Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: inbouwen van een Ahob  (gelezen 7249 keer)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
inbouwen van een Ahob
« Gepost op: 07 augustus 2011, 16:37:06 »
Van één van de forumleden heb ik een poosje terug een Ahob gekocht. Hij vond e.e.a. te veel werk en zo kwam e.e.a bij bij in een la. Deze Ahob's hebben geen aandrijving etc, dus er zal geknutseld moeten worden. Ik heb de constructie  zo uitgedacht dat bij een eventuele verhuizing en ja die gaat er met een paar jaar aankomen (terug naar het heitelan) e.e.a. gemakkelijk kan worden uitgebouwd en ook weer kan worden ingebouwd. Dus in de baan twee gaten geboord van 35 mm. Uit mdf met dezelfde gatenzaag ringen van 3,5 mm gemaakt. Deze ringen zijn t.o.v. de gaten in de baan te klein in diameter. Dit komt uiteraard door de dikte van de zaag. Deze ruimte opgevuld door om de mdf ringen en paar dunne styreenprofielen te plakken. Later wordt e.e.a.  ingestrooid en van wat hoog gras voorzien. Op de foto is de constructie goed te zien. De ringen zijn op een plaatje mdf gelijmd en in de ringen zit de Ahob. het geheel kun je nu van onderaf in de baan steken.
Op het strookje mdf dat haaks op het basisplaatje staat komt de servomotor die de bomen gaat laten bewegen. Het geheel wordt gestuurd door een digirails servodecoder. Ik had in aanvang wat problemen met de sturing van de servomotoren. Echter met hulp van Karst en de heer Keij heb ik het aan de praat gekregen. De servo's waren digitale exemplaren die ik op de messe in Dusseldorf heb gekocht. Deze reageren toch niet helemaal prettig op de sturing. Ik heb ze dan ook vervangen door exemplaren van Conrad nr 230500.




Zodra ik verder ben zal ik weer posten. Het kan echter een paar weken aanlopen. Heb het druk op werk omdat wij de gunning van de WMO niet hebben gekregen en dus zit ik met een reorganisatie. Verder ga ik a.s. zondag naar Noorwegen om een Nederlands zeiljacht terug te halen naar de thuisbasis. Dit niet dan nadat de fjord bij Stavanger nog wat nader is verkend. Wat een straf !

Wiebe


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2011, 18:48:29 »
Mooi dat het nu lijkt te gaan lukken Wiebe  (y)

Tip: Met de DigiRails decoder kun je ook je AHOB lampen aansturen !

Dat kun je makkelijk instellen door in CV47 de waarde 3 te programmeren. De decoder wordt dan 'opgedeeld' in twee AHOB sturingen:
Servo 1 en 2 bewegen gelijktijdig, terwijl de schakeluitgangen van Servo 1 en 2 tegengesteld gaan knipperen vlak voor de bomen omlaag gaan, blijven knipperen als de bomen omlaag zijn en stoppen met knipperen als de bomen weer helemaal omhoog zijn.

Voorwaarde is wel, dat de LEDs in de AHOB een gemeenschappelijke + hebben.

Trouwens een heel fraaie AHOB set is dit. Welk merk ?

Grtzz en suc6,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2011, 19:30:01 »
Dag Karst,

De set is van NZH, echter van het moment dat zij nog geen motoraansturing leverden. Bij het setje zat ook een printje met schakeling voor het aansluiten van de ledjes. ingang 12-24V wissel of gelijkspanning. uitgang ? De aansluiting van de Ahob gebeurt met twee heel dunne lakdraadjes. Ik ga er dus van uit dat er inderdaad een gemeenschappelijke massa is. De bijgeleverde schakeling heb ik er al een keer op gehad en dat geeft een schitterende knipper op de lampen en de ledjes op de boom. Kan ik de Ahob echt zo, zonder meer aansluiten op de schakeluitgang van de decoder ?  Ik zie namelijk in de handleiding dat er per Ahob drie aansluitingen zijn. Een massa en twee schakeldraden. Ik heb slechts twee aansluitdraadjes.

Wiebe

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2011, 19:56:48 »
Hoi,

Nee Wiebe, niet zo direct ! Altijd een weerstand tussen leds en aansturing. In dit geval van ca 2000Ohm ( 2K2 )

Maar... aangezien het een NZH product is, zou er wel eens een gemeenschappelijke - aan kunnen zitten ipv een gemeenschappelijke +.

@Han Zijlstra Weet jij hoe deze AHOB bedraad is ?

Mocht het niet anders kunnen, kan de decoder ook wel zo ingesteld worden, dat je er het schakelprintje mee kunt aansturen. Geef tegen de tijd dat je er aan toe bent maar even een berichtje hier :)

Grtzz,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2011, 21:37:10 »
even weer onder de aandacht brengen. Met name de vraag hoe de ahob bedraad is is voor mij wel belangrijk.

vr. groet,
Wiebe

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2011, 22:36:18 »
T kan veel makkelijker
We hebben een inruilprogramma voor AHOB 's die geleverd zijn zonder aandrijving.
De huidige complete sets hebben aandrijving, print met schakeling voor de verlichting ( juiste frequentie en volgorde+ buiten licht altijd aan) en de print levert ook het juist AHOB geluid. Komt met sensoren en speaker .

Chk even de NZH hobbyclub site op de specs voor het omruilprogramma

@ karst Foei dat je deze niet kent.:)
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2011, 22:42:49 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2011, 23:32:17 »
 ;D

Kan niet alles weten  ;)

Grtzz,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:45:55 »
Als ik de bedrading volg zie ik dat de led's tegengesteld gepoold zijn aangesloten. Dat betekent dus dat de knippermodule die er bij zat een wisseld gepoolde spannning af  geeft zodat de led's om en om knipperen. Ik denk dus dat ik de knippermodule aansluit op de decoder zodat hier geen problemen te verwachten zijn. Het door Han Zijlstra aangereikte alternatief is wel aardig doch kost een hoop duiten. Je bent dan verplicht om de complete ahob installatie aan te schaffen a raison van ca €350,--.  ik prefereer dan maar even een eigen bouwsel.
Overigens heb ik de ahob werkend doch vind wel dat de boom wat schokkerig omhoog dan wel omlaag gaat. Ik werk met Lenz en heb in CV 113 de waarde 32 geprogrammeerd staan. @Karst kun jij hier je licht nog eens over laten schijnen?

vr. groet,
Wiebe

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2011, 16:47:53 »
Ga ik doen zodra ik thuis ben ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2011, 21:49:06 »
Hoi,

Gewoon op de, voor ingestelde, waarde van 0 zetten.

Achtergrond: Servo's aangestuurd met digitale decoders werken altijd in stapjes. Deze decoder heeft een resolutie van ca. 250 stapjes over het hele draaigebied. De servo zal dus stapje voor stapje aangestuurd worden. Als de servo mechanisch 'snel' genoeg is, zal hij die stapjes kunnen volgen en gaan 'stotteren'. Jouw instelling van 32 stuurt de servo zo langzaam aan, dat hij het stappen makkelijk kan volgen. Door hem op 0 of 1 te zetten kom je dichter in de buurt van de langzaamste vloeiende beweging die de servo kan maken. Dit effect treedt op bij alle servo's op de markt, waarbij deze 1 van de fijnste stapgroottes heeft ;)

Het kan ook nog zijn, dat je maar een heel klein 'slagje' nodig hebt, waardoor je de uiterste standen zo dicht bij elkaar hebt moeten leggen, dat er te weinig stapjes gemaakt kunnen worden voor een vloeiende beweging op een realistische snelheid. probeer in dat geval de stuurstang zo dicht mogelijk bij het hart van de servo-as te leggen, eventueel door een extra gaatje in de servo-arm te boren.

Grtzz,

Karst

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2011, 20:22:07 »
In de proefopstelling loop het nu allemaal naar wens. Nu inbouwen, knipperfunctie in werking zetten, extra hekjes gaan maken etc. ik zal dus nog wel wat foto's plaatsen. Eerst maar even de zeiltocht voorbereiden.

vr. groet,
Wiebe

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2011, 21:12:10 »
Als ik de bedrading volg zie ik dat de led's tegengesteld gepoold zijn aangesloten. Dat betekent dus dat de knippermodule die er bij zat een wisseld gepoolde spannning af  geeft zodat de led's om en om knipperen. Ik denk dus dat ik de knippermodule aansluit op de decoder zodat hier geen problemen te verwachten zijn. Het door Han Zijlstra aangereikte alternatief is wel aardig doch kost een hoop duiten. Je bent dan verplicht om de complete ahob installatie aan te schaffen a raison van ca €350,--.  ik prefereer dan maar even een eigen bouwsel.
Overigens heb ik de ahob werkend doch vind wel dat de boom wat schokkerig omhoog dan wel omlaag gaat. Ik werk met Lenz en heb in CV 113 de waarde 32 geprogrammeerd staan. @Karst kun jij hier je licht nog eens over laten schijnen?

vr. groet,
Wiebe

Bij de inruil wordt de prijs van de ingeruilde bomen afgetrokken van de totaal prijs. Bovendien zitten er hekjes bij en de twee noodzakelijke losse palen voor aan de linkerkant van de weg.

De NZH aandrijving is een zelfontwikkelde stappen motor die door de print ( + sensors) wordt aangestuurd.
Volkomen onafhankelijk dus en alleen reagerend als er ook echt een trein voor de sensor verschijnt ( of een hand:))
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1616
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2012, 18:33:23 »
@Han,

Als ik een AHOB, 2 stellers en 2 oude losse palen wil met de print maar zonder de sensoren om het geheel te laten werken via koploper maar wel met in totaal 4 hekjes wat ben ik dan kwijt aan €'s en is het mogelijk via koploper?

Gr. Silvester

P.S. waar blijft het filmpje van de reeds behandelde AHOB?
Gr. Silvester

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 20:00:41 door Chris »

Bouwe

  • Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Berichten: 984
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
Re:inbouwen van een Ahob
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2012, 20:37:43 »
@ Silvester,

Hier heb ik een filmpje waarbij de AHOB van de NZH wordt aangestuurd door Koploper:

http://youtu.be/wNBme9GmpZU


@ Chris, ik kom met de link naar de film niet uit bij een AHOB.


mvg Bouwe
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2012, 20:39:54 door Bouwe »