Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: blokkendoos opfrutten: wat info gezocht  (gelezen 11262 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
blokkendoos opfrutten: wat info gezocht
« Gepost op: 03 March 2007, 11:29:29 »
'lo menschheid,
Ik vond het eens tijd worden mn ouwe Roco-blokkendoos wat op te waarderen, geen ingewikkelde verbouwingen maar gewoon een beetje knutselen om de ergste fouten eruit te halen en er een leuk modelletje van te maken.
Om niet straks als het klaar is commentaar te krijgen in de trant van "jamaar dat klopt niet, kijk maar op deze foto" hierbij uw kans om mij van foto's en tekeningen te voorzien. Help Floortje 't weekend door zogezegd. (wie achteraf met spul komt kom ik opzoeken en in zn brievenbus poepen, grr en zo)
Dussss.... 't gaat om de bekende mB4D, met name om het dak. Ik zie op foto's van de jaap en de mB5D van het NSM dat de leidingen gewoon plat over het dak lopen, dus niet op die vadsige isolatoren, maar hoe liepen ze precies bij een mB4D? En hoe zag de overspanningsbeveiliging of wat er ook allemaal op zat eruit? Zat er op de plek waar het blokje zit waar de omschakeling voor bovenleidingrijden ook echt een blokje of heeft Roco dat verzonnen?
Heeft er nog iemand meer info over de draaistellen? wat moet er aan een plan E-draaistrel worden toegevoegd om het te laten lijken?
Verder nog punten waar ik op moet letten? Als ik het wel heb had de mB4D een stalen dak, dus dat was zilvergrijs met zwarte zijkanten.

Hier alvast wat fotootjes van de eerste werkzaamheden, de originele motor is vervangen door eentje uit een pleetime-120, dus met vliegwiel en zo. Scheelt nogal in het lawaai en hij gaat nu zo'n tweemaal zo hard. Om de motor te laten passen heb ik onderin het frame 1 extra schroefgaatje geboord en de motor zit nu met 1 schroefje vast, leek me wel zat... om ruimte te houden voor het vliegwiel zit ie nu iets verder naar voren gemonteerd. Daarvoor is een stukje uit de printplaat gesnokt, dat ding was al zwaar gevandaliseerd omdat ik er vroeger ooit al led-verlichting in gebouwd had.

Ook zijn de draaistellen vervangen, de mB4D had draaistellen met rollagers en "zwanehals zonder zwanehalzen", van een korter type dan het stroomlijnmaterieel. Omdat de draaistellen van mastica-plan E's ingekort zijn zijn ze qua radstand bijna goed voor een blokkendoos, het scheelt ongeveer een millimeter dus daarvoor ga ik niet moeilijk doen. Het motordraaistel kreeg nieuwe draaistelzijkanten opgeplakt, het loopdraaistel werd gewoon vervangen door een mastica-draaistel met een wat verbouwde bevestiging en ingebouwde stroomafnamelipjes.

Alvast bedankt voor eventuele informatie!
grtz
Floris

henk

• Offline Offline
Re: blokkendoos opfrutten: wat info gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2007, 12:04:08 »
Een kijken in Elektrische treinen in Nederland deeltje 1. Weinig dakfoto's natuurlijk en al helemaal niet van de mB4D.
Het dak van die serie was inderdaad van metaal. De leidingen liepen aanvankelijk toch wel over isolatoren, zij het natuurlijk niet van die schaal 0 exemplaren. Pas bij de verbouwingen naar Mp of motorkonvooiwagens zijn de leidingen tegen het dak geplempt. Op een dakfoto van één van de oudste exemplaren zie ik een soortement blokje op het dak waar de leiding naar binnen wordt gevoerd. Of dat het blokje van het model kan zijn weet ik niet, omdat de restanten van mijn exemplaar nog in een verhuisdoos zitten en ik dus niet kan kijken.

Zo, aanvulling door anderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

modelspotter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2007, 12:10:33 »
Allereerst raad ik je aan tekening 20.03.008 (alle Blokkendoostypen met draaistellen/trucks) van de bekende en deskundige modelbouwer J.F. Smit, helaas ons ontvallen, bij de NVM aan te schaffen. Smit bouwde onder andere veel NZH-modellen, die op tentoonstellingen van de Blauwe Tram vast deel uitmaken omdat ze zo getrouw zijn, eenvoudig klasse.

Zijn tekeningen zijn feitelijk geen 'model'-tekeningen zoals van Vellekoop (met talloze consessies) maar gelijken meer op die van de NVBS, dus met de werkelijke maten.

Het dak met alle toeters en bellen van de mB4D wijkt af van die van de mB5D, het was zelfs langer om de vouwbalgophanging te beschermen.

Qua uiterlijk verdient het aloude Rocomodel zoals je opmerkt verbeteringen, denk bv aan het kleine u-profiel pal naast het tweede venster en tussen dat venster en de schuifdeur van de bagageafdeling. Dakfoto's zijn schaars, misschien heeft Albers wat.
Zal es vragen.

Modelspotter

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2007, 12:44:42 »
Zeer veel dank!
hum, tekening bestellen gaat lang duren... (te lang in elk geval, want ik wil vandaag hakselen  :D Jaja, waardeloze instelling voor een goed model, ik weet het, maar de blokkendozen interesseren me niet zoveel maar als je er toch eentje hebt staan en je verveelt je... etc.)
Het profieltje had ik gezien, dat komt erop (paar stukkies evergreen ofzo)
Ik heb hier wel een foto van het dak van het ZHESM-rijtuig in het NSM, dat ding heeft min of meer staafvormige witte isolatoren die met dikke voetjes op het dak staan (dus die lompe meegegoten dingen op het Roco-dak kloppen nog redelijk, alleen die dikke platte isolatoren die erop zitten niet) 
Zo kijkend naar hoe de installatie op de ZHESM-wagen eruit ziet en hoe het zo'n beetje zit bij de overgebleven blokkendozen vermoed ik dat het zo'n beetje zo gezeten heeft, kan dat?

de hoofdschakelaar zat dan dus oorspronkelijk helemaal niet op het model aangegeven
grtz
Floris

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2007, 13:47:47 »
Hier een beetje donker plaatje van het dak van de latere Roco mB5D. Daar heeft Roco erg zijn best op gedaan dus die zal wel goed kloppen. Komt ook goed overeen met je vermoedens. Ik zie ook geen reden waarom de dakinstallatie van de mB4D heel anders zou zijn.
De isolatoren zijn inderdaad ook van die dunne staafvormige dingetjes.

« Laatst bewerkt op: 03 March 2007, 13:50:25 door henk »

arjen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2007, 13:48:25 »
Een kijken in Elektrische treinen in Nederland deeltje 1. Weinig dakfoto's natuurlijk en al helemaal niet van de mB4D.
Het dak van die serie was inderdaad van metaal. De leidingen liepen aanvankelijk toch wel over isolatoren.

Toch wel, pagina 88-89 middenin. Opgenomen rond 1946 en zo te zien liggen de meeste leidingen daar al plat op het dak. In 'Van Stoom tot Stroom' (pagina 52) staat een fabrieksfoto van Beijnes uit 1931 en die suggereert dat er vanaf het begin al geen isolatoren zijn gebruikt bij deze serie. Je kunt wel zien dat er een smoorspoel in serie met de dakveiligheid zat, en die zie je ook op 2 andere foto's in Elektrische treinen deel 1 (pagina 91, en op pagina 90 lijkt hij met een draadboog te zijn overbrugd). Al met al denk ik dat de layout behoorlijk moet hebben verschild van die van de eerdere Blokkendozen met houten daken (die trouwens ook niet allemaal identiek waren qua dakopbouw)

Wat de draaistellen betreft: die lijken niet echt op die van Plan E, eerder op een ingekorte versie van een Hondekopdraaistel...

Arjen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2007, 14:14:16 »
Op pagina 69 de tot mC4D gedeklasseerde 9155. De foto is uit 1955 en daarop liggen alle leidingen inderdaad al tegen het dak, behalve bij de schakelaar en de zekering natuurlijk. Dakindeling is zo'n beetje hetzelfde als bij mijn KleiNSpoor motorpost, maar dat is juist een model van een verbouwde 5-ramer met vernieuwde leidingen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 03 March 2007, 14:32:18 »
enne Henk... hoe is die kleinspoor-motorpost dan?
Arjen, wat is dan precies het verschil tussen plan E-draaistellen en hondekopdraaistellen? Ok, wat detailverschillen ongetwijfeld maar om even snel wat beter onder die blokkendoos te mikken zijn die plan E's toch prima?

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2007, 14:33:33 »
Om een en ander nog eenvoudiger te  maken:  de heer E. Langeveld, domicilie hebbende te Tilbur en aldaar handelend onder de inmiddelsch bij een ieder bekende naam 'KleiNSpoor', heeft voor die oude Blokkendoos (mB4D dus) al een hele tijd geleden een ombouwsetje uitgebracht (en voor zover ik weet nog steeds leverbaar) met daarin alle benodigde frutsels en zo om die bak te pimpen. Ook  nieuwe draaistelzijkanten dus.... Doet er allen uw voordeel mee!!!
Tbinnebarretije…

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 03 March 2007, 14:40:40 »
jamaaaaaar ik wil vandaag hakselen en dat kleinspoor-setje kost geld (ieks) en zo. (die ouwe blokkendoos was al duur genoeg)
Heeft er niet iemand een bouwbeschrijving van dat setje om onder de scanner te pletten? ik neem aan dat de dakindeling er wel instaat.  ;)
grtz
Floris (beroepslastpost)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2007, 15:35:37 »
Bedoel je deze?
(even snel uit de hand, en in de zon JA JA. op de plaat gezet

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 03 March 2007, 15:37:34 »
woesj! viel'n dank!  ;D

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #12 Gepost op: 03 March 2007, 16:07:23 »
Misschien heb je hier iets aan ???
Zoekfunctie: blokkendoos
Heel veel foto's van dat blokkenspul....ensoo
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

arjen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 03 March 2007, 17:44:43 »

Arjen, wat is dan precies het verschil tussen plan E-draaistellen en hondekopdraaistellen? Ok, wat detailverschillen ongetwijfeld maar om even snel wat beter onder die blokkendoos te mikken zijn die plan E's toch prima?

Die plan E-draaistellen lijken er alleen in de verte op.
Maar als het goed is heb je mail.

Arjen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 03 March 2007, 18:02:00 »
och, ze lijken er met een remcilindertje erbij genoeg op... stukken beter dan de originele in elk geval.
Hier met nieuwe deur en profieltje:
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/blokkendoos_4.JPG