Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital  (gelezen 7388 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Hallo afgelopen weekend heb ik vanuit een Duitse Webshop, www.elriwa.de, mijn H0 "Radreinigungs Anlage" binnen gehad van Lux-Modellbau. Het gaat om artikel 9301.7
Dat is de inbouw versie die vanaf de fabriek al digitaal is voor bereid met een decoder, in mijn geval een ESU LokPilot v4.0.

Aangezien er nog niet veel te vinden is over dit apparaat probeer ik hem hier te beschrijven en door middel van foto´s en een filmpje(staat bijna onderaan in de quote) te laten zien zodat een en ander (hopelijk) duidelijker word.

De bedoeling van dit apparaat is dat je hiermee de wielen van de lok en wagons kunt schoonmaken terwijl de trein er gewoon overheen rijdt tijdens je rij-momenten op je baan!
Op deze manier pleeg je dus steeds een klein beetje onderhoud aan je treinen zonder dat je ze steeds van de baan moet halen om de wielen schoon te maken.
Je kunt dit apparaat dus inbouwen in/tussen je rails in bijv het schaduwstation, en wanneer de trein er dan overheen rijdt worden de wielen automatisch gepoetst.
Er zijn ook "tafelversies" die in een plexiglas koker ingebouwd zijn zodat je ook aan bijv een buro je wielen kunt reinigen, maar mijn versie is de inbouwversie.

Het apparaat is geschikt voor zowel 2 als 3-rail systemen. Later meer hierover hoe dit werkt.
Ook is die voor zowel analoge als digitale banen geschikt omdat de voeding van de rails gescheiden is van het motortje wat het poetssysteem aandrijft.
Datzelfde "poets" motortje kan door een trafo of een decoder aangestuurd worden.
Kortom een veelzijdig apparaat.
Omdat het zo veelzijdig is kost het apparaat ook aardig wat euro´s. Ik heb ze in diverse Duitse webshops zien liggen voor 138 euro excl verzenden, dat is dan de inbouw versie die niet digitaal is voorbereid. Digitale versies zijn natuurlijk duurder ivm de ingebouwde decoder en voor tafelversies, die in een plexiglas koker zijn ingebouwd betaal je nog meer.
Ik heb voor mijn digitale versie, 179 euro betaald, misschien te duur maar diezelfde webshop bood ook reserve onderdelen aan en andere webshops deden dat niet. De reserve onderdelen wilde ik er graag bij hebben want als je ze later wilt bestellen betaal je een berg verzendingskosten extra. Hier in Nederland heb ik zo 1-2-3 geen winkel kunnen vinden die ze ook verkoopt.

Hoe werkt het precies?
De trein komt aangereden over de rails en rijdt de poets-strippen op. Deze bestaat uit een messing strip met hierop een dunne laag plak vilt (sticker achtig).
Deze strips hebben een extra functie behalve dat ze met het vilt de wielen kunnen reinigen, ze kunnen namelijk bewegen in de lengte dmv een motortje met een excentriekje erop zodat het poetsen iets beter gaat. In het filmpje verderop is het een en ander duidelijk te zien hoe dit werkt.
Nu zul je denken dat door die vilt geen spanning loopt en dat je lok stil komt te staan. Heel logisch want vilt staat er nou niet om bekend dat het stroom geleid.
Dat hebben ze opgelost door aan de binnenkant van de flensen een springveer te spannen waar draadjes aan gemonteerd zijn die je vervolgens weer aan de rails koppelt. Via deze veer die tegen de binnenkant van de flensen drukt word dus de spanning door gegeven. Nu kunnen we gelijk ook het verschil uitleggen hoe het zit met 2 en 3-rail systemen.
Er zitten niet alleen 2 veren aan weerszijden van de poets-strips maar er loopt er ook een in het midden waar de sleper van een 3-railsysteem overheen gaat en zijn voeding van neemt.
Op de foto´s later word een en ander duidelijk.

Meer valt er eigenlijk niet uit te leggen dus laat ik de foto´s maar het verdere verhaal vertellen.
Alle foto´s klikbaar
Het filmpje staat bijna onderaan in de quote.

De gele doos waar de wielenreiniger in zit en de diverse reserve onderdelen. De reserve onderdelen zal ik later bespreken.


Het apparaat zit goed ingepakt in een berg schuim.
Naast het apparaat vinden we ook de sobere maar komplete duits-talige handleiding en de handleiding van de decoder, waar netjes het adres op is vermeld en ook in de handleiding is dit nogmaals vermeld. Ook zit er een extra pakje met vilt strips bij zodat als ze vuil zijn dat je ze kunt verwisselen.


Hieronder een aantal foto´s van het apparaat uit de doos waar je kunt zien waar de decoder opgeplakt zit. Misschien een beetje knullige plaats aan de buiten kant maar na een tijdje ermee werken kom ik erachter dat die wel op een prettige plaats zit . Wanneer die namelijk ingebouwd zit is die automatisch "beschermt" tegen eventueel omlaag vallend "vuil"






Hier zien we de messing strips waar het vilt opgeplakt zit uit het apparaat. Duidelijk te zien zijn de 2 pinnen aan de onderkant die door middel van een excentriekje op het asje van het ondergebouwde motortje heen en weer kunnen schuiven over de lagertjes. Ook zie je aan weerszijden 3 draadjes, rood geel en blauw. Deze zitten dmv ministekkertjes aan de veren vast en daarmee kun je dus de voeding doorlussen van de sporen die op het apparaat uitkomen. Ik heb het decoder boekje erbij laten liggen zodat je een beetje het idee hebt van de verhoudingen/maten.
Doordat de strips los in het apparaat zitten zijn ze heel makkelijk te verwisselen enof schoon te maken.




Ik heb hem ingevoerd in mijn IB2 zodat ik kan regelen hoe hard die heen en weer gaat. Ik heb hem zo lang aangesloten op het programmeer spoor van de IB2 . Ook zie je de lok 6513 waarmee ik hier ga testen.





Ook een aantal foto´s van dichterbij zodat te zien is hoe die ongeveer op het apparaat staat. Helaas geen beste zoom foto´s maar je ziet hoe het werkt.



Hier kun je het verschil zien tussen het heen en weer gaan van de strips en over welke afstand het gaat. Ongeveer 5 a 6 mm.



Volgens de handleiding zou het apparaat 30 cm lang moeten zijn maar ik heb denk ik de bonus editie want de mijne is bijna 3 mm langer. Echt maatvast is het dus niet.
Nu maakt het niet zo heel veel uit want dan zaag je het gat 3 mm groter. Voor de rails maakt het al helemaal niet uit van die schuif je in het apparaat ongeveer 3 cm.



De strips zijn wel van de goede maat, 24 cm, het vilt steekt ietsje uit maar das kwestie van netjes afsnijden.
De heen en weer beweging is ongeveer 5 a 6 mm dus met die marge schuif je je rails in het apparaat. In de handleiding staat dit precies uitgelegd tot hoever dat je ze erin kunt plaatsen.
Ze adviseren een gat van 3 mm van de middenstand dat is dus de helft van die 6 mm die die heen weer schuift dan sluit die steeds mooi aan op je rails.



Dan heb ik nog 2 foto´s, een van de aansluitdraadjes voor de rails en een van de onderkant van het excentriek.





In het begin heb ik het gehad over reserve onderdelen die ik gelijk mee besteld had. Ik zal ze hier beschrijven en wat beter laten zien.
Artnr: 9301 052,  2 Aansluitrails 2-rail (roco) al op maat gemaakt en met aangesoldeerde draden. lengte ± 24 cm.


Artnr: 9307,  pakje met extra viltstrips.


Artnr: 9308, pakje met poleistpapier strips.


Artnr: 9302, pakje met 2 extra messing staven om schoonmaakstrips op te plakken. Deze gebruik ik strax om de poleistpapierstrips op te plakken zodat ik makkelijk kan wisselen.


Artnr: 9301001, Pakje met extra set veren (3 stuks) zodat wanneer ze versleten zijn dat ik ze kan uitwisselen. Deze veren zijn ook eventueel per stuk te bestellen.



Citaat
Dan is hier nog de link naar een Youtube filmpje waarin ik de 6513 test op de "radreinigungsanlage"
http://www.youtube.com/watch?v=8Zm5Gq1vnBk


Hopelijk is hiermee het een en ander duidelijk geworden over dit bijzondere apparaat.
Ik ben mijn baan aan het plannen en ga er deze vakantie mee aan de slag. Tegen de tijd dat ik het apparaat daadwerkelijk ingebouwd heb zal ik dit nog melden en hoop ik weer wat beeldmateriaal te hebben.
Mochten er nog vragen zijn dat hoor ik dit graag en hoop ik dat ik ze ook kan beantwoorden.

Arthur Alias Thurbo
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2011, 20:08:05 »
Ik vraag me af hoe je de afstand van 5 á 6 mm overbrugt tussen rails en die poetsers, terwijl dat die poetsers heen en weer gaan. Dat lijkt mij toch een situatie waar een trein makkelijk in kan ontsporen, zeker in combinatie met die heen en weer gaande beweging. Buiten dat vind ik het wel een innovatief apparaat. Maar om daar minstens 140€ voor uit te geven, dat zie ik mijzelf nog niet zo gauw doen :-\.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2011, 21:50:50 »
Nee... ik zie het ook niet hoe je dat moet aansluiten op de rails...
Toch moet ik eerlijk zeggen dat dit apparaat al wel mijn aandacht had getrokken, en de prijs valt me om eerlijk te zijn ontzettend mee. Ik vind het (als het geen ontspoordrama is) in ieder geval absoluut waard om het te onderzoeken :). Je komt immers toch altijd tot de conclusie dat een lok vieze assen heeft als hij altijd precies op de meest ontoegankelijke hoek van je modelbaan staat, en hoe vaak ga je je hele rijtuigenpark nou poetsen (ik bijna nooit eigenlijk...).

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2011, 09:00:12 »
Allen, Het lijkt mij een opmerkelijk apparaat, en kan daar wel waardering voor opbrengen, zelfs voor die prijs. :P
Ik blijf echter wel zitten met een aantal vragen, waarvan ik hoop dat Arthur wat antwoorden weet:
A) Hoe is de aansluiting tussen rail en schoonmaker? Ik heb op youtube een filmpje gevonden waar 2 class66 loks er met een sleep overheen rijden, maar vraag me af of de ovrgang zo goed is. Ik zie ook dat je aparte railzen erbij hebt. Is hier iets speciaals aan die de overgang soepel laat verlopen, zoals schuin afgezaagde railstaven oid?
B) hoe gaat dit apparaat om met anti slipbandjes, niet alleen op 1 kant van de as, maar als je op 1 as aan weerszijden een asb'tje heb zitten? Gaat dat goed omdat het loopvrak alleen licht geraakt wordt door het vilt?
C) Kan de viltlijm tegen wasbenzine, zodat reinigen ook "nat" kan, en liggen de messing (vilthouder)strips idd los op rollers?
D) Interpreteer ik het goed als ik zeg dat de lok in principe op zijn flenzen staat op dit apparaat?
Erg intressant en voor mij toch een mogelijk toekomstige aanschaf, gezien ik het nut duidelijk ervan inzie.
Bedankt voor de uitgebreide foto's, het maakt veel duidelijk!   :)
Hans

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2011, 11:32:15 »
Dit is inderdaad een erg interessant en informatief draadje. (y)
De vragen die Hans zo opnoemt zijn erg goeie vragen, ben dan ook erg benieuwd naar de eventuele antwoorden die hier op komen. :)

Mvg,


Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2011, 12:16:09 »
D) Op onderstaande foto is volgens mij te zien dat de loc niet op de flens staat.


mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2011, 20:55:09 »
Hallo,

Ik zal proberen op de vragen van Hans & anderen antwoord te geven. Verderop plaats ik nog wat meer foto´s voor meer duidelijkheid van o.a. de railovergang.
De filmpjes die mij bekend zijn op Youtube en welke hier ook al vernoemd zijn:

Filmpje van het tafelmodel:
http://www.youtube.com/watch?v=UDZr1CjXzaM

Filmpje van een N-spoor model van 2 class66
http://www.youtube.com/watch?v=PwMl8aB2E5Y

link naar een topic hier op Beneluxspoor.net van het topic van Fissy (Bernd) die hem ook in zijn (club)baan heeft ingebouwd.
Misschien dat Bernd ook nog wat foto´s kan maken over zijn inbouw of van de werking?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3496.msg391436.html#msg391436

Door de foto van Bernd ben ik verder gaan zoeken en heb ik dit apparaat uiteindelijk gekocht.

Je komt immers toch altijd tot de conclusie dat een lok vieze assen heeft als hij altijd precies op de meest ontoegankelijke hoek van je modelbaan staat, en hoe vaak ga je je hele rijtuigenpark nou poetsen (ik bijna nooit eigenlijk...).
Dat van het wagenpark was voor mij ook een van de redenen om tot aanschaf over te gaan. Vaak poets je wel je loks maar vervolgens slepen de vuile wielen van de wagons weer over de baan zodat je later weer opnieuw kunt beginnen. Het apparaat kan natuurlijk geen vuile wielen schoonmaken door er even overheen te rijden. Je zult ze eerst moeten schoonmaken met het apparaat. Daarna kan het apparaat ze natuurlijk wel schoonhouden door middel van steeds weer even over het ding te rijden tijdens normaal treinbedrijf.

A) Hoe is de aansluiting tussen rail en schoonmaker? Ik heb op youtube een filmpje gevonden waar 2 class66 loks er met een sleep overheen rijden, maar vraag me af of de ovrgang zo goed is. Ik zie ook dat je aparte railzen erbij hebt. Is hier iets speciaals aan die de overgang soepel laat verlopen, zoals schuin afgezaagde railstaven oid?
De railsen zijn een stuk ingekort kwa bielzen en er zijn er 2 verwijderd op de kopse kant. De uiteinden van de rails liggen op een van de buisjes in het apparaat tot net voor de schoonmaakstrips.
Dit is ook vermeld in de handleiding. Ik heb hem als pdf ingescand maar kan hem hier niet plaatsen. Onderaan post plaats ik nog wel wat foto´s.

B) hoe gaat dit apparaat om met anti slipbandjes, niet alleen op 1 kant van de as, maar als je op 1 as aan weerszijden een asb'tje heb zitten? Gaat dat goed omdat het loopvrak alleen licht geraakt wordt door het vilt?
Bij mijn test kun je zien dat die de ASB´s ook schoonmaakt, je ziet op het filmpje(op het einde) de plekken waar de ASB´S hebben gezeten.
Zoals ik hierboven ook al heb beschreven zul je je loks eerst een keer moeten schoonmaken met de hand op het apparaat, dus een voor een een keer reinigen. Later kan het apparaat de wielen bijhouden "on-the-fly" tijdens je treinbedrijf.

C) Kan de viltlijm tegen wasbenzine, zodat reinigen ook "nat" kan, en liggen de messing (vilthouder)strips idd los op rollers?
Of de viltlijm tegen wasbenzine kan weet ik niet, nog niet geprobeerd, maar volgens de handleiding kun je wel "nat" reinigen bij sterke vervuiling met een "vetoplossende substantie".
Ze raden hun eigen product aan; RP204 RadreinigungsPolitur Art 9306)
Yep de strips liggen los op lagers (messing kleurige ringen op de foto´s) De strips zijn nog behoorlijk zwaar ivm de massieve blokje die eraan zitten, zie ook foto´s. Zwaartekracht doet de rest.

D) Interpreteer ik het goed als ik zeg dat de lok in principe op zijn flenzen staat op dit apparaat?
Nee, hij staat op zijn wielen op de strips, de flenzen zitten aan de binnenkant van de strips. Vervolgens zitten de veren weer tegen de binnenkant van de flenzen.
ik hoop dat op onderstaande foto´s een en ander duidelijker te zien is.


Hier nog wat foto´s van een los wiel/as zodat hopelijk duidelijker is hoe de flensen in het apparaat vallen. En ook van de aansluitrail
Foto´s klikbaar




Hier de aansluiting van de rails op de reiniger. Het gaat aan de ene kant is het grootste en aan de andere kant ligt die tegen de railsstaaf. Tijdens het bewegen van de strips veranderd dit natuurlijk van grootte. Houd er rekening mee dat die gat steeds maar een fractie van een seconde aanwezig is aangezien je de snelheid van de strips zelf kunt instellen. Wanneer ik de decoder op halve snelheid laat draaien kun je het gat amper zien. draadjes liggen er even los bovenop maar moeten naar onder weggewerkt worden.



Hier een foto van de bovenkant los naast het "Chassis" , hij ligt op zijn kop.


Het motor´tje met wormwiel en de excentriek rollers waardoor de strips heen en weer kunnen bewegen.


Aansluiting van de draadjes van de veren aan de onderkant van het bovendek, Hier ligt die dus naast het chassis en op zijn kop.


De onderkant van het bovendek. Hier zie je de strip in het dek op de rollers/lagers waarover die heen en weer beweegt.


De onderkant van het bovendek bij het chassis, hier zie je waar de pinnetjes van de strips over het rolletje van de excentriek gaat.



Hopelijk zijn er weer wat meer onduidelijkheden weg.
Mochten er nog meer vragen zijn dan proberen we weer antwoord te geven.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2011, 22:07:58 »
Arthur, helemaal duidelijk, heel erg bedankt voor de antwoorden. (y)
Ik ga mij eens beraden wat mijn volgende aanschaf wordt, want dit ziet er goed uit en je antwoorden, foto's en beschrijving hebben mij erg geholpen. Nogmaals bedankt!!!
Ik ben bang dat ik verkocht ben..... ;D
Groetjes, Hans

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2011, 22:02:50 »
hmm... hij blijft zeer interessant... nog maar eens even over denken, maar het lijkt me een uitvinding...  (y)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Lux-Modellbau Radreinigungs Anlage 9301.7 H0 Einbaugerät Digital
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2019, 17:02:05 »
Zeer mooie gedetailleerde uitleg van dit apparaat (y) Dank! Ik denk dat we dit apparaat ook maar moeten inbouwen in een modulebak.
groetjes Eegjake