Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:59:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:56:53
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
H0eGenaamd
Vandaag
om 18:45:37
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
Trix DXI van DC naar AC
door
Silvolde
Vandaag
om 18:31:18
Wat was jullie allereerste loc?
door
TonM
Vandaag
om 18:03:52
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 17:58:30
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 17:03:47
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Joz
Vandaag
om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:25:04
Molenbaan (werktitel)
door
ruudns
Vandaag
om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Spoor infrezen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Spoor infrezen (gelezen 2445 keer)
eric10nl
Offline
Berichten: 794
Spoor infrezen
«
Gepost op:
18 July 2011, 18:24:18 »
Hoi.
Ik op BNLS al via zoeken informatie gezocht en ook al via google het een en ander geprobeerd, maar tot op heden nog niet gevonden wat ik zocht.
Ik gebruik 15 mm multiplex en zou daar graag een groef in maken zodat daar een Piko A-rail Flex in kan. Andere merken en of soorten rails zou natuurlijk ook in zo'n groef kunnen.
De groef zou 4 centimeter breed en 4 mm diep moeten worden, zodat de bovenkant van de spoorstaaf gelijk komt met het multiplex. Daarna wil ik alles opvullen (uiteraard binnen de rails rekening houdend met de wielen) Daarna het geheel grijs schilderen zodat er een fabrieksterrein ontstaat. Maar een stukje straatspoor voor een tramlijn kan natuurlijk op deze manier ook gemaakt worden.
Nu heb ik gelezen dat je met een bovenfrees groeven e.d. kan maken. Hier zijn een aantal mensen met een bovenfrees. Is het gene wat ik wil mogelijk met zo'n frees (bijv Dremel, Proxxon, Bosch) of moet ik dan naar echt professionele apparaten.
Uiteraard hoeft het allemaal niet super strak te zijn je mag best zien dat er wat verschil in zit.
Het is natuurlijk heel goed mogelijk om het om te draaien en in plaats van de groef te maken, 4 mm hout te kopen en dat in de juiste vorm te zagen en dat op het multiplex plakken.
Een aantal fabrikanten, Auhagen, Faller, Noch e.d. hebben ook plaatjes (stoepen, wegen e.d.) om dit soort dingen te maken maar ik zou het graag op deze manier willen doen.
Als het blijkt dat frezen allemaal niet haalbaar kan ik uiteraard altijd nog voor de andere oplossing gaan.
Groeten,
Eric
«
Laatst bewerkt op: 18 July 2011, 19:10:39 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast. Infrezen i.p.v. in frezen.
»
Gelogd
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
Bart spruitje
Offline
Berichten: 508
Re:spoor in frezen
«
Reactie #1 Gepost op:
18 July 2011, 18:32:28 »
Hoi Eric,
Zelf heb ik in het verleden goede ervaringen met het hoogteverschil op te vullen met dik reclame karton. Het is makkelijk op maat te maken en het werkt ook nog strak. Ook tussen de sporen deed ik met karton
Het frezen in multiplex kan natuurlijk ook en kan met elke bovenfrees (voor 25 euro heb je er al een). En voor wat jij er mee gaat doen werkt dit prima. Met een dremel of proxxon zou ik het niet doen. 4mm multiplex is ook al frees je het in meerdere keren toch wat te veel voor dit soort machines.
Ook in het geval van frezen moet je de boel opvullen richting rail en daartussen. Dan ben je sneller en makkelijker met de bovenste methode.
Succes in ieder geval.
Groeten Bart
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Marc tramt
Offline
Berichten: 10768
Re:spoor in frezen
«
Reactie #2 Gepost op:
18 July 2011, 18:34:17 »
Citaat van: eric10nl op 18 July 2011, 18:24:18
...zodat de bovenkant van de spoorstaaf gelijk komt met het multiplex.
Advies: laat de rail iets (> 0,5 mm) boven het multiplex uitsteken. Dat voorkomt contactproblemen tussen wiel en rail doordat het wiel over het multiplex gaat rijden i.p.v. over de rail én maakt het mogelijk de rails schoon te maken zonder het wegdek te beschadigen.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Menno
Offline
Berichten: 3450
Re:spoor in frezen
«
Reactie #3 Gepost op:
18 July 2011, 18:36:00 »
Zelfs met een forse bovenfrees ga ik liever niet meteen 4 millimeter frezen, en al helemaal niet in multiplex. Multiplex splintert als de ziekte, en als je meteen erg diep gaat zal het resultaat niet bepaald netjes zijn.
Beter is het om in kleine laagjes te werken.
Verder zou ik zeker opletten op wat Marc zegt, als er iemand is die het kan weten
Gelogd
eric10nl
Offline
Berichten: 794
Re:spoor in frezen
«
Reactie #4 Gepost op:
18 July 2011, 18:43:03 »
Tot zover al bedankt voor de antwoorden.
Ik had al begrepen dat die 4 mm niet in een keer kon frezen.
Maar 4 centimeter breed is dus wel te doen maar ook dat zal in meerdere keren moeten.
Het is een kwestie van afwegen wat ik ga doen, maar wilde eerst eens weten of het frezen te doen is ook al kost dat best veel tijd.
Eric
Gelogd
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
stootkussen
Offline
Berichten: 33
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #5 Gepost op:
22 July 2011, 23:29:45 »
Waarom niet per railsstaaf een dunne gleuf frezen ?Zorgen voor een goede geleiding van de frees kun je heel presies werken. Ik doe dit wel met de dremel en met de zijgeleiding langs een aluminium hoekprofieltje die ik met een paar schroefjes vastzet. Werkt prima
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2833
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #6 Gepost op:
23 July 2011, 15:39:24 »
Met een goede bovenfrees kun je rustig 4m/m diep frezen ook in multiplex,komt bij ons op het werk veel voor.
Cor
Gelogd
wvdm
Gast
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #7 Gepost op:
23 July 2011, 18:45:54 »
??
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?
Nou, ja, het is jouw baan.
Bij een grote frees duw je het materiaal meestal door de frees. In jouw geval zal je de frees over de houten plaat moeten duwen en ik denk, dat dat de nauwkeurigheid niet ten goede komt. Oftewel, hoe wil je tussen de lijnen blijven?
Met een dremel freesje zou ik er niet aan beginnen. Die is leuk om kleine dingen te frezen.
Het gaat in het begin wel goed, maar je wordt enthousiast en plotseling stopt de dremel ermee. Motor te zwaar en te lang belast en die is dan door gebrand. Dat is mij een keer gebeurd met zo'n rond schuur rolletje en een groot ding kaal schuren. Pech, mijn dremel is weg, kapot.
Een cirkel zaag kan je instellen op 4 mm. diepte.
Bij mijn cirkelzaag kon je het zaagblad scheef op de as vast zetten en dan kreeg je een brede groef. Bosch. Twee schijven in het midden hadden een nummer verdeling. Bij 0 stond het zaagblad recht. Ik heb hem niet meer, die cirkelzaag, die je als hulpstuk op de boormachine van het gelijknamige merk kon plaatsen.
Maar meerdre groeven naast elkaar kan ook. Dan kan je met een beitel de resterende op staande randjes weg steken.
Zo heb ik het straatspoor gedaan.
Ik had voor mijn treinbaan kant en klare kurk stroken van 4 mm. dikte over. Die heb ik ondersteboven tegen de rails aan gelegd, moest toen nog een hoekje er uitsnijden voor de dwarsliggers en toen zat het kurk stijf tegen de rails aan. Tussen de sporen had ik stroken karton geplakt. Voor de punt contacten (puko's) voor wisselstroom had ik gaatjes geboord en spelden er in gedaan. Aan de onderkant deed ik een autogeen lasstaaf van 2 mm dik en soldeerde alle spelden daaraan vast. De treinen reden er goed op.
De sleepcontacten piepten een beetje (veel).
Dat wel.
Anderen gebruiken gips. Lekker dik insmeren, ook over de rails en dan terwijl het gips nog nat is met een wagonnetje over de rails vaak heen en weer rijden, zodat de railstaal weer vrij komt. Gips krimpt, dus de railstaaf komt goed vrij te liggen.
Succes en groetjes
Wil
Gelogd
eric10nl
Offline
Berichten: 794
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #8 Gepost op:
23 July 2011, 19:00:40 »
bedankt voor de antwoorden.
Toch gekozen voor de simpele oplossing en een mdf plaatje uitgezaagd, daar liggen de sporen keurig in.
En het spoor ligt keurig een paar mm hoger zoals Mark als tip gaf.
Nu nog opvullen maar eerst aansluiten anders rijdt er helemaal geen trein.
Eric
Gelogd
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #9 Gepost op:
23 July 2011, 19:09:44 »
Ik heb het ook zo gedaan met een 4mm dik MDF plaatje.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
eric10nl
Offline
Berichten: 794
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #10 Gepost op:
23 July 2011, 19:15:55 »
Hoi,
Hierbij even een overzichtje zoals het nu is
Gelogd
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
Ronaldk
Offline
Berichten: 8813
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #11 Gepost op:
23 July 2011, 19:16:25 »
Hallo Eric,
Al een keer gekeken naar het artikel op de Encyclopedie? Daar staat ook een vrij simpele methode in. Misschien iets bewerkelijk maar het geeft een mooi resultaat:
Straatspoor in Model
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
eric10nl
Offline
Berichten: 794
Re:Spoor infrezen
«
Reactie #12 Gepost op:
23 July 2011, 19:17:30 »
had ik al een naar gekeken.
Misschien ga ik dat nog wel gebruiken voor tussen de rails
Gelogd
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Spoor infrezen