Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Wat was jullie allereerste loc? door Dick55
Vandaag om 12:10:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
  

Auteur Topic: Mashima-motor: hoe warm mag hij worden?  (gelezen 1395 keer)

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Mashima-motor: hoe warm mag hij worden?
« Gepost op: 27 February 2007, 00:41:52 »
Hallo,
Om mijn kibri-stopmachine te motoriseren heb ik bij GM&S een 2-assig draaistel gekocht dat aangedreven wordt door een klein Mashima 10x15 motortje. De stopmachine zelf heb ik verder wat verzwaard met stukjes lood t.g.v. de rijeigenschappen/stroomafname.
Ik heb een aantal testritten gedaan. Als ik het motordraaistel los laat rijden dan wordt de Mashima motor flink heet (maar is nog wel vast te pakken), maar dat schijnt normaal te zijn gezien de handleiding. Echter, bij testritten waarbij het motordraaistel ingebouwd is in de stopmachine wordt na een paar minuten de Mashimamotor gloeiend heet (in 1e instantie te heet om vast te pakken).
Ik heb verder geen ervaring met Mashima's, maar dit lijkt me niet normaal. Ik durf dan ook niet langer door te rijden uit angst dat het motortje opbrand.
Kan zo'n Mashima überhaupt wel 'opbranden' of is zo'n enorme hitteontwikkeling normaal voor kleine Mashima's? Iemand ervaring?

dank alvast.
Marc
Grt
Marc

arjen

  • Gast
Re: Mashima-motor: hoe warm mag hij worden?
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2007, 07:31:15 »
Zo gemakkelijk verbrandt een Mashima niet, maar de kunststof onderdelen kunnen in extreme gevallen wel smelten.... Dat je motor na een paar minuten al zo heet wordt is inderdaad niet normaal. Een 10x15 moet een losse stopmachine gemakkelijk kunnen trekken zonder al te warm te worden. Klinkt alsof er iets vastloopt in dat motordraaistel. Ik zou het even met GM&S opnemen.

Arjen.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Mashima-motor: hoe warm mag hij worden?
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2007, 00:18:13 »
Arjan, iig bedankt voor je reactie. Ik heb bewust nog even wat langer gewacht, in de hoop dat er misschien wat meer reacties zouden komen, maar helaas... :( Ik zal het sowieso even met GM&S opnemen.

grtz
marc
Grt
Marc

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Mashima-motor: hoe warm mag hij worden?
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2007, 12:11:28 »
Hij mag zo warm worden tot ie in de fik vliegt of er mee stopt....Maar dan ben je eigenlijk al te laat!!  ;)  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!