Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:45:15
Alternatieven voor servo's
door
Albert de Heer
Vandaag
om 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:25:47
US diorama in H0
door
Dave.......
Vandaag
om 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178?
door
Quinzeedied
Vandaag
om 23:02:56
Raadplaatje
door
Charles_
Vandaag
om 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:44:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:37:13
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 22:27:46
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Huup
Vandaag
om 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
orientexpress
Vandaag
om 18:06:52
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 18:05:43
Au bord de la Cèze
door
Benelux795
Vandaag
om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann
door
Aartoscar
Vandaag
om 16:54:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Servé
Vandaag
om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:43:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Railterminal Chemelot-Geleen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Railterminal Chemelot-Geleen (gelezen 1687 keer)
MaVe
Offline
Berichten: 180
Railterminal Chemelot-Geleen
«
Gepost op:
05 June 2011, 13:06:02 »
Sittard-Geleen - Provincie Limburg en gemeentebestuur van Sittard-Geleen hebben met verschillende partijen op Chemelot overeenstemming bereikt over grootschalige investeringen op logistiek gebied. Daardoor kan zowel de zuidelijke spoorontsluiting van Chemelot als de Railterminal Chemelot gerealiseerd worden.
De investering in de Railterminal Chemelot (RTC) bedraagt 28 miljoen euro. Op de railterminal worden containers met niet-gevaarlijke stoffen op of van de trein geladen. De initiatiefnemers van de railterminal (Meulenberg Transport, Ewals Intermodal en Haven Antwerpen, verenigd in een joint venture) hebben de afgelopen tijd onderzocht of een railterminal economisch gezien haalbaar is. Met de toezegging van twee strategische klanten, SABIC en DSM, dat zij gebruik gaan maken van de railterminal, is dat een feit. De joint venture heeft met Chemelot overeenstemming over het gebruik van de gronden.
Daarnaast zal er 25 miljoen euro worden geïnvesteerd om Chemelot ook in zuidelijke richting aan te sluiten op het hoofdspoor. Dat is nu nog niet het geval. Dit leidt ertoe dat er minder treinen gaan rijden tussen Geleen en Sittard en dat er minder gerangeerd wordt in Sittard. De kosten van de zuidelijke spoorontsluiting bedragen volgens de laatste ramingen 25 miljoen euro.
-----------------------------------------------
De bedoeling is dat de Railterminal containers die vanuit de haven van Antwerpen komen worden verwerkt voor verder transport over spoor naar o.a. Italie/ Zuid Europa.
Het spoor zou ook (deels?) worden voorzien van bovenleiding zodat niet steeds van lok gewisseld hoeft te worden. Eind 2012 begin 2013 zou de eerste trein moeten rijden.
Bronnen: Nuzakelijk.nl Limburgs Dagblad, Blik op nieuws, nieuwsbladtransport.
Dit staat natuurlijk wel in schril contrast met de laatste Leeuwarder eerder deze week, maar toch vind ik het leuk nieuws dat Limburg steeds meer een transportprovincie word.
Gelogd
Alexander
Offline
Berichten: 796
Re:Railterminal Chemelot-Geleen
«
Reactie #1 Gepost op:
05 June 2011, 13:52:20 »
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik lees de haven van Antwerpen die deelneemt, en vervoer naar zich toe zal trekken, en met een zuidelijke aansluiting zal er meer railvervoer richting Genk en Luik gaan, dus verliest Nederland railtransport.
En het is toch vervelend als de grootste spoorklant in Nederland zn vervoer en geld meer richting een ander land stuurt.
Groeten, Alexander
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re:Railterminal Chemelot-Geleen
«
Reactie #2 Gepost op:
05 June 2011, 15:12:59 »
verhuis je toch naar belgië?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Alexander
Offline
Berichten: 796
Re:Railterminal Chemelot-Geleen
«
Reactie #3 Gepost op:
06 June 2011, 23:38:19 »
Dat is off topic.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Railterminal Chemelot-Geleen