Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 07:20:47
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 07:16:35
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 06:58:18
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 06:52:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11

Auteur Topic: Hoe kun je de treinen via de computer laten rijden ?  (gelezen 5785 keer)

Michael1511

• Offline Offline
Hoe kun je de treinen via de computer laten rijden ?
« Gepost op: 15 July 2011, 23:25:14 »
Beste mensen,

ik heb een vraagje over modeltreinen en computers. Ik ben zelf ICT-er en het zou helemaal geweldig zijn als ik mijn hobby/werk met Computers zou kunnen combineren met mijn nieuwe hobby Modeltreinen :)

Hoe werkt dit precies ? zijn er apparaten/modules, die je aansluit op je treinbaan, waarmee je via USB of zo je treinbaan kan bedienen ?
Werkt dit alleen voor digitale systemen, of kan het ook met de (misschien wat verouderde) analoge systemen ?
En welke software heb je nodig ? draait die onder Windows of soms ook Linux ?
Ik heb een laptop met Windows 7, waarop ik via VMware Workstation ook Win XP of Linux (in allerlei soorten) kan draaien.

Alvast bedankt voor alle reacties.

Peter van Zon
Pappa Peter en zijn zoon Michaël sporen allebei niet :) of toch wel, nu we modeltreinen als hobby hebben :)

Marc M

• Offline Offline
Re:Hoe kun je de treinen via de computer laten rijden ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2011, 23:37:13 »
Peter,

Eén van de mogelijkheden is het aansturen via een digitale centrale met computerinterface. Ik maak bijv. gebruik van het Fleischmann Twin Center. Deze is nog via de seriele poort op de pc aangesloten nieuwere centrales (Bijv. Intellibox II) kun je via USB aansluiten. Op je PC installeer je dan bijvoorbeeld Koploper of Itrain. Deze software kan communiceren met de betreffende centrales. Dit alles is dus gebaseerd op digitale systemen.

Ik geloof dat het analoog ook wel kan en dat de HCC hier een systeem voor ontwikkeld heeft. Hier vind je er meer over.

Mvrgr,

Marc
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 23:40:03 door Marc M »
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2011, 23:40:22 »
Je kunt voor zowel analoog als digitaal rijden kiezen voor Dinamo.

http://dinamo.vanperlo.net/

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2011, 23:42:06 »
Peter ,

In de Encyclopedie kun je veel meer vinden hierover.

Jeroen
Jeroen

dito

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2011, 23:53:10 »
Het systeem dat ik tot volle voldoening gebruik is dit van hans deloof samen met traincontroller dit aangesloten aan de pc.Het is een volledig loconet systeem en ik stuur er zowel stroomdetectie als aansturing van wissels mee zowel gewone als servowissels.
Op google kun je zijn volledige uitleg vinden onder zijn naam.
Dito

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2011, 00:11:11 »
Hoi Peter,

Als IC'T-er zou ik zeker eens naar RocRail kijken. Deze software is Open Source en op diverse operating systems te gebruiken, n.l. Linux, MAC OSX en Windows. Het kan samenwerken met de meest uiteenlopende hardware, inclusief zelfbouw projecten. Ook is het eenvoudig mogelijk om meerdere computers (of instanties op VMWare) samen de treinen te laten bedienen.

Ik gebruik nu nog een simpele S88, maar ga voor de grote baan over op modules op LocoNet, omdat dit naar mijn inzicht makkelijker te managen is.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

GW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2011, 08:39:48 »
Dag Peter,

Het hangt er helemaal van af wat je wilt. Een paar adviezen van mij (ook een ICT achtergrond). De smaken die ik heb geprobeerd:

Aan de software kant:

RocRail
Wil je zelf meewerken aan de ontwikkeling van de software: kies dan voor RocRail. dat wordt onderhouden door een actieve open source community.

Koploper
Wil je een goed gratis programma (dat helaas niet meer verder wordt ontwikkeld), kies dan voor Koploper.

TrainController
Als je het niet erg vindt om wat geld voor je software te betalen, kies dan voor TrainContoller van Freiwald. Dit is geweldige software die ook professioneel voor de grootste banen wordt gebruikt. Het heeft gigantisch veel mogelijkheden. (Deze gebruik ik inmiddels zelf - in de Gold version).

Aan de hardware kant

Zelf solderen?
Op het gebied van zelfbouw is er best veel te vinden, Hans de Loof, Wim Ros (RoSoft), etc. Beiden leveren hun spullen voor zover ik weet ook gebouwd.

Kant en klaar, grotere merken
Zelf maak ik liever de keus voor kant en klare producten van grotere merken. Uhlenbrock voor de bezetmelders, Littfinsky voor keerlusmodules, Digitrax voor mijn centrale en handregelaars.

Protocollen
Net als op veel plaatsen is het ook in de digitalisering van de modelspoorwereld een warboel aan protocollen. De meest flexibele en betrouwbare manier (vind ik) is Loconet. Dit is ontwikkeld door Digitrax en vrijgegeven voor algemeen gebruik. Er zijn dus veel leveranciers van Loconet modules. Ik noem bijvoorbeeld (uiteraard) Digitrax zelf en Uhlenbrock (denk aan de Intellibox).

De Intellibox (IB) loopt op het gebied van Loconet echter wel achter. Via het Loconet van de IB kun je niet alle functies van handregelaars aan je centrale doorgeven.

Aansturing
En dan is er nog de aansturing van seinen, wissels en verlichting. Daar heb je decoders voor nodig, want met de meeste systemen werkt deze aansturing via de DCC spanning. Ook dit kan via Loconet trouwens.

Afsluitend
Er is veel over te zeggen zoals je ziet. Neem je tijd. Lees je in. Ga niet over een nacht ijs en kies systemen die bij jou en je portemonnee passen.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 16 July 2011, 08:44:59 door Gerard Wassink »

on2tracks

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 July 2011, 10:40:32 »
Protocollen
Net als op veel plaatsen is het ook in de digitalisering van de modelspoorwereld een warboel aan protocollen. De meest flexibele en betrouwbare manier (vind ik) is Loconet. Dit is ontwikkeld door Digitrax en vrijgegeven voor algemeen gebruik. Er zijn dus veel leveranciers van Loconet modules. Ik noem bijvoorbeeld (uiteraard) Digitrax zelf en Uhlenbrock (denk aan de Intellibox).

De Intellibox (IB) loopt op het gebied van Loconet echter wel achter. Via het Loconet van de IB kun je niet alle functies van handregelaars aan je centrale doorgeven.

Gerard

Volgens de site van Uhlenbrock kun je met de Intellibox 10000 functies bedienen.
KLIK

Groetjes
Gortzak

GW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 July 2011, 10:47:56 »
Dag Gortzak,

Ja dat klopt. Vanaf de Intellibox II kan dat ook, als je vanaf het bedieningspaneel van de IB zelf werkt.

Maar vanaf jet Loconet kun je alleen F0 t/m F8 in je decoders aanspreken. De beperking zit niet in de Intellibox zelf, maar in de (verouderde) Loconet aansluiting ervan.

Dit heb ik vastgesteld met een aangesloten DT402D via een UR92 (beide van Digitrax). Die werken via mijn Digitrax DCS51 centrale wel op de hogere functies.

Een Multimaus, op de Intellibox aangesloten via een Multimaus naar Loconet converter van Uhlenbrock, geeft hetzelfde verschijnsel. Alleen F0 t/m F8 komen door.

Gerard

Jos

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2011, 13:36:46 »
Hallo Peter,

Zeker niet vergeten om even naar MRdirect te kijken, dat loopt bij mij samen met Koploper als een zonnetje.
MRdirect: http://www.mrdirect.nl/
Koploper: http://www.xs4all.nl/~pahasoft/

Met vriendelijke groet,

Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2011, 15:21:23 »
Maar vanaf jet Loconet kun je alleen F0 t/m F8 in je decoders aanspreken. De beperking zit niet in de Intellibox zelf, maar in de (verouderde) Loconet aansluiting ervan.

Oh, ik heb daarnet nog via Koploper, die Loconet praat met de IB (oud model met versie 1.55), F11 en F12 gebruikt bij geluidsfuncties in een loc.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2011, 16:01:12 »
heb het net via mijn intellibox basic en koploper op loconet gewoon de hogere functies's aangestuurd....

GW

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2011, 17:55:53 »
Mannen,

De interface vanuit de computer naar de IB is een andere dan die waarmee je je Loconet kabels op aansluit. Via de computer interface (RS232 of USB) werkt het dan waarschijnlijk wel.

Ik heb het gehad over modules die zijn aangesloten op de "T" aansluiting van de IB-II. Via die werkt het niet.

Gerard

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2011, 19:44:33 »
Gerard,

Het werkt via een Locobuffer die via de USB aan de pc gekoppeld is, maar ook met een Locobuffer die via de seriële poort aan de pc gekoppeld is. De locobuffer zit aan de Loconet "T" aansluiting.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

GW

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2011, 19:46:08 »

In antwoord op een paar emails die ik ontving:

Dat de Multimaus adapter een probleem zou kunnen weet ik. We hebben dat inderdaad in een eerder draadje op dit forum ook al aan de orde gehad. Karst wees me er toen op.

Dat is dan ook de reden dat ik die Uhlenbrock adapter heb losgekoppeld voor de tweede test, namelijk die met de Digitrax spullen. Ook die test laat zien dat de IB-II de commando's groter dan F8 niet doorlaat. Die Digitrax combinatie doet het op de Digitrax centrale wel.

Ergo, het verschil zit hem in de Uhlenbrock implementatie van Loconet in de Intellibox. Die wijkt dus af. Blijkbaar is er dus geen sprake van een verouderde interface, maar van een bewuste keuze van Uhlenbrock, om af te wijken van een gedeponeerd protocol. Eigenwijsheid ten top dunkt me zo.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 16 July 2011, 20:20:24 door Gerard Wassink »