Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc  (gelezen 6776 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Gepost op: 12 augustus 2011, 17:38:01 »
iedereen heeft wel zo'n lijk liggen, en anders koop je dr maar een, en niemand weet wat ie ermee moet geloof ik, maar geen nood, ik heb iets gevonden dat je ervan kunt maken: een werkspoor-locje van de NISM, de Nederlandsch-Indische SpoorwegMaatschappij, die aldaar wat normaalspoor had liggen. Het ding is in 1904 ofzo gebouwd, een paar weken beproefd op de HSM-lijn om m de helling bij assel op te jagen, blijkbaar ging dat wel aardig, maar eenmaal in indie bleken het klotedingen en na de crisis van 1929 zijn ze meteen opgeborgen en is er nooit meer wat van vernomen. In "steam and rail in inonesia" wordt er nog wat over gesproken, dat ze ergens achterin de locloods stonden en al jaren niet gereden hadden eind jaren '30, wat er in de oorlog mee gebeurd is is een interessante vraag. Ander NISM-normaalspoorspul heeft nog tot in de jaren '70 staan roesten... (normaalspoor is na wo2 niet meer gebruikt op wat stukjes kadespoor vlak na de oorlog na)
Goed, paar plaatjes van t hok:








wat ik nu met een 1:87-normaalspoorhok dat nooit 1980 gehaald heeft moet tussen de smalspoor-1:66-1980-indotroep... ach, tis een geinig ding, k ga de OHMB-lui er wel mee zieken aangezien t kreng ook in nederland heeft gereden... dr motten nog wel ff nummerplaten en houtblokken op, maar dat komt wel als ik zin heb. Wat de kleur betreft, hij is gewoon NS-olijfgroen, ik kwam ergens tegen dat de NIS die kleur pas in de jaren '30 ging gebruiken en dan alleen op hun sneltreinlocs en dat daarvoor alles zwart was... in "het indische spoor in oorlogstijd" staat een veel oudere foto van een smalspoormachine van dezelfde bouw die duidelijk niet egaal zwart is, alle grotere vlakken zijn duidelijk afgezet met zwarte banden, dus ik gok maar op groen, wie t zeker weet mag t zeggen. Van specifiek deze locs heb ik maar 3 foto's kunnen vinden trouwens....

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2011, 17:49:29 »
Typisch ding met zo'n hoge (buiten)vuurkist, maar wel leuk gedaan! (y)

Groet, Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2011, 17:51:51 »
Nou ja, we zijn in elk geval gewaarschuwd....... ;)


Umm, netjes Floor, ik ga bijna aan de gang met het lijk dat ik nog heb liggen. Die dikke koperbuis naast de schoorsteen, was dat een ding om te spuien zonder dat je al die altijd met mensen volgepakte perrons en tractieterreinen leegblies?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2011, 17:54:03 »
die "vuurkist" is eigenlijk een olietank bovenop de vuurkist, kun je dikke stookolie vast wat voorverwarmen (ding stookte dus hout en olie) En nee, er zit geen vuldop op, maar ik kwam dan ook nergens tegen waar die zou moeten zitten... Waar die pijp langs de pijp voor dient geen idee, maar hij zit er, dus dan moet je m bouwen... blik op oneindig etc...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2011, 20:45:13 »
Dat is een geinig apparaat! NISM in 1:87  (y)
Ik heb binnenkort weer meer tijd om door te gaan met mijn bouwsel. Dus dat loopt nog...  ;)
Als ik het daarna nog leuk vind komt er een B1-machientje van de NISM. Of dat 1:87 of 1:66,6 wordt, dat weet ik nog niet.

Eelco

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:30:09 »
Sjiek bakkie!

Ik wil zelf ook ooit nog eens wat NISM-spul hebben, want dat Indische normaalspoor was wel gaaf enzo.

Maarja, ik ben gewoon een drukke scholier, en als ik wel eens tijd heb, ik moet nog een paar wagentjes voor bij mijn HSM-locaalspoorspul, en ik moet nog een NCS-locaalbak afbouwen, ik moet eindelijk maar eens een paar coupebakken bouwen, ik wil nog een HSM-imperiaalrijtuig, ik wil ooit nog es wat Belgisch stoomspul hebben, ik moet eindelijk maar eens de nummerplaatjes voor mijn ezeltje maken, ik wil nog wat Indo-Stoomtramspul hebben in 1:66,6 en ik moet die pleuriszooi hier eindelijk eens opruimen. En ik blijf er erachterkomen dat ik gewoon te lui ben ;) Dus of het er ooit nog van komt?

Floris, waar heb je eigenlijk de tekeningen voor dit ding vandaan?

Matthijs

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:33:47 »
Stoomtractie op Java en Sumatra is een zeer handig boek, als het gaat om schaaltekeningen. Ook het boek 'locomotieven van werkspoor' heft er een schaaltekening van.

Eelco

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2011, 21:48:31 »
Weer prachtig gemaakt  :o (y)

Maar je ziet er nog wel duidelijk de fleischmann 1309 in terug  ;D ;D

Heb je de rijeigenschappen nog goed kunnen houden?
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2011, 22:10:39 »
die zijn n stuk beter, loopwielen nemen ook stroom af. Wat de stoomtractie op java en sumatra betreft, neem die tekeningen met 10 korrels zout en check ze altijd met foto's want ze zijn rijkelijk onbetrouwbaar

Enne matthijs, je kan evt de cad-tekening van dit hok wel krijgen... is wel bewust aan gerommeld om een en ander om een 1309-onderstel te frommelen zonder daar al te veel aan te moeten zagen dus er zitten wat concessies in, maar tis wellicht een aardig uitgangspunt...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2011, 22:11:41 »
Die CAD-tekening hou ik me ook voor aanbevolen  (y)

Eelco

Matthijs.

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2011, 23:32:59 »
Floris, een CAD-tekening is zeker welkom.  (y)
En als ik ooit nog aan het bouwen van het hok toekom, gebruik ik ook wel een Fleischmann 1309, tenminste lekker degelijk ;D Maakt het gerommel met de maten ook niet zoveel meer uit.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2011, 16:46:09 »
Dag Floris,

Om met je eigen woorden te spreken, tis een mooi hok geworden.
De koperen 2" pijp langs de schoorsteen het is me een raadsel waar die voor diende.
Als je toch een keer de CAD tekening rondstuurd, heel erg graag een copie naar mij.

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:23:23 »
Leuk ding Floris. Het zal wel een paar rare blikken oogsten als het met een sleep coupebakken rondkart op een beurs (y)
Ik heb misschien een verklaring voor de koperen pijp achter de schoorsteen. Sommige locs in Niew Zeeland hebben precies zo'n buis achter de schoorsteen, die van de luchtpomp komt. Volgems mij wordt dan de stoom van de luchtpomp met de exhaust van de loc meegenomen, zodat de machinist nog wat van de baan kon zien. De dynamo staat ook vaak voor de schoorsteen zodat de uitlaat net voor de schoorsteen zit.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2011, 11:55:35 »
een luchtpomp heeft dit ding niet, dus dat is het niet. stoomrem misschien?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Fleischmann 1309 nuttig gemaakt tbv NISM loc
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2011, 10:15:58 »
na de crisis van 1929 zijn ze meteen opgeborgen en is er nooit meer wat van vernomen. In "steam and rail in inonesia" wordt er nog wat over gesproken, dat ze ergens achterin de locloods stonden en al jaren niet gereden hadden eind jaren '30, wat er in de oorlog mee gebeurd is is een interessante vraag. Ander NISM-normaalspoorspul heeft nog tot in de jaren '70 staan roesten... (normaalspoor is na wo2 niet meer gebruikt op wat stukjes kadespoor vlak na de oorlog na)

Antwoord op deze vraag kwam ik recent tegen. Bij een inventarisatie van het breedspoormaterieel na WO II waren deze locs nog steeds aanwezig als complete serie. De NIS-inventarisatie staat op pagina 201 van 'Indisch spoor in oorlogstijd'. Achter de serie 51-57 staat vermeld: onbruikbaar, reeds jaren opgelegd in niet bedrijfsvaardige toestand.

Daarna zullen ze het lot wel gedeeld hebben van al het andere breedspoormaterieel in de periode 1945 - 1976: wegroestend, gesloopt of uit elkaar gepeuterd door de lokale bevolking in Semarang of Yogyakarta (de plaatsen waar dit materieel was geconcenteerd).

Eelco