan kunnen TGV's dus doorrijden evenals de AVE's.

Ik ben benieuwd naar vervolgstukken en zou ook graag weten wat je bronnen zijn (niet youtube).

Bronnen zijn puur eigen waarnemingen, informatie van de Renfe en lectuur als TrenMania enz.

Leuk dat het enigzins in de smaak valt!

Gr Joost

Anoniem

  • Gast
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #12 Gepost op: 17 August 2011, 11:34:56 »
Neuh, AVE's zijn niet toegelaten in Frankrijk, en er loopt ook geen toelatingsprocedure voor zover ik weet. Alleen TGV dus, qua reizigersverkeer 8).

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #13 Gepost op: 17 August 2011, 11:54:30 »
Dat zijn het dus beide, de normaalspoor verbinding Franse Grens - Barcelona is bijna gereed.

Ik doel ten zuiden van Tarragona. Er ligt een prachtige brug bij l' hospitalet de infant. Deze komt niet in de ook in aanbouw zijnde A7, want die ligt verder van de kust en is daar zowat klaar (is in ieder geval weer aangesloten op de N-340).
In het gebied ten zuiden van de pireneen en de pireneen zelf is de lijn ook goed zichtbaar. Op sommigeplaatsen al met bovenleiding.
Qua beveiliging, heb jij daar meer informatie over. Wat ik begrijp wordt er een zelfde systematiek als in Nederland gebruikt (verklaart ook de grote hoeveelheid snelheidsborden).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erwin42

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Spoorwegen in Spanje
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2011, 23:23:21 »
Kent iemand dit kaartje al?

http://mapaferrocarril.pacopaco.es/