Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:11:27
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Valse bezetmelding  (gelezen 3761 keer)

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Valse bezetmelding
« Gepost op: 14 July 2011, 22:52:59 »
Hi Spoorfanaten,

Ik heb het volgende probleem, op dit moment heb ik een ovale kleine baan liggen om koploper te testen. In deze rails liggen een 8-tal bezetmelders welke verbonden zijn met de Uhlenbrock 63330 of de Viesmann 5217. Wanneer ik via koploper een test doe van mijn bezet meldingen werken de volgende bezetmelders prima 1,2,5,6,8. Echter bezetmelders 3,4,7 zijn altijd bezet, zelfs als er geen trein op de baan aanwezig is.

Uiteraard heb ik gecontroleerd of de onderbreking in deze rails geen contact meer maakt met de middengeleider! Zelfs de rails omgewisseld.

Mijn setup: Marklin C rails met een Intellibox basic. Ook maak ik gebruik van de Loconet - S88 adapter van Uhlenbrock.

Ook hadden we het probleem dat op een bepaald gedeelte van de baan, vaak voor of na een bezetmelder de trein spontaan stopte. Dit is opgelost door zelfs in een kleine baan 1,5 meter breed 1 meter diep na iedere 50 cm een ringleiding aan te leggen. Dit inplaats van 1 maal stroom op de rails te plaatsen.

Ik heb dus 2 vragen:
1: is het normaal dat je om de 50 cm de ringleiding aan moet sluiten wanneer je met bezetmelders (dus isolatie) werkt?
2: kent iemand het probleem met valse bezetmeldingen?

Dank!

Beterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2011, 00:19:11 »
Hallo Pellios,

Krijg bij het lezen van je tekst spontaan het idee dat de bekabeling niet goed is aangesloten.
Misschien kan je een klein tekeningetje plaatsen hoe je alles hebt aangesloten?

Ik denk namelijk dat je tussen 2 isolatiepunten zowel stroom van de Intellibox rechtstreeks als via de bezetmelders hebt aangesloten op de rail.
Als dat zo is zou het kunnen zijn dat de bezetmelder dan altijd "bezet" is.

Mocht ik helemaal fout zitten hoop ik dat een ander je wel kan helpen.

Succes,
Jos.

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2011, 00:30:34 »
Hoi Beterdam,

Dank voor je reactie, ik begrijp je uitleg niet helemaal. Kun je het misschien in iets meer 'nijntje' vorm uitleggen. Ja we zijn 1 maand bezig met digitaal he ;)
Je bedoelt dat ik mijn stroom vanaf de Intellibox altijd buiten de isolaties moet plaatsen dus op een onbeheerd stuk rails?

Mijn opzet is het volgende:

1 isolatie op de 0 van c-rails deze is 'geknipt'
2 andere einde van dit stuk rails ook 0 'geknipt' hieraan draadje naar bezetmelder verbonden.
3 nog een rails waarvan beide 0 'geknipt' en uiteinde isolatie
4 hierna volgt inderdaad de aansluiting op de ringleiding
5 ik herhaal bovengenoemde stappen weer

Dank!
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 00:34:36 door Pellios »

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2011, 00:51:40 »
_____________________________________________________________      (+)

|[---------------[]--------------------------[]-------------------------]| (-)

     bzm 1                   ongededecteerd                bzm2

                                    1 blok
                                 

_____________________________________________________________      (+)

|[------------------------------[]--------------------------------------]| (-)

     bzm 1                                                    bzm2

                                    1 blok



_____________________________________________________________      (+)

|[-------------------[]---------------[]------------------------------]| (-)

     bzm 1                         bzm2                           bzm3

                                    1 blok


voor en na het blok dient een volgend blok te zijn of een ongededecteerd stuk met bij de wissels

tenzij het een eind blok betreft hoeft er erna geen meer te komen natuurlijk ook geen ongededecteerd stuk(je)

[] zijn isolatielasjes




Beterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2011, 00:54:40 »
Hallo Pellios,

Kan je stappen niet helemaal volgen, maar ik heb zelf dan ook geen 3-rail.
Maar om een heleboel geschrijf heen en weer te voorkomen adviseer ik je eens in de encyclopedy hier te kijken. Bijvoorbeeld op http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E10.05_-_Terugmelding
Daar staat heel mooi beschreven hoe je een en ander aan sluit, en nog veeeel meer.
Zeker ook begrijpelijk voor de beginner zoals jij en de a-technische leek zoals ik. ;)

Intussen zie ik dat er al iemand iets heeft "getekend" (y).

Groet,
Jos.

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2011, 11:24:23 »
Hi Mark,

Volgens mij zit ik met mijn 3 rail systeem toch op de goede weg als ik het zo lees?

Iemand anders nog ideeen?

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
    • AnyRail
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2011, 11:44:31 »
Hoi Pellios,

Elk geïsoleerd deel van de baan moet ofwel rechtstreeks worden gevoed vanuit de Intellibox, ofwel via een bezetmelder. Niet allebei tegelijk.

Dat is wat Jos bedoelt denk ik.

David.

P.S. En als je het dan helemaal goed wilt doen verlaag je de spanning van de delen die rechtstreeks vanuit de Intellibox worden gevoed middels een diodebrug om spanningsverschillen tussen de gedetecteerde en niet-gedetecteerde secties op te heffen.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2011, 11:46:32 door David Hoogvorst »

on2tracks

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2011, 12:03:38 »
David,

Tijdens het inlezen van de verschillende systemen, heb ik begrepen dat men bij 3-rail (Marklin) gebruik maakt van massa detectie, en dat alleen bij het gebruik van stroomdetectie gebruikt bij 2-rail systemen een diode-schakeling noodzakelijk is voor de delen die niet aangesloten zijn op een stroomdetectie/terugmeld sectie.

Groetjes
Gortzak

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
    • AnyRail
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2011, 12:27:25 »
Gortzak, ik denk dat je gelijk hebt. Ik er even overheen gekeken dat het om 3-rail ging.

Misschien is dit een interessante link: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_2.htm

David.

on2tracks

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2011, 13:34:57 »
Hi David,

Deze lijkt mij op zijn minst even interessant http://www.rosoft.info/S88-N.html
En wat ik inmiddels ook heb begrepen is dit de aanbieder van het originele geniale idee wat bekend is onder de naam s88LN (s88 loconet adapter).

Groetjes
Gortzak.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2011, 21:50:23 »
David,

Tijdens het inlezen van de verschillende systemen, heb ik begrepen dat men bij 3-rail (Marklin) gebruik maakt van massa detectie, en dat alleen bij het gebruik van stroomdetectie gebruikt bij 2-rail systemen een diode-schakeling noodzakelijk is voor de delen die niet aangesloten zijn op een stroomdetectie/terugmeld sectie.
Je kunt ook stroomdetectie toepassen bij 3-railsystemen, scheelt je het scheiden van de spoorstaven bij C-rails.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #11 Gepost op: 15 July 2011, 21:55:25 »
Deze lijkt mij op zijn minst even interessant http://www.rosoft.info/S88-N.html
Jammer dat de site probeert een irritante pop-up te openen... :(
Met vriendelijke groeten, altijd.

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #12 Gepost op: 15 July 2011, 22:02:43 »
@allen

Bij een c rail kun je beide railstaven eenvoudig scheiden door aan het uiteinde van elk railstuk even een dwarsverbinding weg te knippen. Bezetmelding via massa detectie is dan heel simpel te realiseren.

@Pellios

Zonder een schema is het lastig te bepalen waar het fout gaat maar hier een paar tips.

1) let er op dat elke rail die aan de terugmelder zit ook met een rode isolator van zijn buren wordt gescheiden.

2) let er op dat je de melders steeds aan dezelfde kant van de rail zet.

3) ondanks het gebruik van de rode isolator "hoedjes" kunnen de railstaven zelf soms toch contact maken.

4) controleer de secties eens stuk voor stuk, los van de baan. Verbind de doorgaande railstaaf met de massa (bruin) en kijk eens of de melder dan nog een bezetmelding geeft. Als dat het geval is klopt er iets niet met de aansluitingen en heb je mogelijk toch iets omgedraaid.

5) Je moet de verbinding tussen de railstaven bij ALLE railstukken doorknippen, dus niet alleen bij het eerste en laatste railstuk.

Jan

Pellios

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2011, 11:27:17 »
Hi Jan,

Dank voor je uitleg:

Stel mijn sectie bestaat uit 4 rails stukken dan moet ik alle 4 de railsen doorknippen en de meest linkse en rechtse isoleren, toch?
Bij jouw punt 4 bedoel je de rail die niet doorgeknipt is verbinden met de middelgeleider?

Pellios

Blom

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Valse bezetmelding
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2011, 14:26:30 »
Pellios,

Van alle railstukken moet je de dwarsverbinding aan de uiteinden doorknippen. Daarmee isoleer je beide railstaven van elkaar. Vervolgens gebruik je een van beide railstaven als terugmelder. Het maakt niet uit welke je gebruikt zolang je er maar voor zorgt dat bij alle delen/secties van de baan dit dezelfde rail is. Als je een ovaaltje hebt liggen gebruik je bijvoorbeeld altijd de railstaaf die aan de binnenkant ligt voor de terugmelders zodat de andere kant als massa kan functioneren.

De rode "hoedjes" moeten allemaal aan dezelfde kant zitten, de kant waarop je alle terugmelders hebt aangesloten. Er zit dan steeds één hoedje op de sectie met de melder en één hoedje op de vorige sectie. Per sectie dus maar 1 hoedje.

Jan