Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Enkelspoor, richtingkeuze  (gelezen 3006 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2022, 21:27:51 »
Telt dat ook bij een stroomstoring,of bovenleidings probleem,waarbij men de stroom uitschakelt ?
Geen stroom,is een "dood" sein(ofwel dat vertoont geen kleur) lijkt me,toch ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2022, 21:33:47 »
Fail safe; bij stroomuitval valt een armsein naar rood.
Bij stroomuitval op de bovenleiding staat de trein stil...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2022, 21:47:07 »
En een gedoofd, of gestoord sein = een stop tonend sein = fail safe.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2022, 21:52:47 »
@Martin Hornis: beide richtingen groen vind ik vreemd. Hoe zorgen ze dan dat er geen twee treinen elkaar tegemoet rijden?
Door geen trein naar dat baanvak te laten rijden. Zie ook dit verhaal:
De ene variant is enkelspoorrijden, dat bij meerdere sporen dubbelenkelspoorrijden wordt genoemd. De technische benaming is 4-draads Automatisch Permissief Blokstelsel (APB). Bij dit type beveiliging tonen de automatische seinen in rusttoestand in beide richtingen groen, met uitzondering van de laatste seinen die geel tonen omdat de aangrenzende inrijdseinen rood tonen. Zodra van een van de naastliggende emplacementen een rijweg ingesteld wordt, vallen de automatische seinen in de tegenrichting in de stand stop. Nadat de trein een tegensein gepasseerd is, komt dat weer uit de stand stop.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2022, 22:11:04 »
Okee, duidelijk. Maar op de Sloelijn heb ik dit verschijnsel nooit gezien. Kennelijk zijn er verschillende manieren om het enkelspoorverhaal te benaderen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #20 Gepost op: 08 februari 2022, 22:14:10 »
Ook dat is toen door Peter (Zaandam-Zuid) uitgelegd.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #21 Gepost op: 08 februari 2022, 22:22:31 »
Dat heb ik ook gelezen. Maar ik kom dan terug op mijn startvraag. In het verhaal van Zaandam-Zuid is sprake van rijwegkering. Dus de richting die in de stand stop staat komt uit de stand stop, en omgekeerd. Maar wat ik me afvroeg: gebeurt dat in één klap, of is er een tussenfase waarin beide richtingen in de stand stop staan?

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • gevorderd beginner
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2022, 00:10:42 »
Die tussenfase ben ik nog nooit tegengekomen. Zelfs op buitendienststellingen niet.

Als met een kortsluitlans in een baanvak in rust plaatst vallen alle seinen naar de bezetting toe op rood. Afhankelijk van de baanvakbeveiliging/rijrichting kan dat het hele baanvak zijn of alleen het sein voor de bezetting.

Alles rood vind je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht (4x enkelspoor naast elkaar). Maar dat zijn allemaal bediende seinen dus dat sluit niet aan op je vraag

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2022, 12:53:49 »
... gebeurt dat in één klap, ...?
Ja, mits het betreffende traject onbezet is en er nog geen rijweg naar dat traject is ingesteld.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2022, 12:59:29 »
Duidelijk. Dat verklaart dan waarom ik de tussenfase met alles rood nooit zie.

JasperV

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Enkelspoor, richtingkeuze
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2022, 21:14:53 »
Ook dat hangt af van 4-draads APB, of linkerspoor met rijrichtingkering (even afgekort RRK): bij RRK staan de seinen voor één richting per definitie op rood. In de mee-richting zal alleen het sein dat toegang geeft tot het blok dat gestoord is terug naar rood vallen.
4-draads APB raakt wat meer in de stress van een (sectie)storing, omdat dan niet bekend is waar de trein vandaan is gekomen. Beide richtingen worden dan gelockt als ik me goed herinner.

<<dit was een reactie op 72sonett, maar jullie zijn sneller>>
project n.t.b.