Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 12:07:53
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:54
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:01
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Digitrax met Motorola?  (gelezen 1363 keer)

MennoJ

• Offline Offline
  • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Digitrax met Motorola?
« Gepost op: 04 June 2011, 15:49:23 »
Beste modelspoorvrienden,

Ik ben al geruime tijd actief op het collega 3-rail forum, maar ik heb me nu toch hier even aangemeld, omdat ik wat specifieke vragen heb over DCC systemen :)

Het zit namelijk zo. Op de vereniging rijden wij een relatief grote half nul modulebaan. Hiervoor moet nu een keuze gemaakt worden voor de aansturing. Wij rijden automatisch 2-rail en 3-rail en zowel Motorola als DCC aansturing (Nu nog even met een ECoS). De hoofdcentrale wordt waarschijnlijk een IntelliBox IR met eigen voeding met daaraan een welbekend loconet netwerk. Mijn vraag betreft loconet rijregelaars.

Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van Digitrax, maar heb hier (en met loconet in het algemeen) geen ervaring. Ik lees dat Digitrax zelfs centrales (boosters) heeft met gecombineerde Motorola DCC aansturing (DCS100 en DCS200).
Ik vraag mij echter af hoe extra loconet rijregelaars, zoals bijvoorbeeld de Digitrax DT402 (radio en bedrade uitvoering) zich gedragen wat rijprotocollen betreft. Als ik bijvoorbeeld een DT402/DT402DCE aansluit op een Centrale of Booster (Uhlenbrock of Digitrax) via loconet die zowel DCC als Motorola op de baan kan zetten, kan die regelaar dan ook automatisch met Marklin Motorola uitgeruste locs aansturen? Kan ik dan zonder aanpassingen aan instellingen DCC en Motorola locs door elkaar besturen?

Met andere woorden, hangt de mogelijkheid om DCC en Motorola aante sturen puur af van de Centrale/Booster of hangt dit (ook) af van de aagesloten loconet rijregelaar zelf?

Ik heb de handleidingen van Digitrax al doorgelezen en informatie over loconet opgezocht, maar ik kan hier niet iets specifieks over vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Groetjes,
Menno

on2tracks

• Offline Offline
Re:Digitrax met Motorola?
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2011, 16:28:23 »
Menno,

Nu heb ik er zelf nog niet zoveel verstand van en ben me nog maar pas aan het inlezen in het digitale gebeuren. Maar volgens mij is er altijd maar 1 de baas in het systeem en dat is de centrale, en die doet alleen wat hij volgens zijn eigen instellingen moet doen.

Groetjes
Gortzak.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2011, 16:33:00 door on2tracks »

MennoJ

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2011, 16:41:56 »
Hoi Gortzak,

Dat dacht ik dus in eerste instantie ook, maar ik ben nu toch weer aan het twijfelen. Je kan bijvoorbeeld ook een Marklin Mobile Station via een verloopblokje aan loconet hangen. Nou weet ik wel zeker dat die geen DCC kan aansturen via loconet :P

Aan de andere kant. Digitrax levert een soort startset met daarin een DCS100 of 200 (die dus gecombineerd DCC/Motorola aankunnen) met daarbij zo'n DT402DCE radiografische throttle. Het zou natuurlijk wel heel idioot zijn als de throttle dan geen Motorola aankan terwijl de centrale/booster dat wel kan...
Maar hoe zit het bijvoolbeeld als ik verschillende merken ga combineren. Bijvoorbeeld een Digitrax DT402 aan een Uhlenbrock Power4 booster? Kan ik dan ook Motorola aansturen met de DT402?

Ik kan hier gewoon niets specifieks over vinden...  ???
Vind het niet erg om een hoop geld te betalen voor de apparatuur, maar het zou natuurlijk zonde zijn als ik er daarna niets aan heb ;)

Groetjes,
Menno

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2011, 17:09:25 »
Beste Menno,

De centrale bepaalt welk protocol op de rails staat, niet de handregelaar. Een Digitrax centrale kan alleen DCC genereren; je kunt er dus nooit een Motorola loc mee aansturen. Zowel de Intellibox als de ECoS (met LocoNet adapter) kunnen DCC en Motorola op de rails zetten en met LocoNet overweg. In principe zou je via elke handregelaar dan DCC en Motorola locs moeten kunnen aansturen. Maar of dat ook echt met elke handregelaar werkt, durf ik niet te beloven.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2011, 17:14:16 »
Hoi!

Ik denk dat Huib al een goed en uitgebreid antwoord heeft gegeven maar ik denk dat je misschien deze draadjes eens kan doorlezen:

Loconet : De kern, het principe. en Loconet basics

Heb je al eens contact opgenomen met Digitrax of met de importeur? Misschien kunnen zij je vertellen of de bewuste centrale het motorola-protocol op de baan kan zetten.

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MennoJ

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2011, 17:17:58 »
Hoi Huib,

Bedankt voor je antwoord. Ik lees echter op de DigiTrax website bij de DCS100 en DCS200 centrale/booster ( hier ), onder het kopje "Customizable System Options" het volgende:

enable trinary mode for operation with Marklin Motorola format equipment, enable advanced consisting and much more

Ook in de handleiding van de DCS100 en DCS200 is dit terug te vinden. De andere typen DigiTrax centrales/boosters kunnen dit niet, dat weet ik.

Wat je zegt over dat in principe elke handregelaar dan DCC en Motorola moet kunnen aansturen dacht ik dus ook, maar zeker weten doe ik het niet. Ik ben vooral geinteresseerd of de DT402 series via de DCS100/200 of Uhlenbrock Power4 dit kunnen!
Beetje zonde om 500 Euro uit te geven om er dan achter te komen dat het niet lukt :P

Groetjes,
Menno

MennoJ

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2011, 17:19:21 »
Hoi Ronald,

Ik ga dit eens even rustig doorlezen, bedankt voor de links! :)

Groetjes,
Menno

EDIT: Doorgelezen, maar het beantwoord nog niet al mijn vragen...
« Laatst bewerkt op: 04 June 2011, 17:46:19 door MennoJ »

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2011, 17:30:56 »
Hi Menno,

Als Digitrax inderdaad met Motorola overweg kan, zou dat wel een nieuwtje zijn. Aan de andere kant... Motorola is eigenlijk een verouderd systeem. Als je geld gaat investeren zou, ik voor een centrale kiezen die ook MFX kan kletsen.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

MennoJ

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2011, 17:45:48 »
Hoi Huib,

Weet je wat het is. Ik rij persoonlijk puur DCC, omdat het naar mijn mening een veeeeeeeeel beter systeem is dan Motorola.
Echter op de vereniging hebben we besloten dat we meer leden willen trekken door automatisch zowel 2-rail als 3-rail te gaan rijden op dezelfde baan. Het zou in dat geval idioot zijn als we dan alleen DCC gaan rijden en geen Motorola. Sommige van onze leden hebben tientallen oude Marklin locs die ze echt niet allemaal willen ombouwen naar DCC.

Kijk, het hoeft geen vetpot te zijn wat betreft Motorola, 95% van de treinen zal DCC zijn. De mogelijkheid om in ieder geval (beperkt) Motorola te kunnen rijden moet alleen wel aanwezig zijn.
Mfx is dus niet nodig.

We hebben geprobeerd de baan aan te sturen met een ECoS met een IB met loconet daarachter aan de sniffer van de ECoS, maar dat is ons om practische redenen niet goed bevallen. Ik zal je het hele verhaal besparen :P

We willen dus een enkel een loconet systeem op basis van een IB IR met daaraan een Uhlenbrock of Digitrax DCS100/200 booster met een PM42 eraan. Op deze manier zouden we in theorie dus zowel DCC als Motorola kunnen besturen.

Nu rest mijn vraag of iemand ervaring heeft met het aansturen van Motorola decoders via een Digitrax handregelaar...

Ik hoop dat mijn overwegingen nu duidelijk zijn haha :)

Groetjes,
Menno
« Laatst bewerkt op: 04 June 2011, 17:51:37 door MennoJ »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2011, 19:07:15 »
Waarom was de keuze gevallen op zowel een IB als een ECoS toe te passen? Stond de IB op zowel motorola en DCC tegelijk of alleen Motorola of alleen DCC. Aan de ECoS is het niet meer dan een veredelde handregelaar. En heb je het al geprobeerd met de IB als hoofdcentrale via loconet? En een paar leuke goedkope loconet handregelaars erbij en je kan gaan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2011, 19:33:38 »
En heb je het al geprobeerd met de IB als hoofdcentrale via loconet? En een paar leuke goedkope loconet handregelaars erbij en je kan gaan.

Jep, zoals een paar simpele FRED's... (ze zijn weer in de maak!)

Gerard

MennoJ

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2011, 00:06:14 »
Waarom was de keuze gevallen op zowel een IB als een ECoS toe te passen? Stond de IB op zowel motorola en DCC tegelijk of alleen Motorola of alleen DCC. Aan de ECoS is het niet meer dan een veredelde handregelaar. En heb je het al geprobeerd met de IB als hoofdcentrale via loconet? En een paar leuke goedkope loconet handregelaars erbij en je kan gaan.

Groeten Ronald.

Dit is dus precies wat ik geprobeerd heb met de ECoS en IB, maar is niet bevallen. Dit spul is wat we nog hadden in de groep en wilden we het in eerste instantie mee gaan besturen.
Ik wil nu inderdaad de IB als hoofdcentrale gaan gebruiken met loconet erachter.
Echter blijft mijn vraag of ik motorola kan aansturen met aangesloten Digitrax (of andere DCC) handregelaars...

Fred's wil ik niet. Wij rijden echt met stationschefs, dus willen geen vaste locs op regelaars hebben. Daisy (heet het geloof ik) kan dan weer wel.
Ik wil graag de regelaars van Digitrax gaan proberen, dus vandaar mijn vraag :)

Groetjes,
Menno

GW

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2011, 07:35:57 »
Wel, ik gebruik hier een digitrax regelaar DT402D als handregelaar aan een IB II en dat werkt op zich prima (maar alleen DCC bij mij), maar de IB II geeft slechts de functies F0 t/m F8 door. Hogere functies kan ik wel bedienen, maar dan alleen vanaf het paneel van mijn IB.

Mijn Digitrax DCS51 geeft die functies natuurlijk wel door...

Gerard