Vlgs. mij een heet hangijzer. "Men" roept altijd: ontstoor C's en smoorspoelen uit een digitale lok halen. Dat van C's komt mij bekend voor, de L's niet, daar de motorwindingen als L's werken (denk ik )Ook uit aansluitrails. Die dingen zitten er oorspronkelijk in om de RF-storing die ontstaat door het vonken van koolborstels op de motorcollector tegen te gaan. Daarom zitten ze ook meestal direct op de koolborstelhouders aangesloten. No problem.Verwijder de C uit de aansluitrails = is een eis van elke leverancier.Bij digitaal heb je doorgaans (altijd) wisselspanning op de rail staan (50 Hz? dat komt doorgaans uit je trafo, maar of dat ook de hoofdfrequentie is van je digitale signaal uit de centrale is ff de vraag). Daarbovenop zitten stuursignalen voor je decoder, zeg maar vooruit/achteruit/stop, rijstand 1 t/m zoveel, licht aan/uit, funktie(s) zus/zo in/uitgeschakeld.Naar mijn mening wordt de digitale info niet óp de voedingspanning gezetDie decoder vertaalt dat naar het uitvoeren van die opdrachten, naar de motor is dat met pulsbreedtesturing en da's doorgaans gelijkstroom in pulsen. Je aanzetvertraging bv. wordt in de decoder geregeld, niet in je centrale. Die pulsbreedtesturing heeft doorgaans een bepaalde frequentie, dat kan van alles zijn tussen 20 Hz en 40 kHz. Het is deze frequentie die dus doorgaans de C en de smoorspoelen tegenkomt en dan wordt die frequentie belangrijk, want de ene C heeft voor die frequentie een hoge impedantie en voor een andere een veel lagere. Hetzelfde geldt voor de spoelen. Bij mijn weten laten alle fabrikanten in hun digitaal voorbereide modellen de C en L-en zitten. Zij weten niet of een gebruiker er een decoder in gaat zetten die met 20 Hz, 120 Hz of met 40 kHz werkt. De vraag is eigenlijk ook hoe destructief die C en L-en zijn voor die pulsfrequentie. L en C hebben inderdaad een negatief effect op pulsen en bij gelijkspanning op kanteelspanningen.Ze (de L en de C0 vlakken af! Dus je digitale informatie wrdt vervormd of te wel corrupt.Waarom roep ik dit? Omdat ik allerlei rariteiten meemaak met mijn Lenz decoders, die met 23 kHz pulsfrequentie werken en dat prima doen, totdat ik de Lenz ABC in die decoders aktiveer. Onregelmatig rijden is het resultaat, bij de ene lok meer en bij een enkele weinig effekt. Vervolgens merk ik dat als er meer loks rondrijden ze elkaar soms licht beinvloeden, de ene heeft daar ook weer meer last van dan de andere en een derde weer helemaal niet. Goed, het signaal is hier en daar asymmetrisch geworden maar dat is dan ook alles. Vervolgens ga ik experimenteren met die C en L-en. Eerst de C eruit. Maakt geen zak uit. Dan ook de L-en overbruggen met een draadbrug. Het wordt rampzalig: zodra een lok binnen 2.5 tot 3m van een andere is, langzaam lopen, soms wat aanzetten, weer inhouden en als de concurrent weer ver genoeg weg is gaat het weer prima. Of die andere lok nou ook een Lenz op ABC aan boord heeft of een Lokpilot 2 die dat hele systeem niet kent, maakt niks uit. Ook niet of al dan niet sommige blokken daadwerkelijk asymmetrisch gevoed worden. Alle blokken groen = gewoon de reguliere spanning als zonder het hele ABC systeem uit de centrale/versterker komt, het gebeurt toch. Een andere lok is op die manier ook gevoelig maar minder extreem.Dus verwijder ik de draadbrug over de spoelen weer en het is weer als eerst: sommige licht de neiging tot onregelmatigheden, anderen niet.Wie is hier in staat bovengeschetst verschijnsel te verklaren. NB: loks met decoders die geen ABC verstaan, rijden onverstoorbaar hun rondjes zonder rariteiten. De Zimo MX63 die ook op ABC is ingesteld, vertoont in lichte mate ook die kuren (lok heeft nog steeds zijn spoelen en C aan boord zonder wijzigingen). Nou jullie...
Louis,Maar al die ontstoorcomponenten bevinden zich aan de motoraansluitingen van de decoder en zijn bedoeld voor RF ontstoring. Ze zouden dus geen enkele invloed mogen hebben op het digitale signaal op je baan !!!