Hallo Werner,Ik weet niet of het de juiste en makkelijkste weg is om dit met magneetjes te doen, ik denk meer aan om in een blok dat in het laadstation zit omdaar vertuele contacten te plaatsen.Zodra de trein gestopt is in het blok van het laadstation bij de vertuele melder geef je dan bij opties de opdracht dracht de band moet gaan lopen voor een bepaalde tijd, als dit stopt dan moet de trein verder rijden naar een volgende vertuele melder (afstand kun je instellen) enn dan moet het weer bij de band starten enz.Ik denk dat je het in die richting moet gaan zoeken.Gr Piet
Ik denk dat een lichtsluis het zelfde effect heeft als de reedcontact.Maar dat de reed contact betrouwbaarder is.En stroom detectie is niet echt een optie volgens mij.Dan heb je net zoveel kleine blokken nodig als wagons, met bijbehorende elektronica.Dus het idee op zich in helemaal niet zo slecht.Maar ik heb me nog niet zo verdiept in Traincontroller
Werner,Bij het gebruik van vertuele contakten maak het niet uit of je 2 of 4 assers gebruik en of ze verschillend van lengte zijn. Alle vertuele contakten zijn individueel op lengte instelbaarHet enigste nadeel is hier bij wel dat de samenstelling van de trein (volgorde van de 2 en 4 assers) moet wel hetzelfde zijn al zou dat ook nog wel op te lossen zijn door treinen een eigen indentiteit te geven maar dat wordt wel wat meer werk.Het grote voordeel van vertuele contacten is dat je niet extra's hoeft te kopen of aan te sluiten, het enigste dat je moet doen en dat is wel iets meer werk, is het instellen in het programma zoals optie's en voorwaarde.Gr Piet
Reedcontact schakelt een tijdrelais dat gedurende 5 seconde de trein stopt en de transportband start.Na die 5 seconde rijdt de trein weer langzaam verder, tot de volgende magneet.Werkt zowel analoog als digitaal, en heb je geen Traincontroller, Koploper of wat voor programma / PC voor nodig.Met wat extra relais kan je alles nog wat mooier maken.Groet,Gerard van der Sel.
TC hoeft toch helemaal niet te weten dat de trein is gestopt?Je laat de trein heel langzaam rijden en onderbreekt de spanning naar dat spoor telkens 5 seconden.Als je de snelheid maar laag genoeg houdt, hoeft dat visueel geen probleem te zijn en TC denkt gewoon dat die trein al die tijd nog lekker aan het rijden is.Huub