Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:30:50
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Railmagazine 242  (gelezen 3022 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Railmagazine 242
« Gepost op: 28 February 2007, 22:46:43 »
Floris heeft het te druk met werken om hier op zijn bekende objectieve wijze de nieuwe nummers van Railmagazine te bespreken. Voorlopig neem ik die schone taak van hem over, in ieder geval totdat Floris aan het ritme der loonslavernij gewend is geraakt. Ik zal dat even objectief doen. Voor de duidelijkheid, ik heb niks met stoom.

Het fijne aan het bespreken van Railmagazine is dat het prettig voorspelbaar begint. Eerst ‘binnenland actueel’, daarna ‘goederenvervoer actueel’, gevolgd door ‘goederenwagens actueel’, ‘stedelijk vervoer actueel’, ‘railmusea actueel’, ‘buitenland actueel’ en dan zij we al weer op pagina 30 aanbeland. Zonder gekheid, ik vind dat heerlijk om door te nemen. Op pagina 9 een geinige foto van een in de buurt van Arnhem gestrande ICE die door twee BR 225 diesels wordt abgeschleppt. Zo te zien zijn dat gewoon gepimpte V160’jes. Op pagina 14 de verheugende mededeling dat het vervoer bij Railion sinds de jaren negentig is verdubbeld. Waar concurrentie in het personenvervoer vooral hoofdpijn lijkt op te leveren, is het in het goederenvervoer een succes.

Het eerste echte artikel gaat over de behandeling die nieuw aangevoerde class 66 locs bij Nedtrain krijgen. Dit naar aanleiding van de modernisering van het onder machinisten weinig populaire geval. Benieuwd of Mehano de uiterlijke veranderingen nog een keer gaat volgen. Zo is er een extra deur gekomen, opdat het personeel nu gewoon de machineruimte kan instappen in plaats van als een soort slangenmens naar binnen te moeten kronkelen.

Uit het volgende artikel blijkt dat het met Railion in het Noorden juist niet zo goed gaat. Snif, gauw door naar het artikel over 150 jaar spoorwegen in Zweden. Veel foto’s van aftands stoomgebeuren, maar ook mooie oude diesels en elocs uit heel Scandinavië. De tekst gaat overigens vooral over het hedendaagse spoor in Zweden. Een artikel over spoorvervoer bij de RET sluit het grootspoorgedeelte af.

De modelspoorsectie begint met één van de buitenbeentjes van meesterbouwer Frank Oude Elferink. Deze keer het model van een Hondekop 4 die werd gebruikt om de andere Hondekoppen naar de sloper te slepen. Het ding was op den duur opgebouwd uit drie bakken in IC-kleuren en één bak met reclamebanen. Verder had het voorbeeld nog een hoop interessante details die mij zouden zijn ontgaan, maar Frank natuurlijk niet.

En dan het artikel waarvoor u allen dit nummer van Railmagazine moet kopen. Frodo Weidema, bekend van het Handzame havenbaantje en Orkhavnbanen, neemt deel 6 in de serie over airbrushgebruik voor zijn rekening. Het gaat dan ook over één van de lastigste onderwerpen die ik ken, het geloofwaardig nabootsen van roest, beton, afgebladderde verf en ander modelongerief. De resultaten zijn verbluffend.

Daarna wordt verder gebouwd aan Blue Ridge & Western en doet Len de Vries verslag van de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk. Volgens hem de leukste beurs van Nederland en daar heeft hij groot gelijk in. Natuurlijk een foto van Floris met half afgeschoren baard en de mededeling dat die actie 200 euro heeft opgeleverd. Dit sterke nummer van Railmagazine eindigt met een verslag van Neurenberg 2007 op de bekende RM-wijze: kort maar krachtig met een hoop foto’s en weinig gezwam. Het staat toch allemaal al op internet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Railmagazine 242
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2007, 23:05:18 »
Zeker de stukjes over het airbrushen zijn voor mij heel waardevol.
Al lees ik de rest ook heel graag natuurlijk.

Maar ik ben bijna in die fase aanbeland om dat ding nu eindelijk eens te gaan gebruiken dus alle 6 de RM's leggen netjes apart en zullen nog vele malen doorgespit worden :D


Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: Railmagazine 242
« Reactie #2 Gepost op: 01 March 2007, 01:08:37 »


Het eerste echte artikel gaat over de behandeling die nieuw aangevoerde class 66 locs bij Nedtrain krijgen. Dit naar aanleiding van de modernisering van het onder machinisten weinig populaire geval.

Ik hoor hier toch andere verhalen over, men is juist erg te spreken over deze loc. Tenminste de mensen die ik spreek en gesproken heb.

mvrgr
Remco
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 01:20:16 door Rail4Rem »

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Railmagazine 242
« Reactie #3 Gepost op: 01 March 2007, 07:45:18 »
Veel herrie en afwijkende temperaturen in de cabine zouden het rijden minder aangenaam maken.
Airco en goede isolatie moeten dat verbeteren. Verder zou het inderdaad een fijne machine zijn, heb ik mij laten vertellen....

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3242
Re: Railmagazine 242
« Reactie #4 Gepost op: 01 March 2007, 09:54:55 »
"Herrie" is relatief natuurlijk, zolang de cabine deuren gesloten blijven valt het best mee (vind ik tenminste) . Al zijn er ook die die "herrie" schitterend vinden :P

Remco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Railmagazine 242
« Reactie #5 Gepost op: 01 March 2007, 21:16:40 »
Dan ook niet zeuren als de oren over een jaar of 15 niet meer zo goed lijken te werken.  :P ;)
Behalve beter comfort voor de machinist en wat milieumaatregelen, pakken ze ook de wat tegenvallende trekkracht (voor een machine van dit formaat) aan. Namelijk door multiple rijden mogelijk te gaan maken. Dat wil ik graag snel zien. Twee van die lange machines voor een trein.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Railmagazine 242
« Reactie #6 Gepost op: 01 March 2007, 21:56:51 »
Op pagina 9 een geinige foto van een in de buurt van Arnhem gestrande ICE die door twee BR 225 diesels wordt abgeschleppt. Zo te zien zijn dat gewoon gepimpte V160’jes.
De eerste lichting 225 bestond uit omgenummerde 215 (al dan niet ontdaan van treinverwarmingsinstallatie) voor goederenvervoer. Inmiddels zitten er in de serie ook wat voorserie-218'en tbv Railion. De exemplaren die de ICE hebben afgesleept waren gewone ex-215'ers.
Het eerste echte artikel gaat over de behandeling die nieuw aangevoerde class 66 locs bij Nedtrain krijgen. Dit naar aanleiding van de modernisering van het onder machinisten weinig populaire geval. Benieuwd of Mehano de uiterlijke veranderingen nog een keer gaat volgen. Zo is er een extra deur gekomen, opdat het personeel nu gewoon de machineruimte kan instappen in plaats van als een soort slangenmens naar binnen te moeten kronkelen.
Er rijden al enkele Class 66 rond met die derde deur, ook met aircoinstallatie trouwens (MRCE8653-01 aka JT1 van Veolia).

Groet, Julius

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Railmagazine 242
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2007, 23:27:08 »
Er rijden al enkele Class 66 rond met die derde deur,
Groet, Julius

In de UK al heel wat bij Freightliner, zij hebben in feite de opdracht gegeven om een upgrade te ontwerpen.

Groeten, Alexander

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Railmagazine 242
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2007, 12:21:44 »
En die knakkers van RM maken er een gewoonte van om hem in plastic te verpakken, kan hem in de winkel dus niet even doorbladeren of er verder nog wat van mijn gading in staat, jammer kocht er vroeger toch af en toe nog wel eens een.

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Railmagazine 242
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2007, 12:33:09 »
Ja inderdaad, ze voegen tegenwoordig vaak een acceptgiro toe en die wil er nog wel eens uitvallen als er geen plastikje omheen zit.

Wel jammer dat je dan niet even kan kijken wat of er in staat.

Ik koop hem toch altijd even op het station.

Verder vond ik het weer een interresante railmagazine, veel nieuwe dingen gezien.
het stuk over de Zweedse spoorwegen vond ik erg leuk.

Airbrush voor modelspoor spreekt mij ook erg aan, dat stukje in deze uitgave over het maken van het roesteffect op die silo's is echt de moeite waard.

En dan Neurenberg, leuk al dat nieuwe materieel en materiaal.
Er zat weer een hoop tussen dat een leuke aanvulling zou kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2007, 12:35:40 door Robbert Jan »

Gert1

  • Gast
Re: Railmagazine 242
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2007, 20:53:08 »
Dan ook niet zeuren als de oren over een jaar of 15 niet meer zo goed lijken te werken.  :P ;)

Inderdaad. Wel eens gehoord van 'dieseldoofheid'?

mvg,
Gert (slechthorend van nature   :'(  )

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Railmagazine 242
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2007, 20:59:22 »
En die knakkers van RM maken er een gewoonte van om hem in plastic te verpakken, kan hem in de winkel dus niet even doorbladeren of er verder nog wat van mijn gading in staat, jammer kocht er vroeger toch af en toe nog wel eens een.

In mijn buurt tijdschriftenwinkels, waarvan één ook een Bruna is, staat RM wel zonder plastic verpakking, zodat je ze even in kunt bladeren.

Ik heb sinds kort een abo op RM. Ga er nog wel kijken naar de Eisenbahn Journal, die blader ik ook altijd even door of er wat van mijn gading in staat.

Groetjes,
Brigitte