Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02

Auteur Topic: Oude rijtuigjes van de NZR  (gelezen 10780 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #30 Gepost op: 30 December 2012, 10:22:19 »
Waanzinnig mooi Rick! Echt fantastisch...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2012, 10:49:13 »
Knap stukje werk. (y)
groetjes Dion

Beached

• Offline Offline
Re: Oude rijtuigjes van de NZR
« Reactie #32 Gepost op: 10 August 2013, 02:17:42 »
Ik ben weer eens aan wat nieuws begonnen.ondanks dat ik nog heel veel moet afmaken ::)
Een tijdje terug heb ik samen met een open wagentje een zgn. car van gekocht, oftewel een rijtuig met bagageafdeling. De kit is voor een exemplaar van een redelijk grote serie met een lengte van 47 1/2' (14.5m). Ik ga rijtuig AF 804 nabouwen. Dit rijtuig is gebouwd als rijtuig in 1903, en kreeg een bagageafdeling in 1943. in 1970 is het rijtuig door de Glenbrook Vintage Railway gekocht. Na een revisie kreeg het de naam Tainui, vernoemd naar een van de zeevarende waka(kano's) waar de oorspronkelijke bewoners van het land in arriveerden.
Het rijtuig doet nog altijd trouw dienst zoals hieronder voor een serie fotoritten.

Het interieur is niet echt veel veranderd sinds de aflevering, grotendeels inheems hout met omklapbare stoelen.

Laat ik nou toevallig vrijwilliger zijn op deze spoorweg ::) dus detailfotos nemen is een makkie. 

Het kitje bestaat uit een combinatie van onbewerkt styreen, giethars onderdelen, witmetalen gietstukken en nog wat klein grut.

De bak was aardig wat schuurwerk nodig om overtollig giethars te verwijderen, maar met een beetje geduld was het best te doen. De veren van de draaistellen waren ook een beetje lomp, en zijn samen met de wiegbalk vervangen met wat styreen. Ondanks het hak en breekwerk rolt alles netjes over de rails.

Het onderstel bestaat uit een paar stukken meegeleverd styreen die op maat gesneden en gevijld zijn om op de bak te passen.

En nu verder met het detailwerk.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 August 2013, 03:23:14 »
Het volgende deel dat aangepakt was waren de bufferbalken. De meegeleverde bufferbalken waren de latere stalen variant, niet de houten dingen op mijn voorbeeld. Met een beetje styren was dat snel opgelost. De basisvorm van de bufferbalk bestaat uit 1mm styreen, met een lapje dun 0,4mm styreen erop gelijmd. Op deze manier krijg ik mooie fijne klinknageldetails zonder de ellende van dik styreen uitboren. De vloer van het balcon is ook opnieuw gemaakt. Trapjes bestaan uit een combinatie van styreen en messing strip. De tredes van A 300 waren geheel uit styreen gebouwd, maar die braken om de haverklap af dus ben ik overgegaan op messing. Gisteravond ben ik bezig geweest met de koppelingen, maar die hangen nu nog te laag dus die worden nog aangepakt.

In het interieur zijn ook een paar wandjes gekomen. Linksboven zit de WC, met in het midden ruimte voor de reizigers. Daaronder het hok voor de conducteur, die ook nog een klein potkacheltje heeft in het hokje aan de rechterkant.

mvg,
Rick

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #34 Gepost op: 29 August 2013, 14:46:20 »
is dat tussen schotje niet te breed?? wanden staan daar een beetje bol..... verder toppie (y)

eric

Beached

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 August 2013, 06:03:14 »
Goed gespot. De schotten zijn goed. Ik had de wagen nadat de schotjes er al in gelijmd waren een ochtendje in de auto laten liggen. Ondanks dat het hier winter is kan de zon nog aardig sterk zijn ::) Dat wordt later nog opgelost met wat heet water. ;)

En verder, bedankt (y)

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 23 October 2013, 08:51:38 »
Zo tussendoor heb ik wat samengeprutst van het remwerk. De remcylinder komt uit de kit, de rest is zelfbouw.

Dat komt ervan als je het echte rijtuig ook van onderen fotografeert ::)

mvg,
Rick

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #37 Gepost op: 23 October 2013, 22:52:39 »
Mooi rijtuigje, wat is dat voor type koppeling aan dat rijtuig? Het lijkt wel een soort tramkoppeling.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 October 2013, 01:18:45 »
Bedankst Gert. De koppeling is een schaalmodel van de echte hoofdspoor koppelingen die hier worden gebruikt, het zogenaamde "Norwegian meat chopper coupler"
Hier een foto uit een ander draadje met zo'n kopelling erop.

Een voertuig heeft normaliter een haak, die door een verwijderbare pen omgewisseld naar de andere kant kan worden. De haak hoort hierbij naar het Zuiden te wijzen, wat best te doen is omdat het spoorwegnetwerk toch Noord-Zuid is georienteerd. Het heeft weel een vreemde situatie opgeleverd waar men een keerlus heeft gebouwd om te voorkomen dat de koppelhaken aan het eind van de rit allemaal de verkeerde kant op wijzen.

mvg,
Rick

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #39 Gepost op: 24 October 2013, 08:10:37 »
rare jongens daar in Nieuw Zeeland .

Beached

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 29 October 2013, 11:16:36 »
Rare jongens inderdaad. Maar goeie stoomlocs bouwen, dat kunnen ze wel (y)

Om te voorkomen dat mensen van het open balkon afstappen als de trein rijd zijn de balkons van traliewerk voorzien. Het is een standaard ontwerp dat nagenoeg op alle rijtuigen zit dat bestaat uit een verzameling stalen strips en staf. Na de bouw van A 300 hiervoor heb ik afgezien van een toch eigenijk te slappe messing en styreen constructie. Voor Tainui bestaat de constructie uit messing strips. Om messing strips zonder moeite op maat te knippen heb ik het volgende high-tech gereedschap gebruikt:

Met de hulp van een paar buigmalletjes, draad, strip en een hoop geduld is het allemaal tot een paar mooie balkonrailings en hekjes gesoldeerd. Omdat low-melt soldeer voor mietjes is heb ik alles met gewone electronicasoldeer in elkaar gebakken.

Groeten,
Rick

thonis

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 29 October 2013, 11:51:04 »
Wow! (y)
Groet van Thonis

Beached

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 25 November 2013, 09:56:20 »
In de kit worden ook wat stukjes resin geleverd dat stoelen moeten voorstellen. De dingen waren vlakgegoten en aardig lomp. De echte stoelen horen omkeerbaar te zijn, en hebben dus ook een beklede achterkant. De vlakke zijdes van de banken zijn dus ook in het juiste profiel gevijld. Omdat het niet een supergedetailleerd interieur wordt heb ik de zijkanten van de stoelen gesuggereerd met een plaatje styreen. De stoelen op de kopwanden zijn vast en hebben een meer uitgebreide leuning, wat weer met een beetje plaat werd nagebootst. Toen een beetje met verf gekliederd totdat het er redelijk uitzag en toen was het interieur in de reizigerscoupe zo ongeveer af.

Het hok voor de conducteur is een beetje minder royaal ingericht. Op de basis van fotos heb ik wat frutsels gemaakt voor het interieur. Ik had geen zin om er al te veel moeite in te stopen, je ziet er toch niks meer van.

Het potkacheltje is de bovenkant van een oude Bic pen die gladgeschuurd is. Verder is alles met de hand geschilderd omdat ik geen zin had om met afplaktape te rommelen.

Al met al toch wel veel leuker dan de studie waar ik ook mee bezig was...

Groet,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 27 November 2013, 22:22:30 »
Nadat het interieur afgerond was kon het dak erop. Het dak is een massief stuk resin, en was net 2mm te kort. Op een strategisch plekje is het dak maar doormidden gezaagd en de twee helften zijn op het rijtuig gelijmd. De spleet werd daarna met plamuur gevuld.

Toen maar alle details aan de buitenkant afgemaakt. Gastanks waren in een vorig leven een pen, de rest is grotendels styreen en draad. Nu nog een beetje plamuur en dan kan het hok naar de spuiter.

Groet,
Rick

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #44 Gepost op: 27 November 2013, 22:59:29 »
Mooi hoor! Doe het je nog niet na. Creatief met die pennen.  (y)