Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
Vandaag om 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
Vandaag om 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
Vandaag om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:27:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
  

Auteur Topic: Railterminal Chemelot-Geleen  (gelezen 1687 keer)

MaVe

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Railterminal Chemelot-Geleen
« Gepost op: 05 June 2011, 13:06:02 »
Sittard-Geleen - Provincie Limburg en gemeentebestuur van Sittard-Geleen hebben met verschillende partijen op Chemelot overeenstemming bereikt over grootschalige investeringen op logistiek gebied. Daardoor kan zowel de zuidelijke spoorontsluiting van Chemelot als de Railterminal Chemelot gerealiseerd worden.

De investering in de Railterminal Chemelot (RTC) bedraagt 28 miljoen euro. Op de railterminal worden containers met niet-gevaarlijke stoffen op of van de trein geladen. De initiatiefnemers van de railterminal (Meulenberg Transport, Ewals Intermodal en Haven Antwerpen, verenigd in een joint venture) hebben de afgelopen tijd onderzocht of een railterminal economisch gezien haalbaar is. Met de toezegging van twee strategische klanten, SABIC en DSM, dat zij gebruik gaan maken van de railterminal, is dat een feit. De joint venture heeft met Chemelot overeenstemming over het gebruik van de gronden.

Daarnaast zal er 25 miljoen euro worden geïnvesteerd om Chemelot ook in zuidelijke richting aan te sluiten op het hoofdspoor. Dat is nu nog niet het geval. Dit leidt ertoe dat er minder treinen gaan rijden tussen Geleen en Sittard en dat er minder gerangeerd wordt in Sittard. De kosten van de zuidelijke spoorontsluiting bedragen volgens de laatste ramingen 25 miljoen euro.

-----------------------------------------------

De bedoeling is dat de Railterminal containers die vanuit de haven van Antwerpen komen worden verwerkt voor verder transport over spoor naar o.a. Italie/ Zuid Europa.
Het spoor zou ook (deels?) worden voorzien van bovenleiding zodat niet steeds van lok gewisseld hoeft te worden. Eind 2012 begin 2013 zou de eerste trein moeten rijden.


Bronnen: Nuzakelijk.nl Limburgs Dagblad, Blik op nieuws, nieuwsbladtransport.

Dit staat natuurlijk wel in schril contrast met de laatste Leeuwarder eerder deze week, maar toch vind ik het leuk nieuws dat Limburg steeds meer een transportprovincie word.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Railterminal Chemelot-Geleen
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2011, 13:52:20 »
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik lees de haven van Antwerpen die deelneemt, en vervoer naar zich toe zal trekken, en met een zuidelijke aansluiting zal er meer railvervoer richting Genk en Luik gaan, dus verliest Nederland railtransport.
En het is toch vervelend als de grootste spoorklant in Nederland zn vervoer en geld meer richting een ander land stuurt.

Groeten, Alexander

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Railterminal Chemelot-Geleen
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2011, 15:12:59 »
verhuis je toch naar belgië?

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Railterminal Chemelot-Geleen
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2011, 23:38:19 »
Dat is off topic.