Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Wierum: een meerjarenproject in N  (gelezen 29515 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #90 Gepost op: 31 October 2011, 18:37:13 »
Ik denk dat daarmee een fiddle yard wordt bedoeld, als in de link naar mijn
eigen draadje waarin deze beschreven wordt.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25985.msg401727.html#msg401727

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #91 Gepost op: 31 October 2011, 18:56:26 »
Dank je voor de link Robbert Jan, ik kende 'm nog niet :) Zeker iets om over na te denken, ik zou een kort spoortje aan de kopse kant kunnen leggen, en die gebruiken om via een ander spoor op de traverse de loc om te laten lopen. Dan hoeft de hele trein ook niet gedraaid te worden.
met vriendelijke groet, Jesse

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #92 Gepost op: 31 October 2011, 19:01:02 »
Het is in dat opzicht wel een goede oplossing, als je bijvoorbeeld 3 á 4 spoortjes
legt op de schuif/fiddle en aan beide kanten genoeg ruimte laat om een locomotief
te stallen kan je gemakkelijk omlopen etc, zonder dat de loc op de modelbaan komt.
Alles zeg maar "uit het zicht".

Succes!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #93 Gepost op: 03 November 2011, 13:27:08 »
Idd, precies wat ik bedoelde!  (y)

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #94 Gepost op: 03 November 2011, 21:49:21 »
Enige probleem is dat ik precies 35 cm heb voor de fiddleyard. Het wordt dus nogal passen en meten om daar een schuif en kopspoortjes in te krijgen (en dat er dan ook nog gerangeerd kan worden). Daar moet ik nog even mijn hoofd over breken...

...maar niet nu want ik ben lekker aan het prutsen met mijn NS 600 dieselloc. 600 want het wordt de originele uitvoering zonder bakken op de voetplaat en met stekkerkast (hoe heet zo'n ding) voor de huif.

Eerste klusje was het enkele hoge Amerikaanse frontsein wegsnijlen, dichtplamuren en de twee NL frontseinen op hun nieuwe plek frutten. Dit zijn niet meer dan flinterdunne reepjes holle 2mm styreen buis. Natuurlijk een enorm gepiel om ze enigszins recht en van de goede dikte te krijgen. Voor 4 bruikbare lampen hoefden slechts een kleine 100 reepjes te worden gesneden.  :P


Maargoed, ze zitten erop. Ik twijfel nog of ik de lampen ga uitboren om er ledjes in te zetten. Waarschijnlijk niet, ik vind het eigenlijk ook wel prima zo.

Ter vergelijking gebruik ik steeds foto's van het schitterende H0 Mesu model van elders op dit forum. Erg demotiverend moet ik zeggen, vergeleken daarmee is dit toch wel echt een lomp brok plastic. Maargoed, hier valt het gelukkig weer niet zo op als er iets niet helemaal recht zit.  :)


Ook het chassis is al bijna klaar om het motortje te monteren.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:36 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #95 Gepost op: 05 November 2011, 23:44:06 »
Ik volg je al een tijdje jes het ziet er goed uit allemaal.
Ik ben benieuwd hoe het lokje gaat worden uiteindelijk (y)

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #96 Gepost op: 06 November 2011, 12:22:26 »
Dank je Marco! Je hebt zelf ook een erg leuke baan. Ik denk dat het locje er straks al weer heel anders uit ziet met de messing traptreden, handgrepen e.d. En dan moeten er ook nog op een of andere manier sluitseinen worden geproduceerd. Komende dagen lekker verder prutsen :)
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #97 Gepost op: 11 November 2011, 21:53:16 »
Het motortje is gemonteerd, het decodertje aangesloten, de gewichtjes... en het rijdt! :D



(En ik ga het nu even niet hebben over alle ellende die eraan vooraf ging om alles in de huifjes te laten passen. Ik ben blij als ik straks weer huisjes kan bouwen, dat is toch meer mij ding!)
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:45 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #98 Gepost op: 13 November 2011, 15:52:04 »
De plaatsing van de geëtste treden voor de 600 blijkt niet helemaal duidelijk in de handleiding te staan en kan op een aantal verschillende manieren, dus in afwachting van een antwoord van de vervaardiger vandaag maar even Operatie Repa tot een goed einde gebracht :)

« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:20:57 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #99 Gepost op: 13 November 2011, 16:12:00 »
Dat ziet er goed met die Repa ontkoppelrails. Het valt ook niet zo erg op.

Erik

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #100 Gepost op: 13 November 2011, 18:20:36 »
Voor de N-spoorders onder ons wil ik trouwens nog graag even de volgende tip delen. Op Huib Maaskants website zag ik een bouwbeschrijving om een Fleischmann H0 stootjuk te vernederlandsen. Dat moet natuurlijk ook in N kunnen. Mijn zoektocht naar het best bruikbare juk voerde mij naar dit zeer uitgebreide overzicht. Vooral de Arnold 1811 zag er bruikbaar uit. Deze blijken tegenwoordig onder nummer HN 8034 verkocht te worden. Voor rond de 5 euro heb je er twee.



Het is op zich een handig ontwerp, de u-profieltjes aan de onderkant kun je gemakkelijk op elk merk spoor klikken. Maar alle dwarsverbindingen en schoren zien er natuurlijk niet Nederlands uit. Deze heb ik dan ook allemaal weggesneden. Ook het bordje bovenop verdween, Deze kun je overigens ook laten zitten, in Nederland zie je ze ook wel. Aan de voorkant loopt een gleuf dwars over de balk. Deze heb ik gevuld met wat plamuur.

Vervolgens het geheel zwart spuiten, het balkje rood en voila: het lijkt er nog op ook!





Let trouwens niet op het vreselijke verfwerk, het was nogal een haastklusje. Ik ga namelijk straks 3d geprinte jukken neerzetten, net een tikkeltje mooier :) Maar voor wie nog Arnold jukjes heeft liggen: je kunt er in een paar minuten best iets bruikbaars van maken.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:21:23 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #101 Gepost op: 14 November 2011, 01:24:07 »
 (y)Erg strak werk in de innie mini schaal, wordt een mooi baantje. Mooi spoorplan ook, rustig verloop, niet teveel rails !
Al eens gekeken op de site van Carl Ahrendt ? Staan erg leuke rangeer puzzels op..

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #102 Gepost op: 14 November 2011, 08:02:47 »
Zien er goed doorleefd uit. Misschien wat roest op het ijzerwerk en wat begroeiing eronder en je hebt een fantastisch resultaat.
Ga zo door ik volg jouw draadje met veel plezier

gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #103 Gepost op: 14 November 2011, 10:08:05 »
Dank Erik, Martin en Hans!
Uiteraard ken ik de site van Carl Arendt. Met zijn werk heeft hij bewezen dat je absoluut geen meterslange baan nodig hebt om van de hobby te kunnen genieten en ook nog interessante treinbewegingen te kunnen uitvoeren. Leuk ook dat Jack Trollope, Jonathan Scott en Tom Barrett de site nu weer levend houden.
Ik probeer uit te gaan van een realistische bediening van Wierum, d.w.z. aardappelwagens voor de ZPC (Interfrigo en gewone gesloten wagens), kolenbakken of zelflossers voor de brandstoffenhandel en incidentele gebeurtenissen als een nieuwe tractor per trein, de sproeitrein of een excursietrein. Natuurlijk gaat er zo nu en dan ook een Dg mee naar Wierum. Het wordt vast interessant om alle bewegingen met de beperkte rangeermogelijkheden en korte spoortjes uit te voeren. :)
met vriendelijke groet, Jesse

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Wierum: een meerjarenproject in N
« Reactie #104 Gepost op: 30 November 2011, 22:40:51 »
Na een flink aantal avondjes vijlen, passen, schuren, plamuren, weer schuren (je kent het wel) begint het lokje eindelijk ergens op te lijken :)



Nu de ruwbouw achter de rug is mag ik me eindelijk uit gaan leven op details als de sluitseinen, hekwerk e.d. :) Iemand overigens een idee waar je opschriften/nummerschildjes voor dit lokje vandaan haalt?

« Laatst bewerkt op: 24 February 2014, 23:21:38 door guest7823 »
met vriendelijke groet, Jesse