Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:49:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Hlv53
Vandaag
om 12:44:36
Heroplage Artitec Plan W?
door
Tomasso
Vandaag
om 12:41:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 12:37:55
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Ben
Vandaag
om 12:26:06
De Projecten van RetroJack
door
Theo Mol
Vandaag
om 12:20:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 11:57:31
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:29:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
VAM65
Vandaag
om 11:16:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
MarcNL
Vandaag
om 11:13:57
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:12:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
R1954
Vandaag
om 11:10:32
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Eric v C
Vandaag
om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil?
door
orientexpress
Vandaag
om 10:03:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:23:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 09:08:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:07:40
Sfeer op je modelbaan
door
Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen"
door
Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225
door
Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
NS264
13 July 2025, 16:20:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N (gelezen 9473 keer)
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Gepost op:
26 July 2011, 21:22:59 »
Jarenlang heeft de NS fietsenrijtuigen plan E en L gebruikt in de Intercitydienst van Haarlem/Zandvoort naar het zuiden. Eerst deden deze in het Berlijns blauw dienst, later werden ze in de blauw/gele IC kleuren geschilderd. De indeling hiervan bleef gelijk, zodat voor het maken van een model hiervan alleen een geschikt rijtuig van een nieuwe laag verf voorzien hoeft te worden.
Begin jaren '90 werden deze rijtuigen verbouwd, waarbij de daken glad gemaakt werden, de deuren werden vervangen en enkele ramen en kopdeuren werden dichtgemaakt.
Verbouwd rijtuig plan L
Om deze variant te maken is een verbouwing van een plan E RD rijtuig nodig. Hierbij worden dan dezelfde aanpassingen gedaan als de NS deed. De plan L op de foto lijkt op de versie die ik ga maken, alleen zitten er meer ramen in de zijwand en schuiven de deuren een stukje op.
De basis voor de verbouwing wordt gevormd door twee rijtuigen plan E. Van het bovenste rijtuig zijn de twee bagagedeuren en delen van de zijwand nodig. Deze komen op de plaats van de smalle deuren van het onderste rijtuig en op de plaats van de kopdeuren.
Op de foto is te zien hoe de indeling van de zijwanden er na de verbouwing uit komt te zien. De deuren worden vervangen en enkele ramen en deuren verdwijnen. De foto heb ik voor het gemak veranderd in Paint, zo kan ik zien wat er allemaal aan beide zijden veranderd. Zoals te zien is hebben de zijwanden een verschillend aantal ramen.
Het donorrijtuig heeft zijn deuren al afgestaan, deze heb ik met de Proxxon ruim uitgesneden zodat deze op maar gemaakt kunnen worden. De smalle deuren zijn ook verwijderd, niet omdat ze nodig zijn maar als test voor de grote deuren.
Het rijtuig dat uiteindelijk het fietsenrijtuig gaat worden. De regengoten op het dak zijn al verwijderd en het dak is al glad geschuurd. Nu nog de smalle deuren uitsnijden, zodat de nieuwe op de goede plaats gezet kunnen worden.
Dat was het voor vandaag, morgen raakt het andere rijtuig zijn smalle deuren kwijt.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #1 Gepost op:
27 July 2011, 18:39:44 »
De smalle deuren zijn verwijderd uit het rijtuig en ik heb ze gelijk maar passend gemaakt. De raamstijlen van de ramen die weg moeten heb ik ook al weggesneden. Nu maar eens kijken of de kopdeuren makkelijk te verwijderen zijn.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
raymond erdtsieck
Offline
Berichten: 3705
N Spoor Freak
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #2 Gepost op:
27 July 2011, 20:23:03 »
Dat ziet er al netjes uit Rick
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Even een vraagje wat ga je met het gesloopte rijtuig doen?
Die kan ik wel gebruiken voor op mijn toekomstige sloopplaats
Groet,
Raymond
Gelogd
No Pain No Gain!
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #3 Gepost op:
27 July 2011, 21:37:05 »
Dank u, en ja, die mag je best hebben hoor.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
raymond erdtsieck
Offline
Berichten: 3705
N Spoor Freak
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #4 Gepost op:
27 July 2011, 22:00:59 »
Ah dankjewel
Ga ik hem nog verder slopen
Groet,
Raymond
Gelogd
No Pain No Gain!
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #5 Gepost op:
27 July 2011, 23:13:48 »
Barbaar
Maar ik ben benieuwd naar het resultaat Rick.
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
igmar
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #6 Gepost op:
28 July 2011, 11:33:39 »
Ik ook!Word vast heel mooi!
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #7 Gepost op:
29 July 2011, 16:21:21 »
Met al die interesse moet ik wel mijn best gaan doen.
Straks maar even een update hoe het er nu bij staat.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #8 Gepost op:
29 July 2011, 20:03:02 »
Twee vlugge foto's van beide zijden van het rijtuig. Binnenkort vul ik de gaten op met plamuur en dan gaat de eerste laag primer er op.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
THSfan
Lid Houtense koekenclub
Offline
Berichten: 1244
Steinwegsik
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #9 Gepost op:
29 July 2011, 20:47:46 »
Leuk projectje Rick!
Ga je de treeplanken onder de nieuwe deuren ook nog verbreden?
Groeten,
Oscar
Gelogd
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #10 Gepost op:
30 July 2011, 17:23:31 »
Daar wordt nog over nagedacht.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #11 Gepost op:
05 August 2011, 20:09:23 »
De tussenstand tot nu toe: het rijtuig is geplamuurd en staat in de primer. Nog een paar kleine plekjes wegwerken en dan kan het NS geel er overheen. Dan zal de bouw wat langzamer gaan want ik heb geen NS blauw in huis.
De opstaptreden pas ik niet aan, deze zijn te lastig te verwijderen nu het onderstel vast zit. Misschien dat ik later nog iets daarvoor bedenk.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #12 Gepost op:
05 August 2011, 22:17:05 »
Ziet er al goed uit.
Misschien kun je de treeplanken verlengen door er een dun strookje styreen op te lijmen
van de juiste lengte.
Tinus.
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #13 Gepost op:
05 August 2011, 22:17:23 »
Als je de 'moderne' Df bouwt van na de revisie ben je snel klaar met de trappen : die zitten niet meer IN de schorten, maar er op. Je kunt de oude dus gladschuren en dichtplamuren en vervolgens 2 dunne stukjes plaat onder iedere deur plakken.
Zie
http://665-667.vanree.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=249934&g2_serialNumber=1
maar eens; moet makkelijk te doen zijn.
Verder ter aanvulling van je startpost : de kopdeuren zijn gewoon gangbaar gebleven. Althans; de 002, 006 en 008 hebben ze nog en die werken prima
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2011, 22:19:07 door JAB van Ree
»
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8464
Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N
«
Reactie #14 Gepost op:
06 August 2011, 15:09:09 »
Goed idee, dicht plamuren en dan met een strookje styreen de treeplank maken. Dank u beide.
@JAB: Op je foto zie ik de kopdeuren toch echt niet meer zitten hoor. Ik kan wel mooi de opbouw voor de bakovergang zien, die moet ik er ook nog bij maken.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Fietsenrijtuig plan E in N