Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door bask185
Vandaag om 22:53:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 22:53:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:52:08
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:48:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:47:23
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door FritsT
Vandaag om 22:42:15
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 22:41:48
Messing op z'n Zweeds (h0) door Rob Ellerman
Vandaag om 22:22:41
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 22:18:12
Werps 18 luiker Groentewagen door orientexpress
Vandaag om 22:10:32
De modeltreinen van Spoorijzer door defender
Vandaag om 21:58:17
Pendel module door ruudns
Vandaag om 21:50:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 21:41:54
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:27
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:20:04
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:39:43
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
  

Auteur Topic: Oude rijtuigjes van de NZR  (gelezen 10943 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6047
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #30 Gepost op: 30 December 2012, 10:22:19 »
Waanzinnig mooi Rick! Echt fantastisch...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2012, 10:49:13 »
Knap stukje werk. (y)
groetjes Dion

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #32 Gepost op: 10 August 2013, 02:17:42 »
Ik ben weer eens aan wat nieuws begonnen.ondanks dat ik nog heel veel moet afmaken ::)
Een tijdje terug heb ik samen met een open wagentje een zgn. car van gekocht, oftewel een rijtuig met bagageafdeling. De kit is voor een exemplaar van een redelijk grote serie met een lengte van 47 1/2' (14.5m). Ik ga rijtuig AF 804 nabouwen. Dit rijtuig is gebouwd als rijtuig in 1903, en kreeg een bagageafdeling in 1943. in 1970 is het rijtuig door de Glenbrook Vintage Railway gekocht. Na een revisie kreeg het de naam Tainui, vernoemd naar een van de zeevarende waka(kano's) waar de oorspronkelijke bewoners van het land in arriveerden.
Het rijtuig doet nog altijd trouw dienst zoals hieronder voor een serie fotoritten.

Het interieur is niet echt veel veranderd sinds de aflevering, grotendeels inheems hout met omklapbare stoelen.

Laat ik nou toevallig vrijwilliger zijn op deze spoorweg ::) dus detailfotos nemen is een makkie. 

Het kitje bestaat uit een combinatie van onbewerkt styreen, giethars onderdelen, witmetalen gietstukken en nog wat klein grut.


De bak was aardig wat schuurwerk nodig om overtollig giethars te verwijderen, maar met een beetje geduld was het best te doen. De veren van de draaistellen waren ook een beetje lomp, en zijn samen met de wiegbalk vervangen met wat styreen. Ondanks het hak en breekwerk rolt alles netjes over de rails.


Het onderstel bestaat uit een paar stukken meegeleverd styreen die op maat gesneden en gevijld zijn om op de bak te passen.

En nu verder met het detailwerk.

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #33 Gepost op: 29 August 2013, 03:23:14 »
Het volgende deel dat aangepakt was waren de bufferbalken. De meegeleverde bufferbalken waren de latere stalen variant, niet de houten dingen op mijn voorbeeld. Met een beetje styren was dat snel opgelost. De basisvorm van de bufferbalk bestaat uit 1mm styreen, met een lapje dun 0,4mm styreen erop gelijmd. Op deze manier krijg ik mooie fijne klinknageldetails zonder de ellende van dik styreen uitboren. De vloer van het balcon is ook opnieuw gemaakt. Trapjes bestaan uit een combinatie van styreen en messing strip. De tredes van A 300 waren geheel uit styreen gebouwd, maar die braken om de haverklap af dus ben ik overgegaan op messing. Gisteravond ben ik bezig geweest met de koppelingen, maar die hangen nu nog te laag dus die worden nog aangepakt.

In het interieur zijn ook een paar wandjes gekomen. Linksboven zit de WC, met in het midden ruimte voor de reizigers. Daaronder het hok voor de conducteur, die ook nog een klein potkacheltje heeft in het hokje aan de rechterkant.


mvg,
Rick

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #34 Gepost op: 29 August 2013, 14:46:20 »
is dat tussen schotje niet te breed?? wanden staan daar een beetje bol..... verder toppie (y)



eric

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #35 Gepost op: 30 August 2013, 06:03:14 »
Goed gespot. De schotten zijn goed. Ik had de wagen nadat de schotjes er al in gelijmd waren een ochtendje in de auto laten liggen. Ondanks dat het hier winter is kan de zon nog aardig sterk zijn ::) Dat wordt later nog opgelost met wat heet water. ;)

En verder, bedankt (y)

mvg,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #36 Gepost op: 23 October 2013, 08:51:38 »
Zo tussendoor heb ik wat samengeprutst van het remwerk. De remcylinder komt uit de kit, de rest is zelfbouw.

Dat komt ervan als je het echte rijtuig ook van onderen fotografeert ::)

mvg,
Rick

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4228
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #37 Gepost op: 23 October 2013, 22:52:39 »
Mooi rijtuigje, wat is dat voor type koppeling aan dat rijtuig? Het lijkt wel een soort tramkoppeling.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #38 Gepost op: 24 October 2013, 01:18:45 »
Bedankst Gert. De koppeling is een schaalmodel van de echte hoofdspoor koppelingen die hier worden gebruikt, het zogenaamde "Norwegian meat chopper coupler"
Hier een foto uit een ander draadje met zo'n kopelling erop.


Een voertuig heeft normaliter een haak, die door een verwijderbare pen omgewisseld naar de andere kant kan worden. De haak hoort hierbij naar het Zuiden te wijzen, wat best te doen is omdat het spoorwegnetwerk toch Noord-Zuid is georienteerd. Het heeft weel een vreemde situatie opgeleverd waar men een keerlus heeft gebouwd om te voorkomen dat de koppelhaken aan het eind van de rit allemaal de verkeerde kant op wijzen.

mvg,
Rick

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #39 Gepost op: 24 October 2013, 08:10:37 »
rare jongens daar in Nieuw Zeeland .

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #40 Gepost op: 29 October 2013, 11:16:36 »
Rare jongens inderdaad. Maar goeie stoomlocs bouwen, dat kunnen ze wel (y)

Om te voorkomen dat mensen van het open balkon afstappen als de trein rijd zijn de balkons van traliewerk voorzien. Het is een standaard ontwerp dat nagenoeg op alle rijtuigen zit dat bestaat uit een verzameling stalen strips en staf. Na de bouw van A 300 hiervoor heb ik afgezien van een toch eigenijk te slappe messing en styreen constructie. Voor Tainui bestaat de constructie uit messing strips. Om messing strips zonder moeite op maat te knippen heb ik het volgende high-tech gereedschap gebruikt:

Met de hulp van een paar buigmalletjes, draad, strip en een hoop geduld is het allemaal tot een paar mooie balkonrailings en hekjes gesoldeerd. Omdat low-melt soldeer voor mietjes is heb ik alles met gewone electronicasoldeer in elkaar gebakken.


Groeten,
Rick

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #41 Gepost op: 29 October 2013, 11:51:04 »
Wow! (y)
Groet van Thonis

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #42 Gepost op: 25 November 2013, 09:56:20 »
In de kit worden ook wat stukjes resin geleverd dat stoelen moeten voorstellen. De dingen waren vlakgegoten en aardig lomp. De echte stoelen horen omkeerbaar te zijn, en hebben dus ook een beklede achterkant. De vlakke zijdes van de banken zijn dus ook in het juiste profiel gevijld. Omdat het niet een supergedetailleerd interieur wordt heb ik de zijkanten van de stoelen gesuggereerd met een plaatje styreen. De stoelen op de kopwanden zijn vast en hebben een meer uitgebreide leuning, wat weer met een beetje plaat werd nagebootst. Toen een beetje met verf gekliederd totdat het er redelijk uitzag en toen was het interieur in de reizigerscoupe zo ongeveer af.

Het hok voor de conducteur is een beetje minder royaal ingericht. Op de basis van fotos heb ik wat frutsels gemaakt voor het interieur. Ik had geen zin om er al te veel moeite in te stopen, je ziet er toch niks meer van.

Het potkacheltje is de bovenkant van een oude Bic pen die gladgeschuurd is. Verder is alles met de hand geschilderd omdat ik geen zin had om met afplaktape te rommelen.


Al met al toch wel veel leuker dan de studie waar ik ook mee bezig was...

Groet,
Rick

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #43 Gepost op: 27 November 2013, 22:22:30 »
Nadat het interieur afgerond was kon het dak erop. Het dak is een massief stuk resin, en was net 2mm te kort. Op een strategisch plekje is het dak maar doormidden gezaagd en de twee helften zijn op het rijtuig gelijmd. De spleet werd daarna met plamuur gevuld.

Toen maar alle details aan de buitenkant afgemaakt. Gastanks waren in een vorig leven een pen, de rest is grotendels styreen en draad. Nu nog een beetje plamuur en dan kan het hok naar de spuiter.





Groet,
Rick

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8586
  • Nooit uitgeklust....
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #44 Gepost op: 27 November 2013, 22:59:29 »
Mooi hoor! Doe het je nog niet na. Creatief met die pennen.  (y)