Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
Vandaag om 01:59:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 00:48:20
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door Jean
Vandaag om 00:10:34
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
21 November 2025, 15:38:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 November 2025, 14:37:48
  

Auteur Topic: Is machinist een stoer beroep ?  (gelezen 15735 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #75 Gepost op: 02 August 2011, 21:25:23 »
Lengte of gewicht zijn lang niet altijd doorslaggevend. Persoonlijk vind ik het besturen van een tram dwars door het stadsverkeer altijd een stuk stoerder dan het besturen van welke trein dan ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #76 Gepost op: 02 August 2011, 21:33:35 »
Dan heb je nog geen trein gereden in de Amsterdam Westhaven, daar worden de kamikazes gekweekt :-X

P@tje

  • Gast
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #77 Gepost op: 02 August 2011, 22:51:46 »
Uh... (persoonlijk? Eerlijk?)... Nee.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #78 Gepost op: 02 August 2011, 22:55:08 »
Dan heb je nog geen trein gereden in de Amsterdam Westhaven, daar worden de kamikazes gekweekt :-X
Ach, je helpt de auto-industrie ermee, als je weer zo'n nieuw hok in de kreukels rijdt! ;D ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #79 Gepost op: 03 August 2011, 04:48:29 »
En dat ben ik weer eens met NederduitseMeester: Maakt het veel uit of je trein nu 250 of 850 meter lang is, dit is meer een idee, dan dat het stoer aanvoelt...
Natuurlijk klinkt een trein van ruim 1000 ton wel weer iets stoerder dan een vrachtautotje van 8 ton, (of de computergame SLT).

1000 ton? 2700 ton zal je bedoelen!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #80 Gepost op: 03 August 2011, 10:35:26 »
Goed, de meeste treingewichten, tussen de 1000 en 5000 ton hebben we nu gehad.

Zou rijden met 140 km/h door de potdichte mist ook onder stoer kunnen vallen, weer eens een andere kijk op dit beroep !
Ook Engelse treinen zijn leuk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #81 Gepost op: 03 August 2011, 10:40:17 »
Dat is in een auto (puur op je dom-dom rijdend omdat je 0 zicht hebt) dan weer veel stoerder (bonuspunten als je het met een vrachtwagen durft @90km/u) Trein blijft over het algemeen wel in de rails ;D
« Laatst bewerkt op: 03 August 2011, 11:13:32 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd!! »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #82 Gepost op: 03 August 2011, 11:36:17 »
Tja, het zal best spannend zijn, maar als je met die trein een sein mist, dan grijpt de ATB of een equivalent in. Dan vindt de baas dan weer niet leuk, maar ja ...
« Laatst bewerkt op: 03 August 2011, 11:47:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #83 Gepost op: 03 August 2011, 11:54:08 »
Tja, het zal best spannend zijn, maar als je met die trein een sein mist, dan grijpt de ATB of een equivalent in. Dan vindt de baas dan weer niet leuk, maar ja ...

Je hebt zelfs nog een paar seconden om op de codeverandering te reageren voor de ATB ingrijpt. Maar netjes is het niet ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #84 Gepost op: 03 August 2011, 12:54:59 »
Een aantal seconden om te reageren ja, maar bij sommige treinen kun je het je niet permiteren en zal je al zet je een snelrem (noodrem) ing in voorbij het rode sein kunnen gaan.

We praten wel over vakmanschap op het gemengde net in dichte mist! Ook zul je als machinist voor sommige punten (onbeveiligde overweg bijvoorbeeld) met minder als 300 meter zicht een attentie sein moeten geven (toeteren) dit geld dus ook in dichte mist!

Of het beroep stoer is of niet, het blijft de mening van een persoon. Ik vind het een gaaf beroep met grote verantwoording en hoe je het went of keert zul je "kloten" moeten hebben in sommige situatie's.

Wat is stoer eigenlijk, dat is ook een leuke!

 
Gr. Silvester

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #85 Gepost op: 03 August 2011, 13:02:53 »
.......Een aantal seconden om te reageren ja, maar bij sommige treinen kun je het je niet permiteren en zal je al zet je een snelrem (noodrem) ing in voorbij het rode sein kunnen gaan........

Ben het met MCN1986 eens dat ATB misschien een leuk hulpmiddel is, maar het voor een rood sein tot stilstand komen (dus ook bij dichte mist !) nog altijd geheel aan de machinist zelf ligt.
Ook vele andere zaken qua snelheid worden niet afgedekt door de ATB, zo dacht ik altijd.......
Ook Engelse treinen zijn leuk

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #86 Gepost op: 03 August 2011, 13:08:37 »
rijden in de mist.
Als dit je overkomt met een auto gaan 90% zachter rijden of helemaal aan de kant staan
tevens doen ze snel hun mistlichten aan en gaan de lijntjes volgen op de weg.

Rijdt je met een trein dan wordt er niet van je verwacht dat je langzamer gaat rijden dus ga je verder
met je 140Km/h of die van je dienstregeling.
tevens heb je niet de beschikking over mistlampen en ontbreken strepen langs de kant van het spoor
al helemaal.
Je rijdt soms geheel blind en ziet alleen nog maar de neus van je trein verder dan dat is er niks
alleen een witte wazige vlek  :o
Je rijdt dan geheel op wegbekendheid en mogelijke geluiden/signalen van buiten dit zie ik een automobilist nog niet doen
gewoon 140 rijden met hun voorruit dichtgeplakt met een krant (zelfde effect).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #87 Gepost op: 03 August 2011, 13:20:01 »
Dan is doorrijden voor een automobilist zelfs verboden. Ook de werkgever van een vrachtwagenchauffeur zit niet te wachten op stoere jongens die bij zicht van een paar meter gewoon verder willen. Een machinist wordt geacht bij zeer dichte mist door te rijden omdat er vanuit wordt gegaan dat het ook kan. Het spoor is toch anders dan de weg hè. Ben wel benieuwd wat witte strepen langs het spoor zouden toevoegen.  ;)

Machinist is ongetwijfeld een interessant beroep en bij tijd en wijle enerverend. Toch heb ik het idee dat het beroepsbeeld nog sterk wordt beïnvloed door vervlogen tijden. Zeg maar als het niet waar is, maar ik heb de indruk dat een gemiddelde tramrit voor de bestuurder een enerverender gebeuren is dan een gemiddelde treinrit voor de machinist.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

  • Gast
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #88 Gepost op: 03 August 2011, 13:23:58 »
Moeilijk zal het zeker zijn, maar je kunt die vergelijking niet helemaal maken, omdat een auto meer dan één kant op kan bewegen. Een trein zal niet ontsporen van de mist, een auto kan wel van de weg raken. Niet zien waar het spoor heen leidt is dus minder een probleem dan niet zien waar de weg heen leidt. Bovendien rijd je met een auto "op zicht", met een trein doorgaans niet. En het zicht is nu juist dat waar het aan ontbreekt...

Wel is het natuurlijk zo dat mist = vochtigheid, en dat zal meer zijn weerslag hebben op bijvoorbeeld de remcapaciteit van een trein dan die van een auto.

Gevoelsmatig geef ik Henk gelijk in zijn analyse van tram t.o.v. trein. Door steeds verdere computerisering wordt het bedienen van het vehikel steeds minder ingewikkeld, en in een tram kom je nu eenmaal meer plotseling opduikende zaken (kinderen, honden, fietsers, auto's, stadsbussen - op de één of andere manier lijken die laatste juist het vaakst tegen een tram aan te rijden ;D) tegen dan in een trein.
« Laatst bewerkt op: 03 August 2011, 13:49:57 door Wesley­­ »

jakop

  • Gast
Re:Is machinist een stoer beroep ?
« Reactie #89 Gepost op: 03 August 2011, 13:33:29 »
.......dan niet zien waar de weg heen rijdt......

Wat een rare zin voor zo'n gestudeerd persoon  :-\

1 - 1  ;D

Groet,

Jakop

NB. is niets stoer aan mcn btw.....alleen maar remmen en optrekken...