Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)  (gelezen 18156 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli 2011, 22:52:49 »
Marklin heeft schroeven voor C rails, dus er zal wel ergens in mogelijkheid voor gemaakt zijn. Verder ken ik die rail ook niet.

Even googlen op " schroeven marklin rail "  gaf het volgende :
http://www.digitaalmodeltrein.nl/a-12619933/marklin-accessoires/marklin-74990-railschroeven

Succes

Ferry

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8678
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #16 Gepost op: 01 juli 2011, 22:55:35 »
Inderdaad dat zie ik nu ook... Goed dan zullen er wel op één of andere manier kunnen. Marklin levert ze per 200 stuks zo te lezen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #17 Gepost op: 01 juli 2011, 23:21:42 »
@ 112quinton : een ontstoringscondensator is een elektronisch component.
Bij het omschakelen van een oude Marklinloc met een omschakelrelais om van rijrichting te veranderen, jaag je een stroompiek door de rails. Deze kan storingen geven op het beeld van je tv of radio wanneer deze aanstaan.

Ook de motoren van oude gelijkstroomloc's kunnen kleine storingen veroorzaken.
Bij de aansluiting van de aansluitingsrail is zo'n klein dinggetje aangesloten tussen de beide rails   tss de middenpuntcontacten van de Marklin rail met de spoorstaven (+/- railstaven bij gelijkstroombedrijf)

De laatste decenia zijn de motoraansturingen doorgaans elektronisch fijngeregeld, zodat deze stillaan overbodig worden. Die dingen zitten ook tussen de motorpolen van o.a. de oude Lima lok's.

Bij Digitaal bedrijf geeft dit echter storingen aan je digitale centrale. Dus: Weg ermee!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Marinus53

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #18 Gepost op: 02 juli 2011, 09:57:56 »
goedemorgen,op de crails zitten tussen de bielzen 2 rondjesdeze zijn bedoeld voor de schroeven zelf zet ik er even de dremel op daarna de schroef erin deze is dan ook meteen verzonken in de rail .met vr.gr. rinus

112quinton

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
    • Mijn Baan
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #19 Gepost op: 03 juli 2011, 20:01:22 »
Bedankt voor de handige tips!

K heb vandaag mijn tafel is helemaal opgeruimd en de rails zo neergelgd zoals ik (denk) dat ik ze wil hebben liggen.
Nu heb ik ook weer is door de oude dozen gesnuffeld en ben ik de volgende dingen tegen gekomen:

Een zwarte kast met daarop Marklin Digital Transformer. Ik zou hierover graag wat meer willen weten want ik snap niks van dat analoog digitaal gedoe....
Ook kwam ik nog dit mooie sein tegen in de verpakking:


Dan is het ook nog zo, dat wanneer mijn treinen nu rijden, ik het gevoel heb dat ze niet overal even hard gaan, dicht bij de aansluiting van de transformator lijken ze sneller te gaan dan aan het andere uiteinde van de baan. Heb gewoon het gevoel dat het niet soepeltjes gaat.

Ook heb ik nog een probleem met mijn station, ik heb het station neustadt van faller, alleen de perrons zijn kapot, 1tje die origineel bij het station zit is nog wel inorde, maar de andere niet meer, weet iemand of ik hier nog aan kan komen??


Dan nog een vraag: hoe werkt het nou precies met stroom, de verlichting in gebouwen, straat lantaarns, elektries wissels bedienen??  daar zitte allemaal van die rode, gele, blauwe of bruine draadjes aan, maar ik weet niet precies wat hiermee te doen??
ik heb 2 van die kastjes voor de wissels met van die groene en rode knoppen. Zou iemand mij hierover een gedetailleerde uitleg kunnen geven?

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
    • MCKmodelbouw
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #20 Gepost op: 03 juli 2011, 20:12:55 »
Die wisselkastjes kan ik je zo uitleggen.
Als je een wissel in je handen hebt, dan zitten er hopelijk drie draden aan, die het spoeltje voorzien van stroom. En als dat er niet aan zit dan moet je losse spoeltjes aanschaffen en deze aan de wissel bevestigen. Je hebt drie draadjes dan. Daarvan zijn er dan twee die hopelijk blauw zijn volgens de Marklin site, en één die geel is.
Die gele gaat naar een van de aansluitingen aan de trafo, die voor de wissel en lichtuitgang is, dat is de andere uitgang dan voor de rails. En je hebt dan nog de andere uitgang, en die gaat naar dat kastje. En vanuit dát kastje, moet je dan de twee blauwe aansluiten. Welke blauw in welke uitgang, groen of rood moet, dat is even uittesten.
En als je dan op de groene knop drukt, dan staat de wissel bijv. rechtdoor, en als je dan de rode knop erboven of eronder indrukt, dat weet ik even niet meer. dan staat de wissel afbuigend. Je moet voor jezelf eerst even beslissen, waar de kleur voor staat. Groen bijv. altijd rechtdoor. En dan even kijken welk blauwe draadje dan in de groene moet.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

112quinton

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
    • Mijn Baan
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #21 Gepost op: 03 juli 2011, 20:18:33 »
dan is er 1 ding dat ik niet snap,
het gele draadje moet dus achter in de trafo in dat gele gaatje, maar daar zit er nu al 1 in die naar die blauwe delta kast gaat, en er zitte in totaal 8 wissels in de baan en ik ga toch nooit al die draadjes van elk wissel in da gaatje krijgen?
(miss domme vraag...)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
    • MCKmodelbouw
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #22 Gepost op: 03 juli 2011, 20:20:40 »
Dan moet je een verdeelkastje kopen, waar je al die draadjes in kan stoppen.
Of een stukje messing waar je alles aan soldeerd. Dat kan ook en is een goedkopere oplossing.
Maar ik zou lekker een kastje doen.
Oow maar wacht even, hoeveel uitgangen heb je aan je trafo?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

112quinton

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
    • Mijn Baan
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #23 Gepost op: 03 juli 2011, 20:32:48 »
hier kan je het zien, een foto zegt meer :P


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
    • MCKmodelbouw
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #24 Gepost op: 03 juli 2011, 21:27:19 »
Hmm... Die twee draadjes die ik eruit zie lopen zorgen dus voor de rails?
In mijn optiek(maar ik Fleischmann trafo's) is het ene setje van twee voor de rails en het andere setje voor de wissels en het licht.
Misschien dat iemand die marklin heeft dan meer hierover kan vertellen? (y)
Ik zal in ieder geval een aansluitschema maken zoals je volgens mij die wissels moet aansluiten met dat kastje!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3720
    • MCKmodelbouw
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #25 Gepost op: 03 juli 2011, 21:36:21 »
Ik zou zeggen dat het zo moet:

Maar aangezien het bij jouw trafo iets anders zit en dat werkt, weet ik het even niet meer :-[ :-[

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8678
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #26 Gepost op: 03 juli 2011, 22:23:37 »
Een zwarte kast met daarop Marklin Digital Transformer. Ik zou hierover graag wat meer willen weten want ik snap niks van dat analoog digitaal gedoe....

Dan nog een vraag: hoe werkt het nou precies met stroom, de verlichting in gebouwen, straat lantaarns, elektries wissels bedienen??  daar zitte allemaal van die rode, gele, blauwe of bruine draadjes aan, maar ik weet niet precies wat hiermee te doen??
ik heb 2 van die kastjes voor de wissels met van die groene en rode knoppen. Zou iemand mij hierover een gedetailleerde uitleg kunnen geven?

Je kan volgens mij de digital trafo ook gebruiken voor de delta of voor stroom naar de verlichting in gebouwen e.d.

Bij wissels heb je wat marthijn al aan gaf netjes 1 bruine en twee blauwen, de blauwen gaan naar de wisselkastjes, die wordt verbonden met een draad aan één pool van de trafo, de bruine gaat direct aan de pool van de trafo. Met verdeelplaatjes kan je ervoor zorgen dat je meerdere draadjes op één pool van de trafo kan aansluiten.

Over straatverlichting kan je in de encyclopedie wel wat vinden. Daar vind je ook onder elektronica de basis uitgelegd: Straatverlichting

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #27 Gepost op: 03 juli 2011, 22:52:28 »
Quinton,

Probeer eens 1 ding tegelijk te doen. Dus eerst de aansluitingen van de trafo naar rails.
Dan eens 1 wissel, dan meerdere wissels.

Pas als dat werkt eens gaan kijken naar andere verlichting, je wilt nu te veel in eens en daardoor komt de nodige onformatie door elkaar te staan.

@Ronald,
Het straatverlichtingsdeel in de encyclopedie is veel te beperkt. Daar komt bij dat het beginselen hanteert voor wat betreft elektro nl: parallelschakeling en serieschakeling, welke zeker Quinton niet machtig is gezien zijn vragen alhier. Ik snap dan ook niet dat je dat deel hier adviseert om te lezen of te gebruiken. Het schept alleen maar verwarring.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #28 Gepost op: 04 juli 2011, 12:26:52 »
Nog een mogelijkheid is:

Verkeer tot 4 digitale treinen:
de blauwe delta rij-regelaar:
- de gele & bruine draden verbinden met de Geel & bruine aansluitcontacten van de zwart/witte transformator.
- de rood & bruine draden  verbinden met de rails

De witte conventionele trafo:
- geel & bruine draden gebruiken voor het aansturen van jouw wissels & seinen
- de rood & bruine draad kan je dan eventueel gebruiken om de eventuele sterkte van de verlichtingen in gebouwen te regelen.


Bij verkeer tot 4 digitale treinen + 1 analoge trein (=gescheiden analoge stroomkring v/d digitale):
- Dien je de stroomvoorziening van verlichtingen van de gebouwen + aansturingen van wissels & seinen af te nemen van de de 2è paar geel & bruine contacten op de zwarte transformator (sturing digitale baangedeelte)  en/of de geel bruine contacten op de witte transformator (sturing analoge baangedeelte).
NOOT: Bij stroomafname van beide transfo's, dienen beide stroomkringen volledig van elkaar gescheiden te zijn
- de rode & bruine draad wordt dan verbonden met de aansluitrail van het analoge traject.

In GEEN geval de rood & bruine draden van de beide transformatoren op de ene of andere manier met elkaar verbinden! Beide trafo's dienen volledig appart gebruikt te worden!
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2011, 12:36:19 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Compleet nieuw begin (hulp gevraagd)
« Reactie #29 Gepost op: 04 juli 2011, 13:53:57 »
Hallo Quinton

Ik zie dat er al heel veel antwoorden gegeven zijn maar toch probeer ik nog wat aanvulling te geven.
Ik mis in je verhaal en vraagstellingen het volgende los van hoe je de techniek doet.
Wat is je thema die je wil bouwen ?
In welk tijdperk wil je bouwen ?
En is dit te realiseren binnen de ruimte die ik heb ?
Is het de bedoeling een vaste baan te bouwen of wil je later met je baan op stap naar diverse evenementen ?

Dit betekend allemaal dat je eigenlijk een plan moet maken zover mogelijk en waar je dan uiteindelijk een railplan uit kan halen.
Als je een railplan hebt zou je een schakelbordje kunnen maken of misschien twee schakel bordjes van waaruit je alles kan bedienen is mooier dan die losse blauwe kastjes. (zie onderstaand voorbeeld)



Voor wat betreft de bediening van een wissel heb je altijd 3 draden nodig en kan je een wissel bedienen d.m.v. 2 drukknop schakelaartjes zoals je ziet op het schakelbordje.





Dit is een schema om wissels aan te sluiten d.m.v. drukknopschakelaartjes samen met een led (deze led zie je niet op mijn foto van het schakelbordje) omdat ik dat niet nodig vind bij een kleine diorama.
De wissels worden hier bediend met CONRAD wissel aandrijvingen.
zie onderste foto.



Hier nog even het schakeldeel van dicht bij.



Hier zie je dat ik het schakelbord uitschuifbaar onder de tafel heb gemaakt.



Hier zie je als ik het schakelbord en de bovenkant van mijn moduul open klap de elktro afdeling zwakstroom en sterkstroom gedeelte.


Nog even terug komen op een thema, als je thema hebt gekozen dan zal je merken dat in je verdere gedachten, uitgaven op een beurs of in de winkel je gerichter bezig bent en dat maakt het goedkoper maar ook leuker om juist in een bepaalde richting te denken en te zoeken.
Mocht je meer willen weten dan kan je mij dit altijd vragen overal is wel een mooie oplossing voor, geduld is een belangrijk ding in onze mooie hobby.

Veel succes in je hobby
Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2011, 14:36:16 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html