Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Sven
Vandaag om 16:16:14
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 16:14:30
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
Pools diorama H0 door Sven
Vandaag om 16:07:33
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Sven
Vandaag om 16:05:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
  

Auteur Topic: Aansluiting Overweg  (gelezen 6100 keer)

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Aansluiting Overweg
« Gepost op: 01 maart 2007, 10:10:43 »
Goedemorgen.

Ik ben in het bezit vande "welbekende" Faller overweg nr.B-174.
Via het prachtige programma van Paul - Koploper dus - ga ik deze overweg laten bedienen. In rijd N-spoor.

Ik heb wat experimenten uitgevoerd met de Litfinski SA-DEC-4-DC schakeldecoder, waarmee ik ook mijn seinen aanstuur, maar heb inmiddels al gemerkt dat dit niet de juiste decoder is.

Als "niet" electronicus graag een advies van de vakbroeders of van diegene die dit al hebben opgelost/ingevuld, welk relais of welke decoder ik moet aanschaffen om het op de juiste manier werkend te krijgen.

Bij voorbaat alvast hartelijk bedankt.
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2007, 16:45:54 »


Dit is een van de vele mogelijkheden.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2007, 08:51:57 »
Goedemorgen Wim,

Dank voor je reactie.  Waar is dit relais te krijgen ?
Je sprak over de vele mogelijkheden. Om niet op 1 paard te wedden zou je er nog enkele kunnen geven ? 
Voor de goede orde, het gaat er dus om dat, via een bezetmelding, er een signaal wordt afgegeven aan het motortje van de overweg die, als je er nu spanning op zet, nu continue blijft doordraaien, waardoor de bomen open en dicht en open en...enz gaan. Het motortje moet dus zoveel spanning krijgen dat hij op de 1e melder zolang draait dat de bomen dicht gaan en op de 2e melder dan natuurlijk weer open.
Via koploper wordt het aangestuurd. Alleen het "op tijd' stoppen van het draaien van het motiortje moet geregeld worden.

Is ook de Viesmann 5552 hiervoor geschikt ?

Bedankt vast voor je reactie en het meedenken.

Groetjes.
Fred. 
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2007, 11:06:36 »
Het relais is te koop bij www.conrad.nl  het bestelnummer staat er reeds bij.

Het Viessmann relais is schakel technisch het zelfde soort relais, maar is van mindere kwalititeit.

Fleischmann heeft ook zo'n relais in zijn programma, daar zit hetzelfde relais in als bij Conrad, alleen kost een vermogen meer.

Je kunt het relais ook los kopen bij o.a. Conrad, dus zonder aansluitstekkers dan kost het 5.09 per stuk het bestelnummer is dan 503398

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2007, 12:56:54 »
Hoi Fred,

ik heb zelf ook een overweg gemonteerd, hetzij alleen met knipperlampen. Maar daar heb je ook continu spanning voor nodig, dus voor het voorbeeld maakt het niks uit.

Ik heb de overweg in een enkelsporig baanvak, dat dus beide kanten op wordt bereden gemonteerd. Het schakelen gaat via een relais van Viessmann, de aansturing met reedcontacten. Die geven een puls waardoor het relais van aan naar uit 'springt'. In een enkelsporig baanvak, 2 kanten op bereden, hebje 4 reedcontacten nodig.

(rails->)-------U-A---------overweg-----------A-U-----------

U betekent "uit", A betekent "aan" (ik refereer uiteraard naar de reedcontacten)

Als je het zo inbouwt moet het helemaal goedkomen.

Denk ik.... ::)

Groeten,

Jeroen

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2007, 13:18:09 »
Goedenmiddag.

@ Wim.
Bedankt Wim. Even een vraagje. Ik rij ook met koploper. Als ik nu via bv. een wisseldekoder van Litfinski het motortje laat draaien, - is volgens mij nl. een puls en geen duurzaame bekrachtiging dekoder zoals de seindekoder- en dan via het comp.programma de bekrachtigingstijd instel op bv. 2 sec. kan het dan ook werken denk je of is dit een "hersenspinsel" van mij.

@ Jeroen.
Bedankt voor je info ( ps. ook ik volg je bouwberichten. Klasse !)
Over de kippperlichtinstallatie heb ik (nog) maar niet gesproken. Ik heb die nl. ook en daat staat een goede beschrijving bij.
Alleen die installatie, - dus het knipperen van de lampjes -, heeft nu juiste geen puls, maar een duurzame bekrachtigings tijd nodig, nl. zolang als een trein in dat trajekt rijdt moeten ze nl.branden.
Bij het sluiten en/of openen van de bomen is, heb ik geconstateerd, alleen een puls bekrachtiging nodig, in te stellen in bv. 1,5 of 2 seconden, anders zal, zoals, bij een duurzame puls - nodig bij de knipperlichtinstallatie - gedurende het hele traject de bomen open en dicht gaan.

Mocht ik het verkeerd hebben, dan hoor ik het graag.

Ik dacht dat het zo in elkaar stak. maar via dit forum met zijn vele liefhebbers en soort genoten verwacht en hoop ik er uit te komen.

Groetjes.
Fred.

N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2007, 14:18:46 »
Die motor stopt toch vanzelf als hij in 1 van de twee standen staat?

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2007, 14:59:28 »
Hoi Wim.

Nee, dat is het nu juist. Zodra je hem spanning geeft blijft het motortje draaien, totdat je de spanninmg er weer af haalt.  Hij draait dus niet, - zeg maar een halve slag - zodat de bomen dicht gaan bv. en stopt dan automatisch.

Hij blijft dus gewoon door draaien totdat je de spanning eraf haalt. Het is gewoon het Faller motortje wat bij de overweg wordt geleverd.

Vandaar mijn vragen over puls/tijd enz.

Groetjes.
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2007, 16:28:46 »
Dit draadje gaat over hetzelfde probleem, er staat enkele oplossingen in.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2007, 18:44:32 »
Dank je Wim. Uit het oude Koploper forum?

Is precies wat ik zoek en mijn "hersenspinsel"is dat dus niet meer.

Met vriendelijke groeten
Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2007, 19:27:50 »
Hallo Fred

De overweg stuur ik aan met een simpele wisseldecoder , deze bekrachtig ik een dikke seconde, dat is voldoende , om een oud PTT relais te laten schakelen , deze houd de puls lang genoeg vast, en daardoor maakt de overweg motor maar een halve slag.
De bel en kinpper installatie die ik gebruik zijn van MABRO, werken goed maar moeten op een schakeldecoder viessmann 5213.
Dit alles wordt geschakeld via bezetmelders in het programma koploper.
Ik denk dat je verder hierover ( waneer schakelen etc ) beter op dat forum terecht kunt.

Mvg,
Jaap.
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2007, 21:37:43 »
Hoi Jaap,

Dank je voor je informatie.
Ik ga e.e.a. nu uitwerken om te zien of het gaat werken.
Mocht het problemen geven, kom ik er zeker op terug.

Met vriendelijke groeten
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Aansluiting Overweg
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2007, 20:11:05 »
Goedenavond.

Hier was ik weer met mijn "overweg"probleempje.  Uiteraard ben ik verder gegaan met alle adviezen en suggesties zoals die hierboven ook al zijn genoemd. Ik liep alleen tegen een probleem aan vanavond. Dat is het volgende. Ik rij dus N-spoor (digitaal). De overweg zal geschakeld gaan worden via het programma Koploper. Dit via de bezetmelders.
Verder gebruik ik de LDT wisseldekoder S-DEC-4-DC.
Het vervelende is nu dat het motortje "wisselstroom" is en vraagt 14-16 volt wisselstroom, waardoor ik het , - volgens mij als a-techneut- "nooit nie" kan aansturen met de spanning via die wisseldekoder.
Is mijn gedachte juist of zit ik ernaast ?

Bedankt vast voor het mee denken.

Fred

 
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2007, 20:32:55 door Fred »
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.